"Hvorfor faster I?"

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

"Hvorfor faster I?"

Indlægby Deen » tirs sep 26, 2006 19:19

Assalamu Alaykum Wa Rahmatullah Wa Barakathu

Eftersom den hellige og velsignede måned, Ramadan, er trådt ind giver det anledning til en masse nysgerrige spørgsmål fra vores ikke-muslimske bekendte.

Når det gyldne spørgsmål kommer; "Hvorfor faster I?", hvad svarer I så?

Jeg er interesseret i at høre en masse forskellige svar :)

Wa Assalamu Alaykum Wa Rahmatullah Wa Barakathu
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Nariyah » tirs sep 26, 2006 19:26

Wa alaykum wa salaam wa rahmatullahi wa barakatuh Deen :=)

Jeg må indrømme at jeg ofte giver et meget kort svar, så som; "fordi det er noget, der er en del af vores religion" Eller "Vi faster for at kunne mærke hvordan de fattige har det, så vi ikke tager alt for givet. Og desuden er det noget, der er hellig for os og en stor del af vores religion"..

Ofte spørger de ikke mere til det. Men efter nogle dage, så er spørgmålet der igen.. Hehe.. SÅ jeg gentager det bare. Der er sket et par gange, hvor de vil have en mere detajleret svar og så tager jeg lidt tid til det og forklare det nærmere :=)
Nariyah

Indlægby sca » tirs sep 26, 2006 19:35

Selam

Det er stort set det samme som Naira har skrevet..
Brugeravatar
sca

Geografisk sted: Nordsjælland

Re: "Hvorfor faster I?"

Indlægby Havva » tirs sep 26, 2006 19:41

Deen skrev:Assalamu Alaykum Wa Rahmatullah Wa Barakathu

Eftersom den hellige og velsignede måned, Ramadan, er trådt ind giver det anledning til en masse nysgerrige spørgsmål fra vores ikke-muslimske bekendte.

Wa Alaikum Salaam Wa Rahmatullah Wa Barakatuh...

Ja, i anledning af Ramadhan, Eid, Eid Al adha osv, så får man en masse spørgsmål om hvorfor, og året efter igen får man igen det samme spørgsmål hvorfor igen.

Personligt så kan jeg til tider godt svare på de nysgerrige spørgsmål, som bliver stillet omkring islam. Men jeg må ærlig talt også indrømme, at jeg føler at mange af de spørgsmål som bliver stillet omkring muslimerne og islam er blevet besvaret før. Mange danskere og selv politikerne (ikke alle) fastholder stadig at Jihad = Helligkrig
Hijaab= undertrykkende osv osv

Fx hvorfor bærer I tørklæde?? Hvorfor må I ikke spise svinekød?? Hvorfor er kvinderne undertrykte i Islam?? Hvorfor er mænd og kvinder adskilte til konferencer og lignende arrangementer osv osv osv.

Vi muslimer er ikke blev smidt ned af himlem igår, men vi muslimer er født og opvokset i Danmark i mange år nu. Så mange af de mest basale spørgsmål, som mange danskere alligevel kan stille, virker lidt træls for mig at besvare. Derfor siger jeg direkte og meget kort; Tag på et bibliotek og læs om dine spørgsmål. Der skulle gerne være bøger, som besvarer dine spørgsmål.

Dette gælder selvfølgelig ikke alle, eftersom der også kan være nogen som ikke ved hvad islam endelig handler om, men dog er det en realitet at mange danskere kan holde sig til de mest basale ting, som ER BLEVET besvaret før. Hvilket betyder, at de ikke kommer ret langt ind i islam, men ønsker at forblive på overfladen. Så ønsker jeg heller ikke at besvare de samme spørgsmål flere gange, eftersom jeg kan bruge min energi og orde til en, som i virkeligheden ønsker at kende hvad den smukke religion islam handler om.

Men jo, ellers har jeg selv i forbindelse med Ramadhan sagt; Hvis min Skaber har, af hele universet, bedt mig om at faste, så gør jeg det fordi Han beder mig om det. Det er ligesom en chef på et arbejdsmarked, som kan bede os om at udføre en opgave, som vi også fuldfører, fordi det er ENS CHEF som beder om det. Allah Subhana wa ta'ala er vores Skaber, Forsyner, Giveren af alt hvad jeg i virkeligheden ejer i denne verden, så selvfølgelig udfører jeg de ting Han har gjort obligatorisk for en muslim, ligesom man adlyder ens chef på et arbejdsplads, eller ens lærer på et uddannelsessted.

WaSalaam Wr Wb..
Brugeravatar
Havva

Indlægby Al-Amina » tirs sep 26, 2006 22:28

As-salâmu 'alâykum

Et meget spændende spørgsmål :)

Jeg elsker når de spørger mig. Selvom det ikke er én gang, to gang, tre gange, men mange gange af samme spørgsmål. Men det gør da ikke noget at svare dem, sålænge de er interesseret i svaret, synes jeg :)

Jeg svarer kort og godt:
Jeg bliver muslim først når jeg anerkender at vi har én Gud og som vi skal adlyde og tro på. Og Gud - (Allâh) er derfor vores Skaber, og Allâh (Subhana wa ta'âla) har anbefalt os om at faste i Ramadan månede, så derfor gører jeg.

Men dog så har Allâh (Subhana wa ta'âla) en mening bag at opfordre os til det, og det kan kort beskrives som, at bag 'Filosofien' er, at ved at afstå fra mad, drikke og seksuelt samkvem fra daggry til solnedgang lærer vi mennesker at styre vores behov, fremfor at lade behovene styre os. Det lærer os at føle med de tusinder af mennesker som faster hele dagen og hele aftenen, fordi de ingen mad har og er fattige, og så at sætte pris på hvad vi har her i livet. :cry:

-Wa as-salamu 'alâykum
Al-Amina

Indlægby Yasmina » tirs sep 26, 2006 22:33

Assalamu Alaikum..

Kort sagt, så faster jeg for Allahs(Subhana wa ta'ala) skyld..! Jeg opgiver føde og drikke for Hans skyld..
This is for all my brothers in Guantanamo..!
*Keep your heads up brothers..*

..The Good Die Young..

RAMADAN MUBARAK TIL JER ALLE..!!!!
Yasmina
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Inshallah hjem til Algeriet igen ..!!

Indlægby Smoerblomst » tirs sep 26, 2006 22:59

Jeg synes det er meget fint, at man husker Allah Subhana wa ta'ala. når man svare på de spørgsmål, men en ting som jeg tror vil glæde en masse ikke muslimer og vil hjælpe dem til at være lidt mere fordomsfrie, er at man argumenter for det noget mere. Hvorfor har Allah Subhana wa ta'ala befalet os at faste? Det er det spørgsmål som folk fisker efter. De vil vide hvad det gavner os og om der er en mening med det. Selvfølgelig er der det! - men det ved de ikke? Så en god ting, vil være at fortælle dem hvorfor :)
Brugeravatar
Smoerblomst

Tro: Sunni/Hanafî

Indlægby ZamZam » ons sep 27, 2006 15:41

Assalamu aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu

Forleden fik jeg spurgt om hvorfor vi faster, hvor jeg nåede at svare det som var af det vigtigste. Ramadan måneden er den måned hvor Quranen er blevet åbenbart.
Hvis jeg skulle forklar det i en konkretiserende måde, så vil jeg begynde med at sige at det er meget godt at kunne have tålmodighed og at kunne beherske sig selv. Ved at faste lærer man de ting. Derudover mærke man den sult andre stakkels mennesker har hele sit liv. Man oplever det de oplever. Uden mad og drikkelse.
Det jeg mener med at have tålmodighed i ramadan måned er at når man faster så venter man helt til solen er gået ned for at kunne spise igen. Der er der så at holde sulten ud, hvilket fører frem til at man har tålmodighed. Det er også at have tålmodighed hvis man pludseligt får det dårligt under fasten, at man lige holder det ud.
Jeg skrev også at beherske sig selv, hvilket jeg tænker på at holde sig væk fra maden og vand. Det gælder ikke kun når man er sammen med andre, men i stort fald også når man er alene. For Allâh soubahnu wa tala er det man fatser for og sig selv. Og Han soubhanu wa tala ved alt.
Man lærer en del i ramadan måned og man få måske en chance til at blive bedre som muslim. Man skal så meget som muligt gør mere islamsike ting i sin hverdag, end man måske er van til og det er det ramadan måneden får os til at gøre. Hvis man alliegevel almindeligt forholder sig ved nogle regler, så vil man også gøre extra meget i ramdan måned, hviket så inshallah føre til beløning og et bedre menneske.
I ramadan måned opnå man også sin egen tilfredstillelse af at kunne faste en hel dag, for Allah soubahnu wa tala belønner dem der ved at de vil blive belønnet for deres faste.

Wa assalamu aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu
ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Køn: Hunkøn

Indlægby Al-Kunawî » ons sep 27, 2006 17:30

Wa alaykum salam..

Jeg svarer altid; "Vi faster, fordi vi skal tænke på de fattige. el. Fordi vores Gud har sagt i Koranen, at vi skal faste for hans skyld."

Hvis de bliver ved med at spørge, svarer jeg altid: "Spørg Google, for Google er din bedste ven". :lol:
Brugeravatar
Al-Kunawî
Aktiv Bruger

Indlægby Nariyah » ons sep 27, 2006 20:03

el-Mumin skrev:Wa alaykum salam..

Jeg svarer altid; "Vi faster, fordi vi skal tænke på de fattige. el. Fordi vores Gud har sagt i Koranen, at vi skal faste for hans skyld."

Hvis de bliver ved med at spørge, svarer jeg altid: "Spørg Google, for Google er din bedste ven". :lol:

:lol: :lol:
Nariyah

Re: "Hvorfor faster I?"

Indlægby Al-Marwah » ons sep 27, 2006 20:37

Wa'alaykum salam...

Så spørger jeg dig, af hvilke grund faster du SELV??? :D :D :D

Ws.

Deen skrev:Assalamu Alaykum Wa Rahmatullah Wa Barakathu

Jeg er interesseret i at høre en masse forskellige svar :)

Wa Assalamu Alaykum Wa Rahmatullah Wa Barakathu
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Deen » ons sep 27, 2006 20:41

Bliver ikke så tit spurgt om det :razz:
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Al-Marwah » ons sep 27, 2006 20:55

Hæ hæ så er det godt jeg spørger spyt ud ... *Ggg* :razz: :razz: :razz:

Deen skrev:Bliver ikke så tit spurgt om det :razz:
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Indlægby Deen » ons sep 27, 2006 21:07

Hmm jeg svarer da at det gør man fordi det er noget der er obligatorisk og så nævner jeg fordele ved Ramadanen. Naturligvis nævner jeg at i Ramadanen er alle lige. Fattige og rige, alle oplever sulten og sætter mennesker på samme niveau. Iøvrigt en påmindelse og fortæller os at vi ikke skal tage ting som mad og drikke for givet og antage at det bare er der. Eftersom det ikke er der for alle og dem skal vi hjælpe. Der dør jo et barn af sult hvert femte sekund, skræmmende.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Al-Marwah » ons sep 27, 2006 21:10

Mashallah flot formuleret i aktualitet vil jeg nok også skrive det samme
:D

Ws.

Deen skrev:Hmm jeg svarer da at det gør man fordi det er noget der er obligatorisk og så nævner jeg fordele ved Ramadanen. Naturligvis nævner jeg at i Ramadanen er alle lige. Fattige og rige, alle oplever sulten og sætter mennesker på samme niveau. Iøvrigt en påmindelse og fortæller os at vi ikke skal tage ting som mad og drikke for givet og antage at det bare er der. Eftersom det ikke er der for alle og dem skal vi hjælpe. Der dør jo et barn af sult hvert femte sekund, skræmmende.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Indlægby Saddique » ons sep 27, 2006 22:05

Jeg siger at det er for at have sympati med de fattige, for at føle hvordan det er at være uden mad og drikke osv.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Indlægby Destiny » fre okt 20, 2006 11:09

Aleykum salam :D

"Hvorfor faster I?"
- Jeg faster fordi 1. det er en del af vores religion, 2. Hvis man kan lade være med at spise som jo ér en stor fristelse og en af de vigtigste ting mennesker skal for at leve, så kan man klart også holde sig fra haram ting, altså fester, alkohol osv. 3. og for at have sympati med de fattige.

Peace
Destiny

vi faster fordi

Indlægby Amantu-billah » fre okt 20, 2006 15:22

:o vi faster fordi vi skal tænke over de fattige mennesker og prøv hvordan det går med de fattige unger og voksne fordi også det er fard af de andre fard w alsalamo alaikom...................
Brugeravatar
Amantu-billah

Lignende emner

Tilbage til Temaer