by Frodo » man feb 25, 2008 19:45
Wa fred, min ven.
Nå, det var ikke lang tid, som jeg fik til at holde pause fra den her debat.
AbU, hånden på hjertet, jeg mener ikke, at jeg nogensinde har afvist, at tonen overfor muslimer og islam har været hård – hvis jeg har, ville jeg lyve, for jeg har selv fået så mange tæsk på nettet og endda trusler på livet for netop at forsvare muslimer og prøve at nuancere tingene, når der bliver sat generaliseret, ondskabsfuldt, ulækkert, racistisk og nedsættende ind overfor muslimer. Det er fjendtlighed for fuld udblæsning.
Men kritik og en hård tone er ikke nødvendigvis det samme som fjendtlighed. Jeg går i kødet på folk, som angriber eller nedgør muslimer som gruppe, og jeg går i kødet på folk, som erklærer islam for latterlige ting som ond eller primitiv. Jeg holder personligt meget af konkrete muslimer, og du er en af dem, og jeg ved, hvor meget islam og Muhammed betyder for muslimer generelt, men det er ikke det samme som, at jeg ikke vil kritisere de sider af islam, som jeg ikke bryder mig om, eller ikke have lov til at udtrykke min mening om Muhammed, hvis det er det, jeg ønsker. I det offentlige rum og i en generel debat er der brug for også at kunne komme med kritiske og satiriske vinkler. Fordi jeg finder det så sindssygt vigtigt, at debatten er fri i et samfund – også selv om at det evt. støder nogle og gør nogle kede af det. Fordi jeg er forfærdet over at, hvordan samfund med censur undertrykker deres borgere, ødelægger mennesker, skaber frygt og mistro og ikke er i udvikling.
Det, der gør livet nemmere for Hr. og Fru Jensen og Hr. og Fru alt-muligt-andet, er viden om, at de ikke risikerer at få en på hovedet af politiet, komme i fængsel, blive udsat for tortur og pres eller måske endda miste hovedet, fordi de har en mening, som flertallet, regeringen og evt. diverse religiøse fortalere måske ikke deler, eller gør noget, som ifølge nogle bestemte ikke er tilladt eller pænt at gøre. Når det er en ret at udtrykke sin mening frit, kan ting diskuteres, ting kan argumenteres for og imod og måske ændres over tid, i stedet for at stå stille og resultere i evt. undertrykkelse af nogle mennesker, fordi det, som måske er et problem for dem, ikke må udtrykkes, da det så krænker nogle andres følelser.
Det, som af nogle anses som perfekt, kan for andre være en spændetrøje og stort ubehag. Religion er f.eks. en spændetrøje for homoseksuelle, for kvinder som ønsker abort, for en naturvidenskabelig forklaring, og for unge mennesker med lyst til onani og seksuelt samvær uden ægteskab - helt konkret er det emner, som der har været kamp om i Danmark. I islam kan problemet være tidlige ægteskaber med meget unge piger, faste kønsroller, homoseksuelles forhold, dødsstraf for at skifte fra islam til en anden religion, meget barske straffe, ulige rettigheder for mænd og kvinder, drab i religionens navn - legitimeret i Muhammeds liv, tradition og overlevering. Nogle af tegningerne problematiserer muligvis - muligvis ikke - nogle af de ting. Hvis nogen ønsker at fremsætte kritik af det, er det for mig at se en meget konkret grund til ytringsfrihed på trods af evt. krænkede og sårede følelser hos dem, der kun ser det gode i religion. Helt konkret er det også en meget væsentlig grund, at en tegning aldrig nogensinde må være grund til at tage et andet menneskes liv - og da aldrig nogensinde i et land, hvor det at tegne en tegning er en total almindelig og ganske uskyldig handling. Det er sindssygt vigtigt, at religion og religiøse skikkelser ikke er tabu, og at man har lov til at have og udtrykke sin mening om religion og religiøse skikkelser, uanset om man så opfatter religion og religiøse skikkelser som noget helt specielt og fantastisk eller noget helt almindeligt og måske endda latterligt eller direkte problematisk.
Hvis man opfatter en person som det perfekte menneske og hævet over enhver form for kritik eller problematisering eller forsøg på menneskelig tegning/frembringelse, vil alt, som ikke er udtryk for det mere eller mindre automatisk blive opfattet som tilsvining - men når man i et samfund lever en masse forskellige mennesker sammen med forskellige opfattelser, kan det ikke undgås, at man af og til kan komme til at opleve noget, som man selv vil karakterisere som hån, spot og latterliggørelse - fordi mennesker er vidt forskellige. Der er vidt forskellige opfattelser af Muhammed og hans betydning - nogle ser ham som det mest elskede og ophøjede menneske og Allahs profet, andre anerkender ham som en betydningsfuld person i historien, nogle ser ham som en negativ og kritisabel rollemodel, andre igen er bedøvende ligeglade med ham og gider bare ikke have religion på nogen måde til at være noget særligt, og andre igen-igen synes bare, at religion er til at lave sjov med, fordi de ikke kan tage det seriøst og måske mener, at det ikke er en god ide at gøre udvalgte mennesker til ufejlbarlige idealfigurer, som er hævet over enhver menneskelighed, ja, det kan være, at de ligefrem mener, at det er på sin plads at gøre disse udvalgte mennesker mere menneskelige, forståelige og nærværende for alle ved at tegne dem og lave satire over dem.
Profilen er nedlagt pr. 1/6-2008.