Alevi?

Præsenter dig selv og evt. spørgsmål o.l.

Alevi?

Indlægby Fatma92 » ons maj 12, 2010 10:59

Selam mualeykum :)

Jeg ville rigtig gerne vide, hvem alevi egentlig er? og hvad de har som tro?
Hvad mener de med at alevi ?? jeg er blank..

Jeg håber virkelig, at der nogen som gider at besvare mine spørgsmål

Hilsen Fatma ..
Fatma92

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Alevi?

Indlægby Islam_life » ons maj 12, 2010 11:19

Aleikum sallam søster

jeg kan fortælle dig hvad jeg selv har hørt, det skulle være sådan at Alevi mener at Imam Ali skulle være profet i stedet for Muhammed (saaws).
Dengang i Imam Ali's tid var der også disse folk, og de havde selv sagt til Imam Ali at det skulle have været ham som skulle have været budbringeren, og Imam Ali havde sagt tre gange til dem at de skulle stoppe med at sige sådan da det er Kuffr, og efter tredje gang sagde de det igen og derefter brændte han dem allesammen i ilden.

Jeg har skrevet det så godt som jeg kan huske det, så i/du må undskylde hvis jeg har skrevet noget forkert.
Islam_life

Køn: Hankøn

Indlægby Fatma92 » lør maj 15, 2010 19:39

Islam_life skrev:Aleikum sallam søster

jeg kan fortælle dig hvad jeg selv har hørt, det skulle være sådan at Alevi mener at Imam Ali skulle være profet i stedet for Muhammed (saaws).
Dengang i Imam Ali's tid var der også disse folk, og de havde selv sagt til Imam Ali at det skulle have været ham som skulle have været budbringeren, og Imam Ali havde sagt tre gange til dem at de skulle stoppe med at sige sådan da det er Kuffr, og efter tredje gang sagde de det igen og derefter brændte han dem allesammen i ilden.

Jeg har skrevet det så godt som jeg kan huske det, så i/du må undskylde hvis jeg har skrevet noget forkert.

Okey. Men er de så ikke muslim eller??.. ER det ikke ligesom, at de nærmest går imod Kuranen, når de siger at det skull væe Imam ali, som skull være budbringren ?
Fatma92

Indlægby Fatima:) » lør maj 15, 2010 21:02

Salam søster Fatma 92

Der har faktisk været en del lange diskussioner om det, så du kan bare prøve og søge på ;)
Men khair insha'allah .

Wsalam :D
Narrated Abu Huraira:

While the Prophet (PBUH) was saying something in a gathering, a Bedouin came and asked him, "When would the Hour (Doomsday) take place?" Allah's Apostle (PBUH) continued his talk, so some people said that Allah's Apostle(PBUH) had heard the question, but did not like what that Bedouin had asked. Some of them said that Alllah's Apostle (PBUH) had not heard it. When the Prophet (PBUH) finished his speech, he said, "Where is the questioner, who enquired about the Hour (Doomsday)?" The Bedouin said, "I am here, O Allah's Apostle ." Then the Prophet (PBUH) said, "When honesty is lost, then wait for the Hour (Doomsday)." The Bedouin said, "How will that be lost?" The Prophet (PBUH) said, "When the power or authority comes in the hands of unfit persons, then wait for the Hour (Doomsday.)"
Fatima:)

Geografisk sted: København
Tro: Sunni/Mâlikî

Indlægby Fatma92 » søn maj 16, 2010 01:28

Fatima:) skrev:Salam søster Fatma 92

Der har faktisk været en del lange diskussioner om det, så du kan bare prøve og søge på ;)
Men khair insha'allah .

Wsalam :D

Ja, mn jeghar læst meget om dem, hvorder så står, at alevi de er faktisk gale på den. Nogle siger de er kuffr
Fatma92

Indlægby Basijboy » søn maj 16, 2010 10:21

As'Salaamu Aleykoum søster.

Jeg kan henvende dig til et link som bror Abu Saif har linket til i en anden tråd http://www.alevi.dk

Hazrat Ali (a.s.) er en stor del af deres tro, og også en del af deres shahada.

Så vidt jeg ved, er både lærde fra Ahl al Sunnah og Shia Jafariya (tolversekten) enige om at alevi er frafaldet Islam.

Du kan læse lidt mere her: http://www.alevi.dk/alex_guestbook4/
Hvor folk er kommet med spørgsmål inde på alevi.dk og hvor de så har svaret.
Der ses tydeligt at de er frafaldet Islam :)

Jeg håber InshaAllah du kan bruge det til noget.

Wa Salaam
Vær som den blomst, der giver sin duft til selv den der knuser den.
Brugeravatar
Basijboy

Geografisk sted: Tehran/Høje-Tåstrup ;)
Tro: Kristen

Givet : 2 perler
Fået : 2 perler

Opførelse

Indlægby Fatma92 » fre maj 21, 2010 11:16

Salamu aleykum :)

Jeg ville rigtig gerne høre om, at når man nu siger at man ikke må skabe opmærksom fra drenge/ og omvendt. Men må man så helere ikke snakke med drengene/ pigerne fra klassen. Hvordan skal man opføre sig når man er ved siden af dem osv ?

Jeg håber virkelig at i gider at svare på mit inlæg :)
Fatma92

Re: Opførelse

Indlægby Muslimaa » fre maj 21, 2010 11:50

Fatma92 skrev:Salamu aleykum :)

Jeg ville rigtig gerne høre om, at når man nu siger at man ikke må skabe opmærksom fra drenge/ og omvendt. Men må man så helere ikke snakke med drengene/ pigerne fra klassen. Hvordan skal man opføre sig når man er ved siden af dem osv ?

Man skal opføre sig islamisk... Dvs. ikke snakke grimt og listen er lang :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Fatma92 » fre maj 28, 2010 19:42

Muslimaa skrev:

hmm, hvor kan jeg finde den liste ? :)
Fatma92

Indlægby Musliman » lør maj 29, 2010 00:01

Walaikum salam :)

Et kort svar på spørgsmålet:
At sige Ali (radiallahu anhu) burde være profet istedet for Profeten Muhammad (sallallahu alayhi wa sallam) er at sige, at Allah (subhanahu wa ta'ala) begik en fejl, og det er KUFR!
Musliman
Islam Moderator

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Zana » lør maj 29, 2010 00:19

Wa 'aleykum salam wa rahmatullah

Med hensyn til spørgsmålet om alevier, vil jeg råde dig til at bruge søgefunktionen øverst i højre hjørne, da dette er blevet spurgt om før og diskuteret. Du vil kunne få dine svar der, inshAllah.

En anden ting som jeg blot vil gøre opmærksom på, og som først og fremmest er en påmindelse til mig selv, er at man bør spørge sig selv om man kan få gavn af at stille de spørgsmål man nu gør. Selvfølgelig har man ret til at stille relevante spørgsmål, men ud fra dine indlæg kan jeg forstå, at du er/var lidt i tvivl om hvorvidt man stadig er muslim hvis man tror, at Sayyiduna Ali (radiAllahu anhu) skulle have været profet istedet for vores elskede Profet (salAllahu aleyhi wa salam). Det er uden tvivl kufr, og man træder ud af Islam.

Min pointe er blot, at det nok er bedst at vi alle starter med at undersøge og få viden om vores egen aqeeda (sunni-aqeeda ifølge majoriteten her på forummet), inden man bevæger sig ud i emner som disse, som kan være farlige og skadelige for én. Det kan være man begynder at få tvivl i sit hjerte, fordi man ikke selv har nok viden om hvad man egentlig tror på. Og Shaytan laver konstant waswas, og spilder vores tid på at tro at nogle spørgsmål er relevante, hvor de faktisk slet ikke er.

Som sagt, dette er først og fremmest en påmindelse til mig selv.

Med hensyn til dit spørgsmål om hvordan man skal opføre over for det modsatte køn i fx. skolen og på arbejdet, kan man godt snakke med dem såfremt det har relevans. Er man igang med et projekt, er der intet galt i at snakke sammen om den og arbejde sammen, men man sørger selvfølgelig for at holde det inde for Islams grænser. Man griner fx. ikke højt foran ghayr-mahram, man opfører sig ikke uanstændigt (altså være beskeden) og man dækker (selvfølgelig) sin awra til.

Vi er repræsentanter for Islam, og derfor skal vi forsøge at vise den bedste side af os. Og Allah, den Ophøjede ved bedst.
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Tariq Ibn Ziad » lør maj 29, 2010 00:59

As Salam Aleikum Wa Rahmatullah Wa Barakatuh

Jeg kan fortælle dig at der er fuldstændig enighed blandt ulama fra ahlul sunnah wal jamaah om, at de ikke
er muslimer. De beder ikke 5 gange om dagen, de holder ikke ramadan, de tager ikke på pilgrimsrejse (Hajj) og ligesom andre shiasekter mener de, at Koranen er blevet omskrevet og at der er blevet fjernet påståede tekster som omhandler Ali (ra).

Khomeini (shia imam) anså dem for at være muslimer, og for at være en subgruppe under ''shiaislam'',
men som nævnt så er der enighed blandt alle ulama fra ahlul sunnah wal jamaah, om at de er kuffar (ikke-muslimer).
Tariq Ibn Ziad

Tro: Salafi

Indlægby Muslimaa » lør maj 29, 2010 09:37

Fatma92 skrev:
Muslimaa skrev:

hmm, hvor kan jeg finde den liste ? :)

Al salamu alaikum sister. Med listen er langt , mente jeg , at der er mange ting som er logiske at finde ud af. Du ved fx. godt at man ikke må danse foran en fyr. Det er logisk nok at vide... Fx. Når du sidder i din klasse og pigerne snakker højt og råber, så ved du at sådan skal du IKKE gør... EstagforoAllah og må Allah Subhana wa ta'ala tilgive mig hvis jeg skriver noget forkert .
PS: sige til hvis du har behov for mere uddybning af ovenstående. :)... Du skal hellere ikke vise din awra...
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Fatma92 » tirs jun 01, 2010 00:02

Zana skrev:

Wa 'aleykum salam wa rahmatullah

Med hensyn til spørgsmålet om alevier, vil jeg råde dig til at bruge søgefunktionen øverst i højre hjørne, da dette er blevet spurgt om før og diskuteret. Du vil kunne få dine svar der, inshAllah.

En anden ting som jeg blot vil gøre opmærksom på, og som først og fremmest er en påmindelse til mig selv, er at man bør spørge sig selv om man kan få gavn af at stille de spørgsmål man nu gør. Selvfølgelig har man ret til at stille relevante spørgsmål, men ud fra dine indlæg kan jeg forstå, at du er/var lidt i tvivl om hvorvidt man stadig er muslim hvis man tror, at Sayyiduna Ali (radiAllahu anhu) skulle have været profet istedet for vores elskede Profet (salAllahu aleyhi wa salam). Det er uden tvivl kufr, og man træder ud af Islam.

Min pointe er blot, at det nok er bedst at vi alle starter med at undersøge og få viden om vores egen aqeeda (sunni-aqeeda ifølge majoriteten her på forummet), inden man bevæger sig ud i emner som disse, som kan være farlige og skadelige for én. Det kan være man begynder at få tvivl i sit hjerte, fordi man ikke selv har nok viden om hvad man egentlig tror på. Og Shaytan laver konstant waswas, og spilder vores tid på at tro at nogle spørgsmål er relevante, hvor de faktisk slet ikke er.

Som sagt, dette er først og fremmest en påmindelse til mig selv.

Med hensyn til dit spørgsmål om hvordan man skal opføre over for det modsatte køn i fx. skolen og på arbejdet, kan man godt snakke med dem såfremt det har relevans. Er man igang med et projekt, er der intet galt i at snakke sammen om den og arbejde sammen, men man sørger selvfølgelig for at holde det inde for Islams grænser. Man griner fx. ikke højt foran ghayr-mahram, man opfører sig ikke uanstændigt (altså være beskeden) og man dækker (selvfølgelig) sin awra til.

Vi er repræsentanter for Islam, og derfor skal vi forsøge at vise den bedste side af os. Og Allah, den Ophøjede ved bedst.

Jo , men hvad mener du med awra :) ?
Fatma92

Indlægby Den nysgerrige » tors jun 03, 2010 04:23

Fatma92 skrev:
Jo , men hvad mener du med awra :) ?

Salam Fatma92,

Awra er den del af kroppen, man som muslim, skal tildække foran ikke-mahram mænd/kvinder.

Kvinders awra:

- Foran ægtefæller, er der ingen awra.
- Foran andre kvinder, er alt mellem navlen til og med knæet awra.
- Foran mahram mænd, er alt mellem navlen til og med knæet plus maveområdet og rundt om ryggen awra
- Foran ikke-mahram mænd, er hele kroppen awra, undtaget ansigt, hænder og fødder

Mænds awra:

- Foran ægtefæller, er der ingen awra.
- Alt mellem navlen til og med knæet er awra, dette gælder foran andre mænd, mahram kvinder og ikke-mahram kvinder.

Kilde: http://www.haya.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=242:hvad-er-reglerne-omkring-awra-det-man-skal-have-tildaekket&catid=78:menstruation&Itemid=81

Håber det var til hjælp.

Fred
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 13 perler
Fået : 15 perler

Hvilke måde ?

Indlægby Fatma92 » lør jun 12, 2010 23:54

Selamu Aleykum :D

Mine søstre & brødre, jeg vil rigtig gerne vide, på hvilke måde man skal hilse på sine onkler, fætre og venner/drenge. :roll:

Jeg tænkte mere på, skal man give sin hånd til dem ? :vedikke: eller skal man sige : aleykum selam, hvor man ikke giver hånden.

Jeg håber virkelig fra hjertet af, at i gider at bruge tid på min indlæg. Inshallah jeg får en rigtig god svar fra jer.

aleykum selam :)
Fatma92

Indlægby Basijboy » søn jun 13, 2010 08:55

Fatma92 skrev:Selamu Aleykum :D

Mine søstre & brødre, jeg vil rigtig gerne vide, på hvilke måde man skal hilse på sine onkler, fætre og venner/drenge. :roll:

Jeg tænkte mere på, skal man give sin hånd til dem ? :vedikke: eller skal man sige : aleykum selam, hvor man ikke giver hånden.

Jeg håber virkelig fra hjertet af, at i gider at bruge tid på min indlæg. Inshallah jeg får en rigtig god svar fra jer.

W Aleykoum as'Salaam w Rahmatollah :)

Mht. onkler, så er din mahram for en, hvilket vil sige at du sagtens kan give hånd til dem :)

Fætre, grandfætre, og andre som ikke er mahram, skal du bare hilse med As'Salamu Aleykoum (eller w Aleykoum as'Salaam, hvis de hilser først).
Nogle vælger at ligge hånden på brystet (her i blandt mig), men i princippet er det nok med at hilse :)

W Salaam :)
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Fatma92 » søn jun 13, 2010 18:29

Basijboy skrev:
Fatma92 skrev:Selamu Aleykum :D

W Aleykoum as'Salaam w Rahmatollah :)

Mht. onkler, så er din mahram for en, hvilket vil sige at du sagtens kan give hånd til dem :)

Fætre, grandfætre, og andre som ikke er mahram, skal du bare hilse med As'Salamu Aleykoum (eller w Aleykoum as'Salaam, hvis de hilser først).
Nogle vælger at ligge hånden på brystet (her i blandt mig), men i princippet er det nok med at hilse :)

W Salaam :)

Okey :D Det har jeg så lært nu, mange tak :tomm:
Men så jeg lige flere enkelte spørgsmål, når du nu siger dem som er mahram må man give hånden til. Det er så dem du mener med, eks, min fars brødre og min mors brødre.
Hvad så med min mors søsters mand ?, han er jo ikke min rigtig onkel, men man kalder jo bare onkel, fordi det er min mosters mand. også min fars søsters mand, må man egentlig godt give hånden til dem ?
Og hvad med min mors og fars kusiner/fætre, , må jeg give hånden til dem ? :hmmm:

W Salaam :D
Fatma92

Indlægby Basijboy » søn jun 13, 2010 18:42

Fatma92 skrev:
Okey :D Det har jeg så lært nu, mange tak :tomm:
Men så jeg lige flere enkelte spørgsmål, når du nu siger dem som er mahram må man give hånden til. Det er så dem du mener med, eks, min fars brødre og min mors brødre.
Hvad så med min mors søsters mand ?, han er jo ikke min rigtig onkel, men man kalder jo bare onkel, fordi det er min mosters mand. også min fars søsters mand, må man egentlig godt give hånden til dem ?
Og hvad med min mors og fars kusiner/fætre, , må jeg give hånden til dem ? :hmmm:

W Salaam :D

Mht. moster/faster farbror/morbror kan jeg ikke svare, da jeg aldrig har haft det problem, da min mor er enebarn, og min onklers koner har jeg aldrig mødt :D

Med hensyn til dine mor og fars fætre er de non-mahram, hvilket vil sige du IKKE kan give hånd til dem :)
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Han » søn jun 13, 2010 18:57

salam aleykum og hej med jer. :)

Alevier siger IKKE at Ali skulle være profet i sted for Muhammed. Det mener kun, at ali skulle være muhammed's efterfølger (og ikke næste profet) ligesom shia-grenen hvis jeg ikke tager fejl. alevi.dk hjemmesidens logo har 12 personer hvis i ser, 2 af dem er sunni og ikke alevi og 5 af dem er døde kommunistiske ledere fra tyrkiet. hjemmesiden har mange forkerte informationer. alevier betragter sig som muslimer. forskellen mellem andre grene af islam er:

At det ikke går til Moské, men til cem-huse, hvor man de dyrker deres relegion på deres egen modersmål og danser, hvor deres "imamer" bliver kaldt for Dede'er.
At kvinder ikke behøver at dække håret 100%, men at de skal have dækkende tøj.
At de følger 4 døre og 40 poster, i sted for 5 søjler.

blandt de 4 dør og 40 poster er at faste og bede.

http://www.cemevi-gooi.nl/dosyalar/Alevilik_nedir.html
Her er et tyrkisk link, hvor der står om alevier og 4 døre og 40 post.
Brugeravatar
Han

Indlægby Fatma92 » søn jun 13, 2010 21:14

Han skrev:salam aleykum og hej med jer. :)

Alevier siger IKKE at Ali skulle være profet i sted for Muhammed. Det mener kun, at ali skulle være muhammed's efterfølger (og ikke næste profet) ligesom shia-grenen hvis jeg ikke tager fejl. alevi.dk hjemmesidens logo har 12 personer hvis i ser, 2 af dem er sunni og ikke alevi og 5 af dem er døde kommunistiske ledere fra tyrkiet. hjemmesiden har mange forkerte informationer. alevier betragter sig som muslimer. forskellen mellem andre grene af islam er:

At det ikke går til Moské, men til cem-huse, hvor man de dyrker deres relegion på deres egen modersmål og danser, hvor deres "imamer" bliver kaldt for Dede'er.

a.s :)
Det kan godt være at de har sagt at hz. ali burde være profetens Mohammeds efterfølger. Det som står i Kuranen, kan man jo ikke fixe videre på. Det som står skrevet skal vi jo tro på. Og hhvad er det for noget, at dyrke ssin egen tro. man kan jo kalde dem for en sekt ? og en muslimsk kvinde skal jo være tildækket også håret. så er det nærmest at gå imod Islam hvis de siger at man ikke skal dække håret 100%.
Fatma92

Indlægby Han » tirs jun 15, 2010 15:28

Fatma92 skrev:

Det kan godt være at de har sagt at hz. ali burde være profetens Mohammeds efterfølger. Det som står i Kuranen, kan man jo ikke fixe videre på. Det som står skrevet skal vi jo tro på. Og hhvad er det for noget, at dyrke ssin egen tro. man kan jo kalde dem for en sekt ? og en muslimsk kvinde skal jo være tildækket også håret. så er det nærmest at gå imod Islam hvis de siger at man ikke skal dække håret 100%.

hvorfor kan de ikke tror på at kuranen er fixet videre på? :) de tror bare på det. de tror muligvis, at det er ænret selvom der står det skrevet som skrevet. jeg mente ikke at dyrke sin egen tro, jeg mente dyrke og predikere relegion på cem huse på deres modersmål, fx. istedet for arabisk, hvis man ikke kan arabisk. hvis jeg ikke tager fejl, tror jeg at der står på kuranen, at kvinder skal have dækkende tøj på og dække håret (?) men er det hver eneste hår? alevierne tror muligvis på det skal bare dækkes, ligesom loven gælder i iran og andre lande.
Brugeravatar
Han

Indlægby Fatma92 » tirs jun 22, 2010 22:44

Han skrev:
Fatma92 skrev:

hvorfor kan de ikke tror på at kuranen er fixet videre på? :) de tror bare på det. de tror muligvis, at det er ænret selvom der står det skrevet som skrevet. jeg mente ikke at dyrke sin egen tro, jeg mente dyrke og predikere relegion på cem huse på deres modersmål, fx. istedet for arabisk, hvis man ikke kan arabisk. hvis jeg ikke tager fejl, tror jeg at der står på kuranen, at kvinder skal have dækkende tøj på og dække håret (?) men er det hver eneste hår? alevierne tror muligvis på det skal bare dækkes, ligesom loven gælder i iran og andre lande.

Selamu aleykum bror :D
ja, selvfølgelig skal en muslimsk kvinde være tildækket ved håret og ja, hele håret :D mAN MÅ HELLERE KKE VISE FORMER. sÅ DET ALIVIERNE SIGER, AT HVIS ENS HÅR IKKE SKAL VÆRE TILDÆKKET 100&, SÅ TAGER DE FEJL :d :D
Fatma92

Indlægby Afghan » ons jun 23, 2010 17:28

Asalam Alaykum.

Alevi muslim(Alawite muslims) er SOM REGL en kurdisk sekt.

Dengang da Profetens leutenant døde i en moskeé, da valgte nogle at følge Islam og blive ved med at gå til masjid.
Mens Alevierne valgte ikke at bede I moskeé.

Alevier går til "Cem"(kender ikke det danske ord), og lever omkring Turkiet, Palestina, Syrien.

Jeg ser dem ikke selv som muslimer.
The Light Shows Me The Truth
Brugeravatar
Afghan

Geografisk sted: Mars

Givet : 9 perler
Fået : 4 perler

Indlægby IAAI » ons jun 23, 2010 20:32

Salam aleykum

Der findes også muslimske alevier. Det er lidt ligesom den sekt indenfor "islam" som siger de er muslimer, men er det ikke. Kan ikke helt huske hvad de kalder dem selv, men det er en frafalden gruppe. Det samme med alevi, der findes flere forskellige grupperinger og specielt alevi.dk betegnes ikke som muslimer af de andre alevier. Og kender selv et par alevier her i Danmark og de er muslimer, alhamdulillah for det.
It's All About Islam
IAAI

Indlægby Bilingual » tors jun 24, 2010 09:17

Sørgeligt at se hvor meget tid folk bruger på at dele folk op i os og dem, og det selv indenfor islams periferi. Jeg begynder at forstå hvorfor sunnier og shiiter myrder løs på hinanden i Mellemøsten, hvis det er den form for tilgang og manglende forståelse for andre retninger der er standard ved en muslimsk opdragelse.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Givet : 23 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Muhyi al din » tors jun 24, 2010 09:28

Bilingual skrev:Sørgeligt at se hvor meget tid folk bruger på at dele folk op i os og dem, og det selv indenfor islams periferi. Jeg begynder at forstå hvorfor sunnier og shiiter myrder løs på hinanden i Mellemøsten, hvis det er den form for tilgang og manglende forståelse for andre retninger der er standard ved en muslimsk opdragelse.

Så må du græde hver nat, når du ser de kristne gør det samme - hvilket nok også er standard ved en kristen opdragelse.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Bilingual » tors jun 24, 2010 09:39

Muhyi al din skrev:
Bilingual skrev:Sørgeligt at se hvor meget tid folk bruger på at dele folk op i os og dem, og det selv indenfor islams periferi. Jeg begynder at forstå hvorfor sunnier og shiiter myrder løs på hinanden i Mellemøsten, hvis det er den form for tilgang og manglende forståelse for andre retninger der er standard ved en muslimsk opdragelse.

Så må du græde hver nat, når du ser de kristne gør det samme - hvilket nok også er standard ved en kristen opdragelse.

Jeg har aldrig hørt en prædiken i folkekirken hvor andre trosretninger inkl katolikker nævnes negativt,- du forstår folkekirken bruger ikke så meget tid herhjemme på at fortælle dundertaler om hvem der har uret og er forkert på den og skal brænde i helvede, fremfor hvordan man selv kan blive et bedre menneske overfor sig selv og andre, men det er jo smag og behag...

Og det er da temmeligt sørgeligt, hvis man kun kan retfærdiggøre sin religion ved at kigge negativt på andre...
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Givet : 23 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Muhyi al din » tors jun 24, 2010 09:55

Bilingual skrev:Og det er da temmeligt sørgeligt, hvis man kun kan retfærdiggøre sin religion ved at kigge negativt på andre...

Dette er jeg dog enig i.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby ξωεґĻỷŋ » tors jun 24, 2010 12:41

Wa Alaikum As-Salam Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh Til Jer Alle...

1. Jeg vil for det første give udtryk for min glæde over din passion ukhti Fatma92. Sikke mange spørgsmål du har siddet inde med subhanAllah! Men det er dejligt at du tager fat fra en ende af og så bare spørger løs :D
Alhamdulillah for, at der i det mindste er dette forum, hvor man kan få stillet og svaret på sine spørgsmål...

2. Lad mig ligeså starte fra en ende af, ukhti, dit første spørgsmål vedrørende Alevi'erne. Yes, der er mange søstre og brødre der har svaret på dit spørgsmål og har kommet med deres bud på hvad de kunne være for en størrelse og ellers givet udtryk for deres synspunkter/meninger om dem. Meeeen...

Man skal huske på kære søstre og brødre, at man ikke blot kan lufte ud for enhver mening/tanke der strejfer sindet. Man skal passe meget på, da det i værste fald kan have alvorlige konsekvenser. Et eksempel kan være flere udtalelser om at Alevi'erne (bemærk, skrevet i generaliseret, Alle-form) er kuffar.
MAN KAN IKKE SLÅ ALLE OVER EN OG SAMME STREG!

Vi er i grunden ALLE muslimer, selvom der så mange splittelser er iblandt os - desværre, såsom du er Sunni, du er Shia, du er Alevi (Alevi'erne er forresten en undergren til Shia) osv osv...

Vi har ALLE lavet iman på at der kun 1 Skaber er, nemlig ---> ALLAH (Subhana wa ta'ala)

Abu Darda (ra) beretter at Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam sagde:
"For den der siger 'La ilaha illallahu wahdahu la sharika lah' vil Jannah blive en fard."

Så søstre og brødre vær ked af splittelsen iblandt os mht aqeeda/iman --> den situation vi er under den dag i dag. Ikke vore forskelle i fx Ibadah. Forskelle iblandt os muslimer er kun en velsignelse fra Allah (Subhana wa ta'ala)'s side. Såsom hvordan vi udfører vores Salah (altså hvilken mujtahid vi følger). Det er kun med til at styrke os muslimer, da vi hele tiden vil stræbe efter mere viden, udvide vores horisont og DISKUTERE, DISKUTERE og atter DISKUTERE... :teeth:

3. Lige meget hvor jahil(uvidende) vedkommende er, lige meget hvor stor en synder vedkommende er, for en muslim at kunne sige 'du er kafir' om en anden muslim, er en meget stor og alvorlig situation. Der er et
par eksempler jeg vil dele med Jer inshaAllah:

Abu Dawud beretter fra Anas b. Malik, som beretter at Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam sagde:

"إذا قال الرجل لأخيه يا كافر فقد باء بها أحدهما"
"Hvis en mand siger ya kafir til sin bror, vil det ord vende tilbage til en af dem begge."

Bukhari beretter fra Abu Hurairah, som beretter at Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam sagde:
"...ثلاث من أصل الإيمان الكف عمن قال لا إله إلا الله لا نكفره بذنب ولا نخرجه عن الإسلام بالعمل"
"Tre ting er grundlæggende for Iman; Ikke at gøre en person der siger 'la ilaha illallah' fortræd, ikke at udstøde en person fra Islam fordi vedkommende synder..."

Det blev berettet af Bukhari, at Abu Zabyan sagde:

Jeg hørt Usama b. Zayd fortælle: "Rasulullah salla lāhu 'alayhi wa sallam sendte os til 'Hurka' området. Vi angreb ved daggry og besejrede dem. Jeg var sammen med en person fra Al-Ansar, da vi stødte på en af deres mænd. Da vi havde omringet ham havde manden sagt 'la ilaha illallah', selvom min ven stod tilbage fra at gøre ham noget, dræbte jeg ham med mit spyd. Da vi vendte tilbage, var denne nyhed nået frem til Rasulullah salla lāhu 'alayhi wa sallam, og han spurgte mig:

"يا أسامة أقتلته بعدما قال لا إله إلا الله"
"Ya Usama! Dræbte du ham efter han sagde 'la ilaha ilallah' ?"

Jeg svarede: "Han sagde sådan for at beskytte sig selv" men han salla lāhu 'alayhi wa sallam blev ved at spørge mig det samme igen og igen. (I en anden beretning spørger Rasulullah salla lāhu 'alayhi wa sallam ham:

"ألا شققت على قلبه فتعلم أصادق أم كاذب"
"Har du da splittet hans hjerte og fundet om han fortæller det sande eller lyver?")

Derpå fortæller Usama b. Zayd endvidere: Jeg husker at jeg ønskede, jeg ikke var blevet muslim før den dag."

SubhanAllah Allahu Akbar!!! ---> "Har du da splittet hans hjerte og fundet om han fortæller det sande eller lyver?"
Hvor er det dog en frygtelig situation at stå i! Man skal virkelig frygte Allah (Subhana wa ta'ala), virkelig...

4.Til sidst Ali (ra)'s meget relevante og utrolig præcise konklusion af den situation mange muslimer er i den dag i dag:

Da Ali (ra) blev spurgt "er de kuffar" vedrørende de grupper der opposerede ham, svarede han; "Nej, de er langt fra kufr". Da spurgte de: "Jamen er de så munafiquun?" og han (ra) svarede: "Nej de er ej heller munafiquun. Munafiqeen nævner Allah lidt hvorimod de nævner Allah meget".
Da de så spurgte: "I så fald hvad er deres status?" svarede Ali (ra):
"Korruption har ramt dem, og de er blevet blinde og døve".

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvor meget mere er der at sige? --- Samtidig med, hvor meget mere er der dog ikke at sige!

Må Allah Subhana Wa Ta'ala retlede os ALLE...

Ja Søstre og Brødre, Fatma92 det var blot lige en lille påminder og (måske) et svar/kommentar på dit første spørgsmål inshaAllah...

Wa fi amanillah...
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ- "Therefore, stand firm on the Right Way as you are commanded!"Al-Hud:112
قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ- "Also declare: "Surely my Salah, my devotion, my life, and my death are all for Allah the Rabb of the Worlds."Al-An'am:162
Brugeravatar
ξωεґĻỷŋ

Næste

Lignende emner

Jeg er sunni, han er alevi!! ..
Forum: Religiøs Dialog
Forfatter: LoveMyDeen
Svar: 215
Alevi?