Jeg ville rigtig gerne vide, hvem alevi egentlig er? og hvad de har som tro?
Hvad mener de med at alevi ?? jeg er blank..
Jeg håber virkelig, at der nogen som gider at besvare mine spørgsmål
Hilsen Fatma ..

Islam_life skrev:Aleikum sallam søster
jeg kan fortælle dig hvad jeg selv har hørt, det skulle være sådan at Alevi mener at Imam Ali skulle være profet i stedet for Muhammed (saaws).
Dengang i Imam Ali's tid var der også disse folk, og de havde selv sagt til Imam Ali at det skulle have været ham som skulle have været budbringeren, og Imam Ali havde sagt tre gange til dem at de skulle stoppe med at sige sådan da det er Kuffr, og efter tredje gang sagde de det igen og derefter brændte han dem allesammen i ilden.
Jeg har skrevet det så godt som jeg kan huske det, så i/du må undskylde hvis jeg har skrevet noget forkert.

Fatima:) skrev:Salam søster Fatma 92
Der har faktisk været en del lange diskussioner om det, så du kan bare prøve og søge på
Men khair insha'allah .
Wsalam

Fatma92 skrev:Salamu aleykum![]()
Jeg ville rigtig gerne høre om, at når man nu siger at man ikke må skabe opmærksom fra drenge/ og omvendt. Men må man så helere ikke snakke med drengene/ pigerne fra klassen. Hvordan skal man opføre sig når man er ved siden af dem osv ?
Jeg håber virkelig at i gider at svare på mit inlæg

Muslimaa skrev:Fatma92 skrev:Salamu aleykum![]()
Jeg ville rigtig gerne høre om, at når man nu siger at man ikke må skabe opmærksom fra drenge/ og omvendt. Men må man så helere ikke snakke med drengene/ pigerne fra klassen. Hvordan skal man opføre sig når man er ved siden af dem osv ?
Man skal opføre sig islamisk... Dvs. ikke snakke grimt og listen er lang

Fatma92 skrev:Salamu aleykum![]()
Fatma92 skrev:Muslimaa skrev:Fatma92 skrev:Salamu aleykum![]()
Man skal opføre sig islamisk... Dvs. ikke snakke grimt og listen er lang
hmm, hvor kan jeg finde den liste ?
... Du skal hellere ikke vise din awra...
Zana skrev:Fatma92 skrev:Salamu aleykum![]()
Wa 'aleykum salam wa rahmatullah
Med hensyn til spørgsmålet om alevier, vil jeg råde dig til at bruge søgefunktionen øverst i højre hjørne, da dette er blevet spurgt om før og diskuteret. Du vil kunne få dine svar der, inshAllah.
En anden ting som jeg blot vil gøre opmærksom på, og som først og fremmest er en påmindelse til mig selv, er at man bør spørge sig selv om man kan få gavn af at stille de spørgsmål man nu gør. Selvfølgelig har man ret til at stille relevante spørgsmål, men ud fra dine indlæg kan jeg forstå, at du er/var lidt i tvivl om hvorvidt man stadig er muslim hvis man tror, at Sayyiduna Ali (radiAllahu anhu) skulle have været profet istedet for vores elskede Profet (salAllahu aleyhi wa salam). Det er uden tvivl kufr, og man træder ud af Islam.
Min pointe er blot, at det nok er bedst at vi alle starter med at undersøge og få viden om vores egen aqeeda (sunni-aqeeda ifølge majoriteten her på forummet), inden man bevæger sig ud i emner som disse, som kan være farlige og skadelige for én. Det kan være man begynder at få tvivl i sit hjerte, fordi man ikke selv har nok viden om hvad man egentlig tror på. Og Shaytan laver konstant waswas, og spilder vores tid på at tro at nogle spørgsmål er relevante, hvor de faktisk slet ikke er.
Som sagt, dette er først og fremmest en påmindelse til mig selv.
Med hensyn til dit spørgsmål om hvordan man skal opføre over for det modsatte køn i fx. skolen og på arbejdet, kan man godt snakke med dem såfremt det har relevans. Er man igang med et projekt, er der intet galt i at snakke sammen om den og arbejde sammen, men man sørger selvfølgelig for at holde det inde for Islams grænser. Man griner fx. ikke højt foran ghayr-mahram, man opfører sig ikke uanstændigt (altså være beskeden) og man dækker (selvfølgelig) sin awra til.
Vi er repræsentanter for Islam, og derfor skal vi forsøge at vise den bedste side af os. Og Allah, den Ophøjede ved bedst.
?Fatma92 skrev:
Jo , men hvad mener du med awra?
eller skal man sige : aleykum selam, hvor man ikke giver hånden. 
Fatma92 skrev:Selamu Aleykum![]()
Mine søstre & brødre, jeg vil rigtig gerne vide, på hvilke måde man skal hilse på sine onkler, fætre og venner/drenge.![]()
Jeg tænkte mere på, skal man give sin hånd til dem ?eller skal man sige : aleykum selam, hvor man ikke giver hånden.
Jeg håber virkelig fra hjertet af, at i gider at bruge tid på min indlæg. Inshallah jeg får en rigtig god svar fra jer.
aleykum selam

Basijboy skrev:Fatma92 skrev:Selamu Aleykum![]()
Mine søstre & brødre, jeg vil rigtig gerne vide, på hvilke måde man skal hilse på sine onkler, fætre og venner/drenge.![]()
Jeg tænkte mere på, skal man give sin hånd til dem ?eller skal man sige : aleykum selam, hvor man ikke giver hånden.
Jeg håber virkelig fra hjertet af, at i gider at bruge tid på min indlæg. Inshallah jeg får en rigtig god svar fra jer.
aleykum selam
W Aleykoum as'Salaam w Rahmatollah![]()
Mht. onkler, så er din mahram for en, hvilket vil sige at du sagtens kan give hånd til dem![]()
Fætre, grandfætre, og andre som ikke er mahram, skal du bare hilse med As'Salamu Aleykoum (eller w Aleykoum as'Salaam, hvis de hilser først).
Nogle vælger at ligge hånden på brystet (her i blandt mig), men i princippet er det nok med at hilse![]()
W Salaam
Det har jeg så lært nu, mange tak

Fatma92 skrev:
OkeyDet har jeg så lært nu, mange tak
![]()
Men så jeg lige flere enkelte spørgsmål, når du nu siger dem som er mahram må man give hånden til. Det er så dem du mener med, eks, min fars brødre og min mors brødre.
Hvad så med min mors søsters mand ?, han er jo ikke min rigtig onkel, men man kalder jo bare onkel, fordi det er min mosters mand. også min fars søsters mand, må man egentlig godt give hånden til dem ?
Og hvad med min mors og fars kusiner/fætre, , må jeg give hånden til dem ?![]()
W Salaam

Han skrev:salam aleykum og hej med jer.
Alevier siger IKKE at Ali skulle være profet i sted for Muhammed. Det mener kun, at ali skulle være muhammed's efterfølger (og ikke næste profet) ligesom shia-grenen hvis jeg ikke tager fejl. alevi.dk hjemmesidens logo har 12 personer hvis i ser, 2 af dem er sunni og ikke alevi og 5 af dem er døde kommunistiske ledere fra tyrkiet. hjemmesiden har mange forkerte informationer. alevier betragter sig som muslimer. forskellen mellem andre grene af islam er:
At det ikke går til Moské, men til cem-huse, hvor man de dyrker deres relegion på deres egen modersmål og danser, hvor deres "imamer" bliver kaldt for Dede'er.
At kvinder ikke behøver at dække håret 100%, men at de skal have dækkende tøj.
At de følger 4 døre og 40 poster, i sted for 5 søjler.
blandt de 4 dør og 40 poster er at faste og bede.
http://www.cemevi-gooi.nl/dosyalar/Alevilik_nedir.html
Her er et tyrkisk link, hvor der står om alevier og 4 døre og 40 post.
Fatma92 skrev:Han skrev:salam aleykum og hej med jer.
Alevier siger IKKE at Ali skulle være profet i sted for Muhammed. Det mener kun, at ali skulle være muhammed's efterfølger (og ikke næste profet) ligesom shia-grenen hvis jeg ikke tager fejl. alevi.dk hjemmesidens logo har 12 personer hvis i ser, 2 af dem er sunni og ikke alevi og 5 af dem er døde kommunistiske ledere fra tyrkiet. hjemmesiden har mange forkerte informationer. alevier betragter sig som muslimer. forskellen mellem andre grene af islam er:
At det ikke går til Moské, men til cem-huse, hvor man de dyrker deres relegion på deres egen modersmål og danser, hvor deres "imamer" bliver kaldt for Dede'er.
a.s![]()
Det kan godt være at de har sagt at hz. ali burde være profetens Mohammeds efterfølger. Det som står i Kuranen, kan man jo ikke fixe videre på. Det som står skrevet skal vi jo tro på. Og hhvad er det for noget, at dyrke ssin egen tro. man kan jo kalde dem for en sekt ? og en muslimsk kvinde skal jo være tildækket også håret. så er det nærmest at gå imod Islam hvis de siger at man ikke skal dække håret 100%.
de tror bare på det. de tror muligvis, at det er ænret selvom der står det skrevet som skrevet. jeg mente ikke at dyrke sin egen tro, jeg mente dyrke og predikere relegion på cem huse på deres modersmål, fx. istedet for arabisk, hvis man ikke kan arabisk. hvis jeg ikke tager fejl, tror jeg at der står på kuranen, at kvinder skal have dækkende tøj på og dække håret (?) men er det hver eneste hår? alevierne tror muligvis på det skal bare dækkes, ligesom loven gælder i iran og andre lande.Han skrev:Fatma92 skrev:Han skrev:salam aleykum og hej med jer.
a.s![]()
Det kan godt være at de har sagt at hz. ali burde være profetens Mohammeds efterfølger. Det som står i Kuranen, kan man jo ikke fixe videre på. Det som står skrevet skal vi jo tro på. Og hhvad er det for noget, at dyrke ssin egen tro. man kan jo kalde dem for en sekt ? og en muslimsk kvinde skal jo være tildækket også håret. så er det nærmest at gå imod Islam hvis de siger at man ikke skal dække håret 100%.
hvorfor kan de ikke tror på at kuranen er fixet videre på?de tror bare på det. de tror muligvis, at det er ænret selvom der står det skrevet som skrevet. jeg mente ikke at dyrke sin egen tro, jeg mente dyrke og predikere relegion på cem huse på deres modersmål, fx. istedet for arabisk, hvis man ikke kan arabisk. hvis jeg ikke tager fejl, tror jeg at der står på kuranen, at kvinder skal have dækkende tøj på og dække håret (?) men er det hver eneste hår? alevierne tror muligvis på det skal bare dækkes, ligesom loven gælder i iran og andre lande.
mAN MÅ HELLERE KKE VISE FORMER. sÅ DET ALIVIERNE SIGER, AT HVIS ENS HÅR IKKE SKAL VÆRE TILDÆKKET 100&, SÅ TAGER DE FEJL :d 
Bilingual skrev:Sørgeligt at se hvor meget tid folk bruger på at dele folk op i os og dem, og det selv indenfor islams periferi. Jeg begynder at forstå hvorfor sunnier og shiiter myrder løs på hinanden i Mellemøsten, hvis det er den form for tilgang og manglende forståelse for andre retninger der er standard ved en muslimsk opdragelse.

Muhyi al din skrev:Bilingual skrev:Sørgeligt at se hvor meget tid folk bruger på at dele folk op i os og dem, og det selv indenfor islams periferi. Jeg begynder at forstå hvorfor sunnier og shiiter myrder løs på hinanden i Mellemøsten, hvis det er den form for tilgang og manglende forståelse for andre retninger der er standard ved en muslimsk opdragelse.
Så må du græde hver nat, når du ser de kristne gør det samme - hvilket nok også er standard ved en kristen opdragelse.
Bilingual skrev:Og det er da temmeligt sørgeligt, hvis man kun kan retfærdiggøre sin religion ved at kigge negativt på andre...

| Jeg er sunni, han er alevi!! .. Forum: Religiøs Dialog Forfatter: LoveMyDeen Svar: 215 |
Alevi? Forum: Religiøs Dialog Forfatter: MissTurkii Svar: 102 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst