venner/veninder vender ryggen til efter de bliver gift

Præsenter dig selv og evt. spørgsmål o.l.

venner/veninder vender ryggen til efter de bliver gift

Indlægby mrsdeja » tirs jun 28, 2011 19:44

Salam Aleikum

Kan det virkelig passe at venner/veninder vender ryggen til , når man bliver gift, fordi så man ikke til rådighed til de ting man plejede at lave da man var single ?
mrsdeja

Givet : 3 perler
Fået : 0 perle

Re: kan det virkelig passe?

Indlægby Qadan » tirs jun 28, 2011 20:05

mrsdeja skrev:Salam Aleikum

Kan det virkelig passe at venner/veninder vender ryggen til , når man bliver gift, fordi så man ikke til rådighed til de ting man plejede at lave da man var single ?

wa alaikum salam søster
ikke nødvendigvis, men det sker nogle gang, at enes venner/veninder vender en ryggen når man lige pludselige ikke går ind for det samme "værdier" men insha alah, hvis de er venner/veninder du har haft gennem din barndom skal du ikke være bekrymmet, de vil efterhånden som de bliver ældre også stifte familie, og de vil så heller ikke længere lave det ting single laver. Så vender de tilbage insha alah :D
Qadan

Givet : 0 perle
Fået : 2 perler

Indlægby mrsdeja » tirs jun 28, 2011 20:11

Qadan skrev:wa alaikum salam søster
ikke nødvendigvis, men det sker nogle gang, at enes venner/veninder vender en ryggen når man lige pludselige ikke går ind for det samme "værdier" men insha alah, hvis de er venner/veninder du har haft gennem din barndom skal du ikke være bekrymmet, de vil efterhånden som de bliver ældre også stifte familie, og de vil så heller ikke længere lave det ting single laver. Så vender de tilbage insha alah :D

Insha alah ,det vil jeg håbe på :) søger bare mange nye veninder, som jeg kan hygge mig med , og på ture osv .
:tast: , savner bare den pige hygge , istedet for at sidde hjemme hele tiden :)
mrsdeja

Indlægby Qadan » tirs jun 28, 2011 20:32

mrsdeja skrev:
Qadan skrev:wa alaikum salam søster

Insha alah ,det vil jeg håbe på :) søger bare mange nye veninder, som jeg kan hygge mig med , og på ture osv .
:tast: , savner bare den pige hygge , istedet for at sidde hjemme hele tiden :)

Det kan jeg godt forstå, men jeg tro de fleste nygift har det på denne måde, det har en del af mine veninder ihvertfald sagt, jeg har ikke prøvet endnu, men insha alah søster engang i mellem har man også behov for at være lidt alene, og reflektere over hvad man vil bruge sit liv som allah har skænket os til, i denne tid vi er her, du kan starte med at ligge et mål for hverdag, personligt gør jeg det, i sær nu hvor tiden går så hurtigt. Og så når jeg går i seng om aften tænker jeg på om jeg har nået det ting jeg vil, for hverdag man vågner op er en gave som man skal indse, insha alah må allah gør os til dem som bruger deres tid fornuftigt,
Qadan

Givet : 0 perle
Fået : 2 perler

Indlægby Muslimaa » tirs jun 28, 2011 20:45

Al Salamu Alaikum

Jeg har en veninde som er blevet forlovet og har et barn og det er hende som vender mig ryggen.
Så kan os singler spørge : kan det virkelig passe, at dem som bliver optaget af en mand og en baby ikke gider at hænge ud med veninderne mere? Det er heldigvis ikke ALTID sådan verden hænger sammen. Du må snakke med dine veninder. Måske føler de , at du ikke har tid til dem og derfor har de lagt dig på is. Who knows?
:hmmm:
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby mrsdeja » tirs jun 28, 2011 20:50

Muslimaa skrev:Al Salamu Alaikum

Jeg har en veninde som er blevet forlovet og har et barn og det er hende som vender mig ryggen.
Så kan os singler spørge : kan det virkelig passe, at dem som bliver optaget af en mand og en baby ikke gider at hænge ud med veninderne mere? Det er heldigvis ikke ALTID sådan verden hænger sammen. Du må snakke med dine veninder. Måske føler de , at du ikke har tid til dem og derfor har de lagt dig på is. Who knows?
:hmmm:

Tro mig , har alt den tid de behøver , det mine veninder, eller det troede jeg , det er sådan at hver gang jeg ringer eller skriver , skal de lige pludseligt noget og det meget sjælendt jeg hører fra dem , og det altid er mig der kontakter dem .. ? men ja , who knows
mrsdeja

Indlægby mrsdeja » tirs jun 28, 2011 20:53

Qadan skrev:
Det kan jeg godt forstå, men jeg tro de fleste nygift har det på denne måde, det har en del af mine veninder ihvertfald sagt, jeg har ikke prøvet endnu, men insha alah søster engang i mellem har man også behov for at være lidt alene, og reflektere over hvad man vil bruge sit liv som allah har skænket os til, i denne tid vi er her, du kan starte med at ligge et mål for hverdag, personligt gør jeg det, i sær nu hvor tiden går så hurtigt. Og så når jeg går i seng om aften tænker jeg på om jeg har nået det ting jeg vil, for hverdag man vågner op er en gave som man skal indse, insha alah må allah gør os til dem som bruger deres tid fornuftigt,

Ja self har man brug for tid for sig selv :) uden tvivl , men jeg hverken arbejder lige pt osv, så sidder med hans familie og børn for at få tiden til at gå , det nu også meget hyggeligt , men vil gerne have nogle af de dage hvor man bare kan være sig selv og hygge med en veninde . :) men ja mit mål er nu at finde mig et arbejde og nogle nye veninder :) tusinde tak søster :)
mrsdeja

Indlægby Hanar Hamid » tirs jun 28, 2011 21:53

Subhanallah! Jeg håber virkelig ikke, det er folk, der regner sig for at være gode veninder! Der kommer selvf. perioder, hvor man har travlt etc., men altså rigtige veninder vil altid være der for en no matter what. Så ærlig talt, hvis du gerne vil holde kontakten med dem, så kan du jo bare fortsætte, men jeg vil personligt selv stille og roligt tage afstand fra dem. Du behøver ikke helt og droppe kontakten, så I kan engang i mellem spørge hinanden hvordan det går etc. Nogle gange er det bare sådan, at man vokser fra hinanden :) Jeg havde en bedste veninde, og alt ændrede sig, da jeg flyttede. Nu boede vi langt væk fra hinanden, hun flyttede også noget tid efter til en helt anden by. Jeg flyttede skole, og vi begyndte at se mindre og mindre til hinanden. Nu har jeg hende som "ven" over fb etc., men vi snakker næsten aldrig sammen. Det er mere "hej hvordan går det?" etc.. Jeg er selvf. ked af, at vi ikke laver noget sammen, men jeg tror bare, vores veje skiltes, og at vi voksede fra hinanden.
For mig lyder det som om, jeres veje skilles på en eller anden måde. Hvis du virkelig gerne vil være sammen med dem som før, så synes jeg, du skal få fat i dem og få snakket det hele igennem. Så håber jeg, du inshallah vil komme frem til en form for "løsning".
Husk de af dine veninder, der altid vil være der for dig! Find noget I kan lave sammen. Jeg har f.eks. nogle, som jeg har kendt, siden vi var meget små. I en periode troede jeg, at vi var vokset fra hinanden, men det var bare fordi, vi ikke lavede noget sammen. Så meldte jeg mig ind i DIT-Ungdom, og det hjalp virkelig :D Alhamdulillah! Selvom vi kun så hinanden på skolen, er der noget vi laver sammen engang i mellem :)
Beskeden er meget lang, men det vigtigste er, at du finder ud af, hvad du vil med dine veninder. Vil du stadig fortsætte "som før", eller er du villig til at give slip? Lige meget hvad, så synes jeg, du skal tage fat i dem, og i hvert fald få fortalt dem, hvordan du har det. Så kan I få snakket igennem det etc.
Held og lykke! Hvis de er rigtige veninder, har de ikke glemt dig! :peace:
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby mrsdeja » tirs jun 28, 2011 22:27

Hanar Hamid skrev:Subhanallah! Jeg håber virkelig ikke, det er folk, der regner sig for at være gode veninder! Der kommer selvf. perioder, hvor man har travlt etc., men altså rigtige veninder vil altid være der for en no matter what. Så ærlig talt, hvis du gerne vil holde kontakten med dem, så kan du jo bare fortsætte, men jeg vil personligt selv stille og roligt tage afstand fra dem. Du behøver ikke helt og droppe kontakten, så I kan engang i mellem spørge hinanden hvordan det går etc. Nogle gange er det bare sådan, at man vokser fra hinanden :) Jeg havde en bedste veninde, og alt ændrede sig, da jeg flyttede. Nu boede vi langt væk fra hinanden, hun flyttede også noget tid efter til en helt anden by. Jeg flyttede skole, og vi begyndte at se mindre og mindre til hinanden. Nu har jeg hende som "ven" over fb etc., men vi snakker næsten aldrig sammen. Det er mere "hej hvordan går det?" etc.. Jeg er selvf. ked af, at vi ikke laver noget sammen, men jeg tror bare, vores veje skiltes, og at vi voksede fra hinanden.
For mig lyder det som om, jeres veje skilles på en eller anden måde. Hvis du virkelig gerne vil være sammen med dem som før, så synes jeg, du skal få fat i dem og få snakket det hele igennem. Så håber jeg, du inshallah vil komme frem til en form for "løsning".
Husk de af dine veninder, der altid vil være der for dig! Find noget I kan lave sammen. Jeg har f.eks. nogle, som jeg har kendt, siden vi var meget små. I en periode troede jeg, at vi var vokset fra hinanden, men det var bare fordi, vi ikke lavede noget sammen. Så meldte jeg mig ind i DIT-Ungdom, og det hjalp virkelig :D Alhamdulillah! Selvom vi kun så hinanden på skolen, er der noget vi laver sammen engang i mellem :)
Beskeden er meget lang, men det vigtigste er, at du finder ud af, hvad du vil med dine veninder. Vil du stadig fortsætte "som før", eller er du villig til at give slip? Lige meget hvad, så synes jeg, du skal tage fat i dem, og i hvert fald få fortalt dem, hvordan du har det. Så kan I få snakket igennem det etc.
Held og lykke! Hvis de er rigtige veninder, har de ikke glemt dig! :peace:

Hvor er du sød , tusinde tak for de gode råd , og inshallah håber også jeg og dem finder på noget fælles at lave . hvor flyttede du så hen ?
mrsdeja

Indlægby Hanar Hamid » tirs jun 28, 2011 22:30

Tusind tak! Det var så lidt og håber du kan bruge dem ;) Jeg boede i Odense og bor her stadig hehe :b Jeg flyttede bare et pænt stykke væk fra der, hvor jeg boede før :)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Indlægby mrsdeja » tirs jun 28, 2011 22:34

Hanar Hamid skrev:Tusind tak! Det var så lidt og håber du kan bruge dem ;) Jeg boede i Odense og bor her stadig hehe :b Jeg flyttede bare et pænt stykke væk fra der, hvor jeg boede før :)

self kan jeg bruge det , :) det dejligt med så mange råd , det bare svært når de ikke intressere sig for det liv jeg har nu :(
mrsdeja

Indlægby Muslimaa » ons jun 29, 2011 09:59

Mrs: hvis det altid er dig som skal tage kontakten, så synes jeg du skal overveje hvad de er for nogle veninder du har. Der er ikke noget værre end veninder som kalder sig veninder og faktisk kun bliver bekendte til sidst. Jeg har selv oplevet det med at jeg kun skriver til folk . Altid mig der gør dit og datten og jeg blev træt af det, og nu har jeg lagt folk på is. De som vil være mine venner må selv tage kontakten - jeg har gjort NOK. Et venskab går begge veje... Det dur ikke, at man spørger efter en som faktisk er ligeglad med en. :doubt:
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Hanar Hamid » fre jul 01, 2011 20:30

Desværre er det sådan, at ikke alle kan forstå, hvorfor man vælger at leve som muslim :( Jeg kom lige til at tænke på noget. Det er jo ikke så let for dem, netop fordi du ikke vil være med til at lave ALT det I lavede, inden du blev muslim. Så snak med dem og forklar, at situationen er sådan og sådan, nu hvor du er muslim. Så kan de også blive klar over, hvad du ikke længere vil være med til. Men lad vær med at tage det så tungt! Jeg ved godt, hvor hårdt det er, men husk nu dine rigtige venner altid vil være der for dig :)
Husk hvis nogle af venskaberne ændrer sig, så er der en grund til det :)
Hanar Hamid

Indlægby Zana » fre jul 01, 2011 21:41

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

Det behøver ikke nødvendigvis være fordi, at de ikke vil have kontakt til dig. Men man skal måske se det fra deres side: Deres veninde er blevet gift, hvilket ikke er en lille ting. Man opfylder halvdelen af sin deen, såfremt man bliver gift. Og nu har hun ikke kun et ansvar over for sig selv, men hendes mand har også rettigheder over én, som hun nu skal opfylde. Så måske tænker veninderne, at de helst ikke vil bebyrde dig med mere, end hvad du har i øjeblikket. Det er selvfølgelig ikke rart, hvis de vender ryggen til dig fuldstændigt, men det kan være at de mener det godt (og det er midlertidigt) og gerne vil give dig tid med din mand. Wa Llahu a'lam.

Desuden kunne det forestilles, at en gift kvindes venskab med ugifte kvinder aldrig helt vil være et ordentligt venskab. Forstå mig ret, men man lever i to forskellige verdener, idet de ugifte veninder måske har svært ved at forholde sig til, hvorfor den gifte veninde nu skal hjem så tidligt og lave mad, hvorfor hun ikke kan være sammen flere gange om ugen osv. Derfor er det vel meget normalt, at man (også) finder venskaber med samme livsstil.
Zana
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Re: venner/veninder vender ryggen til efter de bliver gift

Indlægby Sinc3rity » lør jul 02, 2011 11:40

Det går begge veje..

Jeg tror at der er en del som tænker at de ikke skal ''forstyrre'' veninden så meget nu hun er blevet forlovet/gift og har andre ting på det daglige program, og så tager de ufrivilligt.. men helt naturligt lidt afstand til hende. Helt ubevidst har jeg fanget mig selv i at tage lidt afstand og give ''luft'' til veninden. Men så må hun også prøve at give udtryk for at man har masser af tid til veninderne også.

Af personlige erfaringer har jeg også flere gange set, at piger der er blevet forlovet/gift, har haft så travlt i den indledende proces af ægteskabet (med familie, svigerfamilie, bryllup, bryllupsrejse, indretning af hus, være sammen med sin mand) at hun uden at have opdaget det selv har ''taget afstand'' til sine veninder. Og så når det hele er faldet til ro opdager pigen pludselig at veninderne ikke rigtig skriver længere, og så er det svært at knytte de bånd igen. Man skal også tænke på at hvis man er gift, og ens omgangskreds hovedsageligt består af ugifte piger, kan det være de føler sig i en anden båd og ikke rigtig ved om de kan tillade sig at spørge om den gifte vil med ud .. og være med til de ting man ellers plejede at lave sammen.

Så det kan også være lidt svært for ens veninder at forholde sig til situationen.

Jeg synes det er vigtigt at man overvejer inden man bliver gift, hvilket forhold man fremover ønsker at have til sine veninder. Sådan at man ikke glemmer dem helt eller selv bliver glemt. Udover det skal man også være enig med sin mand om det, så det ikke kommer bag på dig/ham at man gerne også vil have tid med venner/veninder. Det er nemlig ikke alle der har samme holdning til det. Der skal bare være en fin balance.

Det har måske ikke lige direkte så meget at gøre med din situation.. men det var bare nogen generelle tanker omkring emnet (:

/Peace
Brugeravatar
Sinc3rity

Givet : 1 perle

Indlægby Hanar Hamid » lør jul 02, 2011 13:08

Jeg kom vidst lige til at vrøvle lidt i midt sidste indlæg. Igen kom jeg til at tænke på noget (igen). Vi ved ikke, om dine venner/veninder er kristne eller muslimer. Deres reaktioner vil måske lidt anderledes i forhold til hinanden. Allahu a'lam, men som de andre siger kan det også være fordi, de bare vil give dig plads :D
Men igen igen vil jeg sige:
Sæt jer ned og snak sammen. Få det ud i stedet for at bære rundt på det. Så kan I få det hele på det rene ;)
Hanar Hamid

Indlægby Abu Saif » søn jul 03, 2011 13:39

mrsdeja skrev:Salam Aleikum

ja.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Lignende emner

Tilbage til Nye brugere