Flerkoneri spirer under overfladen

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Flerkoneri spirer under overfladen

Indlægby AbU » søn apr 19, 2009 11:17

Visse danske imamer har ingen skrubler ved at vie mænd til kone nummer to og tre. Trossamfund kalder det »kvindeundertrykkelse«.

Flerkoneri blandt muslimer i Danmark er langt mere udbredt, end myndighederne aner, skriver jp.dk.

Flere imamer vier gerne en muslimsk mand til både kone nummer to og tre. Det siger flere kilder i det muslimske miljø, som står frem offentligt for at få myndighederne til at gribe ind.

Den danske konvertit Jette Abou-Hawache fra Gellerup Parken i Århus kender selv seks muslimske kvinder, der lever i et flerkoneforhold:

»Danmark har et problem, som politikere og myndigheder slet ikke har opdaget. Kvinderne i flerkoneægteskaber er spærret inde enten fysisk eller psykisk, og det er kvindeundertrykkelse af værste skuffe. Der bør gøres noget for de kvinder«, siger hun.

På tide at gøre op
Tilsvarende opfordrer den tidligere frivillige medarbejder ved Det Islamiske Trossamfund i København, Mohammed Selfati, til en kamp mod flerkoneriet.

Han kender selv 5-6 mænd, der har to eller flere koner, og han kender imamer, der uden problemer vier mænd til kone nummer to eller tre.

»Det er på tide, at det danske samfund gør op med den form for kvindeundertrykkelse«, siger han.

Mere udbredt end troet
en rapport fra Velfærdsministeriets Ligestillingsafdeling om muslimske kvinders leveforhold i Danmark fastslår flere muslimske kvinder, at flerkoneri er mere udbredt, end man hidtil har troet.

Flerkoneri kan i Danmark straffes med op til tre års fængsel. Hvis den anden part har været uvidende om flerkoneriet, er straffen op til seks års fængsel.

Kilde. http://politiken.dk/indland/article693104.ece
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Re: Flerkoneri spirer under overfladen

Indlægby AbU » søn apr 19, 2009 11:21

Salam Aleikum,

En forklaring og beskrivelse af polygami/flerkoneri i Islam: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 85&CATE=10

Og lidt omkring Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam koner: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 76&CATE=10

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Abu Saif » søn apr 19, 2009 12:02

På tide at gøre op
Tilsvarende opfordrer den tidligere frivillige medarbejder ved Det Islamiske Trossamfund i København, Mohammed Selfati, til en kamp mod flerkoneriet.

endnu en der vil have noget opmærksomhed.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Muhyi al din » søn apr 19, 2009 12:14

Jeg vidste ikke, at der var et lovgivningsmæssig forbud i DK for flerekoneri-

Dvs. man faktisk er kriminel, hvis man gør det i DK.

Kan det så stadig være acceptabelt ud fra Shari'a?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Abu Saif » søn apr 19, 2009 12:28

får man det samme rettigheder som et dansk viet ægtepar hvis man er kun viet hos en imam? hvis nej så er det ikke islamiske flerekoneri loven er imod.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Julia » søn apr 19, 2009 12:39

hmm, hvordan er arvereglerne egentlig ? Løber de pågældende kvinder ikke en stor risiko i forhold til f.eks. hvis manden dør og bodeling ?
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby Muhyi al din » søn apr 19, 2009 12:42

koulij skrev:får man det samme rettigheder som et dansk viet ægtepar hvis man er kun viet hos en imam? hvis nej så er det ikke islamiske flerekoneri loven er imod.

Forsøger du at sige, at man kan undgå straffeloven på dette punkt ved ikke at lade sig registrere hos myndighederne?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Julia » søn apr 19, 2009 13:11

jeg har faktisk hørt om fænomenet fra en integrationskonsulent.
Han (selv muslim iøvrigt) var forfærdet over de aktuelle sager, som han blev bekendt med.
Der var tale om meget unge piger (også under 18 år ) som var "gift" på den islamiske måde, de havde ofte flere børn også, men var registreret som "enlige mødre" hvor faderskabet var kendt og registreret ifølge dansk lov. D.v.s de kunne opnå forskellige bistandsydelser som enlige, bosikring etc, og det var sådan at deres økonomi hang sammen men ellers var de helt uden retslig beskyttelse, f.eks. heller ikke på nogen måde ligeligt stillet i arveretslige forhold sammenlignet med den hustru, som var den 1. hustru, eller ihvert fald den af kvinderne som manden havde indgået et ægteskab med, som var registreret hos de danske myndigheder.

Jeg begriber ikke at nogen piger tør indgå ægteskab under de forhold.
Senest rettet af Julia søn apr 19, 2009 14:24, rettet i alt 1 gang.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Julia » søn apr 19, 2009 13:11

xxx

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Az-zayla'i » søn apr 19, 2009 14:01

AbU skrev:Visse danske imamer har ingen skrubler ved at vie mænd til kone nummer to og tre. Trossamfund kalder det »kvindeundertrykkelse«.

Det er jo bare en mand der gør det, ik HELE trossamfundet.

Han kender selv 5-6 mænd, der har to eller flere koner, og han kender imamer, der uden problemer vier mænd til kone nummer to eller tre.

»Det er på tide, at det danske samfund gør op med den form for kvindeundertrykkelse«, siger han.
Az-zayla'i

Indlægby Mayeda » søn apr 19, 2009 14:20

Hvis man har flere koner for den rette årsag, så kan jeg ikke se noget problem.
Mayeda
Sølv Bruger

Køn: Hunkøn

Fået : 1 perle

Indlægby Julia » søn apr 19, 2009 14:25

Mayeda skrev:Hvis man har flere koner for den rette årsag, så kan jeg ikke se noget problem.

Salam,

Ville du selv synes om, at din mand fik sig en kone nr. 2 ?

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Az-zayla'i » søn apr 19, 2009 14:40

Julia skrev:
Mayeda skrev:Hvis man har flere koner for den rette årsag, så kan jeg ikke se noget problem.

Salam,

:griner: ..Julia pigen er muslim. Og selv hvis hun siger nej, hvad ændrer det så?? DET ER TILLADT I ISLAM, så lad værre med at undre dig.
Az-zayla'i

Indlægby MWA » søn apr 19, 2009 14:40

Julia skrev:j

Jeg begriber ikke at nogen piger tør indgå ægteskab under de forhold.

Der er tale om tvangsægteskab i mine øjne, tror næppe de pågældende piger/kvinder har selv valgt det.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Fået : 0 perle

Indlægby Az-zayla'i » søn apr 19, 2009 14:46

»Danmark har et problem, som politikere og myndigheder slet ikke har opdaget. Kvinderne i flerkoneægteskaber er spærret inde enten fysisk eller psykisk, og det er kvindeundertrykkelse af værste skuffe. Der bør gøres noget for de kvinder«, siger hun.

How can she possibly know this?? spærret inde fysisk/psykisk, hvorfor dog sige sådan noget uden beviser?
Az-zayla'i

Indlægby Mayeda » søn apr 19, 2009 14:46

Julia skrev:

Salam,

Næ, ikke hvis det var unødvendigt. Havde der været en god grund til det, så kan jeg ikke se noget problem i det. Og jeg skal da selvfølgelig være med til beslutningen ;)
Mayeda
Sølv Bruger

Køn: Hunkøn

Fået : 1 perle

Indlægby Az-zayla'i » søn apr 19, 2009 14:53

Az-zayla'i

Indlægby AbU » søn apr 19, 2009 15:01

Salam Aleikum,

Der mangler naturligvis undersøgelse. Ikke mindst om hvorvidt disse kvinder bliver behandlet ligeværdigt - hvilket jeg tvivler da det er en hel anden tid vi lever i. Derudover tvivler jeg på at det er frivilligt hos mange.

Jeg kan slet ikke se hvorfor det er nødvendigt med flerkoneri i denne tid og specielt i Danmark. Der er masser af muligheder for at blive gift. Der er rig muligheder for at få økonomisk hjælp og hjælp på så mange andre områder. Så hvorfor er det overhovedet nødvendigt med flerkoneri i Danmark og i denne tid?

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Az-zayla'i » søn apr 19, 2009 15:10

AbU skrev:Salam Aleikum,

Der mangler naturligvis undersøgelse. Ikke mindst om hvorvidt disse kvinder bliver behandlet ligeværdigt - hvilket jeg tvivler da det er en hel anden tid vi lever i. Derudover tvivler jeg på at det er frivilligt hos mange.

Jeg kan slet ikke se hvorfor det er nødvendigt med flerkoneri i denne tid og specielt i Danmark. Der er masser af muligheder for at blive gift. Der er rig muligheder for at få økonomisk hjælp og hjælp på så mange andre områder. Så hvorfor er det overhovedet nødvendigt med flerkoneri i Danmark og på denne tid?

Fred

Wa alaikuma salam

Lige så jeg ka forstå dig korrekt, hvad mener du med "rig muligheder for økonomisk hjælp?? Mener du at det er grunden til flere koneri?? Eller mener du set med kvindernes øjne, altså de har ik brug for at giftes sig med en mand til at forsørge dem fordi der er rig mulighed for at økonomisk hjælp.
Az-zayla'i

Indlægby Zana » søn apr 19, 2009 15:11

Salam,

Hej Julia,

Håber du er ved det bedste helbred :)

Før Profeten (Guds velsignelser og frem være med ham) kom med budskabet om Islam, var polygami stadig en meget udbredt og veletableret sædvane. Det blev praktiseret uden nogen former for restriktioner eller begrænsninger. På grund af dette, kunne en mand gifte sig med mange kvinder, og undlade at opfylde deres rettigheder, og de kvinder der var i mandens ægteskab, blev undertrykt og behandlet uretfærdigt.

Islam kom, og forbød denne form for dårlig behandling af kvinder. Og Islam begrænsede uhindret polygami der var en sædvane i tiden før Profeten (Guds velsignelser og frem være med ham). Der er også fastsat visse betingelser, for at praktisere polygami

Følgende vers var åbenbaret i Qur'anen:

"If you fear that you shall not be able to deal justly with the orphans, marry women of your choice, two, three, or four, but if you fear that you shall not be able to deal justly (with them), then only one" (Surah al-Nisa, 3).

Der er også en beretning hvor Profeten Muhammad (Guds velsignelser og frem være med ham) sagde:

"A man who marries more than one woman and then does not deal justly with them will be resurrected with half his faculties paralysed" (Sahih al-Bukhari).

Som du kan læse, skal der opfyldes nogle kriterier, og derfor kan man ikke bare gifte sig med flere uden, at tage hensyn til, om man overhovedet kan forsøge dem. Så mht. dit spørgsmål, hvis min kommende mand en dag ville have en kone nr. 2 for at han kunne forsørge hende, og han dermed havde mulighed og ressourcerne til det, ville jeg ikke have noget imod det fordi Allah har gjort det tilladt. Men som kvinder er, vil der altid opstå jalousi, misundelse osv. Det var der selv mellem Profetens koner. Man skal blot minde sig selv om, at der er stor belønning i det, og at man skal have tålmodighed.
Senest rettet af Zana søn apr 19, 2009 15:14, rettet i alt 1 gang.
Zana
Aktiv Bruger

Fået : 41 perler

Indlægby AbU » søn apr 19, 2009 15:14

Salam Aleikumm,

En grund kunne være hvis kvinden ikke kunne forsørges af sig selv grundet økonomi - og at ingen "enlige" mænd fandtes. Dette er ikke situationen i dag. En kvinde vil altid kunne få økonomisk støtte i dag og derfor ikke tvunget til at indgå i et ægteskab med flerkoneri - dertil er der masser af muligheder for at gifte sig med en "enlig" mand.

Fred

Az-zayla'i skrev:
AbU skrev:Salam Aleikum,

Jeg kan slet ikke se hvorfor det er nødvendigt med flerkoneri i denne tid og specielt i Danmark. Der er masser af muligheder for at blive gift. Der er rig muligheder for at få økonomisk hjælp og hjælp på så mange andre områder. Så hvorfor er det overhovedet nødvendigt med flerkoneri i Danmark og på denne tid?

Fred

Wa alaikuma salam

Lige så jeg ka forstå dig korrekt, hvad mener du med "rig muligheder for økonomisk hjælp?? Mener du at det er grunden til flere koneri?? Eller mener du set med kvindernes øjne, altså de har ik brug for at giftes sig med en mand til at forsørge dem fordi der er rig mulighed for at økonomisk hjælp.
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Ammar D. » søn apr 19, 2009 15:30

AbU, hold op med at bortforklare flerkoneri i Islam. Shariah tillader det, når visse forudsætninger gør sig gældende - som Husniya kort belyste. Hvorfor skal du til at snakke om kvinders økonomi og alt muligt andet? Ifølge hukm shar'an er det tilladt - forhold dig til det istedet.

Muhyi al din skrev:Jeg vidste ikke, at der var et lovgivningsmæssig forbud i DK for flerekoneri-

Dvs. man faktisk er kriminel, hvis man gør det i DK.

Kan det så stadig være acceptabelt ud fra Shari'a?

Mener du at Allahs (Subhana wa ta'ala) lov vejer mindre end den danske grundlov? Vær meget påpasselig med hvad du siger og frygt Allah...

Islam skal ikke tilpasse sig realiteten, men derimod realiteten som skal tilpasse sig Islam.

Dette er endnu et angreb på de islamiske koncepter. Eksempelvis kan nævnes reducering af Jihad til at være en defensiv kamp eller helt at overfortolke Jihad til at være en kamp med sig selv. Og Khilafah, fra at være ÉN stat, til at deles op i mere end 50 stater med hver sin regent. Eller tørklædesagen, som nogle muslimske grupperinger prøver at forsvare ved at sige at det er en demokratisk ret (tilpasning af Islam til realiteten), fremfor at sige at det er en PLIGT fra Allah (Subhana wa ta'ala) (realitetens tilpasning til Islam). Og flerkoneri, som helst skal være eksemplet man undgår i vesten, selvom Allah (Subhana wa ta'ala) har gjort det tilladt.

Allah (Subhana wa ta'ala) siger: ”O i som har iman, adlyd Allah og Adlyd sendebuddet”. (Nisa 4:59).

Og Allah (Subhana wa ta'ala) siger yderligere: ”Alt hvad sendebuddet er kommet med skal i tage imod og alt hvad han har forbudt jer skal i afholde jer fra”. (Hashr 59:7).

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

"Det er Ham, som har sendt Sit sendebud (Muhammad) med retledningen og sandhedens Deen, for at den skal triumfere over alle andre Deen (religioner, ideologier, livssystemer), selvom polyteisterne måtte hade det." (At-Touba vers 33)
Ammar D.

Indlægby Muhyi al din » søn apr 19, 2009 15:43

....
Senest rettet af Muhyi al din søn apr 19, 2009 15:51, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby AbU » søn apr 19, 2009 15:47

Salam Aleikum,

Ammar - Var tonen. Og klik på mine links i 2. indlæg, og du vil få begrundelsen for mit indlæg.
Ingen grund til at stille det sort og hvidt op. Som så meget inden for Islam, så er der betingelser/Præmisser jf. de 2 links ved 2. indlæg.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Nightingale » man apr 20, 2009 06:07

Opdatering på emnet:

Der må ikke herske tvivl om, at flerkoneri er helt uacceptabelt i Danmark.

Det mener integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V), der skrider til handling mod de mænd, der alligevel vælger at have flere koner.

»I anledning af afsløringen af, at bigami må formodes at være mere udbredt end hidtil antaget, agter jeg at skærpe reglerne om udvisning«, siger ministeren.

Integrationsministerens reaktion kommer, efter at Jyllands-Posten har beskrivet, hvordan flerkoneri er mere hyppigt forekommende, end myndighederne tror.

Finder syvtommersømmene frem
Flere kilder i det muslimske miljø fortæller til avisen, at flerkoneri blandt muslimer er forholdsvis udbredt. En dansk konvertit, Jette Abou-Hawache fra Gellerup Parken i Århus, fortæller, at hun kender seks muslimske kvinder, der lever i et flerkone-forhold.

Og den slags skal kunne medføre en udvisning, hvis manden ikke har dansk statsborgerskab, mener Birthe Rønn Hornbech.

»Jeg har derfor allerede i dag bedt mine embedsmænd om at udforme et forslag, der med syvtommersøm slår fast, at bigami kan medføre udvisning«, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Strider mod danske principper
»Det er fuldkommen uacceptabelt, at kvinder undertrykkes i ægteskabsforhold, som er imod deres vilje, og det er helt utroligt, at der åbenbart er mænd, der ikke vil forstå, at bigami er strafbart i Danmark og strider mod grundlæggende normer om frihed og ligebehandling«, slår hun fast.

Der vil også blive kigget nærmere på reglerne om inddragelse af opholdstilladelser er tilstrækkelige og kan bruges på både dem, der begår bigami og dem, der medvirker ved at foretage vielsen, oplyser ministeren.

De nye oplysninger om bigamiens udbredelse i Danmark får et bredt flertal i Folketinget til at reagere og varsle lovstramninger.

Imamer må tage afstand
Socialdemokraterne kræver, at alene medvirken til flerkoneri skal kunne medføre udvisning, hvis en udenlandsk statsborger er impliceret. Dansk Folkeparti opfordrer ligestillingsministeren til at gribe ind med en lovpakke, der fratager vielseskompetencen fra imamer, der gifter en mand med flere koner.

Og ligestillingsminister Inger Støjberg (V) opfordrer imamerne til at tage klart afstand fra flerkoneri, hvis de mener det alvorligt med integrationen i Danmark. Selv om flerkoneri allerede er forbudt, så vil Inger Støjberg overveje, om der er behov for yderligere lovgivning.

»Vi må kigge på, hvad der skal til, siger ligestillingsministeren,som nu vil have undersøgt problemets omfang«.

kilde: http://politiken.dk/politik/article693312.ece

håber ikke det er så udbredt som medierne foregiver. Så ryger folk altså ud, ser det ud som om.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde

Givet : 2 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Kristen » man apr 20, 2009 11:09

Flerkoneri bliver i alle samfund nødt til at være en undtagelse.
Hvis man bare ser på selve tallene.
Der er cirka lige mange mænd og kvinder i samfundet så hver gang der er en mand der har to koner så er der en der ikke har nogen. Så det kan matematisk set højest være halvdelen af alle mænd der har to koner eller en fjerdedel af alle mænd der har 4 koner. Det efterlader så henholdsvis 50% og 75% af mændene uden ægtefælle. Man skal ikke tænke længe over det før man ser at det er totalt umuligt at opretholde sådan et samfund, for hvad har de mænd unden koner at leve for, for nu at stille det skarpt op???
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

Fået : 3 perler

Indlægby Abu Saif » man apr 20, 2009 12:39

Muhyi al din skrev:
koulij skrev:får man det samme rettigheder som et dansk viet ægtepar hvis man er kun viet hos en imam? hvis nej så er det ikke islamiske flerekoneri loven er imod.

Forsøger du at sige, at man kan undgå straffeloven på dette punkt ved ikke at lade sig registrere hos myndighederne?

ja det også at man måske taler om forhold hvor man slet ikke er registreret fordi det er kun lovligt at have et ægteskab ad gang.
jeg ved at det er ulovligt og haram at undlade at registrere et ægteskab hos myndigheder hvis man er ude efter økonomisk og social bistand men jeg taler om tilfælde hvor man er nødt til det.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Az-zayla'i » man apr 20, 2009 13:22

Kristen skrev:Flerkoneri bliver i alle samfund nødt til at være en undtagelse.
Der er cirka lige mange mænd og kvinder i samfundet så hver gang der er en mand der har to koner så er der en der ikke har nogen. Så det kan matematisk set højest være halvdelen af alle mænd der har to koner eller en fjerdedel af alle mænd der har 4 koner. Det efterlader så henholdsvis 50% og 75% af mændene uden ægtefælle. Man skal ikke tænke længe over det før man ser at det er totalt umuligt at opretholde sådan et samfund, for hvad har de mænd unden koner at leve for, for nu at stille det skarpt op???

:nahnah:
Az-zayla'i

Indlægby Ali. » man apr 20, 2009 14:15

En af grundene til at det er tilladt i Islam er blandt andet, hvis der har været krig og mange mænd er døde, så er der mange enker tilbage og i det hele taget et fleretal af kvinder i samfundet. Og for at disse kvinder ikke skal blive dårligt behandlet, fordi de er alene, så har manden lov til at gifte sig med op til 4 på samme tidspunkt. På den måde beskyttes kvinderne mod undertrykelse.
Ali.

Fået : 0 perle

Indlægby Kristen » man apr 20, 2009 14:16

Az-zayla'i skrev:

:nahnah:

???????
Der fødes ca. 104 drengebørn for hver 100 pigebørn. Denne forskel udjævner sig langsomt som man vokser op og levealderen for kvinder er vel 3-4 år længere end for mænd. Så jeg vil påstå at det er korrekt at der er cirka lige mange mænd og kvinder.

Jeg forstår godt at det i ekstreme situationer kan være en ide i flerkoneri. Den begrundelse kan dog ikke benyttes i Danmark, da vi heldigvis har været forskånet for store katastrofer og krige der påvirker befolkningssammensætningen.

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/Demografi/Befolkning/Befolkning_(K%C3%B8nsfordeling)
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

Fået : 3 perler

Næste

Lignende emner

Flerkoneri eller konebytteri?
Forum: Politik og samfund
Forfatter: Anonymous
Svar: 0
Flere amerikanere dyrker flerkoneri