Forkortelser som Subhana wa ta'ala og salla lāhu 'alayhi wa sallam

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Forkortelser som Subhana wa ta'ala og salla lāhu 'alayhi wa sallam

Indlægby Abu Muhammad » ons aug 23, 2006 22:59

Assalamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatu

InshaAllah har I det alle godt mine kære brødre og søstre.

Ofte skriver folk forkortelser for for eksempel subhanahu wa ta'ala, 'azza wa jal, jalla jalaluhu, eller salla Allahu 'alayhi wa sallam osv. Hvordan kan det være at vi har for travlt til at skrive så smukke ord? SubhanAllah at sende velsignelser og fredshilsener på Allahs elskede er ufattelig smukt, og det har vi åbenbart for travlt til at gøre.

Prøv inshaAllah at læse hvad Muhammad ibn Adam al-kawthari skriver:

Is it Appropriate to use Abbreviations like "SAW" & "Subhana wa ta'ala" ?

Jeg har lige lavet en hurtig oversættelse som kan ses her inshaAllah:

Q:

Er det passende at bruge forkortelser som “SAW” og “Subhana wa ta'ala”? Ydermere, er det sunna at skrive disse lovprisende udtryk ud i skreven form, eller refererer sunna’en til at de bruges når der tales om profeterne, lærde, etc.?

A:

Imam al-Nawawi, den store muhaddith og Shafi’i faqih (Allah være ham nådig) erklærer i sin introduction til kommentaren af Sahih Muslim:

Det er prisværdigt (mustahab) for en person der skriver en hadith at….. ved nævnelse af Allahs budbringer (Allah velsigne ham & give ham fred), skriver han “Sallallahu Alayhi Wasallam” fuldt og ikke blot bruger forkortelser, og ej heller lader det være tilstrækkeligt med en af de to, dvs. Salat & Salam.” (Sharh Sahih Muslim, 1/39)

Altså, når man skriver navnet på Allahs budbringer (Allah velsigne ham & give ham fred), bør man undgå at bruge forkortelser så som SAW er noget lignende. Det er upassende at disrespektfuldt at gøre sådan. Kærligheden for Allahs budbringer (Allah velsigne ham & give ham fred) kræver at man aldrig trættes, både af verbalt og på skrift, at sende velsignelser og hilsener på ham (Allah velsigne & og skænke ham evig fred).

Qadhi Iyadh al-Maliki (Allah være ham nådig) nævner en hadith hvori Allahs budbringer (Allah velsigne ham & give ham fred) sagde: “Hvem end der sender velsignelser på mig i en bog, englene søger for hans tilgivelse så længe mit navn forbliver i den bog.” (Berettet af al-Tabrani i sin al-Awsat, med en svag kæde af transmission. Se: al-Shifa’ af Qadhi Iyadh, P: 557)

Følgelig, selvom kravet vil blive opfyldt hvis man verbalt sender velsignelser og hilsener på Allahs budbringer (Allah velsigne ham & give ham fred), men når man skriver navnet på den elskede af Allah, bør man også sende velsignelser på ham på skrift.

Og Allah ved bedst

Muhammad ibn Adam
Darul Iftaa
Leicester , UK

Allahumma salli wa sallim 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala alihi wa sahbihi ajma'in.

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatu
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Indlægby Umm Hamzah » ons aug 23, 2006 23:01

Assalaam aleikum bror

Er der ikke forskel på hvis man skriver forkortelser pga dovenskab end hvis man gør det fordi man ikke kan stave det?
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Køn: Hunkøn

Fået : 2 perler

Indlægby Abu Muhammad » ons aug 23, 2006 23:06

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullahi wa barakatu søster

Det vil jeg tro der er. Men der findes jo ikke én rigtig måde at stave det på med latinske bogstaver. Din måde kan sagtens være lige så korrekt som så mange andres (på nær lige min selvfølgelig, min er den allermest korrekte :D:D).

Personligt staver jeg det på følgende måde:

Salla Allahu 'alayhi wa sallam, men det kan jo gøres på mange måder. Og det er jo ej heller den eneste måde at sende salat og salam på.

Men jeg synes man burde gøre sig selv den tjeneste at forsøge at skrive det ud hver eneste gang, så er man også sikker på at læseren sender salat og salam på vores elskede Muhammad Mustafa salla Allahu 'alayhi wa sallam, og ikke bare siger salla lāhu 'alayhi wa sallam hvad det så end er.

Må Allah tilgive mig hvis jeg har skrevet noget forkert.
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Jærsind » tors aug 24, 2006 09:14

Wa'alaykom Es'salam Wa'rahmatuhalahi Wa'barakatuh.

BarakAllahu fik bror Saif.

Hvad med at indfører en 'smiley/ikon', således at ved at skrive ":salla lāhu 'alayhi wa sallam:" automatisk kommer til at stå "Salla Allahu 'alayhi wa sallam" på arabisk.
Det er ihvertfald det man gør i bøger.

fx. "Profeten Muhammed Billede var (...) "

PS: Det 'ikon' jeg lavede her, er kun en hurtig en.
Brugeravatar
Jærsind
Multimedieren

Fået : 0 perle

Indlægby lma » tors aug 24, 2006 10:57

Salam alaikum Bror saif.
Jeg har faktisk tit tænkt at det måske var forkert af mig at bruge de forkortelser.Men når jeg skriver salla lāhu 'alayhi wa sallam siger jeg salla ALLAHU àlayhi wa sallam det samme når jeg ser det skrevet.
Den ide Brother Yassin kommer med er da ret god så det kunne admins da tage op til overvejelse.
Brugeravatar
lma

Geografisk sted: KBH

Indlægby Deen » tors aug 24, 2006 18:11

Assalamu alaykum

Nu kender jeg godt til dette. Men på msn skriver jeg "saaws" og der kommer et ikon hvor der på arabisk står "salallahu alayhi wa assalam". Mit spørgsmål er, er det så tilladt?

wa assalam
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Al_muslima » tors aug 24, 2006 20:24

Deen skrev:Assalamu alaykum

Nu kender jeg godt til dette. Men på msn skriver jeg "saaws" og der kommer et ikon hvor der på arabisk står "salallahu alayhi wa assalam". Mit spørgsmål er, er det så tilladt?

wa assalam

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

Udfra besvarelsen konkluderes det at man ikke må skrive forkortelser - dvs "salla lāhu 'alayhi wa sallam" - men derimod skrive det fuldt ud. Hvis det er klart - at der står salla Allahu 'alayhi wa sallam - 'ala Rasulihi al-kareem - så vil jeg tro at det ikke er noget problem.

Problemstillingen er jo netop, at man ikke skal skal have forkortelse lagt ud - men at hele ordet er synligt. Om det er MSN Plus hvor man har genvejstaster til at udfylde resten af ordet, eller billede-ikon, tror jeg ikke gør nogen forskel.. - og om du skriver "saaws" eller "salla Allahu 'alayhi wa sallam" (som iøvrigt ikke kan være der på MSN) som genvej, tror jeg heller ikke gøre nogen réel forskel; men det der kommer frem, er det man kan konkludere udfra.

Allahu a'lam - der står ingen steder at man ikke må bruge msn-genveje til det, men det er de overvejelser man kan gøre om det, håber da det gav en smule mening.

Wa as-salamu 'alaykum
“Oh Allah, send salawat on our Master, so long as You are to be, and there is no end for You, ya Hayyu ya Qayyumu.” (Imam al-Hasan al-Basri)
Brugeravatar
Al_muslima
Sølv Bruger

Køn: Hunkøn

Indlægby Al-Marwah » tors aug 24, 2006 20:26

Assalamun Alaykum...

BarakaAllahu feek kære bror Mashallah... :D
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Givet : 1 perle

Indlægby Abu Muhammad » lør sep 30, 2006 12:50

Ville bare lige gøre opmærksom på denne tråd inshaAllah.

Ramadan karim.
Wa Allahu a'lam

Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Saddique » lør sep 30, 2006 13:59

Asalama alekum

Meget interessant emne, men jeg har lige noget jeg gerne vil sige, vi er enig om vi skal sende salatu wsalaam på vores elsket profet hvergang vi nævner ham, men om jeg skriver det fuldt ud eller forkorter det gør jo ikke særlig meget forskel jeg sender jo stadig salatu wsalaam på profeten men forkorter bare ordene, grund til jeg forkorter det er ikke fordi jeg er dovn men fordi det er et langt ord så derfor forkorter jeg det bare, jeg kan ikke se noget forkert i at forkorte det idet jeg stadig godt kan send velsignelser på Nabi kareem salahu alay wasalaam.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Indlægby Abu Muhammad » lør sep 30, 2006 22:15

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah Saddique

Det må være op til dig selv hvordan du vil gøre, men jeg forstår ikke helt at du finder det relevant at fortælle hvad du synes man bør gøre, når tråden indledes med et svar af en anerkendt sunni mufti.

InshaAllah khayr wa ramadan karim
Wa Allahu a'lam

Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Jærsind » søn okt 01, 2006 11:06

Saif skrev:Ville bare lige gøre opmærksom på denne tråd inshaAllah.

Ramadan karim.

As'salamu aleikom Saif.

Jeg har sendt nogle ikoner med (salaAllahu alayhi wasalam) til AbU.
Vi venter bare på han sætter dem ind. :)
Billede
Brugeravatar
Jærsind
Multimedieren

Indlægby Saddique » søn okt 01, 2006 16:00

Saif skrev:Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah Saddique

Det må være op til dig selv hvordan du vil gøre, men jeg forstår ikke helt at du finder det relevant at fortælle hvad du synes man bør gøre, når tråden indledes med et svar af en anerkendt sunni mufti.

InshaAllah khayr wa ramadan karim

Jeg finder det relevant fordi jeg stadig sender velsignelser på profeten selv om man forkorter salla lāhu 'alayhi wa sallam.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Indlægby Deen » søn okt 01, 2006 18:23

Assalamu Alaykum Wa Rahmatullah Wa Barakathu Saddique

Din og min holdning er irrelevant når det kommer til Islam. Vi er slet ikke kompetente nok til at modsige vores lærde.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Seen » ons dec 26, 2007 09:33

Assalamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuhu

BarakAllahu fik for dit indlæg ya akhi. God opfordring mashaAllah.
Brugeravatar
Seen

Indlægby Jiz » ons dec 26, 2007 11:32

Al salamu aleikum

Er der ikke forskel på om man skriver (salla lāhu 'alayhi wa sallam) af dovnskab eller fordi at man mener at det er bedre når det fylder mindre på skrift?

Jeg selv skriver ikke "sala Allahu 3aleihi wa aleehi salam" da Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) navn for det meste er nævnt flere gange i den samme artikel eller indlæg og det til sammen vil fylde flere linjer, hvis man sætter disse gentagelser sammen.

Tror at det er mere derfor at folk bruger disse forkortelse, og ikke så meget pga. dovnskab. Ihvertfald derfor jeg selv gør det..

Er dette en dårlig grund? Mener jeg ihvertfald ikke selv. I arabisk-sprogede islamiske-bøger, står "Sala Allahu aleihi wa aleehi salam" så småt at det ikke fylder meget, dette kan man ikke med latinske bogstaver, desværre.

wa al salam
Hvis du vil fjerne ondskab fra andres sind, så giv først slip på dine egne onde hensigter.
Imam Ali (as)
Brugeravatar
Jiz

Geografisk sted: KBH Amager

Indlægby Jærsind » ons dec 26, 2007 13:55

As'salamu aleikom.

Nu hvor emnet er på dagorden igen, så er det på tide admin får indført de små arabiske ikoner, som bruges i de arabisk-sprogede islamiske-bøger :)

Wa'salam
:tast:
Billede
Brugeravatar
Jærsind
Multimedieren

Indlægby Abdul-Azeez » ons dec 26, 2007 15:56

Der er også mange bøger - nyere og ældre - der blot skriver (S, altså sad) istedet for den fulde salawat. Jeg skal ikke kunne sige, om det er noget den lærde selv har skrevet, eller om det er nussakh.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 24 perler

Indlægby AbU » ons dec 26, 2007 16:11

Yessin skrev:As'salamu aleikom.

Nu hvor emnet er på dagorden igen, så er det på tide admin får indført de små arabiske ikoner, som bruges i de arabisk-sprogede islamiske-bøger :)

Wa'salam
:tast:

:wsalam:

Kan huske at du lavede nogle af dem sidste år, nogen du stadig har? ellers kan jeg lige støve IslamiCs skattekiste af og se i den :teeth:

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Jiz » ons dec 26, 2007 19:22

Al salamu aleikum bro Abu

Ellers er du velkommen til at tage dem som ShiaO bruger:

Bismillah: http://www.shiaonline.dk/forum/images/s ... millah.gif
Jallah Jallalah: http://www.shiaonline.dk/forum/images/smiles/jjl.gif
Al salamu aleikum: http://www.shiaonline.dk/forum/images/smiles/salam.gif
Sallah Allahu 3aleih wa aleeh: http://www.shiaonline.dk/forum/images/smiles/pbuh.gif
Alaih Al salam: http://www.shiaonline.dk/forum/images/smiles/as.gif
Razia Allah 3anh: http://www.shiaonline.dk/forum/images/smiles/ra.gif

Inshallah det kan bruges :)
wa al salam
Hvis du vil fjerne ondskab fra andres sind, så giv først slip på dine egne onde hensigter.
Imam Ali (as)
Brugeravatar
Jiz

Geografisk sted: KBH Amager

Indlægby AbuG » ons dec 26, 2007 20:22

Slettet
Senest rettet af AbuG lør jan 19, 2008 03:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AbuG

Forkortelser

Indlægby LadyCroc » tirs jan 01, 2008 20:17

[font=Andalus]Jeg mindes i en dansk bog om islam at have set danske udgaver af epitlerne som fx Subhana wa ta'ala eller saaws; det blev oversat til specielle danske udtryk, som jeg desværre ikke kan huske.

Måske kan nogen genopfriske os disse danske udtryk.

Når man taler med ikke-muslimske danskere, så laver man jo dawa, og derfor er det vel vigtigt at undgå arabiske udtryk, som vedkommende endnu ikke kender.[/font]
Brugeravatar
LadyCroc

Lignende emner

Tilbage til Temaer