Sjove historier med Profeten og Sahaber

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Indlægby islamicdkbruger » man jan 22, 2007 21:27

As-salamu 'alaykum

Flere historier, bror.. Flere :)

MashaAllah det var en sød historie om Hisham og Profeten sallallahu 'alayhi wa sallam :)
islamicdkbruger

Indlægby Labana » man jan 22, 2007 21:40

Salam

syntes det virkelig fedt med de historier. Kunne du/islamic og imanflash ikke gå sammen om at lave disse historier på nogle kort som man evt. kan printe ud? eller noget? jeg syntes nemlig det utrolig godt med de små historier.

tak for det
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby islamicdkbruger » man jan 22, 2007 22:19

Wa'alaykum as-salam

Helt enig med Labana. Det virkelig sådan noget som kan styrke ens iman :)
islamicdkbruger

Indlægby Naadje » man jan 22, 2007 22:47

Assalamu 'aleykum wa rahmatuAllah

MashaAllah. Tak for det Abu_Bassam. :)

Iøvrigt en god idé med de kort.....
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby Jærsind » ons jan 24, 2007 11:19

Labana skrev:Salam

syntes det virkelig fedt med de historier. Kunne du/islamic og imanflash ikke gå sammen om at lave disse historier på nogle kort som man evt. kan printe ud? eller noget? jeg syntes nemlig det utrolig godt med de små historier.

tak for det

Wa'aleikom es'salam wa'rahmatuhAllahi wa'barakatuh.

Jeps! jeg ved godt det er længe siden, men jeg har haft travlt efter juleferien. :razz:

---

BarakAllahu fik Abu_Bassam.

Mht. til kortene så synes jeg det er en udemærket idé.
Dog skal jeg lige vide fra hvilken bog du har dem fra? Eller om det er nogen du selv har oversat. Jeg kender selv historierne du har postet indtil videre, men det er vigtig at have kilden på plads.

Tak.

Wa'salamu aleikom.
Yessin.
Billede
Brugeravatar
Jærsind
Multimedieren

Indlægby Al-Marwah » ons jan 24, 2007 15:35

Salam alaykum

Det er nogle rigtig gode fortællinger tak kære bror, må Allah (Subhana wa ta'ala) belønne dig :D Jeg er enig med de andre, at vi har brug for flere af de slags fortællinger herinde...

Wsalam
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 1 perle
Fået : 3 perler

Indlægby MaReligionIsIslam! » ons jan 24, 2007 16:02

BarakAllâhu Fîk :D
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby islamicdkbruger » tors feb 01, 2007 00:54

As-salamu 'alaykum,

Engang kom en ældre dame hen til Profeten, Allahs fred og velsignelser være over ham og sagde, "Oh Allahs Sendebd, spørg Allah om at lade mig komme i paradiset". Profeten sagde, Allahs fred og velsignelser være over ham, "nej, en ældre person vil ikke komme i paradiset". Den ældre kvinde gik grædende. Profeten, Allahs fred og velsignelser være over ham, bad sine ledsagere om at kalde hende tilbage og derpå fortalte han hende, "græd ikke, ingen ældre mennesker vil komme i paradiset, fordi Allah velsignelser den som kommer i paradiset ungdom igen, så du vil komme i paradiset som en ung jomfru og derpå reciterede han til hende, "Vi skabte nogle kvinder, fuldkomne, og gjord dem til jomfruer, elsskovsfulde og på samme alder"

Kilde: Al-Albany, Ghayat al-Maram, nr. 375

Cute one... hihi :)
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » tors feb 01, 2007 13:49

Abu_Bassam skrev:Engang var der en Beduin som hed Zahir...denne beduin var kendt som

en grov mand..det var alle beduiner faktisk....men Profeten Sa ville en

dag lave sjov med ham

Profeten Sa nærmede sig ham, mens han solgte sine varer,

og profeten Sa omfavnede ham bagfra, uden at han kunne

se ham. han blev sur og Så sagde han: ‘Slip mig! Hvem er det? da det gik

op for ham, at det var profeten Sa, der omfavnede ham,trykkede han sin

ryg ind mod sendebudets bryst! Så tog profeten Sa mandens hånd og

løftede den i vejret og sagde : "Hvem vil købe den slave af
mig? Zahir sagde: O Guds sendebud, hvem vil have en værdiløs slave

som mig?"

Profeten Sa sagde : Men du er dyrebar og værdifuld hos Allah

Den her findes hos: al-Albany, al-Shma’el al-Muhammadia s. 204 :)
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » tors feb 01, 2007 13:53

Abu_Bassam skrev:En dag kom En beduin ind i moskeen i Medina imens muslimerne bad...efter at muslimerne var færdige med at bede blev manden trængene og skulle på wc....han kiggede sig rundt og fandt det perfekte sted...Der hvor imamen stod (profeten Sa ) så gik han derover og begyndte at tisse...Ledsagerne blev rasende og ville tage fat i manden og straffe ham men profeten Sa sagde til dem "lad ham blive færdig i fred med det han gør" efter manden blev færdig sagde profeten Sa til ledsagerne at de skulle hælde vand på det sted manden havde tisset og sand over det...derefter forklarede han manden stille og roligt at dette er et sted mand beder og derfor skal det altid være rent...manden blev så glad over profetens venlighed og ydmyghed at han råbte " O Allah hav barmhjertighed overfor mig og Muhammad og hav ikke barmhjertighed til nogen andre"....hehehe...Profeten Sa grinte af det manden sagde og gik videre

Jeg elsker den her historie.. Den er virkelig sød og den fortæller hvor dejlig min Profet var ved en hver lejlighed.. Habibi ya Rasulullah!

Den historie, som du fortalte bror Abu_Bassam den er overleveret af Bukhari :)
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » tors feb 01, 2007 13:55

Abu_Bassam skrev:En gang var der en Gammel dame som sad med en gruppe kvinder som

Lyttede til Profeten Sa imens han gav et fordrag...Da det var Slut kom

Profeten over til den gamle kvinde og sagde til hende "Der er ingen gamle

Som kommer i paradiset"....Den Gamle Kvinde Blev ked af det og

begyndte at græde...hun ville jo så gerne i paradiset...Profeten Sa smilte

derefter og sagde til hende "Alle i paradiset vil være på

samme alder og derfor vil der ikke være nogle gamle i paradiset"

den gamle kvinde blev glad igen og begyndte at grine

Ej... Ups... Jeg så slet ikke, at du havde skrevet den ind :oops: Jeg beklager. Jeg læser vist op ad.. den her gang :oops: Beklager utrolig meget. Men nu er der jo kilde på den :p
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » ons feb 07, 2007 21:26

Wa'alaykum as-salam wa-rahmatullah bror,

Det var så let. Må Allah belønne dig for din måde, at påminde os og forøge vores kærlighed til sahaba radiyallahu 'anhum.

Bror Abu_Bassam flere historier :)

Synes vi skal oprette en tråd med generelle historier om sahaba og profeten, som når ind til enhver muslim :)
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » man feb 19, 2007 13:13

As-salamu 'alaykum wa-rahmatullahi wa-barakatuhu,

Bror Abu_Bassam, hvor bliver dine sjove historier af? :( Snøft!

Her er en:

Der berettes, at Abu bakr engang havde sat Al-Hasan på sine skulder og gik rundt med ham og sagde; "Ved min fader! Han ligner profeten! Han ligner ikke Ali'" og derpå grinte Ali.

Sweet one..
islamicdkbruger

Indlægby Naadje » man feb 19, 2007 14:40

Der berettes, at Abu bakr engang havde sat Al-Hasan på sine skulder og gik rundt med ham og sagde; "Ved min fader! Han ligner profeten! Han ligner ikke Ali'" og derpå grinte Ali.

:) Tak for det habibti, Noor.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby islamicdkbruger » tors feb 22, 2007 00:19

Where the gifts ya Muadh?

During the caliphate of Umar, Muadh was sent to the Banu Kilab to apportion their stipends and to distribute the sadaqah of their richer folk among the poor. When he had done his duty, he returned to his wife with his saddle blanket around his neck, empty handed, and she asked him:

"Where are the gifts which commissioners return with for their families?"
"I had an alert Supervisor who was checking over me," he replied.
"You were a trusted person with the messenger of God and with Abu Bakr. Then Umar came and he sent a supervisor with you to check on you!" she exclaimed. She went on to talk about this to the women of Umar's household and complained to them about it. The complaint eventually reached Umar, so he summoned Muadh and said:
"Did I send a supervisor with you to check on you?"
"No, Amir al-Mu'mineen," he said, "But that was the only reason I could find to give her." Umar laughed and then gave him a gift, saying,
"I hope this pleases you."

:lol: Total grineren, subhanaAllah!
islamicdkbruger

Indlægby Al-Kunawî » tors feb 22, 2007 15:15

السلام عليكم

Abu Basse; Sahabi Salmân al-Farisî (RA) er ikke en persisk prins. Han var en almindelig ild-tilbeder (zorostarer) og konverterede til Islâm, da han så profeten (SAS) for første gang i Quba efter han havde hørt en masse rygter om ham.

Men ellers en rigtig god historie. Det viser bare, hvor kærlig vores profet (SAS) er.

YA RASÛLULLÂH!
Brugeravatar
Al-Kunawî
Aktiv Bruger

Indlægby islamicdkbruger » fre feb 23, 2007 15:48

Wa'alaykum as-salam wa-rahmatullahi wa-barakatuhu bror Abu_Bassam,

MashaAllah, det var en prisværdig historie, bror Abu_Bassam, barakaAllahu fik.

Det minder mig om den her historie om de søde sten;

Anas fortæller; "Vi var sammen med Guds Budbringer. Han lagde nolge småsten i hånden, og de begynde lovprise Allah; prist være Allah, Allah er størst, så lagde han dem i Abu Bakr, og de fortsatte lovprisning"

Kilde: Bayhaqi; Dala'il 6:66

Hehe, total cute at tænke over, at søde små sten lovpriser Allah Ta'ala.

Mht. Salman al-Farisi, så tror jeg også at han var perser. Hans efter navn er jo Farisi, hvilket betyder perser. Allahu a'lam, men det korrekt at han var ildtilbeder og en mægtig troldmand. Han var en af de som søgte sandheden oprigtig og derfor gjord han alt for at nå til sandheden. Han var slave hos en jøde og da Profeten kom til Quba opsøgte Salman al-Farisi profeten flere gange, og hver gang han mødte Rasulullah så sagde han til sig selv: det må kun være endnu et tegn af profetskab. Til sidst da han så profetens ryg bar og så Profet segl kyssede han Profetens ryg med tårer i øjene, subhanaAllah.
islamicdkbruger

Indlægby Al-Kunawî » fre feb 23, 2007 16:03

Her har I en kort biografi om en af profetens (SAS) mest elskede sahaba, nemlig Salmân (RA).

<b>Salman al-Farsi
سلمان الفارسي
</b>

<b>Præ-islamisk liv</b>
Salman Al-Farsi (Perseren Salman) blev født under det persiske navn Rouzbeh nær byen Isfahan (dengang Spahan) i vore dages Iran. Han var søn af en indflydelsesrig mand med megen rigdom. Han blev født ind i en familie, der fulgte Zarathustras lære, men konverterede til kristendommen og levede af det meste af sit liv i Esfahan. Salman begyndte at søge efter sandheden, han havde siden sin barndom søgt efter det, han ville kalde den sande religion. Han forlod sit land, og rejste i mange år rundt i Arabiens ørken, hvor han mødte en kristen munk, som han fulgte i mange år. Salman fik en masse viden, erfaring og visdom under hans rejser. En dag døde munken dog. Salman, der var ked af tabet af sin mentor, begyndte igen at rejse rundt i på den arabiske halvø. Han kom her i kontakt med mange kristne prædikanter og præster, men ingen af dem delte hans tørst efter visdom.

<b>Den syge præst</b>
Tilfældigvis mødte han en dødeligt syg kristen præst på hans dødsleje, der fortalte Salman om en ny profets komme (Esajas 21:13-14), og fortalte ham om den nye profets karakteristika ifølge Esajas:42. Præsten fortolkede ud fra disse vers, at profeten ville komme til Yathrib (Medina) på et tidspunkt, og Salman besluttede sig for, at den eneste måde han kunne finde denne nye profet på, var ved at rejse til Medina.

<b>Slaveri</b>
På vejen til Medina mødte han en gruppe beduiner. De lovede ham at vise ham vejen til Medina, men istedet for snød de ham, og solgte ham som en slave til en jøde. Han blev tvunget til hårdt arbejde i jødens have, der, tilfældigvis, lå i Medina.

<b>Profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam ankomst</b>
Få dage efter dette migrerede en person ved navn Muhammad fra hans fødested Mekka til Medina. Salman var blevet fortalt af sin sidste lærer, den syge præst, at den nye profet ville blive drevet ud fra sit moderland (Esajas 21:15) og at han derefter vil flygte til et land med haver af daddelpalmer. Han havde også hørt, at profeten ikke ville spise noget, der var givet ham i velgørenhed, han ville derimod sprede den blandt sine følgere. Men han ville gerne spise af det, hvis det blev givet ham son en gave istedet for velgørenhed. Salman havde endvidere hørt, at imellem profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam skuldre skulle profeternes segl (Khatem-al-Nabiyin) befinde sig.

Salman bemærkede straks disse egenskaber ved denne fremmede Muhammad, og han havde hurtigt bemærket ham på grund af hans ydmyge natur. Salman ville prøve, og presenterede noget mad for Muhammad, og sagde, at det var en gave. Muhammad accepterede gaven, og bad sine følger om også at spise af det. Salman afdækkede derefter Muhammads højre skulder, og fandt profeternes mærke. Derpå tog Salman chancen til at præsenterer sig selv formelt for Muhammad.

<b>Salman konverterer til Islam</b>
Salman lyttede meget til Muhammads salla lāhu 'alayhi wa sallam lære, og endelig følte Salman, at han var blevet oplyst af den sande religion, han havde søgt efter siden han var barn. Han konverterede til Islam.

<b>Salman befries fra slaveriet</b>
Muhammad begyndte at arberjde hårdt for at få Salman befriet fra sit slaveri, og nogle kilder fortæller os, at Muhammad selv betalte for at få Salman befriet. Perseren Salman blev en af profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam mest trofaste og loyale følgere.

<b>Khandaq-krigen</b>
Det var Salman, der byggede voldgraven om Medina som et værn imod den mekkanske hær under Khandaq-krigen i år 627ekr. Den mekkanske hær, under ledelse af Abu Sufyan ibn Harb, havde over 10.000 mænd til rådighed og var veludrustet og besad endog et velbevæbnet kavalari. Muslimernes hær bestod imidlertid af under 3000 mand. Da muslimerne var i mindretal, måtte de antage en defensiv taktik, og her lærte Salman dem at bygge en voldgrav rundt om byen - en defensiv militærstrategi, han havde lært i Persien. Det siges, at enhver muslim var Medina deltog i arbejdet. De jødiske stammer fra Medina, Banu Nadir og Banu Qanuqa, forsøgte at forgive Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam, og da dette ikke lykkedes, okkuperede de et strategisk vigtigt sted syd for Medina. Muslimerne bad dem forlade stedet, men da de nægtede, angreb muslimerne. Og siden hverken den mekkanske hær eller andre hjalp dem, blev de overmandede, men deres liv blev sparet. De blev givet 10 dage til at forlade området, og de fleste søgte til Syrien eller til Khaybar-oasen.

Den mekkanske hær blev besejret, takket være Allah's (Subhana wa ta'ala) vilje, Muhammads salla lāhu 'alayhi wa sallam lederskab og Salmans (RA) snilde. Alle historikere er enige om, at havde muslimerne ikke vundet dette slag, var de aldrig kommet til at have den udbredelse i verden, som de har idag.

<b>Død</b>
Salman døde imens Uthman besad khalifatet, 88 år gammel, og er fortsat en af de kompagnoner, der er højest respekterede idag. Salman blev begravet i Ctesiphon (idag Mada'en), hvilket ligger i vore dages Irak. Hans grav blev angrebet af ukendte gerningsmænd 26 Februar 2006, og det ser ud som om hans grav blev ødelagt i forbindelse med angrebet på Al Askari moskéen. Det siges dog af nogen, at hans grav er i Ramat Eshkol i Palæstina.
Brugeravatar
Al-Kunawî
Aktiv Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Temaer