At rette på hinanden blandt os muslimer

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

At rette på hinanden blandt os muslimer

Indlægby AbU » man aug 20, 2007 17:14

Salam Aleikum

Vi har haft lignende diskussioner herinde før.

Nu vil jeg bare gerne længere i dybden i emnet og forhåbelig se frem til nogle gode og ærlige indlæg/svar.

I de her tider ser vi stigende interesse i at søge viden om Islam blandt unge muslimer og sågar også ikke-muslimer.

Blandt muslimer har det her skabt et miljø med tilstrømning af viden frem og tilbage vha. diverse internationale hjemmesider og foraer.

Tendensen viser at flere søger viden om hvad man må og ikke må i Islam. Det er ikke altid historie og de mere fundamentale emner i Islam, men derimod små praktiske oplysninger som, "må man det eller ej".

Disse oplysninger og diskussioner er forholdsvis lette at gå til. Det betyder at det vækker interesse hos den almeene muslim. Deraf kommer også den stigende interesse for den slags diskussioner på diverse danske foraer.

At søge viden i Islam er i sig selv naturligvis positivt, men det har også sine konsekvenser..

Hvorfor?

Fordi der skabes et miljø hvor unge muslimer kontra unge muslimer konstant vil irettesætte hinanden. Altså er fokus flyttet fra individet selv til at andre unge muslimer.

At rette på hinanden og påminde sine brødre og søstre hvis vedkommende begår en fejl, er naturligvis en dejlig og hjælpsom tanke. HVIS man vel og mærket gør det for vedkommendes skyld.

Der er netop en risiko for at vedkommende vil gøre dette, for at ophøje sig selv. En naturlig og menneskelig handling.
For hvis man ser en begå tyveri i en bank, og man så ringer til politiet og de får anholdt manden, vil et menneske ,typisk pr automatik, få en fornemmelse af man er "god" eller "bedre end gerningsmanden". Altså en fornemmelse der ophøjer ens selvværd.

Den fornemmelse er der stor risiko for at få , hvis man som ung muslim konstant søger "må" og "ikke-må" viden, og vælger at udelukkende bruge et forum til den slags.

Det er ikke bare ødelæggende for en selv, men også for vedkommende, fordi ens tone ikke vil virke som om man brænder for at hjælpe vedkommende, men derimod for at styrke sig selv.

At vente på at folks fejlagtigheder, for at kunne rette dem, bør ikke være nogens intention. Ej hellere bør man alene søge den form for diskussion.

Mit budskab er ikke at man ikke skal rette hinanden med hvad man må og ikke må. - Gør endelig det!
Jeg mener at vi alle kunne blive bedre til at forklare "HVORFOR man må og ikke må". Jeg mener ikke man er egnet til at kunne svare med "Det må du ikke!" hvis man ikke kan begrunde med HVORFOR.
Ikke bare det, men også forsøge at fortælle det på en måde, så vedkommende kan fornemme at man virkelig vil det bedste for vedkommende. På den måde styrker man sig selv og vedkommende som man vil irettesætte.

I sidste ende, så handler det om hvad man virkelig har ment med hjertet, og det er der svaret ligger bag alle handlinger.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby MiddleEaster » man aug 20, 2007 18:44

salam alikum we rahmat Allah taala we barakatu

jeg er ret uviden, så jeg siger ikke så meget til folk.
selv de ting jeg ved noget om, og ser andre ikke gøre "helt korrekt" siger jeg stadig ikke noget....ved ikke hvorfor, måske fordi jeg anser mig selv for syndige og tænker: hvem er jeg siden jeg skal rette på velkommende da der er stor mullighed for han er bedre end mig...

tilgengæld kan jeg ikke holde mund når det kommer til holdninger...Hvis jeg er uenig, eller ligefrem mener at velkommende er helt galt på den, så kan jeg ikke holde mund... :/ så kan jeg miste forstanden...især når det er ting der vedr. islam!

Man kan ikke retlede de folk man elsker, tilgengæld kan Allah (Subhana wa ta'ala) retlede alle dem han vil...
Brugeravatar
MiddleEaster

Geografisk sted: Karkand

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: At rette på hinanden blandt os muslimer

Indlægby _muslima_ » tirs aug 21, 2007 22:45

wa aleikum salam wa rahmatullahi wa barakatuh,

baraka'Allahu feek for dit indlæg. Du kommer frem med nogle relevante punkter, som virkelig gir' stof til eftertanke. Syns' faktisk at vi så småt er på vej hen mod en kultur hvor udtrykkende halal og haram ngl gange bruges (lidt) i flæng. Tror det er meget vigtigt at man kan angive forklaringer på hvorfor man hhv. må og ik' må forskellige ting når man retter ngn. Personligt glemmer jeg tit nødvendigheden, hvis jeg bliver rettet i ngt jeg ikke har troet var forkert, uden en begrundelse som hviler på islamiske kilder.

Ikke mindst syns' jeg bestemt det syndt hvis man går rundt med en viden, og kun deler den for at fremvirke selvhævdende. Jeg giver dig ret i at det også er vigtigt at formidle sit budskab på en ordentlig måde. Ingen gider at høre på at det man laver er helt ude i hampen - PUNKTUM. I historien om to af Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sahaba, da de skulle rette en ældre mands måde at udføre wudu på, ser vi jo også at de bestemt ikke gjorde det for at virke belærende og bedrevidende..

m3a'salam
Brugeravatar
_muslima_

Indlægby ZamZam » ons aug 22, 2007 20:17

Wa 'aleikum as-salam wa rahmutallah wa barakatuhu

Må Allah belønne dig højt for det flotte indlæg, inshAllah vi alle stræber for det der er bedst. :)

Wa 'aleikum as-salam wa rahmutallah wa barakatuhu
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Køn: Hunkøn

Indlægby Al_muslima » søn sep 09, 2007 23:10

As-salamu 'alaykum

Meget relevant emne - det er også utroligt vigtigt at man bestræber sig på at følge Profetens (Allahs fred og velsignelser være med Dem) vejledning hvad angår at vejlede sine medmuslimer...

Oftest skræmmer vi hinanden fra vid og sans, fremfor at vejlede med visdom og kærlighed, og følge Profetens karakter. Profeten (Allahs fred og velsignelser være med Dem) har sagt: Religion er god rådgivning.

Imam al-Haddad (Allah være tilfreds med Dem) har skrevet en fantastisk tekst om det, som enhver muslim bør efterleve: At give gode råd til sine medmuslimer

Må Allah vejlede os og give os tawfiq til at efterleve Profetens Sunna...
Wa as-salamu 'alaykum
“Oh Allah, send salawat on our Master, so long as You are to be, and there is no end for You, ya Hayyu ya Qayyumu.” (Imam al-Hasan al-Basri)
Brugeravatar
Al_muslima
Sølv Bruger

Indlægby Al-Amina » fre feb 08, 2008 22:11

Wa 'alaykuma as-salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuh

Masha'Allâh, en tankvækkende pointe du er kommet med al-hamdulillâh.
Visdom betyder: "At gøre det rette, på det rette tidspunkt og på den rette måde."

Må Allâh (Subhana wa Ta'âla) retlede os alle ajmaeen, amin. :)
Brugeravatar
Al-Amina

Geografisk sted: KBH
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby concerned » lør feb 09, 2008 11:56

Salam aleikum wa rahmatullah

Jeg er til dels enig i hvad der bliver sagt. Vi bør rette hinanden for Allahs (Subhana wa ta'ala) skyld, uanset konsekvenser. Fordi livet handler ikke kun om at vise hinanden medfølelse, men derimod om at tilbede Allah (Subhana wa ta'ala) og opnå Hans tilfredshed.

Derfor burde vi alle sammen basere vores handliner på Islam, rette vores fejl, undskylde hvis vi træder nogen over tæerne uretmæssigt, og rose dem der gør godt for andre og sig selv.

Lad os hjælpe hinanden hvis vi træder ved siden af, og støtte hinanden med gode ord, når vi gør noget der er i overensstemmelse med Islam.

Hvis bare vores regenter og dertilknyttede retslærde gjorde det her. Som en Hadith beskriver: "Der er to kategorier af personer; hvis de er gode, vil hele nationen være god, og hvis de er dårlige, vil hele nationen være dårlig." De spurgte, "hvem er det åh Allah Sendebud?" Han salla lāhu 'alayhi wa sallam sagde, "(Jeres) regenter og de retslærde."

Så vi skal forholde os til Islam. Det vil med Allahs (Subhana wa ta'ala) billigelse føre til Jannah, bare vores intention (Niyyah) er korrekt.
Siyasah (politik) i Islam er varetagelsen af folkets affærer på basis af de love og regler, som kommer fra åbenbaringen (Wahi). Denne definition udledes fra det arabiske sprog og de islamiske tekster. Ordet Saasa, hvorfra ordet Siyasah (politik) er udledt, betyder varetagelse eller dirigering. Og i bogværket al-Muheet, som blev skrevet af al-Fayrooz Abaadi, så forklares ordet Saasa således; "Jeg varetog affæren, dvs. jeg kom med påbud og forbud til den." Og det at påbyde det rette og forbyde det slette (al-Amr bil-Ma'roof wan-Nahyi 'an il-Munkar) er lige præcis det, Allahs (Subhanahu wa Ta'aala) Åbenbaring (dvs. Qur'anen og Sunnah) er fyldt med, dvs. påbud og forbud, som muslimer er forpligtede til at forholde sig til. Altså er Islam politisk, og denne udledte definition er derfor en torn i øjet på vores regenter og de statsansatte 'Ulema (retslærde), som på grund af uddannelsespensummet i de muslimske lande, ikke tør eller vil definere hvad Siyasah (politik) er.
Brugeravatar
concerned

Geografisk sted: københavn

Indlægby AbU » lør feb 09, 2008 19:54

Salam Aleikum

#concerned

Bare lige for at få underbygget dit indlæg en smule.

Uanset konsekvenser?
Hvis du rådgiver en bror/søster i Islam, og du har ført en tone som du troede var virkende på vedkommende, men som i stedet for havde en modvirkning på vedkommendes tilkytning til Islam.

Er "målet" så nået? Var det nok -bare- at fortælle/rådgive søsteren? eller skal denne rådgivning mv. efterfølges af et resultat der bekræfter af vedkommende tog din rådgivning til sig eller i hvertfald ikke havde modvirkning.

Nu siger jeg ikke at vedkommendes modvirkning kommer af hans/hendes egen manglende interesse for at "lade sig rette" - men derimod en modvirkning som kommer af den tone/ de sprog du har brugt i din rådgivning. Her kan man diskutere om din intention virkelig har været at rådgive søsteren. Mener du ikke det er en betingelse for at kunne rådgive andre?

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby concerned » lør feb 09, 2008 21:57

aleikum salam

# AbU

Hvis jeg oprigtigt vil hjælpe mine muslimske brødre og søstre, så skal jeg påbyde dem hvad der er rigtigt og forbyde dem hvad der er forkert eller ondt. Men jeg skal selvfølgelig tænke mig om før jeg snakker. Man skal ikke bare råbe et eller andet ad dem, uanset om man har ret.

Betyder det virkelig noget for en selv, at den muslimske nation vender tilbage til at basere hele deres liv på Islam? Hvis svaret er ja, så har man den rette intention, ellers vil man gøre det for andet end Allahs skyld.

Så den rette intention først, dernæst finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, og så overveje ens fremgangsmåde eller indfaldsvinkel overfor personen, og resultatet vil ligge i Allahs hænder.

Fordi alt vender tilbage til Ham.
Siyasah (politik) i Islam er varetagelsen af folkets affærer på basis af de love og regler, som kommer fra åbenbaringen (Wahi). Denne definition udledes fra det arabiske sprog og de islamiske tekster. Ordet Saasa, hvorfra ordet Siyasah (politik) er udledt, betyder varetagelse eller dirigering. Og i bogværket al-Muheet, som blev skrevet af al-Fayrooz Abaadi, så forklares ordet Saasa således; "Jeg varetog affæren, dvs. jeg kom med påbud og forbud til den." Og det at påbyde det rette og forbyde det slette (al-Amr bil-Ma'roof wan-Nahyi 'an il-Munkar) er lige præcis det, Allahs (Subhanahu wa Ta'aala) Åbenbaring (dvs. Qur'anen og Sunnah) er fyldt med, dvs. påbud og forbud, som muslimer er forpligtede til at forholde sig til. Altså er Islam politisk, og denne udledte definition er derfor en torn i øjet på vores regenter og de statsansatte 'Ulema (retslærde), som på grund af uddannelsespensummet i de muslimske lande, ikke tør eller vil definere hvad Siyasah (politik) er.
Brugeravatar
concerned

Geografisk sted: københavn

Indlægby AbU » søn feb 10, 2008 00:02

Salam Aleikum

Jamen så er vi jo enige :teeth:

Fred

concerned skrev:aleikum salam

# AbU

Hvis jeg oprigtigt vil hjælpe mine muslimske brødre og søstre, så skal jeg påbyde dem hvad der er rigtigt og forbyde dem hvad der er forkert eller ondt. Men jeg skal selvfølgelig tænke mig om før jeg snakker. Man skal ikke bare råbe et eller andet ad dem, uanset om man har ret.

Betyder det virkelig noget for en selv, at den muslimske nation vender tilbage til at basere hele deres liv på Islam? Hvis svaret er ja, så har man den rette intention, ellers vil man gøre det for andet end Allahs skyld.

Så den rette intention først, dernæst finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, og så overveje ens fremgangsmåde eller indfaldsvinkel overfor personen, og resultatet vil ligge i Allahs hænder.

Fordi alt vender tilbage til Ham.
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Al_muslima » søn feb 10, 2008 05:37

As-salamu 'alaykum,

Meget relevant emne. I diskussioner falder man let i den omtalte kløft, hvor man hellere vil vinde en diskussion fremfor at give modparten ret når ret er ret. Det er sjældent at man inderømmer at man har taget fejl...

Sayyidina 'Abdullah ibn Mas'ud (Allah være tilfreds med ham) rådgav sine elever:

"Hvis din intention er af en af de følgende tre, søg ikke viden: (1) for at bringe skam over den uvidende, (2) for at diskutere med folket med viden, (3) eller for at være årsag til at folk vender deres ansigter i din vejledning. Intendér med jeres handlinger og ord, som er med Allah, for sandelig, det som er med Allah vil forblive og alt andet vil smuldre.

Jeg kan anbefale denne gavnlige og tankevækkende tekst skrevet af Imam al-Haddad: At give gode råd til sine medmuslimer

Wa as-salamu 'alaykum
“Oh Allah, send salawat on our Master, so long as You are to be, and there is no end for You, ya Hayyu ya Qayyumu.” (Imam al-Hasan al-Basri)
Brugeravatar
Al_muslima
Sølv Bruger

Indlægby Anette83 » søn feb 10, 2008 10:26

Wa aleikum salam.

Mashallah rigtig godt skrevet bror! Må vi alle blive bedre inshallah :)
Anette83

Geografisk sted: Hjørring

Lignende emner

Tilbage til Temaer