Drenge flygter fra tvangsægteskaber

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Indlægby Erik_Willumsgaard » fre aug 25, 2006 11:15

P1 Morgen 25. august 2006 kl. 06:32 på P1

Hør indslag (03:45) Medvirkende: Mansour Esfandiari, psykolog og leder af Tværkulturel Psykologisk Rådgivning:
http://www.dr.dk/P1/P1Morgen/Udsendelse ... 100551.htm

Det er ikke kun indvandrerkvinder, der bliver presset ind i tvangsægteskaber. Unge mænd bliver også presset til at acceptere ægtefæller, de ikke holder af.

Hver tredie af dem, der henvender sig til Ulændingeservice for at få hjælp til at stoppe et tvangsægteskab er mænd. Og der er stort set ingen hjælp at få. De unge kvinder kan søge hjælp og gemme sig i krisecentrene. Den mulighed har de unge mænd ikke.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Frodo » fre aug 25, 2006 12:52

varan skrev:den var jeg ved ved at sætte ind..

muslimer bliver forsvundet i et kristlig samfund, opslugt af landet

Jeg er ikke lige med her...? - at flygte som muslim fra et tvangsægteskab er i Danmark som at forvinde og blivet opslugt i et kristeligt samfund/land?
Profilen er nedlagt pr. 1/6-2008.
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

FÃ¥et : 1 perle

Indlægby Frodo » fre aug 25, 2006 13:02

varan skrev:
Frodo skrev:

Jeg er ikke lige med her...? - at flygte som muslim fra et tvangsægteskab er i Danmark som at forvinde og blivet opslugt i et kristeligt samfund/land?

ney , det jeg mener er , at mange nuværende muslimer siger, vi lever i et samfund hvor alt er frit? og vil være som dansker, ved at nogle piger går med hiphop?, har mb i hånden, bruger bandeord, mødes med drenge.. og self også omvendt.. drenge vil gå til fester, ryge, drikke, lave ballade, snakke om pigers køns dele i bussen, råbe for at forstyrre andre i bussen. kærester osv.

de glemmer deres kultur , religion osv.. det er det jeg mener med opsluget ..

Det danske samfund er frit - det enkelte individ har ret til selv at vælge, hvem det vil dele sit liv med. Tråden handler om, at det ikke kun er indvandrerkvinder, der bliver presset ind i tvangsægteskaber, men at også unge mænd bliver presset til at acceptere ægtefæller, de ikke holder af...og hvor nogle unge kvinder prøver at undgå det ved at flygte til krisecentre, står der, at de unge mænd ikke har den mulighed. Hvordan i al verden kan du begynde at tale om, at de unge mænd glemmer deres kultur og religion? Mener du da, at tvangsægteskab er kultur og religion, som de bare burde affinde sig med og tilpasse sig????
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby As-shams » fre aug 25, 2006 13:07

As-salâmu 'alaykum

@ Varan, så det er din definetion af dansk kultur? Har folk ikke et ansvar selv? Til at opføre sig ordenligt? Er det ikke blot et tegn på svaghed, hvis man vender sin kultur ryggen, eller kan det mon være man finder en anden kultur mere tilfredsstillende en den man kommer fra?? Hvis det er din opfattelse af dansk kultur, synes jeg du er helt galt på den, kære bror! Det er nok nærmere ungdomskultur, end det er traditionel dansk kultur.

Er kultur nogen sinde perfekt? Næppe, der er råddenskab i alle former for kultur, så ikke så hurtigt med pegefingeren. Dem du omtaler her, skal jeg så mene at alle mænd med anden etinsk baggrund opfører sig sådan? Ligesom du definere dansk kultur så letfindigt som du gør her?

Allah Hafiz.
As-shams
>>> ":Mennesker skal ikke leve i forskellige verdener, men forskelligt i verden."<<< Bent Madsen, cand.pæd.pæd. og lektor ved CVU Storkøbenhavn, er leder på Nationalt Videnscenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE).
As-shams
Aktiv Bruger

Indlægby Frodo » fre aug 25, 2006 13:12

varan skrev:
Frodo skrev:
varan skrev:
Frodo skrev:

ney , det jeg mener er , at mange nuværende muslimer siger, vi lever i et samfund hvor alt er frit? og vil være som dansker, ved at nogle piger går med hiphop?, har mb i hånden, bruger bandeord, mødes med drenge.. og self også omvendt.. drenge vil gå til fester, ryge, drikke, lave ballade, snakke om pigers køns dele i bussen, råbe for at forstyrre andre i bussen. kærester osv.

Det danske samfund er frit - det enkelte individ har ret til selv at vælge, hvem det vil dele sit liv med. Tråden handler om, at det ikke kun er indvandrerkvinder, der bliver presset ind i tvangsægteskaber, men at også unge mænd bliver presset til at acceptere ægtefæller, de ikke holder af...og hvor nogle unge kvinder prøver at undgå det ved at flygte til krisecentre, står der, at de unge mænd ikke har den mulighed. Hvordan i al verden kan du begynde at tale om, at de unge mænd glemmer deres kultur og religion? Mener du da, at tvangsægteskab er kultur og religion, som de bare burde affinde sig med og tilpasse sig????

hvordan i alverden? entent skriver du ordenligt`? ellers er du ikke velkommen til dette emne.

jeg nævner det fordi det kan også være en af årsagerne til hvorfor muslimske kvinder og mænd ...

Jeg skriver aldeles ordentlig - jeg forholder mig direkte til, hvad du skriver, og jeg spørger ind til det, jeg læser - du skal ikke diktere, hvad jeg er velkommen til at kommentere på eller ej, tak, men det ville være udmærket, hvis du ville svare på det, du bliver spurgt om. Tråden handler om, at unge mennesker af begge køn bliver presset til tvangsægteskab, og at de unge mænd ikke har nogle muligheder for at undgå det - du taler om, at unge muslimer ikke respekterer deres egen kultur og religion og ønsker at være danske. Når du i en tråd om, at unge forsøger at undgå tvangsægteskaber, skriver, at unge vender deres kultur og religion ryggen, er det såre naturligt, at jeg ønsker dit svar på, om du da mener, at tvangsægteskab hører ind under deres kultur og religion. Du mangler at fuldføre din sætning...jeg venter spændt.
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Frodo » fre aug 25, 2006 13:17

Jeg har fra adskillige muslimer hørt, at tvang og tvangsægteskaber ikke er islam - men det er måske en del af deres forældres kultur, som de ikke må afvise?
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Frodo » fre aug 25, 2006 13:21

Hvis der er nogen, som enten selv er havnet i den frygtelige situation at blive presset ind i et tvangsægteskab eller kender nogle andre i den situation, er der her et link til nogle, som måske kan hjælpe:

Tvangsægteskab

I indvandrerrådgivningen har vi stor erfaring i at hjælpe i ægteskabskonflikter.

Hvis du er i en situation hvor du føler at andre end dig bestemmer hvem du skal giftes med, kan vi hjælpe dig. Du har måske en anden opfattelse af hvordan man indgår i et ægteskab end dine forældre.

Det er ifølge dansk lovgivning ulovligt at gifte sine børn væk under tvang,
og vi kan i Indvandrerådgivningen hjælpe dig ud af den uønskede situation.

Vi giver selvfølgelig også anonym rådgivning, og du kan på kontakt-siden sende en mail, eller læse mere om hvordan du kontakter os.

http://www.indvandrerraadgivningen.dk/r ... php?case=3
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Frodo » fre aug 25, 2006 13:45

varan skrev:
Frodo skrev:
varan skrev:
Frodo skrev:
varan skrev:
Frodo skrev:

hvordan i alverden? entent skriver du ordenligt`? ellers er du ikke velkommen til dette emne.

jeg nævner det fordi det kan også være en af årsagerne til hvorfor muslimske kvinder og mænd ...

Jeg skriver aldeles ordentlig - jeg forholder mig direkte til, hvad du skriver, og jeg spørger ind til det, jeg læser - du skal ikke diktere, hvad jeg er velkommen til at kommentere på eller ej, tak, men det ville være udmærket, hvis du ville svare på det, du bliver spurgt om. Tråden handler om, at unge mennesker af begge køn bliver presset til tvangsægteskab, og at de unge mænd ikke har nogle muligheder for at undgå det - du taler om, at unge muslimer ikke respekterer deres egen kultur og religion og ønsker at være danske. Når du i en tråd om, at unge forsøger at undgå tvangsægteskaber, skriver, at unge vender deres kultur og religion ryggen, er det såre naturligt, at jeg ønsker dit svar på, om du da mener, at tvangsægteskab hører ind under deres kultur og religion. Du mangler at fuldføre din sætning...jeg venter spændt.

oki, kan godt forstå du venter spændt på det, da du er uenig og vil diskutere om mine holdninger..

men helt ærligt? er det sku ikke flovt/pinligt at man som mand ta til center.. ? det viser bare hvor svag han er

og? jeg har ikke hørt før at nogle mænd ta til center, fordi de vil ikke tvangs giftes, og de er til grin:O :shock: .

kultur?

sætningen kommer omlidt..skal lige noget..

Flovt? Pinligt? Svag? Til grin? Er det flovt og pinligt, at man ikke bare gør, hvad andre forlanger, at man skal? Er man svag, fordi man siger fra og står ved sig selv, sine egne følelser og sine egne ønsker? Er man svag, fordi man søger hjælp fra andre til at kunne stå på egne ben og leve et selvstændigt liv uden at være totalt underlagt, hvad andre bestemmer hen over hovedet på en? Er det flovt og pinligt at kende til, benytte sig af og bruge de midler, som er i det samfund, hvor man lever? Den, der er svag, er ham, der ikke tør stå ved den pige/kvinde, som han elsker, og som i stedet bøjer hovedet og tilpasser sig sine forældres behov og krav - den, der er rigtig svag, er den, der tvinger sit barn til at gøre noget, som det ikke ønsker, ikke lader det følge sit egent hjerte og søge kærlighed der, hvor kærlighed er - og den, der er allermest svag er ham, der bruger vold, trusler og magt overfor en, som han burde elske og søtte, og som tvinger den person til at flygte bort og søge beskyttelse hos andre. Det er ikke til grin - det er derimod så tragisk og forfærdeligt, som det overhovedet kan blive, at nogle forældre og familier kan være i stand til at presse deres egne børn derud.

Frodo - på vej ud af døren og kommer ikke mere på i dag, men kigger forbi i løbet af weekenden.
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » fre aug 25, 2006 14:58

Hej Varan

Det er ikke altid let at finde ud hvad du helt præcist mener :-), så jeg stiller lige et par spørgsmål:
- Mener du, at mænd/drenge, som står for at blive tvangsgiftet bare kan rejse fra hjemmet og skabe sig en ny identitet? For at redde sit liv?
- Vil det ikke i sådan situation være nødvendigt at have et sted (et center) at være, mens alt dette bliver ordnet?
- Tror du ikke, at der findes mange forskellige slags ægteskaber i DK? At der ikke kan findes ægte kærlighed i danske ægteskaber?
- Mener du, at det er helt forståeligt - og helt i orden - hvis man dræber sine egne børn i frustration over noget, som deres mor har gjort?
- Mener du, at man kun kan fastholde sin religion (Islam), hvis børnene ikke selv får lov at bestemme, hvem de vil giftes med?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby MOoNLiGhT » fre aug 25, 2006 15:22

varan skrev:de glemmer deres kultur , religion osv.. det er det jeg mener med opsluget ..

Jeg synes du blander kultur og Islam sammen nu. Det er altså haram at blive tvangsgiftet så det er ikke en dårlig ting at flere siger fra. Det hele er kultur...og når folks kulturer påbyder tvangsægteskab, er det så overraskende at de ønsker at glemme den? Hvem ønsker at blive tvangsgiftet væk? Man glemmer ikke sin religion ved at sige fra tvangsægteskab...sådan noget er jo strengt forbudt i Islam.

Jeg synes det er godt at fyrene siger fra :).
MOoNLiGhT

Indlægby Saddique » fre aug 25, 2006 18:17

Salaam

Varan tvang har intet med religion at gør, og det modstrider med islam.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Indlægby Ishøj » fre aug 25, 2006 18:52

varan skrev:
Saddique skrev:Salaam

Varan tvang har intet med religion at gør, og det modstrider med islam.

slm

ja men ved du hva konen har gjort? han er muslim? den måde han havde opført sig ku også have endel med ære osv at gøre..

og ja ved at tvangsægteskab modstrider islam :)

så du mener det er helt iorden at dræbe for ærens skyld???
Brugeravatar
Ishøj

Indlægby Deen » fre aug 25, 2006 19:32

slave_af_Allah skrev:
Frodo skrev:Jeg har fra adskillige muslimer hørt, at tvang og tvangsægteskaber ikke er islam - men det er måske en del af deres forældres kultur, som de ikke må afvise?

Hov hov Frodo, hvem siger at det handler om muslimer?
Der står unge indvandre, dette kan ligeså godt være kritsne, jøder, ateister what ever.
Hvorfor skal muslimer altid blandes ind i ALT der er negativt?
Er ordet indvandrer blevet erstattet med muslimer?

Assalamu Alaykum

Meget god pointe, sikke et skarpt øje. :wink:

Men jeg tror at Frodos indlæg var en forlængelse af hans andet indlæg hvor han svarede på et andet indlæg hvor muslimer var nævnt. Men det må han selv svare på :)

Wa assalam
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Frodo » søn aug 27, 2006 08:04

slave_af_Allah skrev:
Frodo skrev:Jeg har fra adskillige muslimer hørt, at tvang og tvangsægteskaber ikke er islam - men det er måske en del af deres forældres kultur, som de ikke må afvise?

Hov hov Frodo, hvem siger at det handler om muslimer?
Der står unge indvandre, dette kan ligeså godt være kritsne, jøder, ateister what ever.
Hvorfor skal muslimer altid blandes ind i ALT der er negativt?
Er ordet indvandrer blevet erstattet med muslimer?

Hvis du kigger i tråden, kan du se, at Varan i trådens andet indlæg - som kommentar til artiklen fra Erik - skriver, at "muslimer bliver forsvundet i et kristlig samfund, opslugt af landet"... :wink:
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Frodo » søn aug 27, 2006 08:05

Deen skrev:Assalamu Alaykum

Meget god pointe, sikke et skarpt øje. :wink:

Men jeg tror at Frodos indlæg var en forlængelse af hans andet indlæg hvor han svarede på et andet indlæg hvor muslimer var nævnt. Men det må han selv svare på :)

Wa assalam

Lige præcis, Deen - og det er gjort. :)
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Frodo » søn aug 27, 2006 08:22

Varan, du har virkelig mange fordomme og sære forestillinger om danskere og det danske samfund - som om, at ægteskab automatisk er lig kærlighed, og et forhold uden ægteskab er det modsatte?...at danskerne ikke kender til æge kærlighed, fordi folk bliver skilt, eller at der forekommer utroskab? Undskyld, men det er da virkelig noget af en ideal-forestilling om ægteskabets velsignelser og et ekstremt kunstigt syn på såvel forhold som ægteskab og kærlighed... :D Et forhold er karakteriseret af relationen mellem personerne, ikke rammerne omkring dem...et ægteskab kan være koldt og destruktivt, et forhold uden ægteskab kan være stærkt, smukt og givende - og tilfældet kan være det omvendte...nogle mennesker lever hele deres liv i et glædesløst og intetsigende ægteskab, fordi de har lært, at ægteskab er bedre end ikke at være gift, og at skammen over familien ved at blive skilt er ubærlig, måske lider de hele livet sammen ved siden af hinanden, måske presser den ene den anden til at blive - andre mennesker lever lykkeligt i et forhold, som af forskellige grunde måske ændrer sig og dør ud, de prøver at få det til at fungere, taler sammen, snakker, lærer noget om sig selv, men bliver alligevel enige om at opløse forholdet og sætte hinanden fri til at blive lykkelig med et andet menneske i stedet, hvorefter de begge går videre i deres liv, beriget af de gode ting, som var i det første forhold, og finder så ny kærlighed og lykke i et andet forhold - er det at leve i et ægteskab bare per definition bedre end ikke at gøre det? Ved personerne i det første forhold, hvad ægte kærlighed er, men ikke personerne i det sidste? Ikke i min verden.
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Frodo » søn aug 27, 2006 08:26

varan skrev:...men nogle mener at man skal lade sine børn FINDE SIG EN, men hvis man lader sine børn finde sig en gennem nettet? ved at mødes i skoven, osv? det er uacceptabel.. det kan godt være at drengen ville udnytte pigen, ved at sige..ja jeg vil giftes ..men alligevel ikke mener det..ægteskab og kærlighed skal være under islams grænser. idag siger nogle, lad børne snakke sammen i flere måneder og mødes 4 -5 gange.. hvor bliver æren af? at lade sn datter mødes med en dreng..for at finde ud af at om det er ægte kærlighed:O..

Så forældrenes ære er vigtigtigere end de voksne børns følelser, ønsker, drømme og personlige valg af livsstil, partner og levevis?
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn aug 27, 2006 12:28

varan skrev:
Frodo skrev:
varan skrev:...men nogle mener at man skal lade sine børn FINDE SIG EN, men hvis man lader sine børn finde sig en gennem nettet? ved at mødes i skoven, osv? det er uacceptabel.. det kan godt være at drengen ville udnytte pigen, ved at sige..ja jeg vil giftes ..men alligevel ikke mener det..ægteskab og kærlighed skal være under islams grænser. idag siger nogle, lad børne snakke sammen i flere måneder og mødes 4 -5 gange.. hvor bliver æren af? at lade sn datter mødes med en dreng..for at finde ud af at om det er ægte kærlighed:O..

Så forældrenes ære er vigtigtigere end de voksne børns følelser, ønsker, drømme og personlige valg af livsstil, partner og levevis?

svar mig lige? hvordan kan nogle muslimske forældre sige til deres børn fin en til jer selv?

det er sku over islams grænser?

Siger Islam, at man ikke må finde sin egen ægtefælle? Men, at ens forældre skal gøre det?

Da jeg blev gift, havde mine forældre i øvrigt været døde i over tyve år. Hvem skulle så have valgt for mig?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Temaer