Tema: Islam og Samfund

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Tema: Islam og Samfund

Indlægby HAFNIA » søn okt 21, 2007 11:59

Kan Koranen bruges til at tage afstand fra sort arbejde og socialt bedrageri?
Jeg spørger fordi en mand i min familie nu igennem mere end 1 år har modtaget kontanthjælp og hele tiden har haft SORT fuldtidsarbejde. Så han er både social bedrager og skattesvindler. Oven i det har kommunen skaffet ham en lejlighed netop fordi han modtager kontanthjælp. Familien er meget fokuserede på at efterleve påbud om ikke at drikke alkohol, undgå svinekød, afstå fra sex før ægteskabet osv. Alle disse forventninger lever han op til og i øvrigt er han en meget sød fyr jeg holder meget af. Jeg har dog samlet set svært ved at acceptere ham fordi jeg finder hans moral og værdier utroligt kritisable på dette ene punkt. Det virker som om familien er ligeglade med hvor hans indtægt kommer fra bare han kan forsørge sin familie, betale for bryllup, indrette lejligheden osv. Som beskrevet ovenfor modtager han altså en hel masse hjælp fra velfærdsstaten og samtidig ser han det ikke som forkert i gennem lang tid at begå socialt bedrageri og snyde i skat.
Jeg troede man som Muslim var forpligtet til at bidrage til det samfund man er en del af. Jeg synes han gør præcis det modsatte, han modtager en hel masse, faktisk meget han slet ikke er berettiget til, og lader bevidst være med at bidrage. Og jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at der ikke må være rødvin i hans sauce når hans moral (som jeg mener er mindst lige så vigtig) er så dårlig og jeg forstår ikke hvorfor hans kone, familie mv. ikke tager afstand fra den.

Hvor kan jeg finde kilder der kan bruges til at lede ham på rette vej? Hvis de altså eksisterer, eller tager jeg fejl?
Jeg vil også meget gerne høre bud på forklaringer på hvorfor familien accepterer den måde han lever på når de ellers lever som gode Muslimer.

Overskrift ændret af AbU
Brugeravatar
HAFNIA

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Abu Muhammad » søn okt 21, 2007 12:44

Hej Hafnia

Her et svar fra www.SunniPath.com der besvarer dit spørgsmål:

Billede
What is the ruling on: 1) One who is on welfare? 2) One who is on welfare and works under the table? 3) Receiving unemployment insurance?

Billede

[align=center]Billede[/align]

The Light of Creation, the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said, “I was only sent to perfect noble character.” [Ahmad, and others]

The Prophet Muhammad (Allah bless him and give him peace) said, “The one who cheats is not of us.” [Muslim, Tirmidhi, Abu Dawud, and others]

He also said (peace and blessings be upon him), “The one who does not fulfill trusts has no faith, and the one who does not fulfill commitments has no religion.” [Ahmad, with a sound chain of narrators]

Walaikum assalam wa rahmatullah,

It is permitted to receive welfare and unemployment insurance as long as:

a) one is actually eligible, and

b) fulfills the conditions of eligibility.

Taking welfare and then working under the table is deception, which is not even permitted with one's enemy in dealings, let alone with the government one is living under.

Wassalam,
Faraz Rabbani

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 20&CATE=39

Håber det kunne bruges til noget.

Venlig hilsen
Saifullah

PS. Velkommen til Islamic.dk. Jeg håber at du vil få meget ud af dit ophold herinde. :)
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 3 perler

Indlægby HAFNIA » søn okt 21, 2007 21:21

Tak for det Saifullah!

Jeg vil også være taknemmelig for bud på forklaringer på hvorfor familien accepterer den måde han lever på, når de ellers lever som gode Muslimer.
Brugeravatar
HAFNIA

Indlægby HAFNIA » tors okt 25, 2007 17:54

Salaam!

Er der virkelig ikke andre der også har/har haft socialt bedrageri og sort arbejde inde på livet, og som har lyst til at give bud på forklaringer på hvorfor familien accepterer den måde han/hun lever på, når de ellers lever som gode Muslimer?

Mest sort arbejde i Danmark
Offentliggjort 25.10.07 kl. 07:35

I løbet af det seneste år har knap hver femte dansker udført sort arbejde. Dermed er vi det suverænt mest måneskinsarbejdende folk i hele EU. Det viser en ny undersøgelse, som EU's analyseinstitut, Eurobarometer, foretog i juni i år.

Arbejdsmarkedsforsker Anders Holm fra Københavns Universitet er ikke overrasket.

»Et højt skattetryk gør det fristende at ty til sort arbejde, og Danmark har europarekord i høj skat, så det er helt naturligt,« siger han til 24timer.

Vi danskere udmærker os også ved at være mindre bekymrede for at blive snuppet, når vi arbejder sort, end vores europæiske broderfolk. Hele 81 procent af alle danskere, der deltog i analysen, tror, der kun er en meget lille risiko for at blive afsløret af skattefar. Modsat vurderer cirka halvdelen af alle briter, letter og estere, at risikoen for at blive opdaget er meget høj.

Mens andre europæere gerne betaler fuld pris for varer og opgaver, de køber sort, nægter mange danskere pure at betale fuld pris i sorte handler. 15 procent af alle danskere vurderer, at ingen vil betale fuld pris for varer eller servicer, man køber sort. Den holdning deler kun to procent af alle europæere.

Kilde: http://epn.dk/erhverv_samfund/article1142408.ece
Brugeravatar
HAFNIA

Indlægby venlig » fre okt 26, 2007 18:20

Altså religiøst set kan jeg ikke være med men, hvad med moral? Sort arbejde er tyveri! Den pers. du fortæller om modtager hjælp fra systemet, som ene og alene eksisterer på folks skat, lig fri skolegang og lægehjælp. Det han gør er at modtage det han selv snyder for. Øv for en person, en gemen tyv.
Brugeravatar
venlig

Kommune fyrer A-vask efter afsløring

Indlægby HAFNIA » ons nov 21, 2007 15:00

Kommune fyrer A-vask efter afsløring

21. nov. 2007
Høje Taastrup Kommune fyret virksomheden A-vask efter at 21 SØNDAG afslørede virksomheden i brug af asylansøgere, der arbejdede sort til 30 kroner i timen. Det skriver Dagbladet Roskilde.

Ifølge avisen har afsløringen chokeret Høje-Taastrup Kommunes konservative borgmester Michael Ziegler.

- Vi har haft et tilsyn med virksomheden, men har ikke observeret noget ulovligt, siger Michael Ziegler og fortæller, at samarbejdet med A-vask ellers har fungeret tilfredsstillende.

To Kontanthjælpsmodtagere blev sendt hjem
Høje-Taastrup Kommune har blandt andet samarbejdet med virksomheden om aktivering af kontanthjælpsmodtagere, som er svære at indsluse på arbejdsmarkedet på grund af fysiske, psykiske eller sociale problemer.

Efter udsendelsen har kommunen bedt to kontanthjælpsmodtagere, der arbejdede i virksomheden, om at blive hjemme.

A-vask afviser alle beskyldninger
Direktør Muhammed Warad afviser alle beskyldninger. Han vil ikke udtale sig om sagen, men henviser til en pressemeddelelse, hvor virksomhedens bestyrelse skriver, at udsendelsen efter A-vasks mening var en:

- Entydig fremstilling af A-vask som en virksomhed, der udfører sort arbejde fra morgen til aften, ifølge værten. Dette er ikke korrekt. A-vask er en virksomhed, der lægger stor vægt på at have orden i dokumentationen.

A-vasks bestyrelse oplyser yderligere, at Politeti, Skat og Arbejdsdirektoratet har undersøgt virksomheden, og de har fundet frem til, at alt er i orden.

Solstrålehistorie
Sådan lyder overskriften i en pjece fra Integrationsministeriet på en historie om A-vask, skriver Nyhedsbrevet 3F.

Pjecen er fra oktober 2007 og underskrevet af afgående Integrationsminister Rikke Hvilshøj. Den handler om, hvordan man , og handler om, hvordan man kan få indvandrerkvinder i arbejde.

Det eneste konkrete eksempel i pjecen omhandler en kvinde, der kom i arbejde hos virksomheden A-vask efter at have deltaget i et integrationsprojekt sat i værk af Københavns Amt.

Laver pjecen om
Hos Integrationsministeriet oplyser kontorchef Henrik Thomassen, at pjecen med eksemplet fra A-vask nu bliver lavet om.

- Jeg vil gerne understrege, at vi fra ministeriets side ikke har haft noget som helst med A-vask at gøre. Det omtalte projekt i pjecen er fra Københavns Amt, og vi kunne lige så godt have brugt en anden solstrålehistorie til at beskrive integrationsprojekterne med. Vi vil nu skifte eksemplet, hvor A-vask indgår, ud med en anden solstrålehistorie, oplyser han til Nyhedsbrevet 3F.

Socialdemokraternes Arbejdsmarkedsordfører Thomas Adelskov vil i den kommende tid stille spørgsmål til såvel Integrationsministeriet som Beskæftigelsesministeriet i sagen.

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/11/21/130211.htm
Brugeravatar
HAFNIA

Indlægby Seen » fre dec 28, 2007 23:59

Jeg vil også meget gerne høre bud på forklaringer på hvorfor familien accepterer den måde han lever på når de ellers lever som gode Muslimer.

Jeg har ikke umiddelbart nogle bud på hvorfor dette sker blandt muslimer, trods det er haram. Men vil lige anbefale at du/I læser følgende artikel af Fethullah Gülen, da han kommer med meget gode, logiske og tankevækkende bud på amoralsk adfærd, som jeg er enig i.

MORAL
af F. Gülen

Moral er et sæt af ædle principper, der har deres oprindelse i åndelighed, og som leder menneskets opførsel. Af denne grund kan mennesker, der forsømmer åndelighed og derfor mangler de åndelige værdier, ikke opretholde en opførsel, der stemmer overens med disse principper. At foretrække andres interesser frem for sine egne er høj åndelighed og liberalisme. De, som altid gør det gode, uden at forvente noget til gengæld, vil en dag bøje sig for Gud i undren og forbavselse når de, uventet, møder de opsparede resultater af deres betænksomme natur og alt det gode, de har gjort.
Blot fordi man er lærd, betyder det ikke, at man er ægte menneskelig. Lærde mennesker er befriede for at bære rundt på byrden af overflødig information og opnår storhed i forhold til hvor meget de tjener menneskeheden og sætter et godt eksempel for andre gennem deres høje moral og dyder. Ellers er de ikke bedre end folk, der har spildt deres liv. De, der har høje moralbegreber og er dydige, selv hvis de mangler lærdom og er tætte som jern, kan sommetider vise sig at være nyttige og værdifulde, og endda lige så værdifulde som guld.

Bedrag aldrig nogen, også selvom de bedrager dig. Troværdighed og oprigtighed er to af de højeste dyder. Selv hvis det bringer dig tab at følge dette råd, hvilket det normalt gør, skal du altid forblive troværdig og oprigtig.

Moral blev engang betragtet som dyder. I dag bliver moral betragtet som en samling af regler for social opførsel. Jeg ville ønske, at folk ville opføre sig i overensstemmelse med disse regler, selv hvis de ikke er dydige!

Før i tiden ville folk sige: "Principperne for god opførsel bliver ikke længere efterlevet; vi kan kun se dem skrevet ned i bøgerne." I dag siger de: "Principperne for god opførsel er forældede; hvad der måtte være tilbage af dem, står skrevet i gamle bøger." Hvad de end siger, er disse principper værd at ofre mange nye ting for, selvom folk prøver at fremstille dem som forældede.
Brugeravatar
Seen

Indlægby Julia » lør dec 29, 2007 15:17

Bedrag aldrig nogen, også selvom de bedrager dig. Troværdighed og oprigtighed er to af de højeste dyder. Selv hvis det bringer dig tab at følge dette råd, hvilket det normalt gør, skal du altid forblive troværdig og oprigtig.

Smukt og sandt udtrykt.
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby AbU » lør dec 29, 2007 19:45

Julia skrev:

Smukt og sandt udtrykt.

Ingen tvivl om det.

Tak fordi du delte denne artikel med os, muslima_18

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby X » søn dec 30, 2007 02:32

Jeg beklager, men det ovenstående kan jeg ikke tage seriøst - hvis du reelt mener, at det at indgå kompromisser - gensidig tilpasning til hinanden - er assimilation og argument for at melde sig hos HT, kan jeg kun ryste på hovedet og trække opgivende op skuldrene

Man indgår kompromiser, der hvor de er nødvendige. Der er intet i min religion, der forhindrer mig i at være en velfungerende samfundsborger, så længe jeg bor her.

Problemet ligger i at visse mennesker ikke kan adskille integration fra assimilation. F.eks. ser jeg mig selv som fuldt ud integreret, men jeg er ikke assimileret og det bliver jeg aldrig.

De fleste af de konflikter der er mellem danskere og muslimer, handler om ideologi og kultur. Det vil sige, at der er visse aspekter ved vores tro, som flertallet gerne vil have os til at lave om på, så vi bliver mere 'danske'. Ikke nødvendigvis fordi disse strider mod dansk lov, men fordi de strider mod danske værdier og dansk kultur.

Med andre ord forventes det af os, at vi udover at være lovlydige samfundsborgere også adopterer den danske kultur (og alt det der følger med) og danske normer på bekostning af vores religion. Dette hedder assimilation.

Desuden finder jeg det interessant, at du nævner noget så smukt som "gensidig tilpasning". Du må gerne gøre rede for, hvor du synes at vi som muslimer har fejlet, og hvordan denne gensidige tilpasning rent praktisk skulle foregå.

Hvad skal flertallet (de etniske danskere) gøre, og hvad skal vi som muslimer gøre?
Senest rettet af X søn dec 30, 2007 06:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
X

Indlægby Y » søn dec 30, 2007 02:55

Hvad skal flertallet gøre, og hvad skal vi som muslimer gøre?

Tja.. Søstrene kan starte med at smide deres dyrebare tørklæde og iklæde sig stramme jeans og nedringet bluse.

Hvad angår brødrene, jo, de skal barbere skægget af, og skåle Tuborg ved den lokale pub.

Ja, det er sådan vi bliver rigtige integreret i det danske samfund.

Fred være med det.
Brugeravatar
Y

Geografisk sted: Mellem himlen og jorden

Indlægby November » søn dec 30, 2007 06:16

Ja, det er sådan vi bliver rigtige integreret i det danske samfund.

Nej, det første skridt på vejen til at blive integreret er at lære at tale det danske sprog (evt også skrive det), den danske kultur og få danske venner. Hvorfor rejse tusindevis af kilometer til et land blot for at isolere sig sammen med de landsmænd man rejste med?

Man kan sagtens lære om den danske kultur uden at skullle drikke, vise sin manke, gå med stramme jeans eller barbere sig (det er Ingvar Cronhammar et eksempel på). Men ved at kende lidt til den vestlige og danske historie vil man kunne forstå hvorfor danske kvinder går klædt som de går klædt, for det er et forholdsvis nyt fænomen. Det er jo ikke længe siden at også kvindes funktion i Danmark var at servicere og lave mad til den arbejdende mand.
Brugeravatar
November
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby X » søn dec 30, 2007 06:59

Nej, det første skridt på vejen til at blive integreret er at lære at tale det danske sprog (evt også skrive det), den danske kultur og få danske venner. Hvorfor rejse tusindevis af kilometer til et land blot for at isolere sig sammen med de landsmænd man rejste med?

Det er menneskelig natur at ville omgås dem som man har mest tilfælles med. Der er 'dansker-ghettoer' i malmø f.eks.. Det er ikke noget som man nødvendigvis behøver at problematisere, så længe at det enkelte menneske bidrager til samfundet og respekterer dets love. Selvfølgeligt skal man kende det samfund, som man er en del af og lære at omgås dets indbyggere osv.. Vi siger bare, at dette kan lade sig gøre uden at man behøver at gå på kompromis med sine værdier og sin religion (som frodo hævder).

Tager du til Canada og USA f.eks. vil du se, at der slet ikke er de samme problemer med Muslimske indvandrere, som der er i dele af Europa. Dette er netop fordi disse samfund har helt andre kriterier for integration, end vi har i dk. Man bliver ikke til et 'problem', bare fordi man går klædt på en bestemt måde.

Forresten mener jeg at Islam kan være til gavn for det danske samfund. Hvis alle indvandrer og flygtninge var mere religions bevidste, ville vi slet ikke have sådan noget som socialt bidrageri, kriminalitet, narko osv.. Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis? Det kan der sagtens argumenteres for.
Brugeravatar
X

Indlægby halima_ » søn dec 30, 2007 11:23

salam alaikum

X vil du ikke godt lade være med konsekevent at tale om 'danskere' og muslimer? Du kan godt være dansk og muslim. Der er 'muslimer' og 'ikke muslimer'. Men da et udemærket eksempel på assimilation når man på en sådan måde tilskriver islam at være en araber-indvandre-ting...:p
Brugeravatar
halima_

Indlægby November » søn dec 30, 2007 13:45

Der er 'dansker-ghettoer' i malmø f.eks..

Det er jo rigtigt nok, og det har der også været i usa. Forskellen er bare at tredie generation i usa ikke længere taler dansk, og ikke længere føler sig som danskere, men som amerikanere.

Tager du til Canada og USA f.eks. vil du se, at der slet ikke er de samme problemer med Muslimske indvandrere, som der er i dele af Europa.

Du kan på ingen måde sammeligne situationen med usa. Usa er et meget liberalistisk land hvor du mere eller mindre får lov til at passe dig selv, også hvis du ikke har noget job, hvorimod Europa har høje sociale ydelser. Derfor er det også dokumenteret at de højt uddannede indvandrerer er søgt mod Usa/Canada og de lavt uddannede indvandrere er søgt mod Europa.

Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis?

Nej. Bl.a. et modargument er, at FN har lavet beregninger der viser at man kun kan opnå den levestandard vi har i Europa hvis både manden og kvinden arbejder.

Det første du skrev:
Det er menneskelig natur at ville omgås dem som man har mest tilfælles med.

Er jeg som sådan ikke uenig med dig i, men jeg vil gerne udvide det til at man også helst hjælper dem man har noget tilfælles med, og derfor frygter jeg at velfærdssamfundet langsomt vil forsvinde hvis Danmark bliver for polariseret, og at vi dermed får en langt fattigere underklasse end vi har i dag (ala Usa).
Brugeravatar
November
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby HAFNIA » søn dec 30, 2007 14:17

X skrev: Forresten mener jeg at Islam kan være til gavn for det danske samfund. Hvis alle indvandrer og flygtninge var mere religions bevidste, ville vi slet ikke have sådan noget som socialt bidrageri, kriminalitet, narko osv.. Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis? Det kan der sagtens argumenteres for.

Det er en meget interessant betragtning. Er alle indvandrer og flygtninge der arbejder sort og begår socialt bedrageri 'dårlige muslimer'? Hvordan kan det anvendes i praksis til at sikre at alle bidrager til samfundet? Det håber jeg du kan finde tid til at uddybe i http://islamic.dk/v1/phpBB2/viewtopic.php?t=509423 På forhånd tak!

Salaam
Brugeravatar
HAFNIA

Indlægby AbU » søn dec 30, 2007 14:44

HAFNIA skrev:
X skrev: Forresten mener jeg at Islam kan være til gavn for det danske samfund. Hvis alle indvandrer og flygtninge var mere religions bevidste, ville vi slet ikke have sådan noget som socialt bidrageri, kriminalitet, narko osv.. Så mon ikke man kan vende den og sige at integrationen har slået fejl netop fordi, at indvandrer er gået for meget på kompromis? Det kan der sagtens argumenteres for.

Det er en meget interessant betragtning. Er alle indvandrer og flygtninge der arbejder sort og begår socialt bedrageri 'dårlige muslimer'? Hvordan kan det anvendes i praksis til at sikre at alle bidrager til samfundet? Det håber jeg du kan finde tid til at uddybe i http://islamic.dk/v1/phpBB2/viewtopic.php?t=509423 På forhånd tak!

Salaam

Salam Aleikum

Et spændende og nyfødt emne, som jeg lige presser ind i denne tråd.

X skriver at Islam kan være til gavn for det danske samfund, forstået på den måde at indvandrere/flygtninge, med muslimsk baggrund, i højere grad vil holde sig fra kriminalitet, sort arbejde mv.(andre lovbrud som både ses i Islams skrifter og den danske grundlov) hvis de knytter sig mere til Islam.

Her tror jeg mange ikke-muslimer vil tro at den pure-muslimske identitet er langt fra den danske, og det vil derfor kun skabe større afstand mellem en muslim og en ikke-muslim i et samfund.

Hvordan kan overstående fordom brydes, således vi kan validere X's påstand?

God diskussionslyst :teeth:

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby muslima_18 » søn dec 30, 2007 15:24

Lige et spørgsmål; hvor kan man anmelde sort arbejde? :)
The hypocrite looks for faults;
the believer looks for excuses.

Abu Hamid al-Ghazzali
Brugeravatar
muslima_18

Indlægby HAFNIA » søn dec 30, 2007 16:57

muslima_18 skrev:Lige et spørgsmål; hvor kan man anmelde sort arbejde? :)
:arrow: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=349004
Brugeravatar
HAFNIA

Indlægby muslima_18 » søn dec 30, 2007 17:13

HAFNIA skrev:
muslima_18 skrev:Lige et spørgsmål; hvor kan man anmelde sort arbejde? :)
:arrow: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=349004

Mange tak for linket, HAFNIA :)
Brugeravatar
muslima_18

Indlægby X » man dec 31, 2007 02:00

HAFNIA skrev:

Salaam

Salaam Hafnia

Jeg bryder mig ikke om begreber som "dårlig muslim" og "god muslim". Jeg vil derimod sige, at alt form for snyd og bidrageri er i strid med Islams lære, hvilket allerede er blevet uddybet i denne tråd.

Vi må dog konstatere, at der er mange uislamiske ting, der ofte finder sted blandt muslimer. Dette kan skyldes flere faktorer, og manglende viden om Islams lære og religionsbevidsthed er åbenbart en del af forklaringen. For vi er vel enige om at disse handlinger ikke kan finde sted med afsæt i Islam?

Jeg vil derfor påstå, at jo mere relgionsbevidst man er, jo større tendens vil man have til at være lovlydig, og man vil desuden have et større moralsk ansvar både over for sig selv og andre mennesker, netop fordi Islam kræver det. Det er ikke blandt de spirituelt og religions-bevidste at du finder samfundsbidragere, narkomaner, bandemedlemmer, folk der arbejder sort osv..

Når jeg taler om 'religionsbevidsthed', taler jeg om at forstå esssensen af Profetens (fvmh) lære, at være bevidst om hvad de lærde udleder af Koranen og Ahadith, og leve efter det. Der er ikke nok muslimer, der er religionsbevidste, og det er mere til skade end gavn for det danske samfund.

Som bror Abu fremhæver, er der uden tvivl mange ikke-muslimer, der tror at den muslimske identitet strider imod 'danskheden', og at en større religionsbevidsthed blandt muslimer kun vil være med til at grave endnu større kløfter mellem muslimer og ikke-muslimer, og at samfundet derved vil miste sin sammenhængskraft.

Dette er som regel resultatet af et stereotypt billede af Islam og muslimer samt en misforståelse af begrebet "integration". Dette resulterer som sagt i, at man sætter nogle helt urimelige og urealistiske kriterier for det at være vel-integreret.

Selvfølgeligt er den muslimske identitet anderledes end den ikke-muslimske. Ellers ville vi jo alle være ens, og denne diskussion ville ikke være nødvendig. Det vi skal kigge på er om den muslimske identitet er kompatibel med den danske. Med andre ord skal vi spørge os selv: Kan man som muslim være en god samfundsborger og vel-integreret, uden at gå på kompromis med sin religion?

Svaret kommer an på, hvilke kriterier der sættes for det at være 'en god borger'/vel integreret, og der er forskellige bud alt efter hvem man spørger. Nogle (flertallet iflg. hvad jeg har observeret) vil sige at man skal stræbe efter at være så 'dansk' som muligt ved at tage den danske kultur til sig på godt og ondt. Altså, skal man have en kulturel (eller ideologisk) make-over, før man er rigtigt 'integreret'. Det problematiske er, at disse mennesker i større grad ønsker assimilation end integration, idet de gør 'integrationen' betinget af, at man som muslim mere eller mindre giver afkald på sin identitet til fordel for den 'danske'. De ønsker, at vi som muslimer bliver assimilerede. Dette krav er både urimeligt og unødvendigt.

Det der derimod både kan og bør kræves, er at man som muslim er til rådighed for samfundet og bidrager til samfundet. Man skal som muslim bære sin del af læsset og undgå at være en byrde for samfundet. Desuden skal man kunne omgås sine med-mennesker og vise sig fra sin bedste side. Sammenhængskraften ligger i at vi alle har et fælles mål, og at det er i alles interesse at få samfundet til at fungere på bedste vis. Det lyder lidt kliché-agtigt men, vi skal identificere det, som vi har tilfælles, og acceptere forskelle så længe disse ikke strider imod de værdier, som samfundet er bygget op omkring. "Frihed til at være forskellige" er en værdi, som vi f.eks. har tilfælles.

Det centrale ord er "accept". Accept kræver kendskab til hinanden, for hvordan accepterer man det ukendte? Så jeg finder det kun rimeligt at kræve at vi som muslimer, skal have kendskab til den danske måde at være på, kunne tale dansk osv.. Omvendt er det også vigtigt, at ikke-muslimer tager sig tid til at lære deres nye medborgere at kende. Det ville ikke skade, hvis flere tog sig tid til at sætte sig ind i, hvad Islam er for noget. Mange kender ikke til andet end det billede som medierne er med til at tegne af os, hvilket kun er med til at styrke deres tro på, at muslimer ikke kan være en del af dette samfund medmindre de bliver mere 'moderate', som indirekte betyder at vi skal gå på kompromis med vores religion. Dette er som sagt hverken nødvendigt eller rimeligt, idet jeg sagtens kan være velintegreret i dette samfund, inden for de iforvejen fastlage rammer i Islam. Jeg føler selv, at jeg er velintegreret. Jeg er ikke assmileret, men jeg er velintegreret.

Må Allah (Subhana wa ta'ala) lede os alle på rette vej, og tilgive os. Må Allah (Subhana wa ta'ala) tilgive mig, hvis jeg har sagt noget, som jeg ingen ret har til at sige.

Salaam
Brugeravatar
X

Indlægby X » man dec 31, 2007 02:48

Det er jo rigtigt nok, og det har der også været i usa. Forskellen er bare at tredie generation i usa ikke længere taler dansk, og ikke længere føler sig som danskere, men som amerikanere.

Hvilket også er tilfældet med mange muslimske 3. generations indvandrere i Amerika og Canada, hvad er din pointe?
Dette udspringer fra det faktum at man i disse lande har en lang historie med immigration, og at der er helt andre kriterier for integration, end f.eks. dem der er i Danmark. Man behøver f.eks. ikke gå på kompromis med sin religion for at være Amerikaner eller Canadier. Folk er ligeglade med, hvad man tror på eller hvordan man går klædt, så længe man er til gavn og ikke belaster samfundet. Det burde vi have mere af i Danmark.

Du kan på ingen måde sammeligne situationen med usa. Usa er et meget liberalistisk land hvor du mere eller mindre får lov til at passe dig selv, også hvis du ikke har noget job, hvorimod Europa har høje sociale ydelser. Derfor er det også dokumenteret at de højt uddannede indvandrerer er søgt mod Usa/Canada og de lavt uddannede indvandrere er søgt mod Europa.

Måske kan situationen i DK ikke sammenlignes med den i USA, men Canada er et land der, på mange punkter, ligner Danmark, f.eks. når vi taler sociale ydelser. Det at mange højt uddannede indvandrer søger mod Canada er ligegyldigt, idet en stor del (nok størstedelen) af indvandrerne i Canada har samme uddannelsesniveau som dem i DK.

Nej. Bl.a. et modargument er, at FN har lavet beregninger der viser at man kun kan opnå den levestandard vi har i Europa hvis både manden og kvinden arbejder.

Og? Muslimske kvinder kan da godt arbejde, hvis mand og kone er enige om det, og hvis det ikke påvirker børnene osv.. Der er intet i Islam, der forbyder kvinden i at arbejde.

Det første du skrev:
Det er menneskelig natur at ville omgås dem som man har mest tilfælles med.

Er jeg som sådan ikke uenig med dig i, men jeg vil gerne udvide det til at man også helst hjælper dem man har noget tilfælles med, og derfor frygter jeg at velfærdssamfundet langsomt vil forsvinde hvis Danmark bliver for polariseret, og at vi dermed får en langt fattigere underklasse end vi har i dag (ala Usa).

Det kan vi godt være enige om, men det styrker jo kun min pointe. Nemlig at en større religionsbevidshed blandt muslimer, kun ville være til gavn for velfærdssamfundet idet,

a) Islam kræver at vi tager os af de svage uanset race eller religion. Det at betale Zakah er en af de fem søjler som Islam bygger på.

b) Det at kunne forsørge sig selv og ikke belaste samfundet ses som noget ærfuldt. F.eks. sagde Profeten (fvmh) følgende:

“It is better that a person should take a rope and bring a bundle of wood on his back to sell so that Allah may preserve his honor, that’s better for him than begging from people, (regardless of) whether they give him or not.” (Reported by Al-Bukhari and Muslim)

Med andre ord er det at arbejde og kunne forsørge sig selv, meget ærefuldt i Allahs (Subhana wa ta'ala) Øjne.

Disse punkter (a og b) er i bund og grund præcis det, som det danske velfærdssamfund er bygget på. Det Islamiske kalifat siges at være det første velfærdssamfund på jorden., og disse principper var meget centrale i dets opbygning.

Forstil dig hvordan samfundet ville se ud hvis alle muslimer levede efter islamiske principper.
Der ville ikke være vold, narko, bander, røverier, bidrageri, tvangsægteskaber, æresdrab osv. blandt muslimerne. Vi ville simpelthen være forbillidlige.. Større religionsbevidsthed blandt muslimer ville helt sikkert udelukkende have en positiv effekt på det danske samfund. Jeg forstår ikke den frygt, der er i det danske samfund, for Islam og alt der bare virker en smule 'islamisk'.
Brugeravatar
X

Indlægby Julia » man dec 31, 2007 09:10

X skrev:

Disse punkter (a og b) er i bund og grund præcis det, som det danske velfærdssamfund er bygget på. Det Islamiske kalifat siges at være det første velfærdssamfund på jorden., og disse principper var meget centrale i dets opbygning.

Forstil dig hvordan samfundet ville se ud hvis alle muslimer levede efter islamiske principper.
Der ville ikke være vold, narko, bander, røverier, bidrageri, tvangsægteskaber, æresdrab osv. blandt muslimerne. Vi ville simpelthen være forbillidlige.. Større religionsbevidsthed blandt muslimer ville helt sikkert udelukkende have en positiv effekt på det danske samfund. Jeg forstår ikke den frygt, der er i det danske samfund, for Islam og alt der bare virker en smule 'islamisk'.

Frygten er udbredt fordi man (bl.a.) ser på de lande, hvor der et (mere eller mindre) islamisk styre og IKKE kan se velfungerende, udviklede samfund.

Hvis overvejende islamiske lande ikke formår at indføre Islam (på den gode måde), så virker Islam som idealet for en velordnet stat som et fata morgana og en ukendt trussel.

Og så er det at tvangsægteskaber, æresdrab, vold, krig, forfølgelser, sekteriske uoverensstemmelser, Al-Qaeda etc. kommer til at fylde meget i ikke-muslimers bevidsthed og opfattelse af Islam.

Det hjælper naturligvis heller ikke, at nogle 2./3. generationsindvandrer drenge laver ballade og laver store negative overskrifter i aviserne (bandekrige etc.)

De pågældende unge har ofte forældre, der er traumatiserede flygtninge fra f.eks. Libanon, som blev skadet på krop og psyke pga forfærdelige oplevelser under krigen, i flygtningelejre o.s.v..
De kommer fra familier med forældre der ikke har haft mentalt overskud til at opdrage deres børn: give dem kærlig omsorg etc. og er kommet til at udsætte deres børn for omsorgssvigt.
Men mange "almindelige" etniske danskere kender ikke problematikkerne til bunds og kommer til at drage religionen ind som en årsag til utilpassethed og det at være på kant med det danske samfunds love.
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby X » man dec 31, 2007 20:51

Julia skrev:X skrev:

Frygten er udbredt fordi man (bl.a.) ser på de lande, hvor der et (mere eller mindre) islamisk styre og IKKE kan se velfungerende, udviklede samfund.

Hvis overvejende islamiske lande ikke formår at indføre Islam (på den gode måde), så virker Islam som idealet for en velordnet stat som et fata morgana og en ukendt trussel.

Og så er det at tvangsægteskaber, æresdrab, vold, krig, forfølgelser, sekteriske uoverensstemmelser, Al-Qaeda etc. kommer til at fylde meget i ikke-muslimers bevidsthed og opfattelse af Islam.

Det hjælper naturligvis heller ikke, at nogle 2./3. generationsindvandrer drenge laver ballade og laver store negative overskrifter i aviserne (bandekrige etc.)

De pågældende unge har ofte forældre, der er traumatiserede flygtninge fra f.eks. Libanon, som blev skadet på krop og psyke pga forfærdelige oplevelser under krigen, i flygtningelejre o.s.v..
De kommer fra familier med forældre der ikke har haft mentalt overskud til at opdrage deres børn: give dem kærlig omsorg etc. og er kommet til at udsætte deres børn for omsorgssvigt.
Men mange "almindelige" etniske danskere kender ikke problematikkerne til bunds og kommer til at drage religionen ind som en årsag til utilpassethed og det at være på kant med det danske samfunds love.

Jeg vil give dig ret i at flertallet har et negativt billede af islam, og dette skyldes mange forskellige faktorer. Manglende viden og et meget ensidigt og negativt medie-billede er nogle af årsagerne. Større religionsbevidsthed blandt muslimer ville medvirke til at ændre dette billede.

Jeg ved ikke hvad du tænker på når du siger "Islamisk styre". Langt de fleste indvandrer/flygtninge i dette land kommer fra lande som Tyrkiet, Pakistan, Somalia, Palæstina osv, og ingen af disse lande har et "islamisk styre". Muslimske samfund havde deres højdepunkt da Islam var centrum, og folk var mere religionsbevidste. Det er bl.a. sekularismens indtog, der var med til at nedbryde den muslimske identitet. Det er derfor hjernedødt at beskylde Islam for noget, den intet ansvar har for. Derudover er det irrationelt at stille et ca. 1500 år gammelt system, som har bevist sin funktionsdygtighed, til ansvar for et relativt nyt fænomen som terrorisme.

Desuden er du ved at bevæge dig ud i noget, der sådan set intet har at gøre med det vi snakker om. Nemlig om en større religionsbevidsthed blandt muslimer vil være til gavn for det danske samfund eller ej, og ikke det negative billede, der findes i det danske samfund. Utlipassede 2. og 3. generations indvandrere (dem der laver kriminalitet) må siges at være langt væk fra Islams lære. Hvis disse unge var mere bevidste om Islam, ville billedet se meget anderledes ud. Disse unge er netop et symbol på hvad der kan ske, når muslimer bevæger sig uden for islams moralske grænser. Denne diskussion ville desuden være unødvendig, hvis alle muslimer var religionsbevidste. Så ville vi være et forbillede for andre, istedet for nogen man ser ned på, hvilket er tilfældet idag. Større Islam-bevidsthed blandt muslimer ville helt sikkert påvirke flertallets syn på islam i positiv retning.
Brugeravatar
X

Indlægby Julia » ons jan 02, 2008 10:37

Hej X,

Jeg vil give dig ret i at flertallet har et negativt billede af islam, og dette skyldes mange forskellige faktorer. Manglende viden og et meget ensidigt og negativt medie-billede er nogle af årsagerne. Større religionsbevidsthed blandt muslimer ville medvirke til at ændre dette billede.

Jeg har talt med en muslim, der har været til prædiken hos Abdul Wahid Pedersen (til Eid for nylig). Han var meget begejstret for den kobling mellem tro og handling som AWP talte om.
Jeg refererer (efter omtalen), at AWP opfordrede alle tilstedeværende muslimer til at tænke over det at være en "god nabo": Han fremhævede at alle mennesker (uanset trosretning) burde tænke, når de mødte en muslim:"han/hun er et ordentligt retskaffent menneske.. de bedste blandt naboer".
D.v.s. at det var den gode venlige høflige opførsel blandt andre mennesker, som skulle være et "varemærke" for muslimer uanset hvilket samfund de måtte befinde sig i og i alle situationer.

Muslimske samfund havde deres højdepunkt da Islam var centrum, og folk var mere religionsbevidste. Det er bl.a. sekularismens indtog, der var med til at nedbryde den muslimske identitet.

Jeg håber at du vil læse bogen: De arabiske folks historie: af Albert Hourani (han var forsker og historieprofessor ved Oxford University).

Årsagen til Islams tilbagegang er mere kompleks end "sekularismens indtog".
Muslimske herskere havde i sin tidlige periode en udbredt kontakt til bl.a. græske filosoffer og lærde indenfor matematik, som i stor udstrækning blev inviteret til at dele videnskabelige teorier i tæt samarbejde med muslimer, jøder og kristne lærde indenfor de forskellige videnskabelig områder.

Der skete store politiske omvæltninger "internt" i de tidligere islamiske riger (bl.a mellem grupper/herskere der bekendte sunni versus shia )

Det er derfor hjernedødt at beskylde Islam for noget, den intet ansvar har for. Derudover er det irrationelt at stille et ca. 1500 år gammelt system, som har bevist sin funktionsdygtighed, til ansvar for et relativt nyt fænomen som terrorisme.

Det jeg tænker på, er at mennesker der er dybt mærkede og traumatiserede efter krigs- og voldshandlinger (uanset tro) vil have en adfærd, der er meget præget af disse oplevelser.
Jeg har hørt en beretning fra en muslimsk kvinde, der oplevede Libanonkrigene i de tidligere 80´ere på nærmeste hold. Hun sagde ordret:
på et tidspunkt handler det kun om at overleve. man tænker ikke på andet. Man bliver som et dyr.
I starten bliver man skræmt, bange... skriger...reagerer..Sidenhen bliver man "stum" indvendig. Bliver kold og noget indeni ens inderste "lukker ned".

Jeg kan huske hende ord meget nøje, fordi de gjorde så stort et indtryk på mig.
Forfærdelige oplevelser og vold, der er forøvet mod én selv, vil præge et menneske, hvis man ikke kommer i terapi og får bearbejdet traumerne.
Er man et troende menneske, vil ens tro uden tvivl blive præget også.

Måske er der for nogle en ubevidst opfattelse af, at man kan bruge Islam til "pay-back-time" for at få afløb eller hævn over uretfærdige handlinger?

Utlipassede 2. og 3. generations indvandrere (dem der laver kriminalitet) må siges at være langt væk fra Islams lære. Hvis disse unge var mere bevidste om Islam, ville billedet se meget anderledes ud. Disse unge er netop et symbol på hvad der kan ske, når muslimer bevæger sig uden for islams moralske grænser.

Hvis man er opdraget af forældre, som er blevet dybt præget af vold pga krigstraumer, så vil disse uforløste livsmønstre (bitterhed, ønske om hævn, sorg) blive videregivet til børnene.

Jeg tror personligt ikke at det har så meget med Islam at gøre, at de pågældende unge er kriminelle.
De kommer fra familier, som er sociale og psykiske tabere.

Det danske samfund svigtede de flygtninge, der kom dengang og gav dem ikke ordentlig psykologisk bistand og forståelse.
Vilkårene for flygtninge p.t. og specielt børnene i flygtningelejrene er blevet diskuteret i medierne. Deres forældre bliver psykisk syge af uvished om asyl ...har ubehandlede traumer etc. etc.
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Frode » ons jan 02, 2008 17:18

Hej "X"!

Jeg kan tildels følge dig - set ud fra mit kristne tros- og livssyn, når det gælder vore "utilpassede" teenager og unge, der er ude i forskellig ødelæggende kriminalitet og narkotikamisbrug, m.m.

I mit 45-årige lange liv som Jesus-troende kristen har jeg oplevet/set unge kriminelle, narkotikavrag og mange andre ødelagte menneskeliv opleve en radikal forvandling og åndelig rehabilitering. Jeg selv er en af af dem, som tidligere er bragt som et personligt vidnesbyrd her på IslamiC.dk.

Derfor ved jeg, der skal mere til end "større religionsbevidsthed"- både indenfor islam og kristendom, hvis vore unge skal opleve et rehabiliteret liv med sand givende kærlighed og glæde.

Fotæl mig hvem der formår at holde sig indenfor "islams moralske grænser"

Heller ikke jøder og kristne formår at holde sig indenfor de 10 moralske lovbud, som blev givet det jødiske folk af profeten Moses i Det gamle Testamente, der som bekendt lyder:

1. Du må ikke have andre guder.
2. Du må ikke misbruge din Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Du skal ære din fader og din moder.
5. Du må ikke slå ihjel.
6. Du må ikke bryde ægteskabet.
7. Du må ikke stjæle.
8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste.
9. Du må ikke begære din næstes hus.
10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til.

Gud/Allah selv så at intet menneske - i sin syndige menneskenatur, arvet og påført af de to første menneskers ulydighed - var i stand til at leve et liv i renhed og sand kærlighed til Gud og sin næste.

Gennem hele Biblens gamle Testamente/den gamle Pagt findes der skriftsted efter skriftsted, hvor Guds profeter forudsiger om "Den nye Pagt,s" komme. F.eks. forudsiger profeten Jeremias følgende i kap. 31: 27-34:

Den nye pagt

v27 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg tilsår Israel og Juda med mennesker og dyr. v28 Ligesom jeg vågede over, at de blev rykket op med rode og revet ned, jævnet med jorden og ødelagt og led ondt, således vil jeg våge over, at de bliver bygget op og plantet, siger Herren. v29 I de dage skal man ikke mere sige:
Fædrene spiste sure druer, og sønnerne får stumpe tænder.

v30 Nej, enhver skal dø for sin egen synd; ethvert menneske, der spiser sure druer, får selv stumpe tænder.

v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten.
De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren:

Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd."

Kristne i lande over hele jorden har i år 2007 igen fejret Jesu fødsel og hans komme til vor jord, som blev forudsagt af profeten Esajas for små 3000 år siden (kap 9:1-7):

".. For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.

Man skal kalde ham

Underfuld Rådgiver,

Vældig Gud,

Evigheds Fader,

Freds Fyrste.

Stort er herredømmet,
freden uden ophør
over Davids trone
og over hans rige,
så han kan grundfæste det
og understøtte det
med ret og retfærdighed
fra nu af og til evig tid.
Hærskarers Herres nidkærhed
skal udvirke dette.."

Og for ca. 2000 år siden blev profetien/forudsigelsen om det kommende Fredsrige så opfyldt - miraklet og underet fra Gud - født og skabt ved Helligånden. I Lukas-Evangeliet kap. 1: 26-35 berettes:

Bebudelsen af Jesu fødsel

" Da Elisabeth var i sjette måned, blev englen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilæa, der hedder Nazaret, v27 til en jomfru, der var forlovet med en mand, som hed Josef og var af Davids hus.

Jomfruens navn var Maria. v28 Og englen kom ind til hende og hilste hende med ordene: »Herren er med dig, du benådede!« v29 Hun blev forfærdet over de ord og spurgte sig selv, hvad denne hilsen skulle betyde.

Da sagde englen til hende: »Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud. v31 Se, du skal blive med barn og føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus. v32 Han skal blive stor og kaldes den Højestes søn, og Gud Herren skal give ham hans fader Davids trone; v33 han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og der skal ikke være ende på hans rige.« v34

Maria sagde til englen: »Hvordan skal det gå til? Jeg har jo aldrig været sammen med en mand.« v35 Englen svarede hende:

»Helligånden skal komme over dig, og den Højestes kraft skal overskygge dig.
Derfor skal det barn, der bliver født, også kaldes helligt, Guds søn."
-

- Og i dag, år 2008 har Jesus tilvejebragt og opfyldt denne "Nye Pagt" - den frelses- og redningsplan, som gælder dig og mig, ja, hvert eneste menneske og lige meget hvor håbløs vore livs-situationer end kan se ud. For ingenting er umulig for Gud.
Det er vore unge oh hele folkets redning!

Du/I tror det måske ikke. Men den samme hilsen som Maria fik fra Gud i Himmelen, den lyder fortsat til hvert eneste menneske på jorden i dag - lige meget hvad du og jeg end kalder os: kristen, muslim, ateist, hindu, Jehovas vidne, lutheraner, osv..

Hilsnen fra Gud lød og den lyder fortsat til mennesker der søger Ham - måske endda i deres alvorligste og allerværste situation i livet:

- Frygt ikke, ...... for du har fundet nåde for Gud !

Du og jeg skal naturligvis ikke føde hverken en ny Jesus eller en ny Muhammed.

Men Gud vil "genføde" i os et nyt menneske med et nyt hjerte, en sindsændring og en livsforvandling - ikke skabt ved lovbud: 'du må ikke' og 'du skal', men, skabt ved oplevelsen af Guds forvandlende kærlighed.

"For således elskede Gud verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv"(Johs.3.16)

I kapitel 1, vers 12 og 13 bekræfter at alle kan opleve at blive "født på ny" og være forvisset om at være et Guds barn:

"Men alle dem, som tog imod ham(Jesus), gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn.
De blev ikke født af blod, ej heller af køds vilje, ej heller af mands vilje, men af Gud/Allah."

Godt Nytår! :)
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg

Fået : 5 perler

Indlægby Julia » ons jan 02, 2008 18:28

Men Gud vil "genføde" i os et nyt menneske med et nyt hjerte, en sindsændring og en livsforvandling - ikke skabt ved lovbud: 'du må ikke' og 'du skal', men, skabt ved oplevelsen af Guds forvandlende kærlighed.

AMEN, kære Frode.

Det er sådan, det er.....:at blive mødt med Guds forvandlende kærlighed.
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby AbU » ons jan 02, 2008 19:27

Salam Aleikum / Hej

Så er emnet her sammenlagt med en del indlæg fra emnet: "Jul".

Forsat god diskussionslyst

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Julia » ons jan 02, 2008 20:56

Hej og Salam AbU

Det er en god ide at sammenlægge indlæg ind under en ny overskrift, som passer bedre til indholdet i debatten

Det er pudsigt at konstatere, hvor hurtigt at indlæg i nogle debatter meget hurtigt INTET har med selve debattens oprindelig overskrift eller oplæg at gøre

Hvem kunne have regnet ud at "Jul" naturligt ville ende over i "Islam og Samfund...."?!
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Frode » ons jan 02, 2008 22:32

- Undskyld, men er det ikke muligt at rette/redigere længer på sine egne indlæg?
Havde desværre glemt at få nedenstående af "x",s beskrivelser med i mit tidligere indlæg - derfor denne genpart af mit indlæg.

Frode

"X" skrev:

Vi må dog konstatere, at der er mange uislamiske ting, der ofte finder sted blandt muslimer. Dette kan skyldes flere faktorer, og manglende viden om Islams lære og religionsbevidsthed er åbenbart en del af forklaringen. For vi er vel enige om at disse handlinger ikke kan finde sted med afsæt i Islam?

Jeg vil derfor påstå, at jo mere relgionsbevidst man er, jo større tendens vil man have til at være lovlydig, og man vil desuden have et større moralsk ansvar både over for sig selv og andre mennesker, netop fordi Islam kræver det. Det er ikke blandt de spirituelt og religions-bevidste at du finder samfundsbidragere, narkomaner, bandemedlemmer, folk der arbejder sort osv..

Frode skrev:Hej "X"!

Jeg kan tildels følge dig - set ud fra mit kristne tros- og livssyn, når det gælder vore "utilpassede" teenager og unge, der er ude i forskellig ødelæggende kriminalitet og narkotikamisbrug, m.m.

I mit 45-årige lange liv som Jesus-troende kristen har jeg oplevet/set unge kriminelle, narkotikavrag og mange andre ødelagte menneskeliv opleve en radikal forvandling og åndelig rehabilitering. Jeg selv er en af af dem, som tidligere er bragt som et personligt vidnesbyrd her på IslamiC.dk.

Derfor ved jeg, der skal mere til end "større religionsbevidsthed"- både indenfor islam og kristendom, hvis vore unge skal opleve et rehabiliteret liv med sand givende kærlighed og glæde.

Fotæl mig hvem der formår at holde sig indenfor "islams moralske grænser"

Heller ikke jøder og kristne formår at holde sig indenfor de 10 moralske lovbud, som blev givet det jødiske folk af profeten Moses i Det gamle Testamente, der som bekendt lyder:

1. Du må ikke have andre guder.
2. Du må ikke misbruge din Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Du skal ære din fader og din moder.
5. Du må ikke slå ihjel.
6. Du må ikke bryde ægteskabet.
7. Du må ikke stjæle.
8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste.
9. Du må ikke begære din næstes hus.
10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til.

Gud/Allah selv så at intet menneske - i sin syndige menneskenatur, arvet og påført af de to første menneskers ulydighed - var i stand til at leve et liv i renhed og sand kærlighed til Gud og sin næste.

Gennem hele Biblens gamle Testamente/den gamle Pagt findes der skriftsted efter skriftsted, hvor Guds profeter forudsiger om "Den nye Pagt,s" komme. F.eks. forudsiger profeten Jeremias følgende i kap. 31: 27-34:

Den nye pagt

v27 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg tilsår Israel og Juda med mennesker og dyr. v28 Ligesom jeg vågede over, at de blev rykket op med rode og revet ned, jævnet med jorden og ødelagt og led ondt, således vil jeg våge over, at de bliver bygget op og plantet, siger Herren. v29 I de dage skal man ikke mere sige:
Fædrene spiste sure druer, og sønnerne får stumpe tænder.

v30 Nej, enhver skal dø for sin egen synd; ethvert menneske, der spiser sure druer, får selv stumpe tænder.

v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten.
De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren:

Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd."

Kristne i lande over hele jorden har i år 2007 igen fejret Jesu fødsel og hans komme til vor jord, som blev forudsagt af profeten Esajas for små 3000 år siden (kap 9:1-7):

".. For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.

Man skal kalde ham

Underfuld Rådgiver,

Vældig Gud,

Evigheds Fader,

Freds Fyrste.

Stort er herredømmet,
freden uden ophør
over Davids trone
og over hans rige,
så han kan grundfæste det
og understøtte det
med ret og retfærdighed
fra nu af og til evig tid.
Hærskarers Herres nidkærhed
skal udvirke dette.."

Og for ca. 2000 år siden blev profetien/forudsigelsen om det kommende Fredsrige så opfyldt - miraklet og underet fra Gud - født og skabt ved Helligånden. I Lukas-Evangeliet kap. 1: 26-35 berettes:

Bebudelsen af Jesu fødsel

" Da Elisabeth var i sjette måned, blev englen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilæa, der hedder Nazaret, v27 til en jomfru, der var forlovet med en mand, som hed Josef og var af Davids hus.

Jomfruens navn var Maria. v28 Og englen kom ind til hende og hilste hende med ordene: »Herren er med dig, du benådede!« v29 Hun blev forfærdet over de ord og spurgte sig selv, hvad denne hilsen skulle betyde.

Da sagde englen til hende: »Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud. v31 Se, du skal blive med barn og føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus. v32 Han skal blive stor og kaldes den Højestes søn, og Gud Herren skal give ham hans fader Davids trone; v33 han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og der skal ikke være ende på hans rige.« v34

Maria sagde til englen: »Hvordan skal det gå til? Jeg har jo aldrig været sammen med en mand.« v35 Englen svarede hende:

»Helligånden skal komme over dig, og den Højestes kraft skal overskygge dig.
Derfor skal det barn, der bliver født, også kaldes helligt, Guds søn."
-

- Og i dag, år 2008 har Jesus tilvejebragt og opfyldt denne "Nye Pagt" - den frelses- og redningsplan, som gælder dig og mig, ja, hvert eneste menneske og lige meget hvor håbløs vore livs-situationer end kan se ud. For ingenting er umulig for Gud.
Det er vore unge oh hele folkets redning!

Du/I tror det måske ikke. Men den samme hilsen som Maria fik fra Gud i Himmelen, den lyder fortsat til hvert eneste menneske på jorden i dag - lige meget hvad du og jeg end kalder os: kristen, muslim, ateist, hindu, Jehovas vidne, lutheraner, osv..

Hilsnen fra Gud lød og den lyder fortsat til mennesker der søger Ham - måske endda i deres alvorligste og allerværste situation i livet:

- Frygt ikke, ...... for du har fundet nåde for Gud !

Du og jeg skal naturligvis ikke føde hverken en ny Jesus eller en ny Muhammed.

"For således elskede Gud verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv"(Johs.3.16)

I kapitel 1, vers 12 og 13 bekræfter at alle kan opleve at blive "født på ny" og være forvisset om at være et Guds barn:

"Men alle dem, som tog imod ham(Jesus), gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn.
De blev ikke født af blod, ej heller af køds vilje, ej heller af mands vilje, men af Gud/Allah."

Godt Nytår! :)
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg

Fået : 5 perler

Næste

Lignende emner