SF følger de radikale på 24-års-regel

Tema er folketingsvalget 2007 i Danmark.

Redaktør: Fri Debat Mods

SF følger de radikale på 24-års-regel

Indlægby IslamicMinded » lør okt 27, 2007 12:56

SF er klar til at acceptere 24-års-reglen, hvis det viser sig, at den beviseligt forhindrer tvangsægteskaber.

Dermed følger SF trop med De Radikale, der lørdag foretog et historisk kursskifte ved at acceptere 24-års-reglen som grundlag for en SR-regering.

»Vi har sagt, at det er afgørende for os, at vi får en ny human indvandrer- og flygtningepolitik. Derfor siger vi, at 24-års-reglen ikke skal stå i vejen. Det er ikke et kardinalpunkt for os, at den skal fjernes. Derfor er vi enige med De Radikale om et tættere samarbejde med Socialdemokraterne«, siger SF's gruppeformand Ole Sohn.

SF ønsker undersøgelse
SF lægger op til, at effekten af 24-års-reglen skal undersøges, hvis oppositionen vinder regeringsmagten.

Hvis undersøgelsen konkluderer, at reglen forhindrer tvangsægteskaber, er partiet klar til opgive modstanden mod den.

»Hvis den virker, så må vi bøje os. Virker den ikke, så må man ændre den. Men det er ikke et kardinalpunkt for os, at 24-års-reglen bliver fjernet som forudsætning for at lave et regeringssamarbejde mellem de tre partier«, siger Ole Sohn.

Helle Thorning er lettet
Med bevægelsen på udlændingepolitikken prøver oppositionspartierne at signalere et tæt sammenhold i en valgkamp, som tidligere på ugen udstillede de to partiers uenighed på et andet politikområde - skatten.

Den socialdemokratiske formand Helle Thorning-Schmidt er tydeligvis lettet over det radikale kursskifte på udlændingeområdet.

»Det er en milepæl i samarbejdet mellem Socialdemokraterne og De Radikale«, siger Helle Thorning-Schmidt.

ritzau

http://politiken.dk/politik/article407329.ece
"Dem der kalder til Nationalisme er ikke en af os"
- Profeten Muhammed (salla lāhu 'alayhi wa sallam)

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Geografisk sted: København

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Islamic-one » lør okt 27, 2007 13:02

Surt at sige men dvs virker 24 års reglen ikke. Udlændinge finder andre veje for at komme heroppe.

De køber hus i malmø og laver alt mulig andet synd at sige.
Senest rettet af Islamic-one lør okt 27, 2007 13:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Islamic-one

Indlægby Islamic-one » lør okt 27, 2007 13:02

slettet
Brugeravatar
Islamic-one

Indlægby IslamicMinded » lør okt 27, 2007 13:12

Det eneste 24reglen gøre, er at københavnere får adresser i malmø.

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Indlægby Somali_Muslimah » lør okt 27, 2007 15:57

Hvis 24-års-reglen styrker oppositionen i at vælte regeringen, så lad os være tålmodig og arbejde for den større sag.

wa salaam
Alhamdulillah for ALT
Brugeravatar
Somali_Muslimah
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: E sted på Allahs Jord
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby IslamicMinded » lør okt 27, 2007 19:55

Fra www.sf.dk

SF vil afskaffe det såkaldte tilknytningskrav, der virker helt urimelig, og SF er imod 24-årsreglen. Der er ingen dokumentation, der viser, at den virker imod tvangsægteskaber. SF foreslår, at der gennemføres en grundig analyse af, om 24-årsreglen forebygger tvangsægteskaber i eller uden for Danmark - og hvis reglen ikke virker, kan den ikke retfærdiggøres. SF ønsker, at Danmark tilslutter sig EU's regler på området, der som minimum kræver, at vi ændrer 24-årsreglen til en 21-årsregel. Principielt bør valgret og ret til familiesammenføring følges ad.

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Indlægby Naimah » lør okt 27, 2007 20:58

Alhamdulillah, det er jo kun godt :D. Jo flere der er imod, jo bedre:D
Naimah

Indlægby IslamicMinded » lør okt 27, 2007 22:02

Alhamdulillah, det er jo kun godt . Jo flere der er imod, jo bedre:D

Salam aleikum Naima.. Jeg tror ikke du fik fat i min point.. I artiklen øverst, siger SF at de vil skifte holdning til 24års reglen, så deres samarbejde med socialdemokratiet og de radikale bliver letter.. Altså magtbegæret har os ramt SF..

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Indlægby November » søn okt 28, 2007 04:15

Er der slet ingen herinder der kan se noget positivt ved 24 års reglen?

Og mht. til tilknytningskravet er det så ikke sjovt at blir man muslimsk gift, så flytter pigen til drengens familie, men det gælder bare ikke lige når pigen bor i vesten...
Brugeravatar
November
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Abu Muhammad » søn okt 28, 2007 09:19

November skrev:Og mht. til tilknytningskravet er det så ikke sjovt at blir man muslimsk gift, så flytter pigen til drengens familie, men det gælder bare ikke lige når pigen bor i vesten...

Hvorfor siger du at kvinden flytter til mandens familie, når de bliver muslimsk gift? Langt de fleste flytter da sammen uden forældrene. Jeg kender faktisk ikke et eneste par hvor kvinden er flyttet hjem til mandens familie.
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 3 perler

Indlægby Somali_Muslimah » søn okt 28, 2007 11:13

Er der slet ingen herinder der kan se noget positivt ved 24 års reglen?

hvad med du lægger ud og deler med os, hvad det positive ved denne lov måtte være???
Kan slet ikke se hvordan den skulle på nogle måder modvirke tvangsægteskab???
Alhamdulillah for ALT
Brugeravatar
Somali_Muslimah
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: E sted på Allahs Jord

Indlægby IslamicMinded » søn okt 28, 2007 13:40

Og mht. til tilknytningskravet er det så ikke sjovt at blir man muslimsk gift, så flytter pigen til drengens familie, men det gælder bare ikke lige når pigen bor i vesten...

Vi har vist en fordomsfuld bruger herinde kan jeg se.

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Indlægby bosniskmuslim » søn okt 28, 2007 13:46

jeg kan hellere ikke se hvordan det skulle modvirke tvangsægteskab, i Sverige må de jo gerne være.... Og hvorfor lige 24år egentlig, er der nogen som ved hva begrundelsen for lige præcist 24år er..?

ws
Brugeravatar
bosniskmuslim

Indlægby IslamicMinded » søn okt 28, 2007 13:59

24 års reglen er andet end at man bare skal være over 24 år.

Lidt info om reglen taget fra http://da.wikipedia.org/wiki/

24-årsreglen eller 24-årskravet er en regel som hindrer familiesammenføring, hvis en af parterne i et ægteskab er under 24 år. Reglen omfatter ægteskab og registreret partnerskab mellem udenlandske og danske statsborgere eller andre med dansk opholdstilladelse. Den hindrer ikke indgåelse af ægteskabet, men alene tildeling af opholdstilladelse i Danmark.

De særlige krav knyttet til 24-årsreglen findes i udlændingelovens § 9, stk. 1:

Alder: begge parter skal være over 24 år.

Tilknytningskrav: ægtefællernes samlede tilknytning til Danmark skal være større end deres samlede tilknytning til et andet land.

Økonomi: der herboende part skal stille 54.158 kr. som garanti; vedkommende må ikke have modtaget kontanthjælp eller dagpenge i 1 år og skal tjene nok til at forsørge sin ægtefælle.

Bolig: den fælles bolig skal have mindst 20 m2 pr. person og højst rumme to personer pr. værelse

For at uddybe tilknytningskravet, så står der at ægtefællernes samlede tilknytning til danmark skal være større end til det andet land. Dette betyder altså, det er ikke nok at du er over 24 år, du skal have dansk statsborger skab i over 24 år. Også vil de kigge på hvilken land der er mest tilknytning til.

Eksempel.. Manden har haft dansk statsborgerskab i 25år, Kvinden har haft tyrkisk statsborger i 24år. Dermed er deres samlede tilknytning større til danmark, også må de gerne flytte her, hvis de udfylder alle de andre krav. Men der er jo mange indvandere som ikke fik dansk pas da de blev født. Dermed er det utrolig svært for dem at leve op til tilknytningskravet.

Eksempel: Manden er 25år, født i Danmark, men fik først dansk pas som ti årig. Altså han har haft dansk pas i 15år. Kvinden er tyrkisk statsborger, og har været det hele sit liv, hun er 24år. Så er tilknytningen større til tyrkiet, end den er til danmark, derfor kan de ikke få opholdstilladelse i danmark.

Meget indviklede regl, håber det var let forståligt, hvis jeg har lavet fejl undervejs så ret mig endelig inshallah..

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Indlægby bosniskmuslim » søn okt 28, 2007 14:02

mange tak :), nu er jeg mere med he he..
Og jeg forstod skam godt det hele
Brugeravatar
bosniskmuslim

Indlægby IslamicMinded » søn okt 28, 2007 14:08

Det var så lidt. Godt du forstod det, var bange for jeg ikke var tydelig nok i min forklaring. hehe

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Indlægby November » søn okt 28, 2007 15:03

Vi har vist en fordomsfuld bruger herinde kan jeg se.

Det vil jeg faktisk ikke mene. Jeg kender en enkelt hvor pigen rejste til det muslimske land og det var kun fordi han havde en virksomhed og levede godt. Ellers kender jeg kun folk som er rejst fra muslimsk land til vestligt land.

Når begge er fra vestlige lande, så kender jeg masser eksempler på at pigen er rejst til mandens land.

Men du kender måske en masse eksempler på piger som er rejst fra vestligt land til muslimsk land?

Og gode ting ved 24 års reglen er fx at flere piger når at gennemføre deres uddannelse og ikke frafalder fordi de bliver gift (kilde: http://jp.dk/indland/article1108490.ece).

Med 24 års reglen og tilknytningskravet er der jo intet der hindrer to personer i at blive gift, og de kan jo også flytte sammen hvis de vælger et andet land end Danmark.
Brugeravatar
November
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby IslamicMinded » søn okt 28, 2007 15:51

Når et par bliver gift, så vælger de selvfølgelig det land hvor deres muligheder er størst.

Med 24 års reglen og tilknytningskravet er der jo intet der hindrer to personer i at blive gift, og de kan jo også flytte sammen hvis de vælger et andet land end Danmark.

Hvis du bliver forelsket i en af det modsatte køn fra et land udefra danmark, så får du to valg, "enten bliv boende i danmark - eller gift dig med hende." Det er et svært beslutning især hvis man er født og opvoksede i Danmark. Men så det godt at vi har nogle venlige naboer fra sverige man kan flytte til.

Og gode ting ved 24 års reglen er fx at flere piger når at gennemføre deres uddannelse og ikke frafalder fordi de bliver gift (kilde: http://jp.dk/indland/article1108490.ece).

Det har intet at gøre med 24 års reglen. Mange muslimsk piger vælger at tage deres uddannelse først, før de bliver gift, men det har intet som helst med 24 års reglen at gøre. Lig mærke til at de drager konklusioner uden at stille spørgsmål til pigerne i deres undersøgelse, hvorfor de vælger at blive færdig med uddannelsen først.

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Indlægby Naadje » søn okt 28, 2007 15:55

Sådan lidt generelt:

Pengene er lette at skaffe, boligen skal man også nok få skaffet, alderen når man på et tidspunkt(måske) - men tilknytningskravet er faktisk det der gør det hele svært.

Man kan se på sagen fra forskellige sider. De mennesker der har praktiseret uheldigt; gået ind for at det bare handlede om at hente fætteren fra Pakistan, og i mange tilfælde imod deres børns vilje, har godt af sådan en regel. Disse mennesker findes stadig(dog er mange alhamdulillah blevet klogere), og de har derfor sværre ved at lave sådanne numre med børnene, i hvert fald har de ikke den samme brede mulighed. Mennesker som ikke vægtede uddannelse eller overhovedet skænkede det en tanke at de ikke længere levede i deres hjemland, og derfor levede de meget lukket. Måske er det lidt groft at omtale det generelt som "numre", da mange hele deres liv har levet med disse kulturelle regler, og derfor ikke pådutter deres børn det "med vilje"(i nogle tilfælde), men fordi de ikke ved/tænker bedre, selvom de burde. Det er lykkedes mange unge indvandrere at tænke klogere og bredere end den tidligere generation: Nu er man ikke kun de lavest stillede, og den mest udsatte sociale gruppe og sidst men ikke mindst: Vi bliver ikke kun gift med en fra hjemlandet. Vi bliver nød til at være ærlige og indrømme, at mange har misbrugt tingene.

Hvor mange indvandrere endte ikke med at vinke farvel til konen efter at have fået deres statsborgerskab? I nogle tilfælde har de måske ikke vinket farvel, men opført sig ret "ung-karl-igen"-agtigt, alt lige fra utroskab til forkerte vennekredse. Og omvendt... det går udover de der på ærlig og retfærdig vis ønsker en fra udlandet/hjemlandet, hvor begge ønsker at leve i det land, hvor de kan klare sig bedst.

Noget andet er også politikernes ønsker og ansvar: Man ønskede en opbremsning af indvandrere...og det er lykkedes.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby Abdul-Azeez » søn okt 28, 2007 21:12

November:

Jeg ved, at det sker, men forudsætter et ægteskab, at man falder fra i sin uddannelse? Det kan jeg ikke se. Begge mine forældre har gennemført deres uddannelse efter de er blevet gift.

Hvis vi har et problem med muslimer, der frafalder deres uddannelse pga. ægteskab, så er løsningen altså ikke at forbyde dem at leve sammen. De kan i øvrigt også bare gifte sig med muslimer i Danmark, og så er vi lige vidt.

Hvor har du det fra? Det mest normale er (og har altid været), at manden og kvinden flytter sammen udenfor forældrenes huse. Og ja, jeg kender faktisk en del muslimske ægtepar, hvor den ene part er dansk statsborger, der bor i et arabisk land. Jeg kender også et enkelt dansk-muslimsk ægtepar, hvor begge er etniske danskere, der bor i Egypten. Intet problem her.

Når det er sagt, så er det generelle billede nok, at man vælger at bosatte sig i det land, hvor ens afkom må have de bedste muligheder. For nogen er det Danmark. At du ikke kan sætte dig ind i det her siger mere om dig end om os.
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Fået : 24 perler

Lignende emner

Tilbage til Folketingsvalg 2007