At give gode råd til sine medmuslimer

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

At give gode råd til sine medmuslimer

Indlægby ZamZam » tirs okt 17, 2006 10:55

As-Salâmu 'Aleikum Wa RahmutAllâh Wa Barakâtuhu i5wani wa a5awati

´Lâ ilâha illa Allâh`
´Subhânallâhi ve bi hamdihi subhânallahul-azim`
´Subhânallâhi vel-hamdu lillâhi ve lâ ilâhe illallâhu vallâhu ekbar`

En god tekst lige at få læst på 10 minutter :) Den gavner lige at få husket på vores opførsel bl.a.

[align=center]At give gode råd til sine medmuslimer[/align]

Du bør være en god rådgiver for alle muslimer. Det højeste niveau (af dette) er, at du intet skjuler fra dem, hvilket hvis det blev tilkendegivet ville resultere i godhed eller beskyttelse fra noget ondt. Profeten (Allāhs fred og velsignelser være med ham) har sagt, »Religion er god rådgivning«. En del af det er at støtte en muslim i hans fravær, som du ville i hans påsyn, og ikke give ham flere mundtlige tegn på hengivenhed, end du har for ham i dit hjerte. Det er også en del af dette, at når en muslim beder dig om et råd, og du ved, at den rette handling ikke ligger i det, som han er indstillet på at følge, at du fortæller ham det.
Mangel på gode råd indikeres ved tilstedeværelsen af misundelse over de belønninger Allāh har givet andre muslimer. Oprindelsen af sådan misundelse er, at du finder det uudholdeligt, at Allāh har skænket en af Sine tjenere en god ting, hvad enten det er af religiøs eller verdslig natur. Den yderste grænse er at ønske, at vedkommende bliver frataget det. Det er blevet overleveret at »misundelse opbruger gode gerninger ligesom ild fortærer tørt træ«. Den misundelige protesterer imod Allāhs forvaltning af Sit eget domæne, som for at sige, »O Herre! Du har anbragt dine belønninger, hvor de ikke hører til.«

Det er tilladt at være misundelig uden nag, hvorved du, når du ser en belønning blive skænket til en af Hans tjenere, beder Ham om at skænke dig det samme.

Når nogen roser dig, skal du nære uvilje overfor hans ros inde i dit hjerte. Hvis han har rost dig for noget, du sandfærdigt besidder, så sig: »Lovprisningen tilkommer Allāh, der har afsløret de gode ting, og skjult de grimme ting.« Og hvis han roser dig for noget, du ikke besidder, sig: »Oh Allāh! kald mig ikke til regnskab for, hvad de siger, tilgiv mig for det de ikke er vidende om, og gør mig bedre end hvad de tror om mig.«.
Hvad angår dig, så undlad at rose nogen unødvendigt.

Når du ønsker at give et råd til nogen angående noget af hans adfærd, som du er kommet til at have kendskab om, så vær mild, tal med ham privat og udtryk ikke eksplicit det, som kan overbringes implicit. Skulle han bede dig om at fortælle, hvem der har fortalt dig, hvad du ved, fortæl det ikke af frygt for, at der skal opstå fjendskab. Hvis han accepterer dit råd, lovpris Allāh og tak Ham. Hvis han skulle afvise det, så giv dig selv skylden.
Hvis du bliver givet noget i forvaring, så beskyt det bedre end, hvis det tilhørte dig selv. Returner det som blev betroet dig, og tag dig i agt imod at forråde tillid. Profeten (Allāhs fred og velsignelser være med ham) sagde, »Den, der ikke kan holde, hvad han bliver betroet, har ingen tro« og »Tre ting er tilknyttet Allāhs Trone: Velgørenhed, som siger »Oh Allāh! Jeg er ved Dig, lad mig derfor ikke blive fornægtet!«, Slægtskab, som siger »Oh Allāh! Jeg er ved Dig, så lad mig ikke blive afskåret!« og Tillid, som siger »Oh Allāh! Jeg er ved Dig, så lad mig ikke blive forrådt.«
Tal sandfærdigt og indfri forpligtelser og dine løfter, fordi at bryde dem er tegn på hykleri.

»Kendetegnene for en hykler er tre: Når han taler, lyver han, når han lover, bryder han sit løfte, og når han bliver betroet, svigter han den tillid.«

Pas på diskussioner og skænderier, for de kaster nag i menneskers bryster, fremmedgør hjerter, og leder til fjendskab og had. Hvis nogen siger dig imod og har retten på sin side, så accepter hvad han siger, for sandheden skal altid følges. Hvis han på den anden side har uret, så forlad ham, for han er uvidende, og Allāh har sagt, »Og vend bort fra de ignorante« (7:199).

>>Giv afkald på al spøg, og hvis du lejlighedsvis driller for at lette en muslims hjerte, så tal kun sandheden. Profeten (Allāhs fred og velsignelser være med ham) sagde, »Lad være med at skændes eller strides med din bror, og afgiv ham ikke et løfte, for derefter at bryde det«. <<

Respekter alle muslimer, specielt de der fortjener det, såsom de lærde, de retskafne og de ældre.

Forskræk eller skræm aldrig andre muslimer, og hån eller latterliggør dem ikke, og foragt dem ej heller.

Være beskeden, for ydmyghed er de troendes egenskab. Vær på vagt overfor hovmod, for Allāh kan ikke lide de hovmodige. De der gør sig selv ydmyge, bliver ophøjet af Allāh, og de der er hovmodige bliver ydmyget af Ham.

Der er tegn, der adskiller de ydmyge fra de hovmodige: »For at Allāh kan adskille det afskyelige fra det gode« (8:37).

Tegn på ydmyghed omfatter en smag for ubemærkethed, uvilje imod berømmelse, accept af sandheden, hvad enten den er fra en underordnet eller fornem person, at elske de fattige, at omgås dem, at opfylde de rettigheder folk har krav på fra dig så fuldstændigt, som du kan, takke dem der har opfyldt deres pligter overfor dig, og tilgive de der er forsømmelige. Tegn på stolthed omfatter en forkærlighed for stillinger med mest værdighed, når man er i selskab med andre, at rose sig selv, at tale hovmodigt, klar overlegenhed, arrogance, at spankulere, og forsømmelse af andres rettigheder over dig, mens du kræver dine rettigheder fra dem.

Hjemmeside: http://islamisk.dk/litteratur/default.a ... id=5&id=22

Wa As-Salâmu 'Aleikum Wa RahmutAllâh Wa Barakâtuhu
ZamZam

´Lâ ilâhe illallÅahu, vahdehû lâ 5erike lehû, lehulmulku we lehul-hamdu we huve alâ kulli 5ej'in kadir.
´Subhânallâhi, vel-hamdu lillâhi, ve lâ ilâhe illallâhu, vallâhu elbar`
`Subhânallâhi ve bi hamdihi`
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Labana » tors okt 26, 2006 15:30

Utrolig god artikel. Efterlader virkelgi stof til eftertanke.
Tak
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægby islamu-deeni » tors okt 26, 2006 15:54

Baraka laho fiki...

Det er altid godt når man får noget om islâm, alhamdililah
islamu-deeni

Indlægby ZamZam » tors okt 26, 2006 16:30

Wa barak allahu fik

islamu-deeni: Ja, alhamdullilah og også når flere inddrager noget ;)

wa assalamu aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby muslima123 » fre okt 27, 2006 21:11

rigtig godt Mashallah :D
Brugeravatar
muslima123

Indlægby imane » fre okt 27, 2006 21:19

mashallah smukt ukhti
Brugeravatar
imane

Re: At give gode råd til sine medmuslimer

Indlægby Spørgemaskine » søn dec 25, 2011 01:21

Hvad vil det sige at det er tillagt at være misundelig unden nag ?
Spørgemaskine

Indlægby Nitzer » søn dec 25, 2011 09:28

Du bør være en god rådgiver for alle muslimer.

Respekter alle muslimer, specielt de der fortjener det, såsom de lærde, de retskafne og de ældre.

Forskræk eller skræm aldrig andre muslimer, og hån eller latterliggør dem ikke, og foragt dem ej heller.

Giv afkald på al spøg, og hvis du lejlighedsvis driller for at lette en muslims hjerte, så tal kun sandheden.

Hvordan skal man så opfører sig, over for ikke muslimer?

Hvorfor er det ofte sådan, at der i Islamske tekster kun tales om opførsel fra muslim til muslim. Ikke om opførsel fra muslim til resten af menneskeligheden?
Nitzer

Indlægby Zana » man dec 26, 2011 18:16

Spørgemaskine,

Mindes at være blevet fortalt, at misundelse og jalousi egentlig er to forskellige ting. Den førstnævnte situation er, når man f.eks. ser en person, som er rigtig smuk. Her er man glad på vedkommendes vegne og man husker at sige "masha'aLlah" (et udtryk for hvad end Allah ønsker, og at man har set noget beundringsværdigt). Man er derfor tilfreds med og accepterer, at det er vedkommendes skæbne at få tildelt sådan en skønhed. Og man beder Allah Den Ophøjede om at tildele én den samme skønhed, hvis der er godt (khayr) i det.

Den anden situation - den værste af slagsen - er hasad på arabisk. Det er hvis man ser denne smukke person og tænker "Prøv se hvordan vedkommende ser ud, gid hendes skønhed blev taget fra hende og at jeg får den!". Det vil altså sige, hvor man ikke er tilfreds med Allahs bestemmelse, og hvor man ønsker at fratage personen hans/hendes skønhed, og at man selv burde få det. Jalousi på denne måde, hvor man bærer nag, er ikke tilladt og det er sandelig et tegn på, at man er blevet påvirket af Shaytans hvisken. Og Allah Den Ophøjede ved bedst.

Se evt. følgende:

http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 5&CATE=105
Jealousy: Is there a specific dua or hadith to banish these awful thoughts which are corrupting?

Nitzer,

Det har du ret i, og det betyder selvfølgelig ikke at en ikke-muslim ikke skal behandles med respekt osv.

DUTIES TOWARDS MANKIND IN GENERAL AND TO ALL OTHER CREATED BEINGS

In the foregoing sections, those ahaadeeth and instructions were discussed which govern the mutual behaviour of Muslims.The Holy Prophet's (May Allah bless him and give him peace) teachings and sayings also deal with the manner of our conduct in respect to all mankind and even the other creatures of Allah Almighty.

It is related by Jareer Ibn Abdullah (may Allah be pleased with him) that the Prophet (May Allah bless him and give him peace) said "Those whose hearts are devoid of mercy for others, will not obain the mercy of Allah."

The word "others" used in the hadeeth, does not only refer to the Muslims but the non-believers too. Everyone, indeed, has a claim to kindness and compassion, no matter what class or community he may belong to. True - sympathy and kindness towards the non-believers and wrong-doers, however, would demand that first of all, a sorrow and concern is felt in the heart at their plight and transgression and an effort is made to save them. Besides this, in cases of physical or wordly want and suffering, we are commanded to be kind and helpful to them.

This hadeeth actually imparts a stern warning to those who do not treat their fellow-men with kindness and compassion and remain indifferent to their needs and difficulties.

In another hadeeth, narrated by Abdullah Ibn Amr (may Allah be pleased with him) the Prophet (May Allah bless him and give him peace) is reported to have said "The Most-Merciful (i.e. Allah) will have mercy on those who are merciful. Show compassion to the dwellers of the earth, then the One who dwells in the heavens (Allah) will show compassion to you!"

A strong emphasis to show kindness and mercy to all the creatures of Allah on earth, with whom one comes into contact, is contained in the hadeeth. lt first tells that there will be a special mercy of Allah on those who are merciful and then gives assurance that the Almighty will show compassion to those who are compassionate to His creatures. This emphasis, to show kindness and compassion to the "dwellers of the earth", not only includes men of all faiths and nationalities, but also the animals and other creatures.

A similar hadeeth has been reported by Anas (may Allah be pleased with him) and Abdullah Ibn Mas'ud (may Allah be pleased with him) that The Holy Prophet (May Allah bless him and give him peace) said, "All creatures are the 'Ayaal' (family) of Allah.The most beloved to Allah, amongst His creatures, is the one who is good to His 'Ayaal' (family - i.e. creatures)".

Those who are dependent on a person for the necessities of life (like food, clothing etc.) are called his 'Ayaal'. Therefore, in this regard, all the created beings are the 'Ayaal' of the Creator - Allah. He is the sole Cherisher and Sustainer. The above hadeeth, thus explains that whoever shows kindness and sympathy to the creatures of Allah will be deserving of His love and mercy.

http://spl.qibla.com/Articles/AR00000201.aspx
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Hanar Hamid » man dec 26, 2011 18:38

Nitzer skrev:
Du bør være en god rådgiver for alle muslimer.

Giv afkald på al spøg, og hvis du lejlighedsvis driller for at lette en muslims hjerte, så tal kun sandheden.

Hvordan skal man så opfører sig, over for ikke muslimer?

Hvorfor er det ofte sådan, at der i Islamske tekster kun tales om opførsel fra muslim til muslim. Ikke om opførsel fra muslim til resten af menneskeligheden?

Jeg kan give dig et eksempel med vores kære profet Mohammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam). Jeg kan ikke huske hadithen, så jeg håber, andre kan rette, hvis der er fejl, og hvis I kan finde hadithen med kilde, må I meget gerne indsætte den.
Hadithen handler om en af profetens naboer, der er jøde. Hver dag får denne mand smidt skrald foran profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) dør. En dag er det ikke skrald ude foran døren, og profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) undrer sig over, hvordan det nu kan være, at der ikke ligger skrald. Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) går ind til naboen og finder ud af, at han er syg, hvorefter profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) hjælper manden til at blive rask igen. Manden konverterer også til Islam efter at have set/overværet profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) manerer.

Fokus er ikke, at manden var jøde, og at han derfor var et dårligt menneske, men at vores elskede profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) hjalp ham på trods af, at han havde smidt skrald ude foran hans dør og på trods af hans tro.

Desuden er Maher Zain også blevet inspireret af denne historie, når det kommer til musikvideon til "The Chosen One" (bare lige lidt sidespring :D)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Bananflue » man dec 26, 2011 23:09

ZamZam skrev: Når nogen roser dig, skal du nære uvilje overfor hans ros inde i dit hjerte. Hvis han har rost dig for noget, du sandfærdigt besidder, så sig: »Lovprisningen tilkommer Allāh, der har afsløret de gode ting, og skjult de grimme ting.« Og hvis han roser dig for noget, du ikke besidder, sig: »Oh Allāh! kald mig ikke til regnskab for, hvad de siger, tilgiv mig for det de ikke er vidende om, og gør mig bedre end hvad de tror om mig.«.
Hvad angår dig, så undlad at rose nogen unødvendigt.

- Assalamu Alaikum wa rahmutulahi wa barakatuh.

Jeg har svært ved at forstå det jeg har citeret.
1) Hvad mener du med at undlad, at rose nogen unødvendigt? Mener hvordan kan det gøres?
2) Er det dua, du har skrevet? Hvis ja, er det muligt at få det på arabisk? Skal man bare sige det lige efter en har rost én? Hvis du kan inshaAllah, vil du så ikke gå mere i dybde i det? For jeg vil helst ikke misforstå, og jeg vil meget hellere gerne forstå de 100 % inshaAllah. Det ikke for at genere dig.
Bananflue

Givet : 1 perle

Indlægby Muslimaa » tirs dec 27, 2011 14:52

Bananflue: vil blot gøre dig opmærksom på, at tråden er fra 2006 og der er stor sandsynlighed for, at Zamzam ikke længere debatterer herinde! :)

Peace
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Lignende emner

Tilbage til Temaer