Redaktør: Fri Debat Mods
"The messiah, son of Mary, was no other than a messenger, messengers (the like of whom) had pased away before him. And his mother was a saintly woman. And they both used to eat (earthly) food. "
Quran 4:157, "That they [the Jews] said (in boast), "We slew the Messiah, Jesus son of Mary, the messenger of Allah"; yet they did not slay him, neither crucified him, ..."
Jesus er Messias hos de Kristne - men hvis han også er det hos muslimerne, er der noget jeg ikke forstår. Jeg har også fulgt det link Yassin har lagt ind, men det bliver man ikke klogere af.
Messias er den lovede verdensfrelser og ikke blot en profet. Han kan ikke både være en almindelig mand/profet og samtidig være Messias. Det var det jøderne protesterede så voldsomt imod. Hvis Jesus virkelig var den profeterede Messias havde han virkelig noget at bevise. Messias skulle ikke blot forkynde Guds ord - han skulle være selveste Guds ånd legemeliggjort.
Men der er ingen tvivl - jesus bliver omtalt som Al Masiah i Quranen - og så er der et eller der ikke stemmer. Eller sagt på en anden måde; enten var han profeten Jesus eller selveste Messias. Jøderne påstod det første, de kristne det andet.
Messias er ikke blot noget en person kunne være uden at visse profetier var blevet opfyldt. At han skulle dø på korset og genopstå efter 3 dage er essentielt.
um-salama skrev:Jesus er Messias hos de Kristne - men hvis han også er det hos muslimerne, er der noget jeg ikke forstår. Jeg har også fulgt det link Yassin har lagt ind, men det bliver man ikke klogere af.
Messias er den lovede verdensfrelser og ikke blot en profet. Han kan ikke både være en almindelig mand/profet og samtidig være Messias. Det var det jøderne protesterede så voldsomt imod. Hvis Jesus virkelig var den profeterede Messias havde han virkelig noget at bevise. Messias skulle ikke blot forkynde Guds ord - han skulle være selveste Guds ånd legemeliggjort.
Men der er ingen tvivl - jesus bliver omtalt som Al Masiah i Quranen - og så er der et eller der ikke stemmer. Eller sagt på en anden måde; enten var han profeten Jesus eller selveste Messias. Jøderne påstod det første, de kristne det andet.
Messias er ikke blot noget en person kunne være uden at visse profetier var blevet opfyldt. At han skulle dø på korset og genopstå efter 3 dage er essentielt.
salmu alaikum bror yosef,
kan du måsje uddybe lidt mere spicefik, hvad du helt præcis mener???
Hvis det altså ikke er for besværlig, for for mig virker det lidt uoverskuligt det du skriver, hehe![]()
![]()
wa salam
Det er skam helt i orden - det er sandelig også følsomt stof.
Hvis vi lige kortvarigt ignorerer alle nutidige hensyn, og kun kigger på den jødiske mytologi, så profeteres det blandt andet hos profeten Esajas at en Messias en dag skal komme og redde menneskeheden. Denne Messias vil være hverken menneske eller en gud, men af Gud. Derfor kommer det til i den kristne mytologi at hedde Jesus Kristus, søn af Gud gennem helligånden.
Jøderne blev rasende da de hørte at Jesus udgav sig som den lovede frelser - i bund og grund fordi han blot opførte sig som de utallige andre såkaldte profeter der eksisterede på den tid, og samtidig gorde sig skyldig i den værste blasfemi.
Du må forstå at jøderne havde ventet på denne verdensfrelser i årtusinder - for de vidste at når Messias kom ville verden snart gå under.
Messias er simpelthen ikke en betegnelse man kan putte på hvem som helst. At påstå at Jesus er Messias er et tros spørgsmål, for samtidig siger man også at enden er nær. Messias ville være den sidste budbringer fra Gud, det altoverskyggende tegn på at paradis er kommet til den der tror.
Spørgsmålet er så om Jesus bliver kaldt Messias i Al quran fordi han er selveste Messias eller betegnelsen bliver brugt så folk forstår hvem man taler om; Jesus - profeten fra Nazareth, som de kristne kalder Messias.

Khurram skrev:Salaam alekum
Ja det er rigtigt Jesus bliver omtalt som Masih i koranen blandt andet i surah Tawbah, og jøderne tror de har dræbt profeten masih hvilket er løgn, det har de ikke, men det troede de, de havde fordi en anden mand lignede jesus meget, også dræbte de ham og hængte ham op på et kors og troede de havde dræbt jesus. Da Allah vidste at de vil dræbe hans elskede profet Jesus fred være med ham valgte Han at løfte Jesus op til himlen, og Jesus vender tilbage igen nær dommedagen.
Saif skrev:Assalamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatu bror Yosef
Jeg har meget lidt viden om emnet, men har lige en enkelt ting at sige inshaAllah.
Vores profet 'Isa 'alayhi as-salam, vil jo komme tilbage og bekæmpe ad-dajal(anti-krist?). Derfor passer det vel fint nok at han er al-Masih/messias. Eller hvad?
Wa Allahu a'lam
Må Allah subhanahu wa ta'ala tilgive mig hvis jeg har sagt noget forkert.
Khurram skrev:Erik_Willumsgaard skrev:Khurram skrev:Salaam alekum
Ja det er rigtigt Jesus bliver omtalt som Masih i koranen blandt andet i surah Tawbah, og jøderne tror de har dræbt profeten masih hvilket er løgn, det har de ikke, men det troede de, de havde fordi en anden mand lignede jesus meget, også dræbte de ham og hængte ham op på et kors og troede de havde dræbt jesus. Da Allah vidste at de vil dræbe hans elskede profet Jesus fred være med ham valgte Han at løfte Jesus op til himlen, og Jesus vender tilbage igen nær dommedagen.
Kan man ikke godt sige, at i følge ens egen religion, er der en anden opfattelse af historien end i andre religioner, frem for ligefrem at beskylde deres tilhængere for at være fulde af løgn?
Nej det kan man ikke sige fordi der står i Koranen at Jesus marias søn blev taget op til himlen af Allah så det kan ikke være løgn da koranen er sådan en bog at alt det som står i den har været sandt. Så det jøderne siger at de har dræbt jesus er løgn, og det kristne siger om jesus at han er Guds søn er også forkert, i det koranen er en sand bog som er åbenbaret af Gud og ikke af nogle profet og Gud siger selv Han ingen søn kone har. Jeg håber ikke jeg har stødt nogle.
Khurram skrev:Erik_Willumsgaard skrev:Khurram skrev:Salaam alekum
Kan man ikke godt sige, at i følge ens egen religion, er der en anden opfattelse af historien end i andre religioner, frem for ligefrem at beskylde deres tilhængere for at være fulde af løgn?
Nej det kan man ikke sige fordi der står i Koranen at Jesus marias søn blev taget op til himlen af Allah så det kan ikke være løgn da koranen er sådan en bog at alt det som står i den har været sandt. Så det jøderne siger at de har dræbt jesus er løgn, og det kristne siger om jesus at han er Guds søn er også forkert, i det koranen er en sand bog som er åbenbaret af Gud og ikke af nogle profet og Gud siger selv Han ingen søn kone har. Jeg håber ikke jeg har stødt nogle.
Yosef skrev:Jesus er Messias hos de Kristne - men hvis han også er det hos muslimerne, er der noget jeg ikke forstår. Jeg har også fulgt det link Yassin har lagt ind, men det bliver man ikke klogere af.
Azir skrev:Hej,
messias skikkelsen er velkendt og meget central i både jødedom og kristendom og det der skiller de tos opfattelser er hvorvidt Isa/Jesus er messias eller ej; de kristne siger det er messias, jøderne siger det ikke er! Men hvad siger Quran: 5:75 -
"The messiah, son of Mary, was no other than a messenger, messengers (the like of whom) had pased away before him. And his mother was a saintly woman. And they both used to eat (earthly) food. "
og ligeledes,
Quran 4:157, "That they [the Jews] said (in boast), "We slew the Messiah, Jesus son of Mary, the messenger of Allah"; yet they did not slay him, neither crucified him, ..."
Jeg kan forstå at muslimer og kristne er enige om at det er messias, men hvis det er messias - jødernes længe ventede frelser - hvorfor er han så i sura 5:75 at sammeligne med budbringerne før ham og ikke speciel ? Ham jøderne altid har ventet på ER speciel og ham de kristne siger er messias ER ifølge dem speciel - hvorfor siger Quran at han var helt almindelig og hvorfor siger Jøderne ifølge sura 4:157 at de har dræbt messias når det er ham de har ventet på ? For mig giver det ikke nogen mening - håber der er nogen der kan forklare!
tak!
Synes du bare at det - ikke holder en meter - som du skriver.
Azir skrev:Al-Mumina> hej!
tja, har læst ovenstående gennemgang før - den fremgår jo på mange sider på nettet.
Med hensyn til 5. mosebog, 18:18 står der ifølge den statsautoriserede danske bibel følgende: "Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremså for dem, og jeg vil lægge mine ord i hans mund. Han skal forkynde dem alt det, jeg befaler ham[...]".
Mosebøgerne, som ovenstående er taget fra, omhandler Moses pagt med gud, inkl. de ti bud. Moses var som sagt jødisk leder og når han taler, taler han jo selvfølgelig til jøderne. I mit citat skrives der at profeten skal finde blandt tilhørernes egen midte eller i dit tilfælde blandt deres brødre - hvilket jo næsten er det samme. Selvfølgelig skal personen komme af abrahams slægt, men med det i mente, synes du så det er mest naturligt at der tales om en person af Ishmael eller Isaacs slægt ?Synes du bare at det - ikke holder en meter - som du skriver.
Azir skrev:Al-Mumina> I faderens, sønnens, og helligåndens navn <--- dette går da ikke imod profetien som du skriver ? forstår ikke hvad du mener med det ?
| Trykkefrihedsselskabet afviser Koran-forbud Forum: Politik og samfund Forfatter: IslamicMinded Svar: 14 |
konverterer og begå fejl Forum: Islam Forfatter: lena Svar: 2 |
IslamiC.dk fejl idag og igår er nu løst! Forum: IslamiC.dk Forfatter: AbU Svar: 1 |
Særpræget Koran recitation Forum: Islam Forfatter: anonymouse26 Svar: 22 |
Koran vers Forum: Islam Forfatter: IslamInBosnia Svar: 1 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst