Skal en kone være hjemmegående, når hun bliver gift?

Temaer (udvalgt af admins)

Redaktør: Fri Debat Mods

Ja, i hvert fald!
3
6%
Nej, overhovedet ikke!
25
51%
Kommer an på, hvor meget manden tjener!
21
43%

Afgivne stemmer : 49

Indlægby Slettet_MJP » ons dec 28, 2005 02:35

Assalâmu 'alaykum..

Jeg ved godt det er tilladt i Islâm, at kvinder arbejder.. Men jeg er interesseret i at se, hvor mange af jer mænd, der vil giftes med en kvinde der er aktiv på arbejdsmarkedet.. Vil du synes det er fint hun arbejder, eller ser du hellere hun bliver hjemme?

Ma'salâma..
Allâhumma sallî wa sallam wa baraka 'ala sayyidinâ Muhammad wa 'ala âlihi wa sahbihi ajma'în
Brugeravatar
Slettet_MJP
Sølv Bruger

Geografisk sted: al-Ardh

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby slettet- » ons dec 28, 2005 02:41

al salam aleikum

spørger du mig så kommer det helt andpå hvad hun skal arbejde med, jeg vil ikke have at hun skal arbejde et sted hvor hun bliver krænket. Det skal være et sted der respekterer hendes hijab, et sted hun kan føle sig tilpas, et sted hvor hun kan gør alt hvad en muslimsk kvinde kan gør, et sted hvor hun ikke kommer i fysisk kontakt med mænd.. hvis dette kan lade sig gør, så kan jeg ikke drømme om at forbude hende noget Allah (Subhana wa ta'ala) har gjort lovligt for hende.

wa al salam
slettet-
Aktiv Bruger

Indlægby Jennah » ons dec 28, 2005 03:48

Wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatuh

jiz skrev:spørger du mig så kommer det helt andpå hvad hun skal arbejde med, jeg vil ikke have at hun skal arbejde et sted hvor hun bliver krænket. Det skal være et sted der respekterer hendes hijab, et sted hun kan føle sig tilpas, et sted hvor hun kan gør alt hvad en muslimsk kvinde kan gør, et sted hvor hun ikke kommer i fysisk kontakt med mænd.. hvis dette kan lade sig gør, så kan jeg ikke drømme om at forbude hende noget Allah (Subhana wa ta'ala) har gjort lovligt for hende.

Hvis du selv skulle bestemme, hvad så?
Hjemmegående eller ude på arbejdsmarked :)

Ma'Salaam ..
Our beloved Prophet (salla lāhu 'alayhi wa sallam) said:

Tears are an aspect of mercy which Allâh has put in the hearts of His slaves
Brugeravatar
Jennah

Geografisk sted: København

Indlægby Abu Muhammad » ons dec 28, 2005 10:02

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullahi wa barakatu

Når jeg inshaAllah en dag bliver gift vil jeg lade det være op til min kone om hun vil arbejde eller ej. Personligt vil jeg foreslå (og foretrække) at hun arbejder - hvert fald i en periode - så længe det er en arbejdsplads som ikke gør det umuligt for hende at overholde ahkam Allah subhanahu wa ta'ala. Jeg tror det må blive meget kedeligt og træls hvis man dag ud og dag ind bare skal gå hjemme og kun passe hus og børn. Hvis hun hellere vil det vil jeg selvfølgelig ikke presse hende til noget andet, men jeg vil hvert fald ikke holde hende tilbage fra at være en del af arbejdsmarkedet.

Altså vil jeg opfordre hende til at være en del af arbejdsmarkedet, men hvis hun ikke har lyst til det så vil jeg ikke presse hende inshaAllah.

SubhanAllah vores elskede og ærede Shafi' Al-Mustafa 'alayhi afdal as-salat wa salam sagde at den bedste muslim er den der behandler sin kone bedst.

Må Allah Ta'ala holde os langt væk fra at undertrykke nogen og være uretfærdige. Må Allah Ta'ala give os sabr og lade ethvert ægteskab blive lykkeligt og funderet på ægte kærlighed.

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatu
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 3 perler

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons dec 28, 2005 13:09

Hvis jeg lige må komme med en praktisk bemærkning, så kan det være meget svært i Danmark at få en ordentlig bolig med god plads til en familie, børneværelser mv., hvis man kun har én indkomst. Medmindre man bor i eller flytter til Vestjylland eller Lolland, hvor man kan købe huse for næsten ingenting.

I København skal man jo let af med 3-4 millioner kroner for en lejlighed eller et hus af en rimelig størrelse.

Hvorfor skal det i øvrigt være kvinderne, som er hjemmegående, hvis man vil nøjes med én indtægt i familien? Er det ikke mere noget kulturelt end religiøst betinget?
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby As-shams » ons dec 28, 2005 13:29

Hej Erik,

I Islam er det manden der har forsørgerpligten, derfor diskuteres det ik så meget om hvorvidt han skal være hjemmegående.. Så det er ikke kulturelt betinget.

De penge en kvinde tjener er hendes egne, og hun behøver ikke dele dem mend hendes mand, men mon ik de fleste bruger det de tjener til husholdningen.. som du selv er inde på, så er det ret dyrt at få det til at køre rundt, hvis man gerne vil have bolig, bil, pænt tøj, rejser osv osv.. der er jo 100-vis af ting..

Men hvis min mand ville have lidt barsel med vores næste barn , skulle det da være mig en glæde at lade ham nyde det, for det er nu skønt at være sammen med de små 24/7 for en tid.

As-shams
Senest rettet af As-shams ons dec 28, 2005 13:54, rettet i alt 1 gang.
>>> ":Mennesker skal ikke leve i forskellige verdener, men forskelligt i verden."<<< Bent Madsen, cand.pæd.pæd. og lektor ved CVU Storkøbenhavn, er leder på Nationalt Videnscenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE).
As-shams
Aktiv Bruger

Re: Vil du have din (kommende) kone skal arbejde?

Indlægby Deen » ons dec 28, 2005 13:51

Miss_Jihad_Princess skrev:Assalâmu 'alaykum..

Jeg ved godt det er tilladt i Islâm, at kvinder arbejder.. Men jeg er interesseret i at se, hvor mange af jer mænd, der vil giftes med en kvinde der er aktiv på arbejdsmarkedet.. Vil du synes det er fint hun arbejder, eller ser du hellere hun bliver hjemme?

Ma'salâma..

Wa Alaykumu As-salam kære søster

Inshallah det går godt.

Jeg vil aldrig nogensinde tvinge min fremtidige kone i arbejde, om jeg så ender med at bo på gaden med en dåse foran mig og tigger om penge.
Hvis hun vil arbejde, så vil jeg give hende lov til det, sålænge det ikke er et arbejde hvor hun ikke kan passe sine Islamiske pligter eller bliver nødt til at gå klædt på en ikke passende måde.
Er det en arbejdsplads hvor hun ikek bliver respekteret og konstant krænket så vil jeg FÅ den til at udvise respekt overfor hende.

Angående pengene så er de naturligvis hendes og jeg ville ikke røre dem, ønsker hun at dele pengene med familien så må hun også det. Det er ikke sådan at jeg virkelig vil lægge vægt på at det er mig der skal forsørge familien og kun mig!

Håber det var svar nok.

Wa Alaykumu As-salam
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons dec 28, 2005 14:17

as-shams skrev:Hej Erik,

I Islam er det manden der har forsørgerpligten, derfor diskuteres det ik så meget om hvorvidt han skal være hjemmegående.. Så det er ikke kulturelt betinget.

De penge en kvinde tjener er hendes egne, og hun behøver ikke dele dem mend hendes mand, men mon ik de fleste bruger det de tjener til husholdningen.. som du selv er inde på, så er det ret dyrt at få det til at køre rundt, hvis man gerne vil have bolig, bil, pænt tøj, rejser osv osv.. der er jo 100-vis af ting..

Men hvis min mand ville have lidt barsel med vores næste barn , skulle det da være mig en glæde at lade ham nyde det, for det er nu skønt at være sammen med de små 24/7 for en tid.

As-shams

Hej As-Shams

OK, så har manden forsørgerpligten. Men det kan vel ikke indebære, at alle kvinder skal være hjemmegående, bl.a. når man tænker på, at der i følge Islam er nødt til at være kvindelige læger, fysioterapeuter sygeplejersker mv. til at behandle og pleje kvindelige patienter - så vidt jeg har forstået.

Og jeg kan heller ikke forstå, at kvindens indtægter er "hendes egne", altså at hun kan bruge dem til ren fornøjelse, mens manden skal tjene til huslejen, el, vand, gas, kontingenter, buskort, forsikring, børnehave, fritidshjem samt alle andre faste udgifter samt til kost, tøj, rejser, ja og eventuelt til en bil.

Jeg vil tro, at det i de fleste husholdninger er således, at de månedlige faste udgifter udgør mere end én indkomst, hvis man bare bor nogenlunde godt. Og så kan det altså ikke lade sig gøre, at kvinden bruger hele sin indkomst på egne fornøjelser.

Jeg kan heller ikke forstå snakken om mændene skal "tvinge" sin kone til at arbejde eller eventuelt til at lade være.

PS: Jeg kan heller ikke forstå den med om kvinder skulle være på arbejdspladser, hvor de bliver krænkede. Det vil da ingen finde sig. Og hvis det sker, rejser fagforeningerne da sag om sexchikane, hvilket gerne udløser store erstatninger.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Soul » ons dec 28, 2005 14:21

Assalamu 'alaikum

Jeg har ikke rigtigt hørt før, at hvis konen tjener penge, at det så er hendes egne. Er det ikke noget man finder ud af indbyrdes?
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Deen » ons dec 28, 2005 14:27

Hej Erik

håber du har det godt og håber det er i orden jeg tilføjer noget til jeres debat :)

Det er sådan at manden SKAL forsørge kvinden. Kvinden må gerne arbejde, men når hun arbejde så må manden IKKE tage hendes penge, medmindre kvinden giver lov til det.

Så det er muligt at begge indkomster går til husleje og hvad ved jeg. Det skulle ikke undre mig hvis de fleste Muslimske kvinder i Danmark der arbejder lader manden bruge pengene på husleje og regninger.

Angående at tvinge kvinder i arbejde. I.flg. Islam så må en mand IKKE under nogen omstændigheder tvinge sin kone i arbejde hvis hun ikke selv ønsker det.

Angående krænkelse, så menes der ikke kun sexchikane, men det kan også gæle nedgørelser, mobning e.lign.
Naturligvis bliver det stoppet her, men det er jo også det jeg siger. jeg vil forhindre det, eller få sat en stopepr for det.
det er jo heller ikke altid at offeret vinder de sager, desværre.

Fortsat god ferie.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Labana » ons dec 28, 2005 14:27

S.A

Jeg vil foretrække, at min kone arbejder. Det vil nok også være en som arbejder, da det passer bedre til min person.

Det vigtigt at man ikke glemmer sin kones helbred. Rengørings-arbejde kan være fysisk hårdt og rimelig sundhedsskadeligt, så jeg vil ikke foretrække, at min kone skulle arbejde med rengøring, som så mange andre ønsker.

Jeg stemmer for faglærte koner!! :)

wa'salam
H-Y
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægby Soul » ons dec 28, 2005 14:30

Assalamu 'alaikum

Deen og andre: Hvis kvinden gerne vil dele sine penge med sin mand, må han så ikke tage imod dem?!

Desuden, som jeg tidligere sagde, har jeg ikke hørt eller læst før, at de penge en kvinder tjener, er hendes helt egen. . .
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons dec 28, 2005 14:31

Deen skrev:
......Er det en arbejdsplads hvor hun ikek bliver respekteret og konstant krænket så vil jeg FÅ den til at udvise respekt overfor hende.
..........

Hm jeg tror nok, at man ville spærre øjnene noget op på arbejdspladserne, hvis de ansatte kvinders mænd kom og stillede krav om mere respekt på deres vegne.

Forestil dig, at din kone er direktør i et stort firma, vil du så henvende dig til bestyrelsesformanden og kræve mere respekt? Eller hvis hun er rektor for et gymnasium, vil du så henvende dig til undervisingsdirektøren? Eller hvis hun er minister i regeringen, vil du så henvende dig til statsministeren? Eller hvis hun er overlæge, vil du så henvende dig til hospitalsdirektøren, eller eller..?

Jeg synes ikke det lyder realistisk, og jeg vil være meget spændt på, hvordan det ville virke.

Og tror du ikke også, at din kone ville blive meget flov over sådan en situation?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons dec 28, 2005 14:37

YunusIslam skrev:
Erik_Willumsgaard skrev:
Deen skrev:
......Er det en arbejdsplads hvor hun ikek bliver respekteret og konstant krænket så vil jeg FÅ den til at udvise respekt overfor hende.
..........

Hm jeg tror nok, at man ville spærre øjnene noget op på arbejdspladserne, hvis de ansatte kvinders mænd kom og stillede krav om mere respekt på deres vegne.

Forestil dig, at din kone er direktør i et stort firma, vil du så henvende dig til bestyrelsesformanden og kræve mere respekt? Eller hvis hun er rektor for et gymnasium, vil du så henvende dig til undervisingsdirektøren? Eller hvis hun er minister i regeringen, vil du så henvende dig til statsministeren? Eller hvis hun er overlæge, vil du så henvende dig til hospitalsdirektøren, eller eller..?

Jeg synes ikke det lyder realistisk, og jeg vil være meget spændt på, hvordan det ville virke.

Og tror du ikke også, at din kone ville blive meget flov over sådan en situation?

det bedste man kan gøre er at ikke ansætte sin kone der.

jeg vil være meget jaloux, hvis min kone snakker med andre fyre, også selvom det foregår på et arbejds plads. og de samme krav som jeg har for min fremtidskone har jeg selv.

Undskyld, men det kan vel ikke være dig, som ansætter din kone? Vil du sende en ansøgning på hendes vegne?

Det kan jo i øvrigt være hun allerede har et godt job, når I bliver gift. Og det kan jo også være hun har en lang og god uddannelse, som hun gerne vil bruge?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Slettet_MJP » ons dec 28, 2005 14:43

Al_Jamilla skrev:Assalamu 'alaikum

Deen og andre: Hvis kvinden gerne vil dele sine penge med sin mand, må han så ikke tage imod dem?!

Desuden, som jeg tidligere sagde, har jeg ikke hørt eller læst før, at de penge en kvinder tjener, er hendes helt egen. . .

wa 'alaykum Assalâm wa Rahmatullâhi wa Barakâtuhu..

Wow, mashâ'Allâh, mange flere svar end jeg havde forventet!

Ukhti, hvis kvinden har lyst til at dele sine penge med sin mand, så han kan bruge nogle af dem på regninger osv., så må han gerne tage imod dem.. Men hvis en kvinde har lyst til at beholde sine penge selv, så er det hendes ret ifølge Islâm, da det er mandens pligt at sørge for de ting..

Jeg skal nok finde nogle ayat/hadeeth omkring det, så du og andre ikke tror det er noget jeg finder på.. :)

Ma'salâma..
Allâhumma sallî wa sallam wa baraka 'ala sayyidinâ Muhammad wa 'ala âlihi wa sahbihi ajma'în
Brugeravatar
Slettet_MJP
Sølv Bruger

Indlægby Soul » ons dec 28, 2005 14:46

YunusIslam skrev:
Erik_Willumsgaard skrev:
Deen skrev:
..........

det bedste man kan gøre er at ikke ansætte sin kone der.

jeg vil være meget jaloux, hvis min kone snakker med andre fyre, også selvom det foregår på et arbejds plads. og de samme krav som jeg har for min fremtidskone har jeg selv.

Assalamu 'alaikum

Jamen, hvis din kone skulle snakke med fyre på sit arbejde, så vil jeg tro at snakken ikke er pjat eller blot hygge. De er jo trods alt på en arbejdsplads. Medmindre man har frokostpause, og vil lige udveksle nogle ord med kollegaerne.
Og handler det ikke også om tillid?

Og jeg går ud fra, at i stort set på alle arbejdspladser, er der kvindelige og mandlige ansatte.
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons dec 28, 2005 14:48

Miss_Jihad_Princess skrev:wa 'alaykum Assalâm wa Rahmatullâhi wa Barakâtuhu..

Ukhti, hvis kvinden har lyst til at dele sine penge med sin mand, så han kan bruge nogle af dem på regninger osv., så må han gerne tage imod dem.. Men hvis en kvinde har lyst til at beholde sine penge selv, så er det hendes ret ifølge Islâm, da det er mandens pligt at sørge for de ting..

Jeg skal nok finde nogle ayat/hadeeth omkring det, så du og andre ikke tror det er noget jeg finder på.. :)

Ma'salâma..

Ja, det er jo et spændende emne! Men jeg synes altså stadig, at det lyder lidt urealistisk det med, at konen kan nægte at dele sine indkomst med familien. For det er faktisk således, at bare huslejen kan kræve mere end én husleje at betale. Hvis vi havde købt vores lejlighed i dag, ville vi skulle betale omkring 21.000 kr om måneden for at bo her.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Soul » ons dec 28, 2005 14:51

Miss_Jihad_Princess skrev:

wa 'alaykum Assalâm wa Rahmatullâhi wa Barakâtuhu..

Ma'salâma..

Assalamu 'alaikum

OK, søster. Det er bare fordi jeg kommer til at tænke på, om det ikke er noget man har fra de forskellige kulturer, man nu har kendskab til.

Men rart, at du gider at finde noget til mig omkring det :wink:
Jeg personligt synes bare, at det er smukt når en kvinde og hende mand, støtter hinanden økonomisk.
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons dec 28, 2005 15:15

Vi har før været inde på diskussioner omkring kvinder på arbejdsmarkedet i forhold til Islam. Der skrev jeg for et par måneder siden følgende:

Jeg hørte forleden en dag en historiker udtale, at Islams kvindesyn har været en stor forhindring for udvikling i de islamiske lande. I følge denne historiker, som jeg ikke fik navnet på, er det en norm i de islamiske lande, at kvinderne ikke er på arbejdsmarkedet.

Dette skulle være hovedårsagen til at landene i Mellemøsten ikke har gennemgået den samme rivende udvikling, som f.eks. Sydkorea og Singapore har i de sidste 60 år, men tværtimod oplevet stagnation eller tilbagegang. Jeg skal ikke kunne sige, om hans analyse er rigtig, men det lyder sandsynligt, at det betyder noget for et lands udvikling, hvis halvdelen af arbejdsstyrken ikke er på arbejdsmarkedet.

Hvis man mener, at det bedste er, at kvinderne trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet, når de bliver gift, så kan man jo komme til at understøtte den ovennævnte udvikling. Og er det godt?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Vil du (pige/kvinde) blive hjemmegående, når du bliver gift?

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons dec 28, 2005 16:51

I en anden tråd spørges mændene om de vil foretrække, at deres kommende kone holder op med at arbejde, når de bliver gift, og bliver hjemmegående?

Nu kunne jeg da også godt tænke mig at spørge, hvordan I som piger/kvinder har det? Vil I blive på arbejdsmarkedet/studiet, når I bliver gift en gang, eller vil I kvitte det hele for at blive hjemmegående? Fordi Islam lægger op til, at manden skal være hovedforsørgeren i familien?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Slettet_MJP » ons dec 28, 2005 17:29

Assalâmu 'alaykum wa Rahmatullâhi wa Barakâthu og hej..

Jeg har stemt, kommer an på hvor meget min mand tjener..
Hvis han har et godt job, og har råd til at forsørge mig og fremtidige børn inshâ'Allâh, så vil jeg foretrække at bive hjemme.. Både fordi jeg vil bruge min tid på mine børn, og så vil jeg selv opdrage dem.. Jeg vil ikke have at nogle tilfældige pædagoger i en børnehave skal opdrage på mine børn.. Men hvis der er en islamisk børnehave, så kan de komme derhen..
Inden jeg får børn vil jeg gerne arbejde, og jeg vil også gerne have en god uddannelse, i tilfælde af at jeg står i en situation hvor jeg SKAL arbejde for at klare mig..

Håber det var svar nok! =D

Ma'salâma og god aften!
Brugeravatar
Slettet_MJP
Sølv Bruger

Indlægby Deen » ons dec 28, 2005 17:32

Wa alaykumu assalam

Det er kvindens penge, hun kan gøre hvad somhelst med dem. Også hvis hendes ønske er at give dem til hendes mand.

Fred
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Deen » ons dec 28, 2005 17:38

Erik_Willumsgaard skrev:
Deen skrev:
..........

Altså hvis du forstod det på den måde at jeg bare vil storme ind ad døren og råbe "RESPEEEKTÉR MIN HUSTRUU". Det ville nok ikke være den bedste fremgangsmåde.
Jeg vil som de fleste andre klage over behandlingen, sammen med min kone! Jeg tror ikke hun ville blive pinligt berørt af at tage til sin chef sammen med sin mand og klage over kollegaerne.

Jeg vil henvende mig til den person der tager sig af den slags sager?

Man kan jo ikke henvende sig til hvem somhelst, hvis hun er rektor så duer det jo ikke at jeg henvender mig til rengøringspersonalet.

Desuden er der ikke ret mange chefer der bliver mobbet, krænket (osv.) i Danmark i forhold til de andre ansatte. Folk har alt for travlt med at kæmpe om en forfremmelse, eller virkelig imponere chefen, og det gør man jo ikke liige veda at råbe skældsord.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Temaer