Visdommens guddommelige kilder

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Visdommens guddommelige kilder

Indlægby Theos-Sophia » ons jun 27, 2007 02:10

Hej igen allesammen :-D Må fred være med jer

Jeg fik lyst til at starte et indlæg, der handler om visdom og åndelighed.
I den anledning vil jeg starte med at fortælle om mit nickname, og om grunden til at jeg har valgt dette nick.

I løbet af indlægget kan man læse nogen interessante historier, hvortil jeg også kort kommenterer, med min tolkning af meningen/moralen med de enkelte historier.

Jeg havde egentlig allerede postet dette indlæg, i et andet indlæg:
(Navne oprindelse og betydning)
http://islamic.dk/modules/phpBB2/viewto ... 534#138534

Men da jeg syntes, at indlægget fortjener sin egen (tråd). Og fordi at der egenlig ikke var nogen respons på indlægget...
(Et indlæg som egentlig, var min besvarelse på et spørgsmål, om hvorledes eller hvorfor, at jeg havde valgt mit nickname: Theos Sophia)

Jeg havde brugt ret lang tid på at skrive indlægget, og det kan da godt være at, jeg måske kom for vidt omkring med min besvarelse...
Men det bunder ud i to ting...
For det første, har jeg nogen gange svært ved at fatte mig i korthed.. (som måske nogen af jer, allerede har lagt mærke til...)
For det andet, ønskede jeg kun at være så oprigtig som muligt, samt at dele så meget som muligt med jer, af "ting" / historier som jeg selv har fundet interessant igennem årene...

Så jeg blev ærlig talt, en smule skuffet over at se, at mit lange, oprigtige indlæg som kom fra mit hjerte, og som fortæller meget om mig som person...
Ikke modtog nogen som helst respons...

Misforstå mig nu ikke. Det er selvfølgelig ikke sådan, at jeg ligefrem forventer respons på alt hvad jeg siger...
Nogen af jer har været vældige søde og har taget godt imod mig!
Og jeg har da også forståelse for, at der er mange indlæg/debatter herinde, som gør at folk ikke har tid, eller ikke har lyst til at svare på alle indlæg..
Og til sidst kan forklaringen jo også være, at indlægget lige så stille bare røg ud i forglemmelsens korridorer... :-)

Men jeg gi´r ikke op... Og derfor tænkte jeg at jeg ville starte mit indlæg, i en ny "selvstændig" tråd.

Derfor vil jeg venligst opforde jer til at komme med på banen, med "indputs" og fortællinger, som omhandler visdom og åndelighed.
Jeg ved at jeres religion & kultur er fyldt med visdom og fortællinger derom.
Og jeg vil blive beæret over, og nyde at læse diverse anekdoter & historier som i forhåbentlig vil dele med mig og hinanden.

Selvom mange historier indholder megen visdom i sig selv...
Ville jeg være mest glad for historier, der specifikt handler om visdom.

Jeg ville også meget gerne høre, om der var nogen af jer som har drømt eller oplevet, et eller andet som har gjordt et stort indtryk på jer.
(ligesom min "drøm", som jeg har prøvet at beskrive så godt/forståeligt som muligt..)

I behøver ikke at komme med en lang roman, eller sådan noget...
Mange gange, er det bedste budskab, det der bliver sagt med de færreste ord...

Så dette er min ydmydige opfordring til jer!
Kom lad os dele disse vidunderlige fortællinger, som rummer alverdens visdom og åndelighed.
Lad os alle være en del af "visdommens guddommelige kilder"

[hr]

Den råde tråd, i mit indlæg er som sagt visdom (& åndelighed).

Theos Sophia betyder: Åndelig visdom.
(egentlig betyder Theos: Gud, og Sophia betyder Visdom. Så det kan også betyde Guds Visdom. Men jeg foretrækker, åndelig visdom)
På dansk siger man Teosofi. En nærmere forklaring på Teosofi, kan læses her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Teosofi ( ps. Jeg er ikke tilhænger af denne tros-retning, men jeg finder den interessant)

Jeg undersøgte først for nogen år siden, hvad teosofi betyder. På daværende tidspunkt havde jeg fået en forkærlighed for navnet Theos Sophia.
Først og fremmest kunne jeg godt lide det græske ord for visdom, (som jeg første gang lærte om i bogen: Sofies verden, af Jostein Gaarder.)
Dette var i forbindelse med filosofi timerne på mit idræts-højskole ophold i 1993-94
For det andet, så syntes jeg ikke at det for en mand lød særlig maskulint med: Sophia... hehe
Så da jeg faldt over theos sophia, syntes jeg egentlig meget godt om navnet, samt betydningen.

Mine andre grunde til at vælge dette nickname, består af et samsurium af forskellige årsager.

Det har bl.a. noget at gøre med min trosretning.
Jeg er en "ikke-ret-troende" og aligevel føler jeg, at jeg er en retmæssig troende.
Jeg er "ikke-ret-troende" i det omfang, at jeg (for mit eget vedkommende) har lidt svært ved at tro på, at der virkelig findes en gud (eller flere guder). (men jeg er da facineret af tanken derom)
Jeg er "ikke-ret-troende" i det omfang, at jeg har svært ved at forholde mig til skrifter, som gennem historien er fortolket/omskrevet af menneskene, og som indeholder diverse retnings linier/leveregler for hvordan vi bør leve vores liv.
Jeg er retmæssig troende i det omfang, at jeg efterlever nogen værdier/leveregler ud fra min egen overbevisning, om hvad der er ret og hvad der er forkert.
Jeg er retmæssig troende i det omfang, at min egen overbevisning (på flere punkter) stemmer godt overens, med andre tros-retninger. religiøse som ikke-religiøse.

Dette er min (bibel) tro/overbevisning:
At man bør følge en filosofi/trosretning, der er fredelig overfor hinanden og naturen.
At man bør forsøge og udvikle sig selv som et "bedre" menneske, der forsøger at leve i harmoni med sine omgivelser.
At der måske findes en form for guddommelig kraft. En slags kosmisk energi/åndelighed som vi alle er en del af.
Og at denne guddommelige kraft/energi/åndelighed indebærer en form for karma lov. Som går ud på at, "vi selv høster de frø, som vi har sået"...

Dette er nogen værdier jeg forsøger at efterleve bedst muligt:
Respekt for andre værdier/synspunkter og andre tros-retninger og religioner, og ligeværd imellem mennesker, mænd og kvinder.
Respekt for alt levende.

I mine øjne, er min eller andres filosofi/trosretning ikke bedre end hinanden. I det store billede (i mine øjne) er de egentlig heller ikke særlig forskellige, men bare anderledes.

Mennesker har til alle tider, funderet over livets store spørgsmål., så som: Hvad er meningen med livet?
Indtil videre... tror jeg selv på, at jeg har fundet svaret på dette spørgsmål.

Disse ovenstående aspekter forklarer nok bedst grunden til mit nickname. :-D

[hr]

Alle nedenstående oplysninger/historier har noget med visdom eller åndelighed at gøre, som jeg har lært eller hørt om igennem årene.

Og som jeg på den ene eller anden måde syntes er interessant, og som i sidste ende har været med til at definere mig som person.
Og derfor i denne forbindelse vil jeg gerne dele med jer, "alt" det jeg lige kan huske på nuværende tidspunkt.

Af de hilsener jeg kender, er disse to hilsener dem som jeg syntes allerbedst om.

"Nameste" er en hilsen man bruger i Nepal, og det betyder: Jeg hilser guden i dig (eller det gud-dommelige i dig). (Mest korrekt betyder det: Jeg bukker for dig.)

Den arabiske hilsen: "Må fred være med dig"

-----

Der findes en historie om en vismand, som holder foredrag for en større forsamling.
Imens han deler ud af sin viden, lægger han mærke til en ældre dame der sidder, og nikker med hovedet til det han siger.
Ikke bare på en ankendende måde. Men på en måde der indikerer, at hun måske besidder den samme indsigt, som vismanden.
Bagefter, efter foredraget, tilspørger han damen: om hvorledes hun er kommet i besiddelse af denne indsigt/visdom...?
Hvorefter at damen svarer ham: Jeg strikker!....

hehe, Denne historie er et eksempel på, at indsigtens veje er mangfoldige...
Det er lidt ligesom med ordsproget: alle veje fører til Rom.

I nogen henseender siger man, at visdom ikke kan gives til en. At man selv må indse/forstå tingene(s sammenhæng).
Derfor er den bedste form for vider-givning af visdom. Ikke den der gives, men den der igennem vedledning, leder til at eleven selv kan indse og få forståelse for det.

Der findes en undervisning-form, der hedder den Sokratiske undervisning, eller Sokratiske spørgemåde. (Fra den græske filosof: Sokrates)
Når eleverne kom til Sokrates, med deres spørgsmål... Så gjorde han det, at istedet for bare at fortælle dem svaret.
Så svarede/spurgte han istedet: Hvad tror du selv, at svaret på dit spørgsmål, Er?
Når eleverne så havde svaret. Er det så meningen at man (hvis det er nødvendigt), via yderligere rettelse/vejledning hjælper dem til at få den rette forståelse.

Det er blandt andet ud fra den tænkemåde...
At hvis man kan finde ud af, at stille spørgsmålene... Så kan man som regel, også selv svare på det...
Man siger at ægte indsigt bl.a. kendetegnes ved... At man kan finde ud af, at stille spørgsmålet.

Man siger også. At man først, er klar til at få svaret... Når man er klar til at stille spørgsmålet. (som min næste historie vil sætte lys på)

(En kinesisk historie, indenfor kampkunst)
Mesteren startede en dag, undervisningen med at sige: I dag vil jeg lære/vise jer, en ny bevægelse!
Efter træningen undrede eleverne sig over, at de ikke syntes, at mesteren havde lært/vist dem noget nyt.
Som de ydmydige elever de var, kommenterede ingen af dem deres undren, overfor mesteren.
Men én elev havde lagt mærke til, at mesteren havde udført en bevægelse anderledes. (anderledes end hvad eleven tidligere havde lært.)
Og trods elevens ydmyghed overfor mesteren... Så vovede han aligevel at spørge: Om mesteren havde udført en bevægelse anderledes?
Hvortil at mesteren svarede: Ja! (og derefter forklarede til eleven, hvorfor bevægelsen var anderledes)

Indsigt består i at lægge spor ud, så eleven selv kan finde dem.
Den som har ører vil høre, og den som har øjne vil se...

Hvis du giver en fisk, til en der er sulten. Bliver denne, mæt for én dag.
Hvis du istedet lærer personen at fiske. Så bliver han/hun mæt for livet!
(Kinesisk ordsprog)

Her er et andet eksempel, på det at undervise og lære fra sig.
Søren Kirkegaard skrev i 1859. "En ligefrem meddelelse":

"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der".

Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en indbildning, når han mener at kunne hjælpe en anden.
For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere, end han - men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår.

Hvis jeg ikke gør det, så hjælper min mere-forståen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gøre min mere-forståen gældende, så er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, så jeg i grunden i stedet for at gavne ham egentligen vil beundres af ham.
Men al sand hjælp begynder med en ydmygelse: hjælperen må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe og herved forstå, at det at hjælpe ikke er det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den herskesygeste, men den tålmodigste, at det at hjælpe er villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstå, hvad den anden forstår.

http://www.sk.ku.dk/citater.asp
http://www.sk.ku.dk/citater.asp#SFV.s96

Et andet eksempel på ovenstående er: At hvis man skal kunne undervise flere mennesker, i den samme viden.
At så er det bedst, at kunne fortælle om denne viden på flere forskellige måder, så flest muligt kan forstå det.

Følgende tekst beskriver visse aspekter inden for indsigt og hjernen.

I en bog der hedder: Børn og opmærksomhed. Af Professor Mogens Hansen.
Fortælles der bl.a. om Bevidstheds-tilstandende: BETA - ALFA - THETA og DELTA-rytmer.

Det er bevidsthedstilstanden THETA, som jeg finder MEGET interessant, og som kaldes Theta-tilstanden.

Først vil jeg citere de forskellige tilstande:
Disse "rytmer" viser hjernens elektriske aktivitet, i forbindelse med forskellige bevidsthedstilstande og vågenhed.
Bevidthed og vågenhed svinger fra en aktiv hjerne, over døsighed til søvnfaser og til bevidstløshed (coma).
Der er to karakteristiske vågenhedstilstande med en klar bevidsthed.
Den ene er en udadvendt opmærksomhed, rettet mod den ydre verden for at søge efter, opsøge og hente informationer ind i det kognitive system;
denne tilstand kaldes BETA-niveauet.
Den anden er en indadvendt opmærksomhed rettet mod ens egne tanker og forestillinger; denne tilstand kaldes ALFA-niveauet.
I løbet af dagen svinger vi imellem den, udadvendte og indadvendte opmærksomhed.

Et sted mellem vågenhed og søvn findes THETA-niveauet, som er en afslappet døsighed.
Her slukker tankevirksomheden ned, øjenlågene glider ned og halsmuskulatoren slappes, så man sidder og nikker.
THETA-rytmen er karakteristisk ved indsovning og opvågnen.
Derefter følger søvn-niveauerne med let søvn og dyb søvn, med søvnens karakteristiske drømmefaser (REM-søvn, rapid eye movement, hvor man kan iagttage øjenbevægelser bag de lukkede øjenlåg) og drømmeløse faser (dyb søvn, domineret af DELTA-bølger, og overfladisk søvn) og endelig bevidstløshed (coma) med en meget langsom rytme i den elektriske aktivitet.

THETA-tilstanden:
THETA-tilstanden er bevidsthedstilstanden ved indsovning og opvågning. Den kaldes henholdsvis den hypnagogiske og den hypnopompiske tilstand, og den varer ofte kun to gange et lille minut forud for og ved afslutning af søvnen.
Det menes at være en optimal bevidsthedstiltsand for tænkning, ny indsigt og problemløsning, hvor THETA-tilstanden får de to hjernehalvdele til at fungere sammen.
Når vi efter en god nats søvn siger, at vi løste problemet under søvnen i nattens løb, så er det næppe korrekt, men mere sandsynligt, at det skete i den korte periode, hvor vi mentalt er i random-området til søvnen.
Det kunne være ønskeligt at kunne fastholde denne THETA-tilstand i længere tid, men der er en meget flygtig og ustabil bevidsthedstilstand.
Man ved, at indiske Yogier (meditationslærere) viljemæssigt kan bringe sig i THETA-tilstanden og fastholde den i længere tid via meditation.
Denne bio-feedback træning, styring ved hjælp af forbindelserne mellem psyke og soma, er altså en principiel mulighed for at undersøge og eventuelt kunne udnytte nogle mentale potentialer, som ellers er temmelig ustabile.

Der er værd at bemærke, at THETA-tilstanden også siges/menes at kunne opnås via: Trance, Meditation, Hypnose og via Bevidstheds-udvidende urter/stoffer... (det sidste frarådes dog kraftigt. Da hjernen kan tage livsvarig skade af de kemiske stoffer)

Oraklet i Delfi (Grækenland) siges at have været under indflydelse/påvirking af bevidstheds-udvidende stoffer. (og Nostradamus også...)
Indianere og visse afrikanske stammer gjorde brug af trance-danse bl.a. og andre gange har de indtaget Shaman´ens (medicinmandens) blanding af diverse urter, i forbindelse med disse trance-danse, eller f.eks. indre sjæle-rejser...

Jeg har engang prøvet en indiansk drømme-rejse session. Ide´en er at man via diverse påvirkninger, prøver at bringe hjernen/sindet i et bestemt stadie (THETA-tilstand)

Det forgår sådan at man ligger ned med lukkede øjne, der bliver afbrændt røgelsesdufte, og via en tromme genererer en person, en monoton (ensformig) baggrunds-rytme.
(En "rigtig" session ville nok have inkluderet, at man skulle indtage en blanding af diverse urter, for den maksimale effekt...)

Jeg kunne egentlig godt mærke, at røgelsen og den monotone rytme påvirkede mig, (i en eller anden svag grad...) Men derudover fik jeg ikke rigtig noget ud af det.
Jeg kunne dog nemt forstille mig, at hvis jeg havde slappet mere af og havde ligget i længere tid, at jeg måske kunne have opnået en THETA-tilstand.

Jeg vil også gerne dele denne oplevelse med jer. Jeg tror at jeg vil kalde min oplevelse for: "Drømmen"

Jeg har en gang (for lidt over 10 år siden) oplevet noget meget mærkværdigt, som efterlod et MEGET stærkt indtryk på mig!

Jeg ligger i min seng og er så småt ved at falde i søvn... Inden at det mærkværdige sker, kan jeg huske at jeg ligesom ser et billede for mig, et symbol...

(den bedste forklaring på symbolet/billedet som jeg "ser", er at det ligner den cirkel eller, det hjul som bruges inden for buddismen.
Jeg tror at det kaldes for: Livets/Lærens hjul... Det er det selvsamme hjul, som i kan se nede i min signatur: Faith..)

Jeg "ser"/forestiller billedet af hjulet for mig, skiftevis på tæt og lang afstand. ligesom om det "fader" eller zoomer ind og ud.
Når billedet var tæt på, så kunne jeg se mønstret inden i cirklen. Når billedet var langt væk, så kunne jeg kun se en plet.

Dette stod på i nogle sekunder (tror jeg), men lige pludselig er det som om at jeg bliver suget igennem billedet.
Og i selvsamme sekund som jeg ryger igennem billedet, føles det som om at min forståelse/bevidsthed udvidede sig i en stor ekplosion!
Det føltes virkeligt som om at jeg pludselig havde forståelse for alt... eller som om, at jeg var forbundet med alt.

Billeder fløj igennem hovedet på mig, og det var som at jeg kiggede ned på jorden oppe fra rummet/kosmos og omvendt.
(Dette føltes som minutter... men det varede sikkert "kun" nogen sekunder.)

Det næste der skete var, at jeg blev opmærksom på oplevelsen. Som om en del af mig (min analytiske sans..) sagde: HEY hvad sker der her?
Og derefter stoppede oplevelsen brat, og jeg var med et vågen igen.
Tror i at jeg fik nogen søvn den næste times tid?... Nej!

Jeg havde aldrig hørt om sådan noget før, og oplevelsen kørte rundt i hovedet på mig bagefter.
Jeg prøvede oven i købet, at lægge mig til ro igen, imens at jeg (denne gang intentionel) visualiserede billedet for mig. Men uden resultat...

Jeg har desværre ikke oplevet det igen sidenhen. Det nærmeste som jeg har oplevet, er at jeg har hørt mig selv snorke, inden jeg faldt helt i søvn, for så derefter at "vågne" igen. LOL

Billedet eller symbolet (som jeg føler var med til at udløse denne oplevelse) var ikke et billede, jeg før havde beskæftiget mig med.
Og det er først i forbindelse med dette indlæg, at det er gået op for mig, at det symbol jeg så dengang, minder rigtig meget om det buddistiske hjul, som jeg fornyligt har brugt til at lave i min signatur...

Billede

------------------------------

Her er et andet eksempel på, hvordan man kan udvide sin horisont/viden.

Der findes et "fænomen"/begreb der hedder: At løfte samtalen.
At man via en udveksling af forskellige, intellektuelle synspunkter og viden, "løfter samtalen" op til et højere niveau.
Derved kan man opbygge en større viden/indsigt i samtale-gruppen, om emnet der "debatteres".

Man vil som regel også, erfare en personlig/individuel forøgelse af sin bevidsthed.
Og man vil som regel kunne opleve en følelse af, at man bliver mere klar i hovedet og får mere energi og overskud.

Det er værd at bemærke at hvert år, mødes nogen af verdens kloge hoveder, for at udveksle deres viden, og for at blive klogere på forskellige områder.

------------

Til sidst har jeg skrevet lidt forskelligt om åndelighed og visdom/indsigt...

Inden for nogen Åndelige tros-retninger, tror man på en åndelig bevidsthed:
En slags menneskehedens akkumulerede ("opsamlede") viden, som er tilgængelig for alle... Hvis man vel og mærket er åben overfor det ...

Andre tror på, at der findes afdøde ånder der hjælper og vejleder os, eller at det er engle´ne der gør det... F.eks tror kineserne på at deres afdøde forfædre vejleder dem.

Nogen tror på, at man via: Bøn (Prayer) enten får vejledning af Gud. Eller af ovenstående "videns-kilder" ( visdoms-kilder)...

Nogen tror på, at grunden til re-inkarnation, skyldes at vi skal udvikle os. Ikke kun som mennesker, men også som åndelige sjæle, der bliver genfødt igen og igen, for at tage ved lære af tidligere livs erfaringer.

Og at vi måske til sidst vil hæve os selv op på det åndelige plan, hvor vi ikke bliver genfødt igen, men istedet forbliver i en oplyst tilstand som åndelige sjæle. Nogen tror at man kommer til en slags by for de oplyste, eller en anden dimension...

Der er nogen der tror, at den eneste (eller største) hindring for mennesket, til at få indsigt i, og tage ved lære af, nogen af disse videns/visdoms-kilder. Er os selv.

Og at vi/man kun, kan "fjerne" disse psykologiske/mentale, blokeringer/hindringer, hvis man er åben overfor det i sindet,
Nogen andre mener at disse blokeringer/hindringer i virkeligheden beskytter os fra at få for mange indputs.
LOL en form for beskyttelse imod over-load af hjernen... hehe
Eller at sindet kun åbner sig for denne viden, hvis man er "klar" til det...

Der er nogen der inden for videnskaben siger at viden også kan gå i arv, via vores gener (medfødt Instinkt).

Man har efter sigende...??? Lavet forsøg med mus og deres afkom. Det har foregået således: En Labyrint og en mus. Musen bliver placeret ét bestemt sted, og skal så dufte sig hen til "osten".

Man har fundet ud af at afkom´ene ("efter-kommerne") til disse mus. I langt de fleste tilfælde, er hurtigere til at snuse sig frem til osten, end deres "forfædre".
Skyldes det en form for medfødt / over-leveret viden... Eller skyldes det noget andet...??? (jeg ved ikke om forsøgene, var et fupnummer? Det er mange år siden at jeg så programmet i fjernsynet...)

mvh
Ole
Senest rettet af Theos-Sophia ons jul 04, 2007 00:53, rettet i alt 3 gange.
To live in the hearts, we leave behind.. is to never die
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Geografisk sted: Ishøj

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby ZamZam » ons jun 27, 2007 11:49

Hej Hej Ole

Du må undskylde at jeg ikke svarede på dit indlæg noget før, (det var trodsalt mig der spurgte) som var yderst spændende. :) Men nu svare jeg altså!

Jeg undersøgte først for nogen år siden, hvad teosofi betyder. På daværende tidspunkt havde jeg fået en forkærlighed for navnet Theos Sophia.
Først og fremmest kunne jeg godt lide det græske ord for visdom, (som jeg første gang lærte om i bogen: Sofies verden, af Jostein Gaarder.)

Ja, det er også det første jeg tænkte på, nu da jeg har læst mere end halvdelen af bogen.

Du har egenlig valgt et navn herinde der åbenbart har en lang historie, om hvorfor. Tak for dit svar :)

Jeg ville også meget gerne høre, om der var nogen af jer som har drømt eller oplevet, et eller andet som har gjordt et stort indtryk på jer.
(ligesom min "drøm", som jeg har prøvet at beskrive så godt/forståeligt som muligt..)

Synes egenlig ikke jeg har oplevet nogle store drømme indtil videre, men har da oplevet noget der fik mere inflydelse for mig. Jeg gør tit du'a, altaå hvor man beder til Gud om noget. Det kan være hvad som helst.

Allah Almighty says in the Qur'an:
"When my servants ask you concerning me, (tell them) I am indeed close (to them). I listen to the prayer of every suppliant when he calls on me." [2:186] The place of duaa is so high to Allah, that the Prophet had said: "Nothing is more honourable to Allah the Most High than du`a."
[Sahih al-Jami` no.5268].

Kommer faktisk til at fortælle meget om dua her sidst på ugen, så vil egenlig ikke går for meget i det nu:) Inshallah.

Men jeg får tit besvaret på det jeg spørg Ham soubhanu wa tala om, alhamdullilah (Al tak og lovprisning tilkommer Allah) Om det er store eller små ønsker. Det får tit mine tanker i omløb og jeg tænker bare hvor er det overvældene. Det er i hvert fald beroligende også.

Det er ikke bare om at komme med et ønske, der ligger mere i det, det kan være hårdt. For samtidig at man ønsker så kræver det også tålmmodighed, optimisme, at man stoler på Allah, at man ikke tvivler på at Han IKKE vil give dig det du ønsker.

Det er ikke altid at man får det man ønsker, for så får man noget andet. Som jeg har hørt hvis en dør bliver lukket, vil mange andre døre blive åbnet for en.

De oplevelser du fortæller om er interessante. Her for tiden har jeg hørt meget til emnet "drømme" omkring mig, og jeg bliver mere nysgerrig om at egenlig vide hvad det er. Nogle gange synes jeg drømme er mærkelig og ikke noget jeg egenlig har stor bekendtskab til.

Der er nogen der inden for videnskaben siger at viden også kan gå i arv, via vores gener (medfødt Instinkt).

Well sygdom går nogle gange i arv, men om viden gør har jeg ikke hørt meget om. Det får mig til at tænke på at nogle stammer spiste sine fjenders eller løvers, tigers hjerne også hele kroppen for de troede på at man fik deres styrke, åndelighed og lign. leveret til dem ved at spise dem.

Tak for dit gode indlæg :)

Med Venlig Hilsen
ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Re: Visdommens guddommelige kilder

Indlægby Frode » ons jun 27, 2007 16:34

Hej Ole!

Tak for dit velskrevne indlæg om visdom/åndelighed.

Når du betegner dig selv som værende ateist, må jeg nok sige din frimodighed er stor og jeg respekterer dit mod, at du vover dig ind på et muslims forum, hvor man grundlæggende ved, at Gud Skaberen er al visdoms kilde. Og det samme gælder jo også et kristen forum.

Selv er jeg en troende kristen og de hellige skrifter i både Det nye og det Gamle Testamente har været og er stadig ånds-inspirerende åbenbaringer, der på overbevisende måde fortæller mig/os, at Gud er al visdoms kilde.
Og i Koranen som er "Bøgerne Bog" i dette forum, vil du helt sikkert også kunne finde skriftsed efter skriftsted, der bekræfter at Gud Skaberen er al visdoms kilde.

Mvh Frode
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen
Køn: Hankøn

Fået : 5 perler

Indlægby Theos-Sophia » ons jun 27, 2007 21:37

Hej ZamZam :-D

"Du må undskylde at jeg ikke svarede på dit indlæg noget før, (det var trodsalt mig der spurgte) som var yderst spændende."

"Smiler" ingen skade er sket søde ZamZam :-D

"Men jeg får tit besvaret på det jeg spørg Ham soubhanu wa tala om, alhamdullilah (Al tak og lovprisning tilkommer Allah) Om det er store eller små ønsker. Det får tit mine tanker i omløb og jeg tænker bare hvor er det overvældene. Det er i hvert fald beroligende også."

Ja det kunne jeg godt forestille mig.

Jeg finder det meget beundringsværdigt og har stor respekt for, at folk formår at holde fast ved deres tro igennem livet, og at de kan finde svar, trøst, inspiration i deres tro via deres bønner. (Gid at alle folk, ville kunne det.)

Indtil videre, finder jeg også selv stor trøst i min tro, og i min måde at håndtere mit personlige og følelsesmæssige liv.
(Der er også nogen andre grunde til, at jeg er som jeg er, og har den overbevisning som jeg har.. Det er en lidt længere historie, som jeg tror at jeg vil vente lidt med... :-) )

Indtil videre, hvis jeg skulle (kunne) følge en bestemt tro, så ville den kinesiske tro Taosime (udtales Daoisme) nok være mit første valg...
http://en.wikipedia.org/wiki/Taoism

"Det er ikke altid at man får det man ønsker, for så får man noget andet. Som jeg har hørt hvis en dør bliver lukket, vil mange andre døre blive åbnet for en"

hehe det minder mig lidt om udtrykket: Når man får besvaret ét spørgsmål... Så dukker der ti nye spørgsmål op.

"De oplevelser du fortæller om er interessante. Her for tiden har jeg hørt meget til emnet "drømme" omkring mig, og jeg bliver mere nysgerrig om at egenlig vide hvad det er. Nogle gange synes jeg drømme er mærkelig og ikke noget jeg egenlig har stor bekendtskab til"

Ja som regel når jeg drømmer, så er det også bare en stor blanding af de ting og oplevelser, jeg har været ude for.
Og som regel kan jeg hverken finde hoved eller hale i mine drømme.

Men et par enkelte gange har jeg følt, at min underbevidsthed har prøvet at fortælle mig noget vigtig, og hvor jeg (når jeg er vågnet) har haft en klar fornemmelse, af hvad meningen med drømmen har været.

Men den oplevelse / "drøm" som jeg tidligere havde, følte jeg var meget anderledes. Jeg følte ikke at det var en drøm...
Men at det måske havde noget at gøre med den tilstand som jeg beskrevede tidligere i indlægget. (Theta-tilstanden)

Om det var, en universel åndelig energi... Eller om det var en form for guddommelig inspiration/indsigt, givet til mig at gud... Ved jeg ikke... Men det gav mig en helt klar fornemmelse af,
at der er mere imellem himmel og jord, og en følelse af, at vi alle er forbundne på en eller anden måde...

Jeg har forstået, angående drømmetydning at det menes, at man via sine drømme og underbevidsthed får bearbejdet "dagens" indtryk, og også eventuelle emner/problemstillinger som der måske "plager" vores underbevidsthed.
En form for "sandheds"underbevidsthed der presser sig på, og minder os om, de ting vi ikke vil, eller ikke kan se, sandheden i eller virkeligheden af...
Det jeg mener er, at vi kan måske prøve at lyve nok så meget for os selv... Men vores underbevidsthed kan vi aldrig lyve overfor.

Der er noget med at man kan undersøge, hvornår man har rem-søvn (rem = rapid eye movement. som indikerer at vi drømmer)

Når vi sover, skifter vores søvn-tilstand fra let søvn til dyb søvn, og til rem-søvn. Hvis man overholder en regelmæssig sove rutine (går i seng, og står op "på samme tid")
Så vil ens rem-søvn´s faser ligge på bestemte tidspunkter. Det vil sige at man faktisk kan finde ud af hvornår man drømmer.
Hvis du så sætter dit vækkeur, til at vække dig lige efter at du har drømt. Så vil man meget bedre kunne huske sine drømme.
Og så gælder det ellers om, at du skriver alle de detaljer ned som du kan huske.
Det er vist noget med at man har 4-5 søvn faser i løbet af en nats søvn.

"Det får mig til at tænke på at nogle stammer spiste sine fjenders eller løvers, tigers hjerne også hele kroppen for de troede på at man fik deres styrke, åndelighed og lign. leveret til dem ved at spise dem."

hehe ja, der er vist nogen jægere der stadigvæk praktiserer det med at spist byttets hjerte... Velbekommen siger jeg bare...

Tak for dit svar ZamZam :-D

mvh
Ole

-----------------------

Hej Frode :-D

"Når du betegner dig selv som værende ateist, må jeg nok sige din frimodighed er stor og jeg respekterer dit mod, at du vover dig ind på et muslims forum, hvor man grundlæggende ved, at Gud Skaberen er al visdoms kilde. Og det samme gælder jo også et kristen forum."

Jeg har vist fået begrebet ateist "galt i halsen" om jeg så må sige...
Jeg troede at ateist betød "ikke troende"... Men jeg har lige slået det op i nudansk ordbog.

Og har til min store fortrydelse fundet ud af, at ordet ateist i virkeligheden betyder = En der fornægter guds eksistens..

Jeg føler at jeg skylder jer allesammen en stor undskyldning, for min uvidenhed.
Jeg kunne aldrig finde på at ytre om fornægtelse af en gud, i et religiøst forum... (det mener jeg ville være respektløst i et religiøst forum)
Undskyld... :-(

Tak Frode, fordi du uden at vide det, via din pæne måde (at skrive at jeg var frimodig og modig.) Fik ledt mig på rette vej, til at forstå min fejltagelse.
Man kunne også have kaldt mig respektløs... Men det gjorde du ikke ;-)

Jeg vil rette mine indlæg hvori at jeg fejlagtigt har skrevet ateist... Men istedet har ment: Rettroende

Så når jeg nu har fået det på plads.. så går jeg ud fra at i nu mere forstår hvad jeg mente med, at jeg ikke var ret-troende i religiøs forstand, men ret-troende i en "menneskelig & filsosofisk forstand"

mvh
Ole
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Indlægby Frode » ons jun 27, 2007 22:45

Hej igen Ole :-D

Jeg har vist fået begrebet ateist "galt i halsen" om jeg så må sige...
Jeg troede at ateist betød "ikke troende"... Men jeg har lige slået det op i nudansk ordbog.
Og har til min store fortrydelse fundet ud af, at ordet ateist i virkeligheden betyder = En der fornægter guds eksistens..

- Det er glædeligt at erfare du ikke er ateist, men et rettroende menneske.
Jeg kunne da heller ikke få det til at gå op med dit indlæg:"Visdommens guddommelige kilder"

Jeg føler at jeg skylder jer allesammen en stor undskyldning, for min uvidenhed.

- Aldeles ikke kære Ole. Det tror jeg heller ikke andre her i denne tråd mener.
Alle kan vi være mere eller mindre uvidende om mange ting. Lad os derfor i stedet glæde os over, at vi sammen kan udveksle indsigt og kundskab med hinanden ud fra Visdommens guddommelige kilder - dem er der nemlig ingen der har eneret på.
Disse "kilder" er stillet til rådighed for hele menneskeheden - Guds ypperste skabning på jorden.

Kh Frode :-D
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen
Køn: Hankøn

Fået : 5 perler

Indlægby ZamZam » ons jun 27, 2007 22:46

Hejsa Ole :D

Plukker lige nogle sætninger som jeg gerne vil svare/kommentere på :p
Ja som regel når jeg drømmer, så er det også bare en stor blanding af de ting og oplevelser, jeg har været ude for.
Og som regel kan jeg hverken finde hoved eller hale i mine drømme.

Well her for tiden husker jeg mine drømme, og det er nogle gange mærkelige handlinger, mens andre gange forstår jeg hvorfor jeg drømmer om det jeg drømmer.

Når vi sover, skifter vores søvn-tilstand fra let søvn til dyb søvn, og til rem-søvn. Hvis man overholder en regelmæssig sove rutine (går i seng, og står op "på samme tid")
Så vil ens rem-søvn´s faser ligge på bestemte tidspunkter. Det vil sige at man faktisk kan finde ud af hvornår man drømmer.
Hvis du så sætter dit vækkeur, til at vække dig lige efter at du har drømt. Så vil man meget bedre kunne huske sine drømme.
Og så gælder det ellers om, at du skriver alle de detaljer ned som du kan huske.
Det er vist noget med at man har 4-5 søvn faser i løbet af en nats søvn.

Det får mig til at tænke på spørgsmål som var et vinder spørgsmål i illustreret videnskab:"Er tiden i drømmen, den samme som i virkeligheden?"

Jeg er ikke sikker på om jeg kan huske svaret, men hvad tror i da, kan i svare? :D

Hilsen
ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Theos-Sophia » ons jun 27, 2007 23:27

Hej Frode :-D

" Jeg kunne da heller ikke få det til at gå op med dit indlæg:"Visdommens guddommelige kilder" "

hehe nej vel, jeg har nok forvirret nogen en lille smule...

" Alle kan vi være mere eller mindre uvidende om mange ting. Lad os derfor i stedet glæde os over, at vi sammen kan udveksle indsigt og kundskab med hinanden ud fra Visdommens guddommelige kilder - dem er der nemlig ingen der har eneret på.
Disse "kilder" er stillet til rådighed for hele menneskeheden - Guds ypperste skabning på jorden. "
hehe præcist ;-) (Uvidenhed er roden til mange misforståelser.)

mvh
Ole

------

" Det får mig til at tænke på spørgsmål som var et vinder spørgsmål i illustreret videnskab:"Er tiden i drømmen, den samme som i virkeligheden?" "

puha godt spørgsmål... Jeg tror ikke at vores fornemmelse for tiden (i vores drømme) svarer til tiden i virkeligheden...

Jeg tror at at når vi f.eks. i en drøm føler, at der er gået et par minutter... At der så i virkeligheden er gået kortere tid...?

Apropos drømme og realitets sans...
Så har jeg en sød lille anekdote fra en af de største Taoistiske mestre i kina´s historie: Chuang Tzu

(Det er en lidt forkortet version...)
"I nat drømte jeg, at jeg var en sommerfugl, men nu er jeg kommet i tvivl, om jeg er Chuang-Tzu, der drømte, at jeg var en sommerfugl, eller om jeg er en sommerfugl, der nu drømmer, at jeg er Chuang-Tzu."

mvh
Ole
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Indlægby Abu Muhammad » tors jun 28, 2007 10:57

Hej Ole

Jeg har ikke fået læst hele dit indlæg endnu, men det ser spændende ud.

Hvis du har tyve minutter at give af synes jeg du skal høre en fantastisk tale af Shaykh Sayyid Habib 'Ali al-Jifri om smage troens sødme i hjertet.

Du kan finde talen og læse lidt om shaykhen i nedenstående tråd:

http://islamic.dk/modules/phpBB2/viewto ... 442#132442

Venlig hilsen
Saifullah
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Fået : 3 perler

Indlægby ZamZam » tors jun 28, 2007 13:18

Hej Hej Ole

puha godt spørgsmål... Jeg tror ikke at vores fornemmelse for tiden (i vores drømme) svarer til tiden i virkeligheden...

Jeg tror at at når vi f.eks. i en drøm føler, at der er gået et par minutter... At der så i virkeligheden er gået kortere tid...?

Det vil jeg også mene, men hmm er ikke sikker på om det er svaret haha sorry :p men 80% er jeg nok sikker!

"I nat drømte jeg, at jeg var en sommerfugl, men nu er jeg kommet i tvivl, om jeg er Chuang-Tzu, der drømte, at jeg var en sommerfugl, eller om jeg er en sommerfugl, der nu drømmer, at jeg er Chuang-Tzu."

Apropos det; Er hele dette liv en drøm, som vi vågner op af? :D

Med venlig hilsen
ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby islamicdkbruger » tors jun 28, 2007 17:23

Hej Ole

Meget godt emne. Sikke søde og interessante emner du tager op. Du formår at sætte en masse tanker i gang hos mig.

Jeg synes det er rigtig dejligt, at du skriver med hjertet og sjælen; gør dig umage ved at skrive en besvarelse til de som spørger om noget. For mig at se, så det tegn på respekt, ærlighed og oprigtighed når du tager tingene til dig alvorligt og gør dit bedste for at skrive en besvarelse / eller et indlæg. Respekt for det :-)

Jeg har før lagt mærke til dig, men det her emne har virkelig givet mig stort stof til at kunne forstå hvilken sjæl du bærer på. Når jeg læser dit indlæg, så føler jeg virkelig ikke jeg læser ateistiske tanker. Snarer læser jeg en person hvis sjæl iver efter et åndeligt forhold til Gud. Jeg har stor respekt for den person du er, fordi jeg føler det meget tæt på mig.. Jeg kan også godt lide åndelighed og det finder jeg i islam. For det giver mig et forhold til min Gud, et meget specielt forhold. For jeg ved Han er dér når jeg påkalder Ham. Jeg ved, at når jeg knæler til Ham, så knæler jeg udelukkende til Ham, hvor jeg kommer Ham i møde. Det giver min sjæl energi og hvile til at kunne leve et sted, hvor alt er uro.

Jeg har meget travlt for øjeblikket. Jeg håber, at jeg kan bidrage mere til din tråd efter den her uge. Men jeg vil lige dele nogle ting, som enten inspirerer mig, giver lidt indsigt i hvordan mit forhold til Gud er eller som rører mig til tårer:

Så megen storhed og så mange gaver.
Overflod og favorisering har Du øst over mig.
Jeg søger Din kærlighed, i den er jeg velsignet.
Oh, du strålende øje i mit længselsfulde hjerte.
Du er mit hjertes befaler,
Så længe mit liv varer ved,
aldrig skal jeg være uden Dig.
Oh, mit hjertes mål, vær tilfreds med mig,
og jeg er heldig og velsignet.

- Sayyida Rabi’a al-adawiya

______

“……..At midnight the roof of the apartment vibrated, as if someone was walking on the roof.

“Who is there?” he shouted. “A friend,” came the reply. “I have lost a camel, and am searching for it on this roof.”

“Fool, do you look for the camel on the roof?” cried Ibrahim.

“Heedless one,” answered the voice, “do you seek for God in silken clothes, asleep on a golden couch?” …..“

- Et uddrag af Ibrahim Ibn Adham's historie

_______

Say the blessed Name of ‘Allah’ in the language of your heart
Then the Noor of ‘Allah’ can be viewed with Allah’s Noor.
Radiant the hearts, illuminate humanity
Everything is fulfilled with the name of Allah

_______

Your hope in my heart is the rarest treasure
Your Name on my tongue is the sweetest word
My choicest hours
Are the hours I spend with You –

O God, I can’t live in this world
Without remembering You–
How can I endure the next world
Without seeing Your face?

I am a stranger in Your country
And lonely among Your worshippers:
This is the substance of my complaint.

- Sayyida Rabi’a al-’adawiya

Det var bare lidt hurtigt. Jeg vil inshaAllah senere poste bidrage mere :-)
islamicdkbruger

Indlægby Theos-Sophia » fre jun 29, 2007 00:41

Hej Saifullah :-D

Tak, Jeg vil se på videoen i morgen ;-)

Men hvis den bare er halvt så god som videoen, du postede i tråden om "muslimer og respekt" med Shaykh Hamza Yusuf om "Rigtig tålmodighed vises i ulykkesøjeblikket."

Så har jeg noget at glæde mig til. ;-)

mvh
Ole

----------------

"Apropos det; Er hele dette liv en drøm, som vi vågner op af?"

Hvis det er... så håber jeg at drømmen vil blive ved... Eller at "mit andet liv" ville være lige så indholdsrigt som dette...

For når jeg kniber mig i armen... Så mærker jeg smerte.
Når jeg ser ulykkelighed, så føler jeg omsorg & medfølelse.
Når min datter eller mine nærmeste smiler til mig, så mærker jeg lykkens euforiske rislen i mine årer.
Når en person smiler til mig og viser mig venlighed, så føler jeg glæde.
Disse ting, ville jeg aldrig kunne undvære eller være foruden.
For disse ting er med til at gøre mig hel, disse ting gør at jeg lever et fuldt liv.
Uanset, om det måtte være en drøm, eller virkelighed... ;-D

hehe :-D

mvh
Ole

------------------

Hej Noor Al-Deen :-D

Tusind tak for de mange søde ord. Det rører mit hjerte! Og det er dejligt at høre, at jeg har den effekt på dig. :-D
( effekten er gensidig... ;-) )

Jeg føler, at hvis folk bruger tid på at læse & besvare mine indlæg, at så bør jeg også gøre mig umage og returnere venligheden.

For mig er det (eller det kan være) en gensidig udviklende proces hvor man lærer fra sig, og lærer af andre.

Man lærer om andre og derved lærer man også om sig selv.

Det er ligesom med tankegangen, at det ikke kun er eleven som tager ved lære at sin lærer. Men det er også læreren som tager ved lære af sin elev.

Man bør altid være istand til at kunne se kritisk på sig selv... For selv om man måske har en stor indsigt, eller føler at man ved meget...
Så kan man altid være sikker på at der er endnu flere ting, som man kun har gransket overfladen af....

I mit arbejde med børn, føler jeg at jeg har lært meget om bl.a. mig selv.
Børn kan finde på at spørge om hvad som helst, og nogen gange kan man opleve at man bliver helt "befippet"/slået ud af den, eller at man ikke rigtig ved hvad man skal sige...

For når et barn stiller et spørgsmål, kan man enten vælge bare at svare ud fra ens eget synspunkt, eller man kan bl.a. vælge at prøve og svare ud fra barnets synspunkt.

Hvis man svarer ud fra ens eget synspunkt, så er det en "nem" løsning, og barnet vil som regel også, eller måske også finde svaret tilfredsstillende.
Hvis man prøver at svare ud fra barnets synspunkt, så tvinger det en til prøve og forstå, hvad barnet forstår.

Andre gange kan man besvare spørgsmålet ud fra begges synspunkt, hvor man samtidig forklarer hvorfor man svarer som man gør.

Derved kan man opnå at man begge to bliver klogere på livet. (alt efter hvad spørgsmålet er...)
Man opnår en gensidig forståelse og en gensidig respekt/kontakt, og man lærer noget om (og af) hinanden. (og det er guld værd)
(Selvfølgelig skal man ikke bilde sig selv ind (eller børnene) at der findes svar på alt....)

Tak for de smukke digte :-D

Jeg kunne rigtig godt lide den lille anekdote, som jeg syntes var morsom. Kinesisk filosofi er fyldt med den slags sjove historier.

“……..At midnight the roof of the apartment vibrated, as if someone was walking on the roof.

“Who is there?” he shouted. “A friend,” came the reply. “I have lost a camel, and am searching for it on this roof.”

“Heedless one,” answered the voice, “do you seek for God in silken clothes, asleep on a golden couch?” …..“

Men jeg må indrømme at jeg måske ikke helt kan finde ud af, meningen med anekdoten... Jeg ved at der nogen gange kan være flere meninger at tolke i disse fortællinger.

Kan betydningen være: At "personen" på taget er en speciel person, en profet eller en guddommelig avatar, som rumsterer på taget, (for at teste ejeren nedenunder).
(For hvorfor skulle man lede efter en kamel på et tag...)
At når personen ikke engang gider at gå op taget og spørge, om hvad der forgår. Og når personen ikke engang gider at være behjælpelig, men istedet er uforskammet.

At han så ikke har bestået testen, og derved ikke er værdig til at modtage "lyset" eller guds gunst & velsignelse... ?

hehe jeg venter spændt på svaret... :-D

mvh
Ole
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Indlægby ZamZam » fre jun 29, 2007 13:12

Hej ZamZam

Citat:"Apropos det; Er hele dette liv en drøm, som vi vågner op af?"

Hvis det er... så håber jeg at drømmen vil blive ved... Eller at "mit andet liv" ville være lige så indholdsrigt som dette...

For når jeg kniber mig i armen... Så mærker jeg smerte.
Når jeg ser ulykkelighed, så føler jeg omsorg & medfølelse.
Når min datter eller mine nærmeste smiler til mig, så mærker jeg lykkens euforiske rislen i mine årer.
Når en person smiler til mig og viser mig venlighed, så føler jeg glæde.
Disse ting, ville jeg aldrig kunne undvære eller være foruden.
For disse ting er med til at gøre mig hel, disse ting gør at jeg lever et fuldt liv.
Uanset, om det måtte være en drøm, eller virkelighed... ;-D

hehe

mvh
Ole

Følelser! True, følelser spiller en væsentlig rolle, er enig :)

Fortsæt god dag// Hilsen ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Azir » fre jun 29, 2007 14:17

Hej Ole og velkommen i de åndelige lag,

ynk ynk

Mit håb er, at i vil anerkende min "ikke-ret-troende" tro, og derved min tilstedeværelse her i forummet.
Samt at vi kan lære noget af hinanden uanset hvilken overbevisning vi følger.

ynk ynk

VH

Azir
Brugeravatar
Azir
Aktiv Bruger

Indlægby Theos-Sophia » fre jun 29, 2007 15:01

LOL Azir :haha: Du er for sjov...

Du er ret "god" til at citere små uddrag (som er grebet ud af konteksten), for derefter at komme med en eller anden form for tarvelig eller nedladende kommentar... :klapper:

Jeg tror ikke at du har nogen som helst ide om, hvorfor jeg egentlig skrev lige præcis, den sætning...

Forsat god dag

mvh
Ole
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Indlægby islamicdkbruger » fre jun 29, 2007 16:22

Theos-Sophia skrev:Hej Noor Al-Deen :-D

Tusind tak for de mange søde ord. Det rører mit hjerte! Og det er dejligt at høre, at jeg har den effekt på dig. :-D
( effekten er gensidig... ;-) )

Jeg føler, at hvis folk bruger tid på at læse & besvare mine indlæg, at så bør jeg også gøre mig umage og returnere venligheden.

For mig er det (eller det kan være) en gensidig udviklende proces hvor man lærer fra sig, og lærer af andre.

Hej Ole! :-D

Hehe, hvor du sød :) Tak for din venlighed.

Jeg er helt enig i, at vi lærer af hinanden. Det er sandelig en velsignelse at vi alle især er forskellige. Synes det er en del af sødmen, at man er forskellige. Vi lærer fra hinanden, vi "udforsker" hinanden; vi lærer hvordan andre tænker, hvad de værdsætter, hvad de ligger vægt på osv. osv. - vildt spændende at kaste sig ud i. Jeg mener at det er med til, at udvikle os; udvikle en god personlighed, når vi møder forskelligeheder.

Man bør altid være istand til at kunne se kritisk på sig selv... For selv om man måske har en stor indsigt, eller føler at man ved meget...
Så kan man altid være sikker på at der er endnu flere ting, som man kun har gransket overfladen af....

Ja, kritik! Det virkelig sundt for mennesket at være kritisk, fordi som du selv nævner, så lærer man mere af kritik. Udover det så er det sundt, fordi det er med til at gøre, at man er mere "ydmyg" som person.. uden at være total selvglad og arrogant.

I mit arbejde med børn, føler jeg at jeg har lært meget om bl.a. mig selv.
Børn kan finde på at spørge om hvad som helst, og nogen gange kan man opleve at man bliver helt "befippet"/slået ud af den, eller at man ikke rigtig ved hvad man skal sige...

ENDELIG (en som siger det samme som mig: man lærer af børn :D) Helt enig. Jeg arbejder også med børn, dog små englebasser; vuggestuen. Når jeg siger til mine bekendte, at jeg lærer utrolig meget af mine små englebasser og udvikler mig selv både på personlig og religiøs plan, så forstår de det slet ikke. Så derfor jeg sagde endelig.. for har simpelthen ikke stødt på en som har haft det som mig. Når man står dér foran de små, så flyver der mange tanker, som både kan være religiøse og personlige, hvor man reflekter over en masse som er med til at udvikle ens egen personlighed. Virkelig smukt.

Iøvrigt så stod jeg og observerede to små nye babyer, som knap kan gå. De stod overfor hinanden. De stod sødt og kiggede på hinanden, pludselig begynder de at rører hinanden med hænderne på kinden. (Kalder dem lige for babyA og babyB hihi :D). BabyA står uskyldigt og kigger, pludselig bider babyB babyA. Babyerne var altså vildt små, så jeg var meget overrasket over babyBs reaktion ved at ligefrem BIDE. Hvordan kan det være en så lille baby allerede kan bide? UPSI....lige sidespor, hehe. Men du har været pædagog længe.. Kan du ikke fortælle mig, hvorfor BabyB bider? :)

Men altså, det jeg vil fortælle.. det er bare, at selv små væsner kan være med til at udvikle vores egen personlighed. For de sætter mange reflekteringer igang :)

Tak for de smukke digte :-D

Jeg kunne rigtig godt lide den lille anekdote, som jeg syntes var morsom. Kinesisk filosofi er fyldt med den slags sjove historier.

Men jeg må indrømme at jeg måske ikke helt kan finde ud af, meningen med anekdoten... Jeg ved at der nogen gange kan være flere meninger at tolke i disse fortællinger.

Kan betydningen være: At "personen" på taget er en speciel person, en profet eller en guddommelig avatar, som rumsterer på taget, (for at teste ejeren nedenunder).
(For hvorfor skulle man lede efter en kamel på et tag...)
At når personen ikke engang gider at gå op taget og spørge, om hvad der forgår. Og når personen ikke engang gider at være behjælpelig, men istedet er uforskammet. At han så ikke har bestået testen, og derved ikke er værdig til at modtage "lyset" eller guds gunst & velsignelse... ?

Naaahhh det er ikke sådan den skal forståes :) Du kan lige læse det her og fortælle mig, om du forstår den eller ej: http://stilhed.wordpress.com/2007/06/19 ... den-couch/

Ha det rigtig godt :)
islamicdkbruger

Indlægby Azir » lør jun 30, 2007 20:16

Hej Ole,
"Jeg tror ikke at du har nogen som helst ide om, hvorfor jeg egentlig skrev lige præcis, den sætning..."

Jeg tror jeg har en meget god ide om hvorfor du skrev som du gjorde.

Hey

Azzie
Brugeravatar
Azir
Aktiv Bruger

Indlægby Abu Muhammad » lør jun 30, 2007 21:10

Hej Azzie (?)

Hvad er det egentlig du vil opnå med dine indlæg, sådan helt generelt?

En forundret hilsen
Saifullah
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Fået : 3 perler

Indlægby islamicdkbruger » søn jul 01, 2007 18:41

To venner var i gang med at bede. Da de blev færdig med at bede, sagde ven1 til ven2: ”Oh min ven, du har fået et brændemærke mens du bad!” ven2: ”Hvilket brændemærke?” ven1: ”Mærker du ikke det brændemærke du lige har fået?” ven2: ”Oh min ven, hvordan kan jeg være i stand til at mærke et enkelt brændende sår, når jeg (nafsi) kommer Allah i møde?”

http://stilhed.wordpress.com/2007/07/01 ... e-sar-nar/
islamicdkbruger

Indlægby Theos-Sophia » tirs jul 03, 2007 15:55

Hej Noor Al_Deen :-D

"ENDELIG (en som siger det samme som mig: man lærer af børn) Helt enig. Jeg arbejder også med børn, dog små englebasser; vuggestuen. Når jeg siger til mine bekendte, at jeg lærer utrolig meget af mine små englebasser og udvikler mig selv både på personlig og religiøs plan, så forstår de det slet ikke. Så derfor jeg sagde endelig.. for har simpelthen ikke stødt på en som har haft det som mig. Når man står dér foran de små, så flyver der mange tanker, som både kan være religiøse og personlige, hvor man reflekter over en masse som er med til at udvikle ens egen personlighed. Virkelig smukt."

hehe, ja for nogens vedkommende, skal man nok have prøvet det, for rigtig at kunne forstå det. Det er som sagt guld værd ;-)

"Kan du ikke fortælle mig, hvorfor BabyB bider?"

Jeg går ud fra, at det har noget med det der kaldes den "orale fase"... Baby´er har det med at putte "alt" i munden, det er bl.a. en måde at opleve/sanse verden på.

Hvis du søger på ordet "orale fase" Kan du finde/læse en masse om disse psykologiske udviklingstrin.

"Men altså, det jeg vil fortælle.. det er bare, at selv små væsner kan være med til at udvikle vores egen personlighed. For de sætter mange reflekteringer igang."

Ja det er et meget givende og værdifuldt arbejde! :-)

Apopos anekdoten..
Nåhh ja, selvfølgelig... Rigdom måles ikke i materialisme, men i åndelighed.
Man kan være nok så rig materielt, men aligevel stadigvæk være ulykkelig!
En der er fattig kan være mere lykkkelig, end den der ejer materiel rigdom.
Græsset er grønnere på den anden side..

Jeg kender en kinesisk historie, som hedder: stenhuggeren.

Det er fra en bog der hedder: Peter plys og hans Tao. af Benjamin Hoff.
Den (danske version) har været udsolgt/udgået fra forlaget i årevis.
Men jeg har hørt rykter om at den skulle udkomme i ny publicering, ca. 2008....
(Der handler om at finde sig selv. eller at lære værdien af sig selv at kende, istedet for at søge lykken alle mulige andre steder.)

Hvis jeg ikke kan finde historien om "stenhuggeren" på nettet.
Så kan jeg lige skrive den ind, på et senere tidspunk. :-)

mvh
Ole
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Indlægby Theos-Sophia » tirs jul 03, 2007 23:00

Hej Azir :hmmm:

Du er ikke særlig konstruktiv i din kommunikation... Hverken i forhold til emnet her, eller i forhold til din måde at kommunikere på...

Enhver har ret til sin mening....!?
(I mine øjne kommer det bl.a. an på om man holder sig til emnet, og om man er konstruktiv i sin kommunikation...)

Der findes en udspekuleret form for aktivitet på internettet, og som har fået et begreb der kaldes: Internet Troll
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

Intent
Trolls can be existing members of a community that rarely post and often contribute no useful information to the thread, but instead make argumentative posts in an attempt to discredit another person, concentrating almost exclusively on facts irrelevant to the point of the conversation, with the intent of provoking a reaction from others. The key element under attack by a troll is known only to the troll.

Nu skal jeg ikke drage forhastede konklusioner, det er jo ikke mit job...
Men jeg forsvarer da gerne min egen "ære"/tråd.
Og eftersom at du endnu ikke har gjordt rede for, hvad din intention med din kommunikation er...

Ja så må jeg jo selv, komme med et gæt på, hvad din intention er.

Mit "gæt" er, at din aktivitet her i dette forum, på nogen områder minder om beskrivelsen på en "internet trold"...

Grunden til at jeg har fået denne opfattelse, er udfra din tendens til at:
Gå efter personen, istedet for at gå efter bolden...
Være ukonstruktiv i din kommunikation...
Svare kryptisk/uklart på spørgsmål, og søge udenom...

Et klassisk eksempel på: "Troll angreb" er som følger:

F.eks. din første post til mig, i denne tråd....
Du starter med formaliteterne: "Hej Ole og velkommen i de åndelige lag"
(set i sammenhængen, ligner det bare en "undskyldning" / et påskud for overhovedt at "svare" i tråden)
Derefter citerer du en sætning, som du vælger du at latterliggøre, ved at udtrykke din ynk, over for citatet/mig....

Din umodne og tarvelige kommunikation har delvist (måske) til formål, at irritere diverse forum brugere generelt... (I dette tilfælde mig)
(En "Troll" omgås reglerne for ordentlig kommunikation, og bevæger sig dermed på grænsen at det tolererede.)

Hvis ikke at dette er tilfældet... Ja så må du meget undskylde min mistanke...

Men så bør du nok revurdere din "diplomatiske" tone, og bliver lidt mere konstruktiv i din måde at kommunikere på...

Det er ikke så svært. Du behøver ikke at kunne lide alle, eller være enig med alle... Og du behøver heller ikke at tale folk efter munden eller overøse dem med komplimenter.

Men hvis du har noget kritik, til en post/en kommentar... Så vær venlig og hold dig til emnet/(bolden, og undlad at gå efter personen).

Hvis man kommer med noget kritik, så bør man stadigvæk kommunikere nogenlunde på en konstruktiv/hensigtsmæssig måde.
Og man bør også begrunde hvorfor at man kritiserer som man gør.

Hvis man bare kritiserer (uden at begrunde kritikken). Og hvis man kommer med kommentarer, som ikke er konstruktive, eller/og hvis kritikken er "personlig"...
Ja, så er kritikken/kommentaren faktisk uvelkommen for trådens indhold!

----------------

Hvad angår min tidligere udtalelse, som du så pænt har citeret...

Det starter med posten om: "Navne oprindelse og betydning" http://www.islamic.dk/modules/phpBB2/vi ... 947#138947

ZamZam spørger mig om hvorfor, jeg har valgt mit forumnavn?
Jeg skrev en længere forklaring, hvori bl.a. jeg "kommer til" at sige, at jeg var "ateist"... (på daværende tidspunkt, brugte jeg ordet ateist, som om at det betødt: "ikke ret-troende"..)

Da der var gået nogen dage, uden at nogen havde kommenteret, mit lange indlæg...
Så begyndte jeg at undre mig. Jeg tænkte om manglen på respons måske skyldtes en form for forbehold overfor mig.
Et forbehold som måske skyldets min overbevisning/tro...

Da jeg ikke var sikker på, hvad den manglende respons skyldtes... Så lavede jeg istedet et nyt indlæg.

I det nye indlæg "Visdommens guddommelige kilder", skrev jeg en ny indledning, hvori jeg forklarede om hvorfor at jeg havde lavet dette nye indlæg...

Hvortil at Frode svarer, ved bl.a at nævne noget om frimodighed...

Frodes bemærkning får mig til at indse, at ordet ateist... Måske betød noget andet end hvad jeg troede...
Jeg slog ordet op, og fik bekræftet at min opfattelse af ordet, var forkert...

Nå men jeg syntes selv, at det ikke er særlig pænt/respektfuld at ytre ateist´tiske holdninger i et religiøst forum...
Så derfor besluttede jeg at skrive en undskyldning, og ændre ordet "ateist" til "ikke ret-troende" i de andre tråde...

Nu kommer vi til denne sætning, som du citerede...
"Mit håb er, at i vil anerkende min "ikke-ret-troende" tro, og derved min tilstedeværelse her i forummet. Samt at vi kan lære noget af hinanden uanset hvilken overbevisning vi følger."

Faktisk var sætningen formuleret sådan her, til at starte med:
"Mit håb er, at i vil anerkende min "ateistiske" tro, og derved min tilstedeværelse her i forummet.
Samt at vi kan lære noget af hinanden uanset hvilken overbevisning vi følger."

Når jeg kigger på denne sætning, syntes jeg da også selv at den virker lidt malplaceret...
(for hvorfor skulle jeg forvente, at i ikke ville respektere min tilstedeværelse her i forummet, når jeg har sagt noget så uskyldigt som "ikke ret-troende"...? )

Ja svaret er: At det forventer jeg da heller ikke!
(men på daværende tidspunkt, da jeg skrev det, var jeg naiv nok til at tro, at "jeres forbehold"/manglende respons, skyldets min tidligere udtalelse)

Og derfor så "tjener" sætningen ikke sit formål mere... Og jeg havde derfor også tænkt mig at slette den fra indlægget!
Fordi at den er lige så uvelkommen for indholdet i tråden, som en vis uvidende ynkliggørelse af min person/tråd er!

Hvis jeg tager fejl af min observering og konklusion deraf... Så tilgiv mig min uvidenhed...
Du har nu muligheden for at overbevise "mig" om, hvorvidt at jeg tager fejl eller ej... Via din måde at forholde dig til denne udtalelse... (og din måde at kommunikere på fremover).

mvh
Ole
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Indlægby Theos-Sophia » fre jul 06, 2007 01:09

Hej Noor Al-Deen :-D

Som du kan se i mit forrige indlæg ovenover... Ville jeg forsøge at finde stenhugger historien på nettet... Men desværre uden resultat...

Så derfor har jeg istedet skrevet historien af fra bogen.
Jeg syntes at den er så god, at det ville være synd ikke og dele den med dig/jer. :-D

Som sagt er det fra bogen: Peter Plys og hans Tao. af Benjamin Hoff.

"Stenhuggeren"

Der var engang en stenhugger som var utilfreds med sig selv og med sin plads i tilværelsen.
En dag kom han gående forbi en rig købmands hus og gennem den åbne port så han en masse fint bohave og mange betydningsfulde gæster.

>>Hvor mægtig den købmand dog må være<< tænkte stenhuggeren.
Han blen meget misundelig og ville ønske at han kunne blive ligesom den købmand. Så ville han ikke mere behøve at leve som en simpel stenhugger.

Til sin store overraskelse forvandledes han pludselig til købmand, og kunne nyde større luksus og mere magt end han nogensinde havde drømt om, misundt og ilde lidt af dem der var mindre velhavende.

Men snart efter kom en høj embedsmand forbi i bærestol ledsaget af sine tjenere og eskorteret af soldater, som slog på gonggonger.
Alle uanset deres magt og rigdom måtte bøje sig i støvet for processionen.

>>Hvor mægtig er dog ikke den embedsmand<<, tænkte han, >>jeg ville ønske jeg kunne blive en høj embedsmand!<<

Så blev han en høj embedsmand, båret omkring overalt i sin broderede bærestol, frygtet og hadet af alle de mennesker som måtte bøje sig i støvet, når han drog forbi.
Det var en varm sommerdag og embedsmanden følte sig utilpas i den klamme bærestol. Han så op på solen. Den skinnede stolt på himlen uimponeret af hans tilstedeværelse.

>>Hvor mægtig er ikke solen!<<, tænkte han, >>jeg vill ønske at jeg kunne blive solen!<<

Så blev han solen. Han skinnede voldsomt ned på alle og enhver, afsved markerne og blev forbandet af bønder og daglejere.
Men da gled en vældig sort sky ind imellem ham og jorden, så at hans lys ikke længere kunne skinne på alting dernede.

>>Hvor mægtig er ikke den uvejrssky!<< tænkte han, >>jeg ville ønske jeg kunne blive en sky<<.

Så blev han en sky. Han oversvømmede markerne og landsbyerne, og alle skrålede imod ham. Men inden længe opdagede han at han blev puffet til side med stor kraft, og han blev klar over at det var vinden.

>>Hvor mægtig er den dog ikke<<, tænkte han, >>jeg ville ønske at jeg kunne blive vinden!<<.

Så blev han vinden og blæste tagstenene af husene, rev træer op med rode, og han blev hadet og frygtet af alle under ham.
Men der gik ikke lang tid, før han løb ind i noget der ikke ville røre sig af pletten - en stor, knejsende sten.

>>Hvor mægtig er dog ikke den sten!<<, tænkte han, >>jeg ville ønske at jeg kunne blive en sten<<.

Så blev han en sten, stærkere end noget andet på jorden.
Men bedst som han stod der, hørte han lyden af en hammer der slog en mejsel ind i den massive klippe, og han følte at der gik et stykke af ham.

>>Hvad kan det være som er mægtigere end jeg, stenen?<<, tænkte han.

Han kiggede ned og så langt under sig en stenhuggers skikkelse.

hehe jeg håber at du kunne lide den. :-D

mvh
Ole
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Indlægby islamicdkbruger » tirs jul 10, 2007 15:43

Hej Ole,

Tusind tak for dit svar. Værdsætter det.

Wow, jeg var ret vild med den historie. Den har meget visdom bag sig. :) Glæde er ikke magt, penge eller andet materielt for det kommer og går. Det er ikke en oprigtig eller evig glæde. Tak for historien, meget god :)
islamicdkbruger

Indlægby Basima » tirs jul 10, 2007 17:43

Hej Ole

Jeg vil også takke for den gode historie :). Jeg nød virkelig at læse den. Simpelt skrevet/fortalt, men visdomsfuldt!
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Geografisk sted: Vestegnen

Givet : 1 perle

Lignende emner

har i hadith,kilder ang. bagtaleri
Forum: Fri Debat
Forfatter: Anonymous