Redaktør: Fri Debat Mods
[/align]

Jeg vil også meget gerne høre bud på forklaringer på hvorfor familien accepterer den måde han lever på når de ellers lever som gode Muslimer.
Julia skrev:Bedrag aldrig nogen, også selvom de bedrager dig. Troværdighed og oprigtighed er to af de højeste dyder. Selv hvis det bringer dig tab at følge dette råd, hvilket det normalt gør, skal du altid forblive troværdig og oprigtig.
Smukt og sandt udtrykt.
Jeg beklager, men det ovenstående kan jeg ikke tage seriøst - hvis du reelt mener, at det at indgå kompromisser - gensidig tilpasning til hinanden - er assimilation og argument for at melde sig hos HT, kan jeg kun ryste på hovedet og trække opgivende op skuldrene
Hvad skal flertallet gøre, og hvad skal vi som muslimer gøre?
Ja, det er sådan vi bliver rigtige integreret i det danske samfund.
Nej, det første skridt på vejen til at blive integreret er at lære at tale det danske sprog (evt også skrive det), den danske kultur og få danske venner. Hvorfor rejse tusindevis af kilometer til et land blot for at isolere sig sammen med de landsmænd man rejste med?
Der er 'dansker-ghettoer' i malmø f.eks..
Tager du til Canada og USA f.eks. vil du se, at der slet ikke er de samme problemer med Muslimske indvandrere, som der er i dele af Europa.
Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis?
Det er menneskelig natur at ville omgås dem som man har mest tilfælles med.
X skrev: Forresten mener jeg at Islam kan være til gavn for det danske samfund. Hvis alle indvandrer og flygtninge var mere religions bevidste, ville vi slet ikke have sådan noget som socialt bidrageri, kriminalitet, narko osv.. Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis? Det kan der sagtens argumenteres for.
HAFNIA skrev:X skrev: Forresten mener jeg at Islam kan være til gavn for det danske samfund. Hvis alle indvandrer og flygtninge var mere religions bevidste, ville vi slet ikke have sådan noget som socialt bidrageri, kriminalitet, narko osv.. Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis? Det kan der sagtens argumenteres for.
Det er en meget interessant betragtning. Er alle indvandrer og flygtninge der arbejder sort og begår socialt bedrageri 'dårlige muslimer'? Hvordan kan det anvendes i praksis til at sikre at alle bidrager til samfundet? Det håber jeg du kan finde tid til at uddybe i http://islamic.dk/v1/phpBB2/viewtopic.php?t=509423 På forhånd tak!
Salaam

muslima_18 skrev:Lige et spørgsmål; hvor kan man anmelde sort arbejde?
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=349004HAFNIA skrev:muslima_18 skrev:Lige et spørgsmål; hvor kan man anmelde sort arbejde?http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=349004

HAFNIA skrev:X skrev: Forresten mener jeg at Islam kan være til gavn for det danske samfund. Hvis alle indvandrer og flygtninge var mere religions bevidste, ville vi slet ikke have sådan noget som socialt bidrageri, kriminalitet, narko osv.. Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis? Det kan der sagtens argumenteres for.
Det er en meget interessant betragtning. Er alle indvandrer og flygtninge der arbejder sort og begår socialt bedrageri 'dårlige muslimer'? Hvordan kan det anvendes i praksis til at sikre at alle bidrager til samfundet? Det håber jeg du kan finde tid til at uddybe i http://islamic.dk/v1/phpBB2/viewtopic.php?t=509423 På forhånd tak!
Salaam
Det er jo rigtigt nok, og det har der også været i usa. Forskellen er bare at tredie generation i usa ikke længere taler dansk, og ikke længere føler sig som danskere, men som amerikanere.
Du kan på ingen måde sammeligne situationen med usa. Usa er et meget liberalistisk land hvor du mere eller mindre får lov til at passe dig selv, også hvis du ikke har noget job, hvorimod Europa har høje sociale ydelser. Derfor er det også dokumenteret at de højt uddannede indvandrerer er søgt mod Usa/Canada og de lavt uddannede indvandrere er søgt mod Europa.
Nej. Bl.a. et modargument er, at FN har lavet beregninger der viser at man kun kan opnå den levestandard vi har i Europa hvis både manden og kvinden arbejder.
Det første du skrev:Det er menneskelig natur at ville omgås dem som man har mest tilfælles med.
Er jeg som sådan ikke uenig med dig i, men jeg vil gerne udvide det til at man også helst hjælper dem man har noget tilfælles med, og derfor frygter jeg at velfærdssamfundet langsomt vil forsvinde hvis Danmark bliver for polariseret, og at vi dermed får en langt fattigere underklasse end vi har i dag (ala Usa).
Disse punkter (a og b) er i bund og grund præcis det, som det danske velfærdssamfund er bygget på. Det Islamiske kalifat siges at være det første velfærdssamfund på jorden., og disse principper var meget centrale i dets opbygning.
Forstil dig hvordan samfundet ville se ud hvis alle muslimer levede efter islamiske principper.
Der ville ikke være vold, narko, bander, røverier, bidrageri, tvangsægteskaber, æresdrab osv. blandt muslimerne. Vi ville simpelthen være forbillidlige.. Større religionsbevidsthed blandt muslimer ville helt sikkert udelukkende have en positiv effekt på det danske samfund. Jeg forstår ikke den frygt, der er i det danske samfund, for Islam og alt der bare virker en smule 'islamisk'.
Julia skrev:X skrev:Disse punkter (a og b) er i bund og grund præcis det, som det danske velfærdssamfund er bygget på. Det Islamiske kalifat siges at være det første velfærdssamfund på jorden., og disse principper var meget centrale i dets opbygning.
Forstil dig hvordan samfundet ville se ud hvis alle muslimer levede efter islamiske principper.
Der ville ikke være vold, narko, bander, røverier, bidrageri, tvangsægteskaber, æresdrab osv. blandt muslimerne. Vi ville simpelthen være forbillidlige.. Større religionsbevidsthed blandt muslimer ville helt sikkert udelukkende have en positiv effekt på det danske samfund. Jeg forstår ikke den frygt, der er i det danske samfund, for Islam og alt der bare virker en smule 'islamisk'.
Frygten er udbredt fordi man (bl.a.) ser på de lande, hvor der et (mere eller mindre) islamisk styre og IKKE kan se velfungerende, udviklede samfund.
Hvis overvejende islamiske lande ikke formår at indføre Islam (på den gode måde), så virker Islam som idealet for en velordnet stat som et fata morgana og en ukendt trussel.
Og så er det at tvangsægteskaber, æresdrab, vold, krig, forfølgelser, sekteriske uoverensstemmelser, Al-Qaeda etc. kommer til at fylde meget i ikke-muslimers bevidsthed og opfattelse af Islam.
Det hjælper naturligvis heller ikke, at nogle 2./3. generationsindvandrer drenge laver ballade og laver store negative overskrifter i aviserne (bandekrige etc.)
De pågældende unge har ofte forældre, der er traumatiserede flygtninge fra f.eks. Libanon, som blev skadet på krop og psyke pga forfærdelige oplevelser under krigen, i flygtningelejre o.s.v..
De kommer fra familier med forældre der ikke har haft mentalt overskud til at opdrage deres børn: give dem kærlig omsorg etc. og er kommet til at udsætte deres børn for omsorgssvigt.
Men mange "almindelige" etniske danskere kender ikke problematikkerne til bunds og kommer til at drage religionen ind som en årsag til utilpassethed og det at være på kant med det danske samfunds love.
Jeg vil give dig ret i at flertallet har et negativt billede af islam, og dette skyldes mange forskellige faktorer. Manglende viden og et meget ensidigt og negativt medie-billede er nogle af årsagerne. Større religionsbevidsthed blandt muslimer ville medvirke til at ændre dette billede.
Muslimske samfund havde deres højdepunkt da Islam var centrum, og folk var mere religionsbevidste. Det er bl.a. sekularismens indtog, der var med til at nedbryde den muslimske identitet.
Det er derfor hjernedødt at beskylde Islam for noget, den intet ansvar har for. Derudover er det irrationelt at stille et ca. 1500 år gammelt system, som har bevist sin funktionsdygtighed, til ansvar for et relativt nyt fænomen som terrorisme.
Utlipassede 2. og 3. generations indvandrere (dem der laver kriminalitet) må siges at være langt væk fra Islams lære. Hvis disse unge var mere bevidste om Islam, ville billedet se meget anderledes ud. Disse unge er netop et symbol på hvad der kan ske, når muslimer bevæger sig uden for islams moralske grænser.

Men Gud vil "genføde" i os et nyt menneske med et nyt hjerte, en sindsændring og en livsforvandling - ikke skabt ved lovbud: 'du må ikke' og 'du skal', men, skabt ved oplevelsen af Guds forvandlende kærlighed.
Vi må dog konstatere, at der er mange uislamiske ting, der ofte finder sted blandt muslimer. Dette kan skyldes flere faktorer, og manglende viden om Islams lære og religionsbevidsthed er åbenbart en del af forklaringen. For vi er vel enige om at disse handlinger ikke kan finde sted med afsæt i Islam?
Jeg vil derfor påstå, at jo mere relgionsbevidst man er, jo større tendens vil man have til at være lovlydig, og man vil desuden have et større moralsk ansvar både over for sig selv og andre mennesker, netop fordi Islam kræver det. Det er ikke blandt de spirituelt og religions-bevidste at du finder samfundsbidragere, narkomaner, bandemedlemmer, folk der arbejder sort osv..
Frode skrev:Hej "X"!
Jeg kan tildels følge dig - set ud fra mit kristne tros- og livssyn, når det gælder vore "utilpassede" teenager og unge, der er ude i forskellig ødelæggende kriminalitet og narkotikamisbrug, m.m.
I mit 45-årige lange liv som Jesus-troende kristen har jeg oplevet/set unge kriminelle, narkotikavrag og mange andre ødelagte menneskeliv opleve en radikal forvandling og åndelig rehabilitering. Jeg selv er en af af dem, som tidligere er bragt som et personligt vidnesbyrd her på IslamiC.dk.
Derfor ved jeg, der skal mere til end "større religionsbevidsthed"- både indenfor islam og kristendom, hvis vore unge skal opleve et rehabiliteret liv med sand givende kærlighed og glæde.
Fotæl mig hvem der formår at holde sig indenfor "islams moralske grænser"
Heller ikke jøder og kristne formår at holde sig indenfor de 10 moralske lovbud, som blev givet det jødiske folk af profeten Moses i Det gamle Testamente, der som bekendt lyder:
1. Du må ikke have andre guder.
2. Du må ikke misbruge din Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Du skal ære din fader og din moder.
5. Du må ikke slå ihjel.
6. Du må ikke bryde ægteskabet.
7. Du må ikke stjæle.
8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste.
9. Du må ikke begære din næstes hus.
10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til.
Gud/Allah selv så at intet menneske - i sin syndige menneskenatur, arvet og påført af de to første menneskers ulydighed - var i stand til at leve et liv i renhed og sand kærlighed til Gud og sin næste.
Gennem hele Biblens gamle Testamente/den gamle Pagt findes der skriftsted efter skriftsted, hvor Guds profeter forudsiger om "Den nye Pagt,s" komme. F.eks. forudsiger profeten Jeremias følgende i kap. 31: 27-34:
Den nye pagt
v27 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg tilsår Israel og Juda med mennesker og dyr. v28 Ligesom jeg vågede over, at de blev rykket op med rode og revet ned, jævnet med jorden og ødelagt og led ondt, således vil jeg våge over, at de bliver bygget op og plantet, siger Herren. v29 I de dage skal man ikke mere sige:
Fædrene spiste sure druer, og sønnerne får stumpe tænder.
v30 Nej, enhver skal dø for sin egen synd; ethvert menneske, der spiser sure druer, får selv stumpe tænder.
v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten.
De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren:
Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd."
Kristne i lande over hele jorden har i år 2007 igen fejret Jesu fødsel og hans komme til vor jord, som blev forudsagt af profeten Esajas for små 3000 år siden (kap 9:1-7):
".. For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.
Man skal kalde ham
Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader,
Freds Fyrste.
Stort er herredømmet,
freden uden ophør
over Davids trone
og over hans rige,
så han kan grundfæste det
og understøtte det
med ret og retfærdighed
fra nu af og til evig tid.
Hærskarers Herres nidkærhed
skal udvirke dette.."
Og for ca. 2000 år siden blev profetien/forudsigelsen om det kommende Fredsrige så opfyldt - miraklet og underet fra Gud - født og skabt ved Helligånden. I Lukas-Evangeliet kap. 1: 26-35 berettes:
Bebudelsen af Jesu fødsel
" Da Elisabeth var i sjette måned, blev englen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilæa, der hedder Nazaret, v27 til en jomfru, der var forlovet med en mand, som hed Josef og var af Davids hus.
Jomfruens navn var Maria. v28 Og englen kom ind til hende og hilste hende med ordene: »Herren er med dig, du benådede!« v29 Hun blev forfærdet over de ord og spurgte sig selv, hvad denne hilsen skulle betyde.
Da sagde englen til hende: »Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud. v31 Se, du skal blive med barn og føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus. v32 Han skal blive stor og kaldes den Højestes søn, og Gud Herren skal give ham hans fader Davids trone; v33 han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og der skal ikke være ende på hans rige.« v34
Maria sagde til englen: »Hvordan skal det gå til? Jeg har jo aldrig været sammen med en mand.« v35 Englen svarede hende:
»Helligånden skal komme over dig, og den Højestes kraft skal overskygge dig.
Derfor skal det barn, der bliver født, også kaldes helligt, Guds søn."-
- Og i dag, år 2008 har Jesus tilvejebragt og opfyldt denne "Nye Pagt" - den frelses- og redningsplan, som gælder dig og mig, ja, hvert eneste menneske og lige meget hvor håbløs vore livs-situationer end kan se ud. For ingenting er umulig for Gud.
Det er vore unge oh hele folkets redning!
Du/I tror det måske ikke. Men den samme hilsen som Maria fik fra Gud i Himmelen, den lyder fortsat til hvert eneste menneske på jorden i dag - lige meget hvad du og jeg end kalder os: kristen, muslim, ateist, hindu, Jehovas vidne, lutheraner, osv..
Hilsnen fra Gud lød og den lyder fortsat til mennesker der søger Ham - måske endda i deres alvorligste og allerværste situation i livet:
- Frygt ikke, ...... for du har fundet nåde for Gud !
Du og jeg skal naturligvis ikke føde hverken en ny Jesus eller en ny Muhammed.
Men Gud vil "genføde" i os et nyt menneske med et nyt hjerte, en sindsændring og en livsforvandling - ikke skabt ved lovbud: 'du må ikke' og 'du skal', men, skabt ved oplevelsen af Guds forvandlende kærlighed.
"For således elskede Gud verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv"(Johs.3.16)
I kapitel 1, vers 12 og 13 bekræfter at alle kan opleve at blive "født på ny" og være forvisset om at være et Guds barn:
"Men alle dem, som tog imod ham(Jesus), gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn.
De blev ikke født af blod, ej heller af køds vilje, ej heller af mands vilje, men af Gud/Allah."
Godt Nytår!

| DR2 Tema: "Ekstremisme" Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 0 |
"DR2 Tema: Det var Blair" Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 0 |
DR2 Tema: Med livet som indsats Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 0 |
DR2 kl. 20.00: TEMA: Next Stop Danmark Forum: Politik og samfund Forfatter: Uffe Svar: 0 |
DR2 Tema: "20 år med Tjernobyl" i aften kl. 20:30 Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 0 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster