Hvilke medier er der "tilbage"??

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Hvilke nyhedsmedier ser du?

TV 2
22
35%
DR 1
19
31%
DR 2
11
18%
CNN eller BBC
1
2%
Arabiske medier, fx. Al Jazee´ra
9
15%

Afgivne stemmer : 62

Hvilke medier er der "tilbage"??

Indlægby Mikaaeel » fre apr 28, 2006 23:24

Assalamu alaikum wa rahma-tullah

Jeg synes desværre ikke der findes RET mange medier i DK, som er særlig nuancerede. Engang var jeg også af den opfattelse at DR2 var mere troværdig end de andre (TV-A, og især TV2 :x ) Men jeg synes desværre at også DR2 (Deadline) løber mere og mere i islamofobiens fodspor, bl.a. ved at benytte erklærede islamofober som "neutrale" eksperter.

Der findes dog gode initiativer som fx. programmet "Adam og Asmaa" som vi kan nyde hver onsdag. :D Programmet i onsdags indeholdt et spændende interview med Georg Metz!

Generelt er TV-2 Nyhederne og til dels også TV-A fyldt med så mange vrangbilleder, halve sandheder og direkte løgnagtig og overfladisk "journalistik" (hvis man overhovedet kan kalde det det!) at det ofte er mere skadeligt end gavnligt at se deres nyhedsudsendelser! Det eneste man kan bruge dem til er blive opdateret om hvad der sker ude i verden og i det politiske Danmark, men deres fortolkninger er derimod elendige, vildledende og mangelfulde.

Ellers hvis vi kigger på de danske aviser, så har vi jo Politiken og Information som nok er de bedste og mest troværdige aviser i DK, iflg. min mening.

Hvilke aviser og nyheder læser I andre?

Wa salaam

Mikaa´eel Muhammad
Brugeravatar
Mikaaeel

Geografisk sted: Nørrebronx

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby islamicdkbruger » lør apr 29, 2006 09:07

Wa'alaykum as-salam wa-rahmtullahi wa-barakatuhu,

Ja, du har da ret i, at det er nok ikke de mest troværdige medier vi har i Danmark. Det trist, fordi man ved ikke hvor troværdige de er når de meddeler nogle nyheder. Men dog, så ser jeg nogle gange al-jazeera, som er en arabisk nyhedskanal, som faktisk er fin nok. Der er nogle programmer i de danske medier, som er "OK", men på den anden side, så kan man også, som du siger, mærke islamofobiens fodspor.

Til dagligt læser jeg politiken og JP (som ikke er troværdig:s) :p

Ma'assalama
islamicdkbruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør apr 29, 2006 09:37

Nu kender jeg ikke så meget til de forskellige TV-kanaler, da jeg ikke ser så meget fjernsyn. For det er en lidt ineffektiv formidling. I en halv times TV-avis får man ikke en gang så mange nyheder og analyser, som der kan stå i én spalte i en morgenavis. Derfor vil TV-mediet nødvendigvis altid være meget overfladisk, medmindre der er tale om f.eks. interviews, hvor der bliver taget rigtig god tid eller f.eks. hele tema-aftener på DR2.

Men jeg synes nu, at I er lidt for negativ mht. troværdigheden. Og jeg synes bredden i synsvinkler i nyhedsformidlingen og analyserne viser, at der ikke er tale om, at alle journalister på nogen måde er ensrettede.

Men aviserne har jo hver deres grundlæggende synsvinkel. Berlingske Tidende er konservativ, JyllandsPosten Venstre/konservativ somme tider med hældning mod DF, Information er nærmest SF-orienteret, Kristeligt Dagblad og Politiken socialdemokratisk/radikale og Børsen også helt klart Venstre/Konservativ, men på ingen måde DF.

Og så ved man jo lidt om, hvad man får. Man skal ikke forvente den store kritik af staten og erhvervslivet i JyllandsPosten og Berlingske Tidende; men så kan man alligevel somme tider blive så herligt overrasket også i begge disse aviser, som f.eks. har kørt Frank Grevil-sagen, kritikken af Maersks rolle under krigen mv. mv.

For dygtige journalister vil ikke finde sig i at blive pålagt særligt mange begrænsninger i at forfølge en god historie, når de ser den. Derfor vil man af til se endog meget kritisk og god journalistik i selv de mest konservative medier. Og Information f.eks. vil ikke holde sig tilbage fra at afdække en skandale med udspring i SF.

Så jeg mener bestemt, at man er rimeligt godt orienteret, hvis man læser et bredt udsnit af de nævnte morgenaviser.

Men jeg synes helt i glemmer radioen. Radioen har den fordel, at man kan modtage masser af information, mens man vasker op, stryger, gør rent, rydder op osv. Og her kan særligt radioens P1 anbefales ud over alle grænser. Radioaviserne giver den aktuelle information, Orientering de mere dybdegående analyser, og alle interview-programmer bringer os alle meget tæt på spændende personligheder. Og der er faktisk rigtigt mange spændende vinkler i næsten alle programmer på mødet mellem Islam og ikke-muslimer.

Så jeg vil mene: Læs morgenaviser (også gerne udenlandske som f.eks. International Herald Tribune, New York Times, Die Zeit, Le Monde, Neue Zürcher Zeitung, El Pais, Dagens Nyheter, Moscow News osv. osv.) og hør radioens P1, og glem alt om TV!!

Mht. islamofobi, så er den selvfølgelig allermest udbredt i JyllandsPostens læserbreve. Og kommentarboksen i Berlingeren kan også være slem. På den anden side synes jeg også rigtigt mange journalister gør en stor indsats for at sætte sig ind i de problemer indvandrere og muslimer har med at blive integreret i samfundet. Mange tilfælde af diskrimination på arbejdspladser og i nattelivet dækkes f.eks. meget grundigt.

Men jeg synes godt i må nævne nogle grelle eksempler på islamofobien med citater og kilder, så vi kan diskutere dem igennem, og give modsvar, f.eks. gennem læserbreve.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby Mikaaeel » lør apr 29, 2006 13:06

Hejsa Erik! :D

Erik_Willumsgaard skrev:Nu kender jeg ikke så meget til de forskellige TV-kanaler, da jeg ikke ser så meget fjernsyn. For det er en lidt ineffektiv formidling. I en halv times TV-avis får man ikke en gang så mange nyheder og analyser, som der kan stå i én spalte i en morgenavis. Derfor vil TV-mediet nødvendigvis altid være meget overfladisk, medmindre der er tale om f.eks. interviews, hvor der bliver taget rigtig god tid eller f.eks. hele tema-aftener på DR2.

Du har ret! Men desværre er der færre og færre der giver sig tid til at læse aviser. De fleste bliver "updated" vha. TV. Men især de unge bruger også nettet, og det er jo fint, fordi der kan man selv surfe rundt og tjekke nyhederne fra forskellige vinkler. Dog er der også mange faldgrubber på nettet - men med lidt sund fornuft kommer man langt, det gælder vel egentligt i alle livets gøremål :D

Men mht. til den ringe standard af TV-nyhederne.. Det er jo ganske alarmerende, når det førende nyhedsmedie er så vildledende. Dermed vil man også få en vildledt befolkning. Desværre er der alt for mange der helt ukritisk accepterer alt hvad speakeren fortæller...det viser jo noget om det uddannelsesniveau befolkningen er på.

Men jeg synes nu, at I er lidt for negativ mht. troværdigheden. Og jeg synes bredden i synsvinkler i nyhedsformidlingen og analyserne viser, at der ikke er tale om, at alle journalister på nogen måde er ensrettede.

Nej, jeg har heller ikke sagt alle journlister! :D Men der er visse standardreplikker som de fleste TV-medier fyrer af, og vinklingen på historierne er påfaldende ens hver gang.

Men aviserne har jo hver deres grundlæggende synsvinkel. Berlingske Tidende er konservativ, JyllandsPosten Venstre/konservativ somme tider med hældning mod DF, Information er nærmest SF-orienteret, Kristeligt Dagblad og Politiken socialdemokratisk/radikale og Børsen også helt klart Venstre/Konservativ, men på ingen måde DF.

Yep, her kan man nemmere skille fårene fra bukkene!
:wink:

Og så ved man jo lidt om, hvad man får. Man skal ikke forvente den store kritik af staten og erhvervslivet i JyllandsPosten og Berlingske Tidende; men så kan man alligevel somme tider blive så herligt overrasket også i begge disse aviser, som f.eks. har kørt Frank Grevil-sagen, kritikken af Maersks rolle under krigen mv. mv.

Gode eksempler på virkelig ibundgående journalistik. Men se nu hvilken hetzh der bliver kørt imod dem. Der er ikke ret mange der taler om ytringsfrihed i denne sag. Hvad er dette egentlig for noget? Er ”staten og journalistik uafhængige” og ”ytringsfrihed universel”? HMM.. Det er lidt komisk engang imellem. Men det ville være glædeligt med flere journalister af ovenstående kaliber - nogen der tør at udfordre magthaverne! ( Istedet for at trampe rundt på minoriteterne og socialt udsatte grupper) Spørgsmålet er bare om der på længere sigt er arbejde til sådanne dristige journalister? Jeg tvivler.... Den "frie" presse længe leve! :?

Men jeg synes helt i glemmer radioen. Radioen har den fordel, at man kan modtage masser af information, mens man vasker op, stryger, gør rent, rydder op osv. Og her kan særligt radioens P1 anbefales ud over alle grænser. Radioaviserne giver den aktuelle information, Orientering de mere dybdegående analyser, og alle interview-programmer bringer os alle meget tæt på spændende personligheder. Og der er faktisk rigtigt mange spændende vinkler i næsten alle programmer på mødet mellem Islam og ikke-muslimer.

God pointe! I radioudsendelserne er der ofte plads til mange flere spændende vinkler end de som bliver præsenteret på Tv.

Så jeg vil mene: Læs morgenaviser (også gerne udenlandske som f.eks. International Herald Tribune, New York Times, Die Zeit, Le Monde, Neue Zürcher Zeitung, El Pais, Dagens Nyheter, Moscow News osv. osv.) og hør radioens P1, og glem alt om TV!!

Mht. islamofobi, så er den selvfølgelig allermest udbredt i JyllandsPostens læserbreve. Og kommentarboksen i Berlingeren kan også være slem. På den anden side synes jeg også rigtigt mange journalister gør en stor indsats for at sætte sig ind i de problemer indvandrere og muslimer har med at blive integreret i samfundet. Mange tilfælde af diskrimination på arbejdspladser og i nattelivet dækkes f.eks. meget grundigt.

Men jeg synes godt i må nævne nogle grelle eksempler på islamofobien med citater og kilder, så vi kan diskutere dem igennem, og give modsvar, f.eks. gennem læserbreve.

Jo det er en god ide, men spørgsmålet er om hvilken effekt det har? Burde man i stedet ikke rette skytset imod selve avisernes redaktioner, fordi det er dem som publicerer indlæg der er nedværdigende og forhånende for visse befolkningsgrupper? Burde vi ikke stille spørsmålstegn ved disse redaktioners hensigter? Efter min mening er de personer som skriver selve de hadefulde læserbrev (mod bl.a. muslimer) så langt uden for pædagoisk rækkevidde at vores modsvar ville prelle af på dem.

Mvh. Mikaa´eel
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Azir » lør apr 29, 2006 14:58

Hej Mikaa'el, jeg synes du kommer med nogen ret ekstreme påstande. Erik skrev "Men jeg synes godt i må nævne nogle grelle eksempler på islamofobien med citater og kilder, så vi kan diskutere dem igennem, og give modsvar, f.eks. gennem læserbreve."
Det lade til at du mere gentager det du allerede har sagt end at svare på det som du bliver spurgt om.
Brugeravatar
Azir
Aktiv Bruger

Indlægby Mikaaeel » lør apr 29, 2006 18:04

Fred Azir,

Jeg fremstiller faktisk en anden løsningsmodel en den som Erik foreslog. Jeg synes nemlig i bund og grund at Eriks forslag er fornuftigt, men spørgsmålet er hvor givende det er at debattere med "uvidende" mennesker som ikke engang formår at holde en anstændig tone i debatten? For mig at se er det temmelig opslidende og ofte spild af tid. Jeg mener man burde sætte ind på et højere niveau - hvorfor ikke (enten i form af læserbreve, kronikker eller andet) stille spørgsmål til redaktionerne om hvorfor de vælger at fylde deres aviser med de samme racistiske læserbreve dag efter dag?

Samtidig kunne man supplere kritikken af redaktionerne med nogle gode læserbreve og kronikker der appellerer til fornuftig og fredelig sameksistens på tværs af kulturelle og religiøse forskelle.

Min kritik retter sig faktisk imod hele samfundsdebatten, da jeg mener at den er kørt fuldstændig af sporet - og er det ikke pga. uvidenhed at ideer som racisme og lign. kan spredes til tvivlende sjæle?

Du må gerne fortælle mig hvilke af mine påstande der er ekstreme. Jeg synes ikke jeg har udtrykt mig ekstremt på nogen måde.

Mikaa´eel
Gammelt kinesisk ordsprog siger: Den som aldrig sover... er altid vågen ;)
Brugeravatar
Mikaaeel

sorte Huller???

Indlægby Udii » man maj 15, 2006 07:55

Selamun Aleykum....

Jeg har en opgave om sorte huller...'

Er der nogen der ka hjælpe mig???
Brugeravatar
Udii

Indlægby AbU » man maj 15, 2006 13:25

Salam Aleikum.

Udii, skriv det du skal have hjælp til, under StudieSnak kategorien, så er jeg sikker på du får noget hjælp :)

Fred
AbU

Indlægby Adeeem » man maj 15, 2006 16:19

Wa alaykum salam akhi Mikaaeel..

Jeg ser faktisk ikke meget danske TVer, men tyrkiske..

Tyrkiske nyheder er faktisk spændende end danske..
Danske nyheder taler næsten altid om politik ovs..
Tyrkiske nyheder kommer ofte med sjove, spændende og fanatiske nyheder..

Der er ik så mange film i danske TV.. Men mest serier..
I Tyrkiske er der både serier og film.. Jeg kan nævne mange tyrkiske serier, for ser dem meget..:D
Adeeem
Sølv Bruger

Indlægby Deen » man maj 15, 2006 16:30

Assalamu Alaykum

Nu hvor du nævner tyrkiske nyheder, så kom jeg i tanke om de bosniske nyheder.
Bosnien må være et af de lande der har MINDST at fortælle om hvad der sker!
Sidste gang jeg læste en "rigtig" avis dernede stod der noget om en mand der har brækket lillefingeren, en total ukendt mand der brækkede lillefingeren i en slåskamp. Og det stod så i en national avis der blev solgt i hele landet.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » man maj 15, 2006 16:30

Adeeem skrev:Wa alaykum salam akhi Mikaaeel..

Jeg ser faktisk ikke meget danske TVer, men tyrkiske..

Tyrkiske nyheder er faktisk spændende end danske..
Danske nyheder taler næsten altid om politik ovs..
Tyrkiske nyheder kommer ofte med sjove, spændende og fanatiske nyheder..

Der er ik så mange film i danske TV.. Men mest serier..
I Tyrkiske er der både serier og film.. Jeg kan nævne mange tyrkiske serier, for ser dem meget..:D

Tænk, jeg synes, at der er alt for mange film, og alt for få informative udsendelser i dansk TV.

Ud fra din beskrivelse, Adeem, synes jeg det lyder som om tyrkisk TV har en endnu dårlige kvalitet end dansk TV.

Hvordan får du i øvrigt danske nyheder, gennem at læse avis, eller høre radio?
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby Adeeem » man maj 15, 2006 17:02

Deen skrev:Assalamu Alaykum

Nu hvor du nævner tyrkiske nyheder, så kom jeg i tanke om de bosniske nyheder.
Bosnien må være et af de lande der har MINDST at fortælle om hvad der sker!
Sidste gang jeg læste en "rigtig" avis dernede stod der noget om en mand der har brækket lillefingeren, en total ukendt mand der brækkede lillefingeren i en slåskamp. Og det stod så i en national avis der blev solgt i hele landet.

Ve aleykum selam..

Hahahahah, kender det godt..:D
Senest rettet af Adeeem tirs maj 16, 2006 16:00, rettet i alt 1 gang.
Adeeem
Sølv Bruger

Indlægby Deen » man maj 15, 2006 19:21

Det er næsten værre end EB :D

(ahem, vil bare minde dig om min salaam :wink:)
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Mikaaeel » man maj 15, 2006 21:10

Assalamu alaykum,

Jeg kan se at TV-2 ligger lunt i svinget, skarpt efterfulgt af DR 1 og så DR 2 på en 3. plads.

Lidt en ufortjent føring til TV-2, iflg. min mening :)

Wa salaam

Mikaa´eel Muhammad
Gammelt kinesisk ordsprog siger: Den som aldrig sover... er altid vågen ;)
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby aya » man maj 15, 2006 21:51

As-salam u laykum...

Jeg ser mere Al Jazee´ra og derefter Dr. 1...
aya

Indlægby Adeeem » tirs maj 16, 2006 16:00

Deen skrev:Det er næsten værre end EB :D

(ahem, vil bare minde dig om min salaam :wink:)

Upsss :oops:
Adeeem
Sølv Bruger

Re: Hvilke medier er der "tilbage"??

Indlægby Zulkarneyn » ons aug 20, 2008 21:50

Salam og hej alle

Jeg er selv tyrker og jeg ser både tyrkiske, danske og engelske nyheder.
Erik du siger at tyrkiske nyheder lyder dårligere end danske. Det er jeg ikke helt enig med. Tyrkiske nyheder giver en meget bredere perspektiv og er meget mindre subjektiv end danske nyeder. Som eksempel kan jeg give Georgien - Rusland konflikten. De danske nyhedsprogrammer (tv) får deres kilder af andre tv stationer så som CNN BBC osv. Derfor fremstilles der på danske nyheder at Rusland har skylden i alt. Mens tyrkerne bruger deres egne kilder og derfor får vi den luksus at se begge sider af krisen.

Der er også meget forskel på de forskellige kanaler i Tyrkiet. I må undskylde mit sprog men kanaler så som showtv og kanal d er det rene beep, jeg fatter simpelthen ikke hvorfor der stadig er mennesker derude der ser dette nonsense. Og hvis der er nogle tyrkere herinde så for allahs skyld se tv kanaler så som samanyolu og kanal 7 og lad være med at støtte de andre terrorsiter = kanald(ergenekon)

I kender det måske ikke, men todayszaman.com kan jeg anbefale til alle herinde, det er den engelske version af den største tyrkiske avis Zaman. Zaman har vundet masser af priser, så som objektivitet osv. Prøv selv :-)

Og jeg er ikke ny her men sidste gang jeg skrev var for 2 år siden... hehe, derfor skriver jeg til et indlæg som er 2 år gammel.
Brugeravatar
Zulkarneyn

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 14 perler
Fået : 8 perler

Indlægby AbU » ons aug 20, 2008 22:08

Salam Aleikum,

En anden bemærkelsesværdige ting ved tyrkiske medier er, at de virkelig kommer tæt på stederne - bogstavelig talt.

I forhold til danske mediers subjektiv redaktionelle linje - specielt hvad angår indlands politiske emner - så mindes jeg at have set et svensk dokumentar som illustrerer dette. Håber jeg kan finde et link til det.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby ilhano » tors dec 04, 2008 18:57

[quote="AbU"]Salam Aleikum,

En anden bemærkelsesværdige ting ved tyrkiske medier er, at de virkelig kommer tæt på stederne - bogstavelig talt.

I forhold til danske mediers subjektiv redaktionelle linje - specielt hvad angår indlands politiske emner - så mindes jeg at have set et svensk dokumentar som illustrerer dette. Håber jeg kan finde et link til det.

Fred[/quote]
Wa Assalam

Hehe, jeg husker en gang hvor der i tyrkiske nyheder var en kameramand og journalist der løb sammen med demonstranterne da politiet ville opløse det :P
Tyrkiske journalister er lidt ligesom "paparazzi" agtige, de SKAL bare have nyheden om det så skulle koste dem livet.

Jeg ser selv alle mulige tv-kanaler. Dem med det bedste billedkvalitet, der er jeg... LoL... Sådan lidt ligeglad med om det så er en kanal jeg hader... :P
Brugeravatar
ilhano

Geografisk sted: København

Lignende emner

Tilbage til Temaer