ny gæst på forum

Præsenter dig selv og evt. spørgsmål o.l.

ny gæst på forum

Indlægby jofrid » tirs apr 06, 2010 11:19

Hej Alle.

Mit navn er Jofrid Regitzesdatter, er 30 år og jeg er antropologistuderende ved DPU i Emdrup. Jeg har tilmeldt mig dette forum, fordi jeg søger kvinder der kan hjælpe mig med mit speciale. Til speciale skal jeg bruge mødre der har lyst til at lade sig interviewe om det at være mor.

Jeg har lagt et opslag under "fri debat" og glæder mig både til at høre fra interesserede samt til at lære forummet bedre at kende.

År og fred.

Jofrid
Brugeravatar
jofrid

Geografisk sted: kbh
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: ny gæst på forum

Indlægby Kimi » tirs apr 06, 2010 12:38

Hej..

Hva hedder du?
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Århus
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 2 perler
Fået : 2 perler

Indlægby Betelgeuse » tirs apr 06, 2010 16:27

Velkommen til forummet, Jofrid.
Brugeravatar
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 156 perler
Fået : 83 perler

Indlægby ibn al-Mulawwah » tirs apr 06, 2010 19:26

Hej Jofrid

Velkommen til forummet. Dit projekt lyder spændende, og jeg ønsker dig al held og lykke med det.
أيهذا الشاكي وما بك داء - كيف تغدو إذا غدوت عليلا؟
ويرى الشوك في الورود ويعمى - أن يرى فوقها الندى إكليلا
يهذا الشاكي وما بك داء - كن جميلا تر الوجود جميلا

O du som beklager dig uden at lide af nogen sygdom - hvordan vil du blive, hvis du en dag blir' syg?
Og du som ser rosernes torne - og ikke kronen oven over bladenes dug.
O du som beklager dig uden at lide af nogen sygdom - vær smuk og du vil se skønhed i verden omkring dig!
Brugeravatar
ibn al-Mulawwah

Køn: Hankøn

Indlægby jofrid » ons apr 07, 2010 10:44

Hej alle og tak for velkomsten og de gode ønsker.

@Kimi: jeg hedder Jofrid Regitzesdatter :D
Brugeravatar
jofrid

Indlægby Kimi » ons apr 07, 2010 11:41

Regitzesdatter? Er det dit efternavn? :ohno: Undskyld jeg spørg.. Hi!
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby jofrid » ons apr 07, 2010 11:53

jeps, det er det. :D
Det er en lidt gammeldags måde at lave efternavn på, så det er ikke så udbredt.
Brugeravatar
jofrid

Indlægby ibn al-Mulawwah » ons apr 07, 2010 12:00

Kimi skrev:Regitzesdatter? Er det dit efternavn? :ohno: Undskyld jeg spørg.. Hi!

As-salamu 'alaykum Kimi,

Ja, selvfølgelig er det hendes efternavn. Jeg forstår ikke, hvorfor det er så sjovt, og hvorfor det skulle være nødvendigt at spørge om, det er hendes efternavn. Det virker mærkværdigt og uhøfligt. Bare fordi det ikke er et almindeligt dansk navn (men et norsk eller islandsk?), så er der da ingen grund til at gøre grin med det. Der er også mange muslimer, der har navne, der lyder mærkelige i danske ører, men derfor spørger folk da ikke: "Hedder du virkelig Naser?" eller "Al-Dosari, er det et navn?".

Jeg synes faktisk, at Jofrid Regitzesdatter er et rigtig smukt navn, men det er jo smag og behag.

Fi amaniLlah,
ibn al-Mulawwah

O du som beklager dig uden at lide af nogen sygdom - hvordan vil du blive, hvis du en dag blir' syg?
O du som beklager dig uden at lide af nogen sygdom - vær smuk og du vil se skønhed i verden omkring dig!
Brugeravatar
ibn al-Mulawwah

Indlægby Muhyi al din » ons apr 07, 2010 12:17

Hej og velkommen til

Det er spændende at få kendskab til dit efternavn.

Arabere har tidligere været meget omhyggelige med at sige hvem man søn af gennem tiden.

F.eks. Muhammad (salla ALlah "alayhi wa salam) søn af AbduLlah søn abdul Mutalib søn af Hashim søn af Abd Munaf søn af QuSai søn af Kilaab søn af MuRra søn af Lu'ay søn af Ghaleb søn af Fahr søn af Malik søn An-Nadr søn af Kinana søn af Khuzayma søn af Mudraka søn af Alias søn Mudr søn af Nizar søn Ma"d søn af "adnaan

Så bevares familiekæden :)

Eller Muhammad (salla ALlah "alayhi wa salam) søn af Amina datter af Wahb søn af "abd Munaf søn Zahra søn af Kilaab

Min familie har bevaret denne tradtion og denne familietræ helt tilbage til vores tip tip tip ....oldefar, som vi er opkaldt efter.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby fred-kærlighed » ons apr 07, 2010 14:20

Hvis man tager mange almindelige efternavne er dette slægtskab også tydeligt..

Hansen : hansens's altså Hans barn
Jensen: Jens barn
dawidsen: dawids barn

osv osv osv :klapper:
fred-kærlighed

Tro: Jøde

Indlægby Kimi » ons apr 07, 2010 14:22

ibn al-Mulawwah skrev:Ja, selvfølgelig er det hendes efternavn. Jeg forstår ikke, hvorfor det er så sjovt, og hvorfor det skulle være nødvendigt at spørge om, det er hendes efternavn. Det virker mærkværdigt og uhøfligt. Bare fordi det ikke er et almindeligt dansk navn (men et norsk eller islandsk?), så er der da ingen grund til at gøre grin med det. Der er også mange muslimer, der har navne, der lyder mærkelige i danske ører, men derfor spørger folk da ikke: "Hedder du virkelig Naser?" eller "Al-Dosari, er det et navn?".

Aleikum Salam

Har jeg gjort grin eller lavet sjov med det?

Jeg har spurgt, idet jeg ikk vidste, at man kunne hedde sådan til efternavn. Jeg har hverken kritiseret eller været uhøflig, blot spurgt.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby ibn al-Mulawwah » ons apr 07, 2010 15:22

Kimi skrev:
ibn al-Mulawwah skrev:Ja, selvfølgelig er det hendes efternavn. Jeg forstår ikke, hvorfor det er så sjovt, og hvorfor det skulle være nødvendigt at spørge om, det er hendes efternavn. Det virker mærkværdigt og uhøfligt. Bare fordi det ikke er et almindeligt dansk navn (men et norsk eller islandsk?), så er der da ingen grund til at gøre grin med det. Der er også mange muslimer, der har navne, der lyder mærkelige i danske ører, men derfor spørger folk da ikke: "Hedder du virkelig Naser?" eller "Al-Dosari, er det et navn?".

Aleikum Salam

Har jeg gjort grin eller lavet sjov med det?

Jeg har spurgt, idet jeg ikk vidste, at man kunne hedde sådan til efternavn. Jeg har hverken kritiseret eller været uhøflig, blot spurgt.

Hvis jeg har misforstået dig, så beklager jeg og beder om din tilgivelse. Det var ikke passende af mig at insinuere, at du gjorde grin med hendes navn. Jeg undrer mig dog stadig over, at du hele to gange spørger hende, hvad hun hedder, når hun meget klart skriver, at hendes "navn er Jofrid Regitzesdatter", og synes, at du skal vide, at det om ikke andet kan opfattes som uhøfligt og krænkende at skrive som du gjorde.
Senest rettet af ibn al-Mulawwah ons apr 07, 2010 18:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
ibn al-Mulawwah

Indlægby Jessminda » ons apr 07, 2010 18:12

Velkommen til :)
"Vi lærte iman (tro) og så lærte vi Quran’en og det øgede vores Iman"
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
Fået : 1 perle

Indlægby Kimi » ons apr 07, 2010 19:41

ibn al-Mulawwah skrev:Hvis jeg har misforstået dig, så beklager jeg og beder om din tilgivelse. Det var ikke passende af mig at insinuere, at du gjorde grin med hendes navn. Jeg undrer mig dog stadig over, at du hele to gange spørger hende, hvad hun hedder, når hun meget klart skriver, at hendes "navn er Jofrid Regitzesdatter", og synes, at du skal vide, at det om ikke andet kan opfattes som uhøfligt og krænkende at skrive som du gjorde.

Der er da absolut ikk noget krænkende i det overhovedet. Jofrid skrev også selv smiley´er, så tror næppe, at hun er blevet fornærmet.

Men du har min tilgivelse :teeth:
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Lignende emner

Forum for kvinder?
Forum: Fri Debat
Forfatter: AskinNur
Svar: 4
IslamiC.dk Forum Tilbage Igen!
Forum: IslamiC.dk Nyheder
Forfatter: Anonymous
Svar: 3
MuslimahLounge.dk - Nyt dansk sunni-forum for søstre!
Forum: IT & Web
Forfatter: AbU
Svar: 53
Forum: 2012 i koranen
Forum: Fri Debat
Forfatter: IslamInBosnia
Svar: 6
Islam, forum uden offtopic!
Forum: Islam
Forfatter: Anonymous
Svar: 0

Tilbage til Nye brugere