Kultur kontra Ægteskab

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Kultur kontra Ægteskab

Indlægby AbU » fre aug 18, 2006 12:50

Salam Aleikum

Nu har vi tidligere diskuteret Kultur, og vi har diskuteret Ægteskab. Lad os prøve at blande det sammen.

Lidt inspireret af "Navne" tråden, hvor der i de sidste indlæg bliver diskuteret hvorvidt man vil acceptere ens børn blive gift på tvært af nationaliter, pga. kulturen, stiller jeg hermed spørgsmålet videre til alle herinde, der har lyst til at knytte en kommentar til emnet.

I lande hvor den nationale-kultur har utrolig meget at sige, tiltrods for man dyrker Islam , så formoder man at kombinere kulturen med Islam og på den måde efterlever en livsanskuelse som er stærkt præget af ens egen kultur.

MÃ¥ du blive gift med en af anden nationalitet? Hvis nej, hvorfor?

Tror du der er en stigende eller faldende tendens til at ægteskab SKAL foregå indenfor egen nationalitet?

Hvad er det helt konkret som din kultur har, som du mener en med en anden nationalitet ikke har?

Listen er lang med spørgsmål der kan stilles på det punkt.
Spørgsmålet er om den kommende generation lad sig påvirke af den "ordning" som man har taget fra forældrene og giver det videre?
Hvor stor en rolle får Islam så på en , på det punkt?

Giv endelig din mening, da jeg virkelig er nysgerrige efter folks meninger om dette :)

Fred
AbU

Indlægby MOoNLiGhT » fre aug 18, 2006 13:02

Salaams :).

Ærligt talt, så tror jeg at så længe kultur overhovedet er en stor faktor i et ægteskab så VIL det gå galt (hvis ikke mellem ægteparret indbyrdes, så kulturkøften mellem dem selv og deres børn), om man så er gift med en fra sin egen kultur. Jeg kan ikke understrege nok gange at kultur = djævlens værk.

I min omgangskreds har jeg slet ikke set en stigende grad af nationalt krydsede ægteskaber; jeg har kun set de der fyre som har useriøse forhold til danske piger og så kender jeg en persisk/arabisk (irakisk) pige som er sammen med en turkomaner (Irak), men udover det så nej. Tværtimod synes jeg at det bliver mere og mere snævert. Folk vil ikke alene udelukkende giftes med en fra deres egen kultur, men han/hun skal også være fra éns egen familie (oftest en (grand)kusine/fætter)/samme by/samme stamme osv.! :roll:.
Senest rettet af MOoNLiGhT fre aug 18, 2006 13:06, rettet i alt 2 gange.
MOoNLiGhT

Indlægby AbU » fre aug 18, 2006 13:03

varan skrev:islam spiller ikke en stor rolle når det gælder ægteskab,,,det der gælder er nationalitet og kultur osv..

Salam Aleikum

Spændende synspunkt bror. Kunne du evt. komme med argumenter og begrundelse for hvorfor? Hvad det er for nogle ting helt konkret som netop din kultur har, som du mener er vigtigst? Eller bare generalt?

Tak

Fred
AbU

Indlægby Deen » fre aug 18, 2006 13:06

Wa alaykumu assalam

varan skrev:
Deen skrev:Assalamu Alaykum

Hvis jeg skal være ærlig varan, så forstår jeg ikke hvorfor du vil opgive din børn bare fordi de gifter sig med en der er araber eller noget andet.

Må jeg spørge hvad der er bedre ved en tyrker end en araber?

aleykum salam.

ja, du forstår det ikke fordi du ikke er mig bror;)

jeg er kurder ikke tyrker..

vil ikk svare på dit sidste spørgsmål:)

Jeg er muligvis ikke dig (tydeligvis), men jeg vil gerne forstå det.

Faktisk var jeg mest interesseret i det sidste spørgsmål, fordi jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor en tyrkisk mand eller kvinde skulle være et bedre valg som ægtefælle end en araber.

Jeg kan heller ikke se hvorfor kultur er vigtigere end Islam i et ægteskab når vi som muslimer har fået at vide at vi skal vælge vores ægteføller udfra deres Iman og ikke deres kultur eller nationalitet.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby AbU » fre aug 18, 2006 13:07

MOoNLiGhT skrev:Salaams :).

Ærligt talt, så tror jeg at så længe kultur overhovedet er en stor faktor i et ægteskab så VIL det gå galt (hvis ikke mellem ægteparret indbyrdes, så kulturkøften mellem dem selv og deres børn), om man så er gift med en fra sin egen kultur. Jeg kan ikke understrege nok gange at kultur = djævlens værk.

I min omgangskreds har jeg slet ikke set en stigende grad af nationalt krydsede ægteskaber; jeg har kun set de der fyre som har useriøse forhold til danske piger og så kender jeg en persisk/arabisk (irakisk) pige som er sammen med en turkomaner (Irak), men udover det så nej. Tværtimod synes jeg at det bliver mere og mere snævert. Folk vil ikke alene udelukkende giftes med en fra deres egen kultur, men også en fra ens egen familie (oftest en (grand)kusine/fætter)! :roll:.

Salam Aleikum

Aha, i see. Men hvordan hænger det sammen med at de som i de kommende generationer skal til at giftes, har levet stortset hele deres liv her i DK, og de har måske adopteret mere og mere herfra?

Du kan sagtens ha ret og der har du måske også, men det virker bare meget ulogisk at man skulle gå den vej, nu hvor man er opvokset blandt forskellige nationaliteter ?

Fred
AbU

Indlægby AbU » fre aug 18, 2006 13:08

varan skrev:syns ikke der er noget galt i at man giftes med en fra samme kultur og fra familien..?

der sku ikk noget galt ved det hvis begge vil giftes?

det er ikke tvangsægteskab;)

de vælger selv hvem de vil giftes med,, hvis i spørger mig..så skal de være fra samme familie ,, eller samme landsby? ,, måske tæt forhold til nogen fra familien

Salam Aleikum

Kan sagtens godt følge dig, men jeg leder lidt hen i samme spørgsmål som bror Deen.. Hvorfor? ALtså hvorfor netop lige samme kultur/nationalitet? hvad er begrundelserne, helt konkret ?

Fred
AbU

Indlægby MOoNLiGhT » fre aug 18, 2006 13:09

Nej, der ikke noget galt i det overhovedet, hvis man SELV foretrækker at giftes med en fra éns egen kultur forhåbentligt lægger man vægt på mere end kun nationaliteten :?). Det går hen og bliver forkert, når det er familien som påtvinger én KUN at udvælge en mand/kone som har samme etnicitet som en selv, eller som kommer fra den samme by eller stamme...whatever. Det er klamt.
MOoNLiGhT

Indlægby Deen » fre aug 18, 2006 13:16

Og alt det skulle måske være en forhindring i at en tyrker og araber bliver gift. Helt ærlig, der er endnu større forskel mellem danskere og arabere og deres ægteskaber fungere fint.

Opdragelsen er forskellig fra menneske til menneske, tyrkere bliver ikke opdraget ens og det gør arabere heller ikke.

Der er mindre forskel på den tyrkiske og arabiske kultur end den arabiske og danske, alligevel fungere disse ægteskaber fint.

Synspunkt om livet? Hvordan er det anderledes? Hvis vi nu antager at to mennesker vil giftes og en af dem er tyrker og en anden araber. De er begge stærkt troende og praktiserende muslimer, vil synspunket om livet ikke nogenlunde være ens?

Du har tidligere givet udtryk for at du vil opgive dine børn hvis de giftede sig med en fra et andet land end Tyrkiet. Det kan jeg på ingen måde forstå. Hvorfor er en tyrker et bedre valg en en kineser? Dine argumenter dur ikke, da der er intet galt i de ægteskaber.

Jeg vil gerne forstå det.
Hvorfor er kultur vigtigere end Islam? Hvorfor kal man tænke først på kultur og nationalitet og derefter på Islam når det gælder ægteskab? Det går jo direkte imod i Islam at gøre sådan en forskel på folk.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby MOoNLiGhT » fre aug 18, 2006 13:18

Aleykum al salaam :).

AbU skrev:Aha, i see. Men hvordan hænger det sammen med at de som i de kommende generationer skal til at giftes, har levet stortset hele deres liv her i DK, og de har måske adopteret mere og mere herfra?

Mange har måske ikke adapteret ting mentalt; altså det kun er på overfladen man er med tankegangen "vi er alle sammen ens". Men i det private, med andre af ens egen nationalitet, så ændres tonen og så har man pludselig en masse fordomme overfor diverse nationaliteter. Nu er min omgangskreds fx stortset kurdisk, ikke? De består både af sorani kurdere og kirmanji kurdere. Jeg har lagt mærke til at når vi alle er sammen, soranier og kirmanjier, så er vi helt "kurdier for life! 8). Brotha, sistah, kurdish homies" osv. Men når kirmanjierne og soranierne er med deres/vores "egne" så bliver man helt "ad, de der kirmanjier...de er ikke engang kurdere, de er tyrkere!" og kirmanjierne "soranier er ikke originale, bare wannabes :x". Forstår du, hvad jeg mener? :). Sådan gælde det med alle mulige andre etniciteter også. I hvert fald, hvad jeg har oplevet :).

Du kan sagtens ha ret og der har du måske også, men det virker bare meget ulogisk at man skulle gå den vej, nu hvor man er opvokset blandt forskellige nationaliteter ?

Fordi, folk kan være meget dobbeltmoralske lol. På den ene side er man helt cool med andre anderledes mennesker, men når man ikke er sammen med anderledes folk så er de anderledes pludselig ikke gode nok for én. Lidt syndt :(.
MOoNLiGhT

Indlægby Deen » fre aug 18, 2006 13:26

Nej, ikke bare min holdning, men faktaer.

Jeg har faktis kikek skrevet "jeg synes det er forkert bla bla bla".

Jeg har svarte tilbage på dine argumenter, der ikke kan bruges, og så har jeg pointeret overfor dig at det går stik imod Islam ved at gøre forskel på mennesker på den måde. Vi er én Ummah g vi har fået at vide at vi skal vælge ægtefæller udfra Iman, nationalitet er ikke nævnt, eller kultur. Vi en én Ummah og sådan er det bare.

Jeg ahr stillet spørgsmål og kommet med faktaer, ikke min holdning. Jeg venter stadigvæk på et svar fra dig.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby MOoNLiGhT » fre aug 18, 2006 14:02

Det er ikke kun en tyrker og kurder ting. Jeg kender også pakistanere som føler sådan. Bosniere. Albanere. Arabere. Det er et globalt problem :|.
MOoNLiGhT

Indlægby Erik_Willumsgaard » fre aug 18, 2006 14:23

varan skrev:
MOoNLiGhT skrev:Det er ikke kun en tyrker og kurder ting. Jeg kender også pakistanere som føler sådan. Bosniere. Albanere. Arabere. Det er et globalt problem :|.

det er ikke problem?

det synes jeg ikke? du har den holdning og hold det for dig selv søster:)

jeg føler at man herinde nogengange gør det samme som det danske politiker gør.. ved nemlig at presse ting ind i hoved på nogen?

jeg er overbevist om min holdning er rigtigt , og din holdning er rigtigt for dig? jeg presser ikke noget i hoved på jer:) jeg fortæller venligt min mening

Hej Varan

Hvilke holdninger er det, som danske politikere vil have dig til have, Varan?
Og hvilke politikere er det, som presser disse holdninger ned i halsen på dig?
Og hvilke holdninger er det, som du føler bliver presset ind i hovedet på dig, her på Islamic?
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby Deen » fre aug 18, 2006 14:44

varan skrev:
Deen skrev:Nej, ikke bare min holdning, men faktaer.

Jeg har faktis kikek skrevet "jeg synes det er forkert bla bla bla".

Jeg har svarte tilbage på dine argumenter, der ikke kan bruges, og så har jeg pointeret overfor dig at det går stik imod Islam ved at gøre forskel på mennesker på den måde. Vi er én Ummah g vi har fået at vide at vi skal vælge ægtefæller udfra Iman, nationalitet er ikke nævnt, eller kultur. Vi en én Ummah og sådan er det bare.

Jeg ahr stillet spørgsmål og kommet med faktaer, ikke min holdning. Jeg venter stadigvæk på et svar fra dig.

giver dig ret i at vi er en ummah og der står ikke noget om at man ikke skal giftes med en fordi begge to der vil ,men fra forskellig nationalitet i islam.. det giver jeg dig ret i også?

men efter min mening? syns jeg det er bedst for et menneske at giftes med en fra samme nationalitet osv.. og det må du accepter:)

Ja, se de lyder bedre. Det er også helt iorden. Men jeg syntes bare det lød helt forkert da du sagde at nationalitet og kultur kommer før Islam.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Deen » fre aug 18, 2006 14:47

det er ikke problem?

det synes jeg ikke? du har den holdning og hold det for dig selv søster:)

Det er altså et problem hvis folk begynder at gå så meget op i nationalitet at de simpelthen nægter ast gifte sig med andre mennesker og ligefrem vil opgive deres egne børn hvis de gjorde. :) Ja, min holdning.

Det er Moonlights holdning, som du siger. Men du kan ikke bede hende om at holde det for sig selv, dette er altså et debatforum og her fortæller man hinandens holdninger, ellers kan man jo også bede dig om at holde din holdning for dig selv. Som du har svært ved at argumentere for :wink: :D
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » fre aug 18, 2006 14:52

varan skrev:herinde siger de at ens holdning er forkert og når man har forskellige meninger? så kommer folk med nedladende indirekte tale..og at folk laver dua , fordi de er uenige og siger at allah skal retlede osv?

Og hvilke politikere er det, som presser disse holdninger ned i halsen på os? ikke kun jeg.. man skal være dansk? leve som dansker, gør som dansker?.. at man skal være dansk :roll:

Selvfølgelig er man da dansker, når man lever i Danmark og har dansk statsborgerskab.

Men ingen kan da sige, hvordan man skal leve som dansker og gøre som dansker. For hvordan lever og gør man som dansker? Det er vel ikke til at sige noget om, for vi lever vel alle på vidt forskellige måder, dig og Anders Fogh og Abdul Wahid Pedersen og Pia Kjærsgaard og Amin Jensen og mig, vidt forskellige måder!

Hvordan mener du det forventes man lever og gør som dansker da? Så jeg kan vide, om jeg lever som en rigtig dansker!
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby Naadje » fre aug 18, 2006 14:53

det fordi du har forstået det forkert?, for mig er det kultur og nationalitet meget vigtigt? for vil ikke gå med til at give min datter feks til en araber eller fra et andet land..

Men kan du så ikke forklare hvorfor?

men yo? i islam står der ikke noget med at man skal gøre forskel på kultur og nationalitet

Hvad mener du helt præcist med ovenstående?
Senest rettet af Naadje fre aug 18, 2006 14:56, rettet i alt 1 gang.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 27 perler

Indlægby Deen » fre aug 18, 2006 14:55

Jeg tvivler faktisk stærkt på at jeg har misforstået dig, men nu må vi se.
Sagde du ikke følgende:
islam spiller ikke en stor rolle når det gælder ægteskab,,,det der gælder er nationalitet og kultur osv..

er det kun mig der ser noget forkert i ovenstående citat? Islam bør spille en langt overvejende rolle når det gælder ægteskab end nationalitet og kultur.

men yo? i islam står der ikke noget med at man skal gøre forskel på kultur og nationalitet

Nej, så hvorfor gør du det?
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Deen » fre aug 18, 2006 15:06

Hvad er det en dansker gør som gør ham til en dansker? :?
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Næste

Lignende emner

Tør du at smelte dig sammen med en anden kultur?
Forum: Islam
Forfatter: Keraz
Svar: 79
ægteskab
Forum: Fri Debat
Forfatter: Isa
Svar: 1
ægteskab med shia
Forum: Islam
Forfatter: aminaelmu2mina
Svar: 78
ægteskab