Svinekød

Præsenter dig selv og evt. spørgsmål o.l.

Svinekød

Indlægby AhmedNadiim » tors nov 26, 2009 14:06

"Hvorfor forbyder islam svin?
AhmedNadiim

Geografisk sted: Kastrup
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Svinekød

Indlægby Mayeda » tors nov 26, 2009 16:38

Mayeda
Sølv Bruger

Køn: Hunkøn

FÃ¥et : 1 perle

Indlægby Muslimaa » tors nov 26, 2009 16:51

Mayeda skrev:http://www.islamic.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=723

fra tråden kan du læse denne indlæg, som jeg lige ligger her til dig, som spørger :-)
søster Mayeda: tak for henvisningen til tråden ;)
:
as salamu aleikum
At noget er enten haram eller halal er noget der er bestemt af Allah (Subhana wa ta'ala) Denne verden er udelukkende en prøvelse og vi skal som muslimer gøre os fortjente til paradiset ved bl.a. at fraholde os for de handlinger som er haram. En haram handling kan fx være at spise svinekød:

2:173 He hath only forbidden you dead meat, and blood, and the flesh of swine, and that on which any other name hath been invoked besides that of Allah. But if one is forced by necessity, without wilful disobedience, nor transgressing due limits,- then is he guiltless. For Allah is Oft-forgiving Most Merciful.

Jeg vil herunder nævne nogle af de skader, der er forbundet med svinekød.
Svinekød har et meget stort indhold f fedt.(specielt mættede fedtsyrer= de skadelige) Når man spiser det vil det automatisk blande sig med blodet og der vil herefter opstå en slags forklumpning i blodet, som kan give risiko for åreforkalkning, pulsforstyrrelser og hjerteproblemer....
Derudover har svinet rigtig mange væksthormoner. Fra det bliver født og vejer 1 kg udvikler det sig på 6 måneder til at veje 100 kg. Ved at spise svinekød optager kroppen derved de mange væksthormoner og dette virker skadeligt på kroppen, idet det bl.a. forstyrrer den ellers naturlige hormonbalance i kroppen.

Sygdommen TRISIN er en sygdom som svin får, men som ikke nødvendigvis er farlig for svinet selv men virker i værste tilfælde dødbringende på mennesket når det spiser kød fra sådan et inficeret dyr.
Der er i forskning fundet en meget tydelig sammenhæng mellem svinet og denne sygdom.

Herved kan det konkluderes at svinekød har en skadelig effekt på den menneskelige krop, og Allah (Subhana wa ta'ala) har foruden at have forbudt os svinekød i sig selv også forbudt os at gøre ting der kan skade os.

Do not cast yourselves, with your own hands, into destruction. (Al-Baqarah 2:195)

Så man kan sige at der er en god grund til at svinekød er haram
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Indlægby AhmedNadiim » tors nov 26, 2009 21:09

Tak!!!
AhmedNadiim

Geografisk sted: Kastrup

Indlægby bismillah786 » tors nov 26, 2009 21:28

Kære Br. Ahmed Nadeem .

Det medicinske aspekt kan godt ændre sig . Nogle gange siger de kloge hoveder at vin er sundt og dagen efter at det er usundt. Hvad nu hvis de i fremtiden fortæller dig, at man næsten ikke får kræft hvis man spiser 100 gram svinekød 10 gang om dagen hele livet ( hehe ja overdrivelse fremmer forståelsen :badgrin: )?

Jeg synes derfor, at man først og fremmest skal holde fast ved, at det er haram fordi Allah (Subhana wa ta'ala) har gjort dette forbudt for mennesket at spise på jorden som en del af vores prøve, som det også så flot fremgår i artiklens indledning.

Peace :peace:
Brugeravatar
bismillah786

Indlægby Delale » ons maj 19, 2010 19:26

Vil Allah (Subhana wa ta'ala) tilgive mennesket, hvis mennesket ved en fejltaglese spiser svinekød ?
Delale

Indlægby Nightingale » ons maj 19, 2010 19:35

Var til et foredrag, hvor der også blev omtalt forbuddet om at spise svin.
Et andet argument var, at du ikke kan halalslagte et svin. Da dyret ikke rigtig har nogen nakke, hvordan ved man så hvor man skal skære og hvor dybt man snittet skal ligge. Jeg husker på stående fod desværre ikke mere af argumentationen, men han havde en del gode pointer.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 10 perler

Indlægby Kimi » ons maj 19, 2010 20:34

Delale skrev:Vil Allah (Subhana wa ta'ala) tilgive mennesket, hvis mennesket ved en fejltaglese spiser svinekød ?

Hvis du uvidne spiser svin og dermed ikke er klar over det, så har Jeg altid hørt, at Du ikke bliver straffet.

Men Allah ved bedst
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Ã…rhus

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Jessminda » tors maj 20, 2010 09:56

Kimi skrev:
Delale skrev:Vil Allah (Subhana wa ta'ala) tilgive mennesket, hvis mennesket ved en fejltaglese spiser svinekød ?

Hvis du uvidne spiser svin og dermed ikke er klar over det, så har Jeg altid hørt, at Du ikke bliver straffet.

Men Allah ved bedst

Assalamualeikum

Jeg vil også sige det samme som Kimi. Allah Subhana wa ta'ala straffer ikke et menneske som gør det at uvidenhed, så vidt jeg ved.
"Vi lærte iman (tro) og så lærte vi Quran’en og det øgede vores Iman"
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby Delale » lør maj 22, 2010 12:25

Tak :)
Delale