abort skilsmisse

Præsenter dig selv og evt. spørgsmål o.l.

abort skilsmisse

Indlægby lady84 » fre aug 06, 2010 12:25

salam aleikum alle sammen.

jeg er helt ny på denne side. så ved ikke helt hvordan det fungere...
men jeg står i en meget svær situation og håber jeg kan få hjælp på denne side.

jeg er en gift kvinde og min mand har lige erklæret mig skilt for 3gang.
men hørte at hvis en man erklære en skilt vrede så tæller det ikke. er dette rigtigt?

en anden ting er at jeg er gravid men under 40 dage henne, og min mand har erklæret mig skilt for 3gang (ved ik om den er gældne pga vrede) og han vil gerne have jeg tager en abort. han er tilhænger af hizbs holdninger som mener det ok.

er der nogle der ved noget abort inden for 40 dage er ok? pga faren ikke ønsker det og pga jeg er skilt for 3gang?

er der nogle som har gode råd til hvordan jeg skal håndtere sagen, for lige nu græder jeg bare dag ind og dag ud, ved ikke jeg skal beholde barnet eller tage en abort?
ved ikke hvordan jeg vil have det som alene gravid og føde alene og være alene mor?
ved ikke hvordan jeg vil have det ved at tage abort

håber der er nogle der ude der kan hjælpe... bare en lille mening,råd , tanke vil jeg være glad for
lady84

Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: abort skilsmisse

Indlægby Kimi » fre aug 06, 2010 15:39

Aleikum Salam

Jeg ved ikke med hensyn til, om skilsmissen er gældende, hvis det er sagt i vrede. Jeg mener, at have hørt flere holdninger omkring dette.

Angående din graviditet, så synes Jeg ikke, at Du skal foretage dig en abort, medmindre Du er psykisk ustabil og ved, at Du ikke kan give barnet en god fremtid eller opdrage det med muslimske værdier.

Inden 4. mdr. kan man få taget en abort, hvis dit helbred er i fare pga. fødslen. Efter de 4 mdr. bliver der pustet sjæl i barnet og derefter er det IKKE tilladt at få lavet en abort.

At din mand ønsker Du får lavet en abort er ikke en gyldig grund til at fjerne fosteret!

Allahu Alem
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Ã…rhus
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Afghan » fre aug 06, 2010 17:38

For at være simpel.

ABORT = indenfor 4 måneder er der ikke sjæl i barnet, og abort er ok.

Efter 4 måneder er det haram. Der har barnet sjæl.
The Light Shows Me The Truth
Brugeravatar
Afghan

Geografisk sted: Mars
Køn: Hankøn

Givet : 9 perler
FÃ¥et : 4 perler

Indlægby Salahdin » fre aug 06, 2010 20:21

Wa aleikumu salam,
Der er ikke noget som hedder hizbs holdninger, der er kun noget som hedder Islams holdninger,
abort er slet ikke tilladt, hvis vi ser bort fra nogle få undtagelser, som ikke gør sig gældende i dit tilfælde.

Islamisk set, så er det er anbefalet at vente med taalaq efter kvinden har født, men ikke desto mindre, så er en
skilsmisseerklæring afgivet under graviditet, gældende. Mht. til en skilsmisseerklæring afgivet under
vrede, så inddeles denne vrede i 3 niveauer, hvor skilsmisse afgivet i niveau 1 og 2 ikke er gældende,
mens skilsmisse afgivet i niveau 3 er gældende:

1:
When a person is angry and is no longer aware of what he is doing. This is likened to the insane, so divorce does not take place according to all scholars.

2:
Where a person is very angry but is still aware of what is going on, but his anger is so intense that it makes him say the words of divorce. In this case too, divorce does not take place according to the correct scholarly opinion.

3:
The ordinary type of anger which is not very intense. In this case, divorce takes place, according to all the scholars.

Da det kan være svært at afgøre hvilken tilstand din mand har været i, så er det bedst at I tager til
en imam for at få det afgjort, at spørge om den slags herinde, er ikke det rette sted, eftersom at sådan en problemstilling kræver indgående kendskab til sharia, som ingen så vidt vides herinde har.

Finder I ud af at skilsmissen er gældende og det dermed er 3. gang, så er det kun tilladt for jer at blive gift igen, hvis du finder en ny mand, som du så bliver skilt med.

Mht. barnet, så vil du på dommedagen blive stillet til regnskab for aborten, såfremt du beslutter dig for at gøre det, jeg vil derfor råde dig til at beholde barnet og bevæbne dig med tålmodighed, for som det siges så er Allah med de tålmodige.

Og Allah ved bedst
Senest rettet af Salahdin fre aug 06, 2010 20:23, rettet i alt 1 gang.
Salahdin

Køn: Hankøn

Indlægby Kimi » fre aug 06, 2010 20:21

Abort er ikke ok, selvom det bliver foretaget inden de 4. mdr.

Abort er kun halal, hvis kvinden er blevet voldtaget eller graviditeten er til fare for hende.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=270&CATE=87

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=12&ID=1663&CATE=95
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Justice » fre aug 06, 2010 21:42

Salam Aleykum søster,
Først og fremmest, velkommen til forumet.

Angående abort synes jeg du ikke skulle abortere dit barn uanset, hvilket tidpunkt det er medmindre der selvfølgelig er bestemte grunde, som gør det halal at få abort i Islam. I Islam er abort generelt en meget dårlig ting og er en ligeså stor synd som at slå et andet menneske ihjel.

And do not kill your children for fear of poverty: We give them sustenance and yourselves (too): surely to kill them is a great sin." (17:31)

Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at det er en virkelig slem situation med din mand, men jeg synes i hvert fald ikke, at du skulle få en abort blot fordi han beder dig om det. Jeg synes du skal føde barnet og opdrage det og eventuelt håbe på, at han måske ændre mening for sidste gang og, at I bliver en lykkelig familie. Der er ikke rigtig andet at gøre. Du vil stilles til regnskab for det i den anden verden, og selv hvis barnet bliver opvokset uden sin biologiske fader, så er det hans og ikke din synd, for du har i det tilfælde ikke taget livet af et ufødt barn.

Som sagt abort er også en synd og bør helt klart undgås.

Jeg håber virkelig ikke, at du vælger at få en abort. Håber blot, at du gør det rigtige.

Pas godt på dig selv, må Allah Subhana wa ta'ala hjælpe dig og vise dig, hvad du bør gøre.
Lav eventuelt en istikhare bøn og se, hvad Allah Subhana wa ta'ala mener er det rette at gøre i dette tilfælde.

Hav det godt! Held og lykke.

Wa Aleykum Salam.
"Without knowledge action is useless and knowledge without action is futile."

Quotation of
Abu Bakr as-Siddeeq (radiyAllaahu anh)
Brugeravatar
Justice

Givet : 12 perler
FÃ¥et : 16 perler

Indlægby Abu Muhammad » lør aug 07, 2010 07:45

As-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh søster

Dette er en ekstremt farlig situation og både din og din (eks-)mands efterliv kan afhænge af hvordan I handler her. Både i forhold til hvorvidt man er gift eller skilt og i forhold til abort. Ingen af delene er noget man bør, eller kan, tage let på og derfor bør man henvende sig til lærde og ikke lytte til ukendte folk på et forum. Jeg forstår din frustration og hvorfor du henvender dig her. Især fordi det kan være svært at få kontakt til sande lærde i vores del af verden.

Jeg ved ikke om du bor i København, men hvis du gør har Allah sandelig velsignet dig. Netop i disse dage har vi besøg af meget stor faqih (retslærd) fra Yemen. Shaykh Hussayn Haddad sidder i fatwa-rådet i Tarim og har undervist på Dar al-Mustafa i snart 15 år. Han vil inshaAllah kunne hjælpe med at svare på dine spørgsmål om din meget svære og ulykkelige situation. Så hvis du har mulighed er mit råd at du gør alt hvad du kan får at komme op i moskeen på Nørrebrogade 32 på søndag kl. 16. hvor shaykhen inshaAllah vil være. Der vil du inshaAllah have mulighed for at få nogle svar. Hvis du kan tage din (eks-)mand med ville det være optimalt, så han inshaAllah også kan tale med shaykhen og få forklaret islams holdning til tingene.

Det er ikke en sag man må tage let på, så pas rigtig meget på hvad du gør kære søster! Også selvom din (eks-)mand følger HTs holdninger - som strider mod hvad de lærde siger. Ingen ønsker at stå på Dommedag og forklare at man gik imod alle de lærde (gennem over tusind år) til fordel for HT. Hvordan kan man forsvare at man forlader det sikre til fordel for det afvigende? Og endda i et så farligt emne som skilsmisse og endnu farligere abort? Må Allah forbyde at nogen af os nogensinde skulle gøre det.

Jeg beder om din tilgivelse, kære søster, hvis jeg har skrevet noget der har såret dig eller stødt dig - det har ikke været min hensigt. Og må Allah tilgive os alle.

Allahumma salli wa sallim 'ala sayyidina Muhammadin wa 'ala alihi wa sahbihi ajma'in.
Må Allah subhanahu wa Ta'ala gøre det nemt for dig og lade dig komme gennem denne prøvelse på bedste vis, sandelig prøver Allah dem Han elsker. Og Allah bebyrder os ikke med en byrde vi ikke kan bære. Må Allah 'azza wa jal lade dig få et smukt, sundt og velskabt barn der vil være en oprigtig slave af Allah og som vil være med til at bringe dig tættere på Allah. Må Allah lade dig og dit barn være midler for hinanden til at opnå Allah Ta'alas tilfredshed og profetens salla Allahu 'alayhi wa sallam selskab i det højeste af paradis. Må Allah velsigne dig med et ægteskab du finder ro, kærlighed og tryghed i og som lader dig nærme dig Allah Ta'ala. Må Allah give dig alt det bedste i denne verden og den næste. Og må Allah sende fred og velsignelser over Sin elskede profet og hans familie, ledsagere og dem der følger dem indtil den sidste dag.

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Mai » lør aug 07, 2010 19:31

.
Senest rettet af Mai tors mar 31, 2011 22:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby lady84 » lør aug 07, 2010 22:41

salam aleikum alle sammen

1000 tak for jeres råd og special tak til Abu Muhammads for dua.

jeg har spurgtt lidt rundt og nogle få siger at abort inden 40dag er tilladt bla abdelwahid pedersen

men om så det viser sig at abort er tilladt islamisk gør det ikke sagen letter, det stadigvæk et svært valg.

nogle af det jeg frygter og tanker jeg har er:
-en ting er at være alene mor, men en anden ting er at være gravid og føde alene, kan ikke holde tanken ud...
-også tanken bagefter fødslen, hvad skal jeg sige til barnet når det spørg efter far, kan jeg være det bekendt over for barnet altså føde det med den bevisthed han ikke har en far. . .
-jeg er stadigvæk "ung" skal måske giftes engang, kan en anden mand tag sig af barnet når ikke engang hans biologiske far af blød og kød kan...
-hvis jeg tag en abort, kan jeg leve med det, eller vil det følge mig resten af livet...

en masse tanker der fylder mig og er ved at gå spygisk ned.

er der nogle der ude der har stået i denne situation eller er jeg den eneste.

men under alle omstændigheder så takker jeg alle sammen for jeres råd
lady84

Indlægby Angerboda » lør aug 07, 2010 23:00

lady84 skrev:salam aleikum alle sammen

1000 tak for jeres råd og special tak til Abu Muhammads for dua.

jeg har spurgtt lidt rundt og nogle få siger at abort inden 40dag er tilladt bla abdelwahid pedersen

men om så det viser sig at abort er tilladt islamisk gør det ikke sagen letter, det stadigvæk et svært valg.

nogle af det jeg frygter og tanker jeg har er:
-en ting er at være alene mor, men en anden ting er at være gravid og føde alene, kan ikke holde tanken ud...
-også tanken bagefter fødslen, hvad skal jeg sige til barnet når det spørg efter far, kan jeg være det bekendt over for barnet altså føde det med den bevisthed han ikke har en far. . .
-jeg er stadigvæk "ung" skal måske giftes engang, kan en anden mand tag sig af barnet når ikke engang hans biologiske far af blød og kød kan...
-hvis jeg tag en abort, kan jeg leve med det, eller vil det følge mig resten af livet...

en masse tanker der fylder mig og er ved at gå spygisk ned.

er der nogle der ude der har stået i denne situation eller er jeg den eneste.

men under alle omstændigheder så takker jeg alle sammen for jeres råd

Salam

Jeg kan ikke rådgive dig i forhold til Islam, kun som almindeligt menneske.

Hvis du er i tvivl om en abort vil være rigtig, så lad være. Jeg har endnu ikke hørt om nogen der har fortrudt at have fået børn.
Dit indlæg viser at du allerede bekymre dig for dit kommende barn. Og der er næppe noget der er vigtigere for et barn, end en kærlig og omsorgsfuld mor :)

Det er hverken dig eller dit barn der har handlet forket, og før eller siden skal der også nok dukke en retfærdig mand op, der kan se dette.

En masse gode ønsker til dig :)
Brugeravatar
Angerboda

Geografisk sted: Fredericia
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 8 perler

Indlægby Akilah » søn aug 08, 2010 11:21

Assalamu 'alaykum kære søster

Vil bare sige, at du sandelig er i mine tanker. Må Allah være med dig og lade dig træffe det rigtige valg. Det ER hårdt at være alene-mor, men du er ikke den første i verdenshistorien som går det igennem, og med de hjælpemidler som findes i dagens danmark gør det det en smule nemmere. Mht. skilsmissen, så se fremad i stedet for tilbage. Søg tryghed hos din familie hvis det er muligt, og husk på at du nok skal komme over sorgen inshaAllah. Den bedste tryghed findes dog gennem islam, og hos Allah Ta'ala.
Tilgiv mig hvis det lyder lidt hårdt, det er ikke min mening at såre dig.
Brugeravatar
Akilah
Student 2010
Student 2010

Geografisk sted: Kbh

Indlægby Abu Muhammad » søn aug 08, 2010 13:30

As-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh

Må Allah lette din situation og lade den rigtige udvej fremstå klar og tydelig for dig.

Du har måske noget familie der kan hjælpe dig under graviditeten og fødslen, ellers er der helt sikkert en masse søstre som gerne vil hjælpe dig alt hvad de kan inshaAllah. Så det tror jeg slet ikke du behøver at bekymre dig om.

Barnet har en far, også selvom I måske ikke bor sammen. Selv hvis faderen siger at han ikke vil have noget med barnet at gøre, så vil barnet have en far. Og hvis barnet vokser op uden sin far, så er det ikke det første ej heller det sidste barn i verdenshistorien der er vokset op uden sin far. Vores elskede profet salla Allahu 'alayhi wa sallam voksede op uden sin far.

Sagtens inshaAllah. Jeg kender til flere søstre der er blevet gift selvom de har haft børn fra et tidligere ægteskab. Og jeg kender til flere brødre som ikke har noget problem med det mashaAllah. Så det skal du slet ikke bekymre dig om. Hvis Allah har besluttet at du skal giftes så bliver du gift, uanset om du har 1 barn eller 5 børn fra et tidligere ægteskab.

Det vil sandsynligvis følge dig resten af dit liv. Selv hvis du kan finde nogle holdninger at det er tilladt at få abort helt i starten, så vil det være i modstrid med en masse holdninger hos en masse anerkendte lærde der ikke mener at det er tilladt. Så hellere være på den sikre side og holde sig fra det.

Husk hvilken kæmpe velsignelse det er at få et lille barn mashaAllah. Der findes folk der ikke kan få børn, der bruger årevis på at forsøge at få børn, der bruger hunrede tusinder af kroner på forskellige former for behandlig for at få børn - og ofte uden succes. Allah har givet dig en kæmpe velsignelse. Når en kvinde føder bliver hun inshaAllah tilgivet alle sine synder. I perioden efter fødslen bliver hendes du'a inshaAllah besvaret. Får hver slurk mælk hun giver til sit barn vil hun få en kæmpe belønning inshaAllah. Hele graviditeten er inshaAllah en periode hvor man får helt ufattelige belønninger.

Er det virkelig noget man vil berøve sig selv? Vil man virkelig miste chancen for at modtage så ufatteligt mange belønninger og blive renset for sine synder?

Det føles helt sikkert svært nu, det føles som om du ikke kan klare det. Kære søster, Allah Ta'ala har lovet dig at du kan klare det. Han bebyrder ikke nogen med mere end de kan bære. Og den svære tid du oplever den vil inshaAllah ophøre og blive erstattet af noget bedre, Allah Ta'ala siger i koranen i surat ash-sharh:

"Fa inna ma' al-'usri yusra, inna ma' al-'usri yusra"
So verily, with the hardship, there is relief. Verily, with the hardship, there is relief

Så det skal nok blive lettere kære søster, det har Allah lovet dig : )

Må Allah lade dig træffe det rigtige valg og lade dig opnå det bedste i denne verden og den næste. Amin.

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Akilah » søn aug 08, 2010 14:42

InshaAllah khayr søster.

Hvis du har brug for at snakke om det mere privat, er du velkommen til at komme til mig, så kan du enten få mit nummer eller min mail. Jeg har været igennem meget i mit liv, og kan sagtens følge din tankegang. Men som Abu Muhammad skriver, så skal alting nok løsne sig, for Allah giver dig ikke noget du ikke kan klare - det har Han som sagt lovet.
Jeg har en søn på halvandet år som jeg ikke ville bytte væk for noget andet i verden, også selvom jeg ofte tænker at det ægteskab jeg er havnet i kunne have været meget bedre. Børn er en gave fra Allah, og jeg kan love dig, at de dage som føles uoverskuelige, vil forsvinde ved blot et kærligt blik fra dit barn. Havde jeg ikke haft min søn som tit og ofte redder mine hverdage, så havde jeg været et helt andet sted i mit liv lige nu, wa Allahu a'lam.
Brugeravatar
Akilah
Student 2010
Student 2010

Geografisk sted: Kbh

Indlægby Kimi » søn aug 08, 2010 14:50

lady84 skrev:Jeg har spurgt lidt rundt og nogle få siger at abort inden 40dag er tilladt bla abdel wahid pedersen

Ved Du, hvad han giver af begrundelse?
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby 3Abdahu » man aug 09, 2010 21:49

lady84 skrev:salam aleikum alle sammen.

jeg er helt ny på denne side. så ved ikke helt hvordan det fungere...
men jeg står i en meget svær situation og håber jeg kan få hjælp på denne side.

jeg er en gift kvinde og min mand har lige erklæret mig skilt for 3gang.
men hørte at hvis en man erklære en skilt vrede så tæller det ikke. er dette rigtigt?

en anden ting er at jeg er gravid men under 40 dage henne, og min mand har erklæret mig skilt for 3gang (ved ik om den er gældne pga vrede) og han vil gerne have jeg tager en abort. han er tilhænger af hizbs holdninger som mener det ok.

er der nogle der ved noget abort inden for 40 dage er ok? pga faren ikke ønsker det og pga jeg er skilt for 3gang?

er der nogle som har gode råd til hvordan jeg skal håndtere sagen, for lige nu græder jeg bare dag ind og dag ud, ved ikke jeg skal beholde barnet eller tage en abort?
ved ikke hvordan jeg vil have det som alene gravid og føde alene og være alene mor?
ved ikke hvordan jeg vil have det ved at tage abort

håber der er nogle der ude der kan hjælpe... bare en lille mening,råd , tanke vil jeg være glad for

Hvis du er skilt, så kan jeg ikke rigtig se nogen mening med at beholde barnet. Kald mig grotesk, men jeg tænker fremad. Hvem gider at opfostre et barn, hvis far er uansvarlig også hænge på ham resten af livet? Hvis du oprigtigt mener, du har tid, er psykisk stabil, har energi og overskuddet til at beholde barnet, så hvorfor ikke? Du skal bare være klar over, at dit valg vil følge dig resten af livet. (Og det gør det jo, om du vælger det ene eller det andet).
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Givet : 73 perler
FÃ¥et : 35 perler

Lignende emner

Tilbage til Nye brugere