Tema: Hungersnød - Rystende fakta

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Tema: Hungersnød - Rystende fakta

Indlægby Deen » fre apr 27, 2007 18:13

Allahs elskede profet Muhammad salallahu alayhi wa salam sagde, at man ikke er en af os hvis man spiser sig mæt og går i seng mens sin nabo sulter.

I en globaliseret verden er alle vores naboer.

[align=center]Fakta omkring hungersnød

Hvert år dør 15.000.000 børn af hungersnød
Penge, der går til ét missil, er nok til, at brødføde en skole fyldt med børn i fem dage
Tæl til 4 og en person dør af sult, tæl derefter til 3 og endnu en person dør af sult
1... 2... 3...
http://library.thinkquest.org/C002291/h ... /stats.htm
[/align]

Amerikanerne er for fede til røntgen undersøgelser
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5219884.stm

- Hvert år dør der 6.000.000 millioner af børn under fem år af sult
http://www.care.org/campaigns/world-hunger/facts.asp
Nogle siger, at det er 11.000.000http://www.freedomfromhunger.org/info/

-Halvdelen af verden, 3.000.000.000 mennesker, lever for mindre end to dollars om dagen
http://www.globalissues.org/TradeRelated/Facts.asp

Billede

Billede

-
-

Billede

Billede

Billede

"Det er ikke pinligt, at gå sulten i seng.
- Det er pinligt, at lade andre gå sultne i seng"

Kopieret ovenfra:
Allahs elskede profet Muhammad salallahu alayhi wa salam sagde, at man ikke er en af os hvis man spiser sig mæt og går i seng mens sin nabo sulter.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Deen » fre apr 27, 2007 18:28

Mens du læste indlægget ovenover døde der mere end 27 mennesker af sult.

Læste du også linksene, så døde der mere end 183 mennesker af sult.

To satisfy the world's sanitation and food requirements would cost only US$13 billion- what the people of the United States and the European Union spend on perfume each year.

Så mange penge er det ikke.

Vi spilder penge på bomber og missiler, i stedet på vores sultne naboer.
Vi køber parfume, så vi dufter godt. Vores naboer deles om de sidste dråber vand og de sidste brødkrummer.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Al-Iskandarani » fre apr 27, 2007 18:28

Alsalam 3alaykom

Allah's Apostle said, "Whoever is made wealthy by Allah and does not pay the Zakat of his wealth, then on the Day of Resurrection his wealth will be made like a bald-headed poisonous male snake with two black spots over the eyes. The snake will encircle his neck and bite his cheeks and say, 'I am your wealth, I am your treasure.' " Then the Prophet recited the holy verses:-- 'Let not those who withhold . . .' (to the end of the verse). (3.180).
(Sahih Bukhari, Volume 2, Book 24, Number 486)
Al-Iskandarani

Indlægby mellis » fre apr 27, 2007 21:04

ej hvor gør det ondt at se de billeder :cry: stakkels små børn. må allah være med dem. ameen
Brugeravatar
mellis

Indlægby Al-Kunawî » fre apr 27, 2007 21:29

السلام عليكم

Subhanallâh :( Flover selv over mig selv. Spiser shawarma næsten hver tredje dag og penge bør gå til de fattige. :(
Brugeravatar
Al-Kunawî
Aktiv Bruger

Indlægby Naadje » lør apr 28, 2007 00:11

Sandheden er at vi kan gøre en forskel. Hvis alle bidrog med mindre end hvad deres sandwich koster engang imellem ville det gøre en kæmpe forskel i Afrika.

Nu kan vi jo sidde her og spille hellige, men hvis de afrikanske børn fik chanchen for at vise deres følelser for os mætte mennesker ville vi alle sammen få en spytklat i fjæset.

Desuden handler det ikke om at du aldrig må købe en flaske parfume - lad os starte med at bidrage. - Hvis blot alle gjorde det.....
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby AbU » lør apr 28, 2007 01:04

Salam Aleikum

Det er skræmmende fakta.

Problemet er, at der har været meget fokus på at hjælpe-organisationer der bruger ovr halvdelen af pengene til administrationen fremfor selve støtten til de som lider. Det har nok gjort at mange har afholdt sig fra at hjælpe på den måde.

Jeg personligt har ofte svært ved at vide hvilke organisationer man skal bruge til at yde støtte.

Man kan vel altid gå ind på deres hjemmeside og læse deres formål og vedtægter og derfra vurdere.
Det kan man bl.a. på http://www.dm-aid.dk

Et fast beløb pr månede på sølle 50 kroner, kan ikke skade og vil man ikk selv mærke, men derimod vel støtten betyde utrolig meget på den anden Verden.

.. Og som søster Naadje skriver, så handler det ikke nødvendigvis om at skære ned på noget, men blot at yde det smule ekstra.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Deen » lør apr 28, 2007 12:33

Wa alaykumu Assalam wa rahmatullah wa barakathu

Du har helt ret AbU, og man behøver egentlig ikke engang at yde ret meget for, at fylde en mave.

Sender man 50 kroner pr. måned til eksempelvis Afrika, så vil ens egen pengepung ikke mærke det. Men på Dommens Dag vil man mærke det, når Allah belønner dig for, at hjælpe andre.

Må Allah hjælpe dem, der ingen mad har, Amin

Wa alaykumu Assalam wa rahmatullah wa barakathu
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Naadje » lør apr 28, 2007 20:10

Holmskjold,

Jeg synes det du siger er noget sludder og vrøvl, og hvis der fandtes et ord der betød 20 gange "sludder og vrøvl", havde jeg brugt det. Så altså indirekte siger du: "Lad de afrikanske børn sulte ihjel, ellers stiger verdensbefolkningen"?
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Deen » lør apr 28, 2007 22:23

Nå, nu forstår jeg dig Holmskjold!

Vi bliver for mange pga. de fattige lande og i de rige lande er vi ved, at dø ud. Så hvis de rige lande giver en hel del af deres penge til de fattige, så burde de to udligne hinanden.

Hvis Afrika altså var rigere, så ville befolkningstallet heller ikke stige så meget.
Hvis Europa blev fattigere, så ville vi europæere ikke uddø.

Det giver pludselig fantastisk meget mening.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Naadje » lør apr 28, 2007 23:36

Holmskjold, har du nogen kommentarer at knytte til det jeg skrev? Har jeg misforstået din forklaring? Tak for artiklen, men jeg er stadig ikke blevet klogere på hvad DU mener.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » søn apr 29, 2007 10:49

Slettet - misforstod alligevel ikke noget
Senest rettet af Naadje søn apr 29, 2007 12:48, rettet i alt 1 gang.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Deen » søn apr 29, 2007 11:04

Nu mente jeg mere, at det gav fantastisk meget mening i forhold til hvad det gjorde før og jeg må indrømme, at mit forrige indlæg med vilje blev skrevet udfra et mere naivt aspekt.

Mit spørgsmål er dog, hvad mener du man skal gøre ved hungersnøden?
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Kristen » søn apr 29, 2007 11:48

Til syvende og sidst handler det om resourcer og forbrug.

Befolkningerne må simpelthen justeres så de svarer til de fødevareresourser der er til rådighed. Vi ville også have hungersnød i Danmark hvis hver famillie fik 10 børn og de igen 10 børn så ville vi i løbet af få generationer være en udhungret nation, dybt forgældet og sandsynligvis i borgerkrig.

Det er naturligvis problematisk at foreslå den slags løsninger, men løsningen er ikke, i det lange løb, at sende nødhjælp. Det gør bare at der er flere der overlever til den fødedygtige alder. Derved har man kun udskudt problemet, men ikke løst det.

Som kristen synes jeg det er moralsk dybt problematisk at anskue problemet på den måde. Men jeg har måttet erkende at matematik "lyver ikke" og hvis regnskabet ikke passer, så kan man have nok så ædle hensigter og kærlige følelser for de mennesker der lever i nød og elendighed, men det nytter ikke meget i det lange løb, hvis der ikke ændres ved de grundlæggende processer der fører frem til de forskellige situationer.

Hvis der i et uland kun produceres ca. 200 gram mad pr. borger pr dag, så er der kun to løsninger; enten at øge fødevare produktionen eller at formindske antallet af borgere. Det nytter ikke meget at have den holdning at der pinedød skal være mad nok til alle der bliver født, uanset hvormange det er.
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

Fået : 3 perler

Indlægby Naadje » søn apr 29, 2007 13:19

Kristen - Men det er ok at mennesker er så FEDE at de knap kan trække vejret. Det er helt ok at manden på billedet i første indlæg spiser så meget at han snart springer. Den burger han har i hånden behøver han slet ikke, men det gør den anden spinkle dreng til gengæld.

Jeg synes det er SÅ egoistisk og umenneskeligt at sidde og sige at det er i orden at folk sulter, når andre dør af fedme. Hvor lille en procentdel af hjernen behøver man at bruge for at kunne indse at det ikke er fair? At nogle lande ikke er så udviklede som vi her er siger netop noget om at vi bør hjælpe. Jeg behøver slet ikke sidde og argumentere, enhver med lidt fornuft kan ikke sidde og være ligeglad når han ser folk dø af sult.

Sålænge der ER mad nok, kan du slet ikke bruge din argumentation. Det er ikke ligefrem fordi den anden halvdel af befolkningen har svært ved at få råd til mad - for os er mad bare noget der er i køleskabet, så naturligt og uvigtigt. Vi tænker aldrig: "Hvis nu jeg manglede mad...". Vi har det bare.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Kristen » søn apr 29, 2007 14:04

Naturligvis er kontrasten mellem de smældfede ædedolke og de udhungrede grotesk. Der skulle efter sigende være lige så mange der overvægtige som der er sultende i verden. Så en del af løsningen er at omfordele resourcer.

Jeg ville bare lige være lidt "Rasmus Modsat" for har de sultende ikke et ansvar på samme måde som de overvægtige har et ansvar.

Jeg ved godt at det lyder iskoldt og kynisk, men når folk selv har ansvaret for at de æder dobbelt så meget som de burde og derved nærmest æder sig selv ihjel, burde folk så ikke tænke over at de er med til at føde dobbelt så mange børn som der er mad til?

Det kan naturligvis være et problem at de ikke kender til forholdene fordi de ikke har fået almindelig skoleundervisnin og ikke kan læse og regne, eller at der sker store ændringer som naturkatastrofer og krig. Derfor skal man naturligvis hjælpe folk, men også hjælpe dem til at hjælpe sig selv så de varigt kommer ud af deres problemer, istedet for at hjælpe dem på en måde så problemerne fortsætter og vi bliver nød til at hjælpe i en uoverskuelig fremtid.
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

Fået : 3 perler

Indlægby Naadje » søn apr 29, 2007 16:27

Det at være frarøvet en grundlæggende menneskeret(mad) er ikke fair.
Lav produktionskapacitet af mad kan vi ikke lægge skjul på, men så kan man spørge: Hvorfor? Hvorfor er der en lav produktion af mad? - Klimaproblemer, uvidenhed blandt befolkningen fordi de ikke går i skole eller skal vi snakke økonomi? Er mad ikke en vare? Kan du forklare mig hvordan fødevareproduktionen foregår i dag?

Hvis jeg skal relatere til det du siger...Så ville det være det samme at sige: "Hvorfor forebygge hiv/aids, hvis befolkningstallet har behov for at dale?". Status er den at der er mad nok til os alle, tænk på det som lidt a la et fordelingsproblem.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » søn apr 29, 2007 16:36

Kristen er det svært for dig at forstå at verden er styret økonomisk? Hvordan i al verden har du tænkt dig at afrikanerne og inderne skal komme ud af deres problemer bare sådan uden videre? Hvem skal bygge skolerne, hvem skal bygge butikkerne, hvem skal sætte dem ind i import? Hvor skal de starte uden penge? Du må forstå at det nærmest er en tredje verden, du kan ikke sammenligne med Europa.

Det ville svare til at du går hen til en fed mand og skriger: "TAG DE 50 ARMBØJNINGER LIGE NU!" - Manden kan jo ikke engang tage 1 armbøjning.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » tirs maj 01, 2007 13:39

Derfor er det i modstrid med Guds vilje at yde storstilet nødhjælp til eksempelvis afrikanerne.

Okai Bjørn, det var da noget af en hjemmelavet fortolkning. Det er her jeg stopper op og tænker: "Det manden siger hænger ikke sammen". Ikke blot fordi det er ulogisk, men også fordi det ikke hænger sammen med kristendommen.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » tirs maj 01, 2007 13:48

...og dermed lavteknologisk

Endnu engang drager Bjørn konklusioner på baggrund af egne tanker og idéer. Jeg har faktisk lige et spørgsmål til dig: Du er imod teknologi kan jeg forstå. Hvorfor flytter du ikke til et land hvor der er langt mindre teknologi i brug? Hvorfor har du overhovedet en computer? Hvad giver dig retten eller viden til at drage konklusioner om hvad Islam siger? - Det sjove er at det du skriver siger noget om at du overhovedet ikke har sat dig ind i hvad du selv snakker om. Så: Når du ikke er kompetent nok til at kunne snakke og drage store konklusioner på bl.a. muslimers vegne så synes jeg du skal nøjes med at sige: "Jeg mener".
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Destiny » tirs maj 01, 2007 14:45

Hvis alle er med til at hjælpe, så kan der ske en forskel inshAllah .
Men må Allah(Subhana wa ta'ala) beskytte dem og give dem styrken til at leve .
Destiny

Indlægby Deen » tirs maj 01, 2007 16:04

Holmskjold:

Du fremsætter ikke andet end teorier og konkluderer derfra, at sådan må det være.

Du fortæller os hvorfor der er sygdomme. Hvor skulle du vide det fra? Du har en teori omkring sygdomme, men du kan ikke bevise din teori.

Du er på ingen måde i stand til, at fortælle os hvorfor der er sygdomme.

Du fortæller endda, at det er Guds vilje, at afrikanerne skal dø. Men det kunne jo ligeså godt være Guds vilje, at vi mennesker skal lære, at tage os af hinanden.

Du opdigter idéer og teorier, der ikke har rod i Islam og så fremlægger du demr her for os som konklusioner og du lægger nærmest vægt på, at du kommer frem til dine konklusioner gennem Islam. Problemet er bare, at dine teorier har intet med Islam, at gøre.

Da islam skal tolkes strengt fundamentalistisk, og dermed lavteknologisk, for at være i overensstemmelse med Guds vilje, da vil islam i den fundamentalistiske fortolkning også være det bedste og eneste bud på at redde skaberværket. For ingen anden religion eller politisk system har det fornødende format til at indtræde som forvalter af Guds vilje på denne jord.

Menneskeheden skal derfor føres tilbage til den tid, hvor Profeten Muhammed levede. Og det om de vantro vil det eller ej. Alternativet vil nemlig blive et kollektivt, og på alle måder utilgiveligt selvmord, og dermed et himmelråbende bevis på, at vi ikke evnede at tage ansvar for skaberværket.

Profeten Muhammad salallahu alayhi wa salam og Allah subhanohu wa ta'ala har sagt, at vi ikke må være ekstreme og vi skal være moderate.
Hvor får du fundamentalisme fra.

Profeten Muhammad salallahu alayhi wa salam og Allah subhanohu wa taâla har også sagt, at vi skal søge viden og det er en pligt for os, at søge viden.
Det hænger ikke sammen med dine teorier omkring det, at være lavteknologisk eller fundamentalistisk.

Dine teorier har intet med Islam, at gøre og de fremmer det modsatte af det Islam påbyder os.
Islam påbyder os, at hjælpe andre mennesker. Det er vores pligt som muslimer og det er vores pligt, at give penge til velgørenhed.

Du har endnu ikke svaret mig på spørgsmålet "Hvad synes du (Holmskjold) man bør gøre ved hungersnøden?"

I øvrigt, hvis du selv mener, at vi skal tilbage i tiden (rent teknologisk), hvad laver du så foran en computer?

Er det ikke utrolig paradoksalt af dig?

Med venlig hilsen
Deen
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby slettet2009 » tirs maj 01, 2007 16:18

Cosmetics in the United States 8 bill.

Ice cream in Europe 11 bill.

Perfumes in Europe and the United States 12 bill.

Pet foods in Europe and the United States 17 bill.

Business entertainment in Japan 35 bill.

Cigarettes in Europe 50 bill.

Alcoholic drinks in Europe 105 bill.

Narcotics drugs in the world 400 bill.

Military spending in the world 780 bill.

http://www.globalissues.org/TradeRelated/Facts.asp
slettet2009
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Deen » ons maj 02, 2007 13:52

Mener du da at kunne modbevise disse teorier?

En teori er ikke et bevis. Der er ingen grund til det.

Kan du bevise din teori?
Det er vel det man lægger ud med.

Hvad vil konsekvensen da blive den dag mennesket har lært at tage sig så godt af hinanden, at alle landområder er tætpakket med mennesker?

Glem konsekvensen. Faktum er, at der er nok mad i verden og der er nok land til, at dyrke det. Problemet er bare, at vi ikke fordeler maden ordentligt og, at vi ikke udnytter jorden godt nok i visse områder.
Der er intet opdigtet i det jeg skriver.

Det meste er opdigtet. Lad mig give dig et eksempel, du har sagt "Det er imod Guds vilje, at hjælpe afrikanerne".

Hvis det ikke er opdigtet, så må du meget gerne understøtte med dokumenter og udtalelser fra Gud, hvor Han specifikt siger, at vi ikke skal hjælpe afrikanere.

Du har sagt, at islam skal tolkes fundamentalistisk og lavteknologisk. Dette strider imod Islams budskab. Endnu et eksempel på, at du opdigter argumenter.

Men ved at fortolke de naturlovmæssigheder, som Gud skabte

Føler du, at du er kompetent nok til, at fortolke det du kalder naturlovmæssigheder?

Hvordan vil du egentlig definere en naturlovmæssighed. Søger jeg på det, så finder jeg frem altid fra til indlæg underskrevet af en ved navn Bjørn Holmskjold.

Mener du det, da er det din uvidenhed du stiller til skue.

Jeg indrømmer, at jeg er uviden på visse punkter. Det er ikke en skam. Dog ser jeg ikke hvor jeg stiller min uvidenhed til skue ved, at påpege fejl i det du siger.

Oplever du islam i modstrid med disse lovmæssigheder

Jeg oplever, at dine teorier er i modstrid med Islams budskab.

Begrebet ” kufr /vantro” er hermed ophævet.

Kuffar, kafir eller kufr betyder ikke vantro.

I øvrigt vil jeg bede dig om, at trække din udtalelse tilbage om, at jeg gøre enhver religion ligeværdig med Islam. Dette er aldrig noget jeg har gjort.

For at forstå det jeg skriver forudsættes som minimum, at du læser det jeg har skrevet. Dit spørgsmål røber, at du ikke har læst det jeg har skrevet. Dermed røber du med hvilken seriøsitet du bidrager til denne drøftelse.

Igen kommer du blot med en konklusion, der i sandhed er langt fra virkeligheden.

Du siger, at Islam skal tolkes fundamentalistisk.

Jeg spørger, "hvor får du fundamentalisme fra?"

Du insinuerer, at jeg er useriøs.

Lad mig spørge dig, hvem er i virkeligheden den useriøse her?

Den tolkning bliver du nødt til at uddybe.

Når islam påbyder mennesket, at søge viden indenfor de forskellige videnskaber og, at søge viden over hele verden. Hvordan kan du sige, at islam skal tolkes lavteknologisk og, at man bør bringe hele verden 1400 år siden.

Det er jo tydeligvis imod Islams budskab.

Mon ikke det skal tolkes i en meget lille målestok?

Du har givet udtryk for, at du ikke er en lærd indenfor Islam på en blog. Dine ord om hvordan et budskab i Islam skal fortolkes vejer meget lidt, hvis noget overhovedet.

Hvis vi overvejer disse fakta. Velgørenhed er en af de fem søjler. Almisse skal gives hvert år. Muhammad salallahu alayhi wa salam sagde, at hvis man går mæt i seng mens en nabo sulter, så er man ikke en af os.

Dette er vigtigt indenfor Islam. "Man er jo ikke en af os", hvis man går mæt i seng mens ens nabo sulter.

Er Afrika ikke Europas nabo?

Ingen ting, for netop derved holder den op af sig selv.

Det du siger er, at vi skal lade afrikanerne dø ud. Eller har jeg misforstået dig.

Desuden står menneskeheden overfor nogle menneskeskabte klimaændringer, der vil få den nuværende hungersnød til at virke latterlig lille og ubetydelig. Er det også noget, der har forbigået din opmærksomhed?

Nej, det har ikke forbigået min opmærksomhed. Hvorfor kommer du egentlig pludselig ind på det?

Jeg troede sørme, at det var hungersnød vi talte om. Er det så ikke helt normalt, at jeg ikke kommer ind på de globale klimaændringer.

Der er jo faktisk også mennesker der benægter klimaændringer. Jeg gør personligt ikke selv. Men der er ingen der benægter hungersnøden.

Nu er en computer for mig et våben, som i den givende situation er stærkere, end en lavteknologisk bue og pil.

Aha, så du går på kompromis med dine egne principper, når det kommer dig selv til gode.

Du må i din naivitet jo så mene, at bue og pil er det rette våben imod en abnorm udvikling, som breder sig ud over den hele verden.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan du kommer frem til, at jeg er naiv blot fordi jeg spørger dig hvad du laver foran en computer.

Er du ikke lidt for hurtig til, at konkludere noget?

Du har i øvrigt lige indrømmet, at det er paradoksalt. Da du anser computeren for et mere effektivt "våben" for dig, end de våben der fandtes for 1400 år siden.

Du indikere med det du skriver, at du allerede er underlagt den teknologiske udvikling, og dermed den vantro tænkning, som du forsvarer på lige fod med de vantro. Og så påstår du tilmed, at du er muslim!

Påstår du, at jeg ikke er muslim?

Er det ikke utrolig paradoksalt af dig?

Nej, for Islam og videnskab går hånd i hånd. Islam opfordrer, nej faktisk er det obligatorisk for mennesker, at søge viden og udvikle videnskab.

Er det så ikke dig, der rent faktisk påstår noget som er helt ude i hampen?

At du sammenligner videnskab med vantro tænkning beviser blot, at du ved meget lidt, hvis noget overhovedet om Islam og dets budskab.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Temaer