Deen skrev:Assalamu Alaykum Wa Rahmatullah Wa Barakathu
Eftersom den hellige og velsignede måned, Ramadan, er trådt ind giver det anledning til en masse nysgerrige spørgsmål fra vores ikke-muslimske bekendte.
Når det gyldne spørgsmål kommer; "Hvorfor faster I?", hvad svarer I så?
Wa Alaikum Salaam Wa Rahmatullah Wa Barakatuh...
Ja, i anledning af Ramadhan, Eid, Eid Al adha osv, så får man en masse spørgsmål om hvorfor, og året efter igen får man igen det samme spørgsmål hvorfor igen.
Personligt så kan jeg til tider godt svare på de nysgerrige spørgsmål, som bliver stillet omkring islam. Men jeg må ærlig talt også indrømme, at jeg føler at mange af de spørgsmål som bliver stillet omkring muslimerne og islam er blevet besvaret før. Mange danskere og selv politikerne (ikke alle) fastholder stadig at Jihad = Helligkrig
Hijaab= undertrykkende osv osv
Fx hvorfor bærer I tørklæde?? Hvorfor må I ikke spise svinekød?? Hvorfor er kvinderne undertrykte i Islam?? Hvorfor er mænd og kvinder adskilte til konferencer og lignende arrangementer osv osv osv.
Vi muslimer er ikke blev smidt ned af himlem igår, men vi muslimer er født og opvokset i Danmark i mange år nu. Så mange af de mest basale spørgsmål, som mange danskere alligevel kan stille, virker lidt træls for mig at besvare. Derfor siger jeg direkte og meget kort; Tag på et bibliotek og læs om dine spørgsmål. Der skulle gerne være bøger, som besvarer dine spørgsmål.
Dette gælder selvfølgelig ikke alle, eftersom der også kan være nogen som ikke ved hvad islam endelig handler om, men dog er det en realitet at mange danskere kan holde sig til de mest basale ting, som ER BLEVET besvaret før. Hvilket betyder, at de ikke kommer ret langt ind i islam, men ønsker at forblive på overfladen. Så ønsker jeg heller ikke at besvare de samme spørgsmål flere gange, eftersom jeg kan bruge min energi og orde til en, som i virkeligheden ønsker at kende hvad den smukke religion islam handler om.
Men jo, ellers har jeg selv i forbindelse med Ramadhan sagt; Hvis min Skaber har, af hele universet, bedt mig om at faste, så gør jeg det fordi Han beder mig om det. Det er ligesom en chef på et arbejdsmarked, som kan bede os om at udføre en opgave, som vi også fuldfører, fordi det er ENS CHEF som beder om det. Allah Subhana wa ta'ala er vores Skaber, Forsyner, Giveren af alt hvad jeg i virkeligheden ejer i denne verden, så selvfølgelig udfører jeg de ting Han har gjort obligatorisk for en muslim, ligesom man adlyder ens chef på et arbejdsplads, eller ens lærer på et uddannelsessted.
WaSalaam Wr Wb..