Hej InkDot
At ryste på hovedet er jo som regel også et udtryk for utilfredshed
Langt de fleste muslimer har jo også bare rystet på hovedet. Men det er jo klart, at mikrofonerne er rettet mod de som har en voldsom reaktion på JP-tegningenre, og derfor virker det også som om de fleste muslimer reagerede voldsomt. Det tror jeg nu ikke er sandt.
Jeg tror at man skal adskille reaktionerne. For de som bor i udlandet, er det nok mere selve tegningen i sig selv, osm har skabt vrede. Hvorimod det herhjemme er hele den snak og negative hetz mod muslimer, som gør at mange er utilfredse med JP. Det med at man skal håne og fremprovokere følelser og reaktioner, bare for at gøre det, er jo utrolig trist at se som muslimsk borger i Danmark. Særligt når JP-tegningerne fik så stor opbakning politisk.
Personligt er jeg bedøvende ligeglad med de tegninger. En dreng på 11 år kan tegne en Shrek på et A4-papir og påstå at det er mig. Det er der ingen grund til at reagere voldsomt på.
Problemet er mere princippet om at man skal håne blot fordi man har retten til det, det er fuldstændig absurd. Det er som at legitimere mobning i folkeskolen. Det tjente absolut intet formål, og JP vidste hvilke reaktioner der ville komme fra udlandet. De kunne sagtens have "testet" det på en anden måde / anden vis.
Når jeg nu, flere år efter, så kan se at det hele var baseret på løgn - så bliver jeg kun mere trist af at se alle de borgere som sprang med på JP-symapti-vognen. Ytringsfrihed blev til et politisk våben, der nu kan trække vælgere til sig, nemt og hurtigt.
Når jeg så skriver løgn, så henviser jeg også til JP, Trykkefrihedsselskabet og politikernes manglende støtte til WikiLeaks. Hvor er alle fortalerne for ytringsfrihed nu? Hvor er alle de helte som under JP-krisen fik medaljer og diplomer for deres indsats for ytringsfrihed og pressefrihed?
De står nu i kø for at begrænse pressefrihed og ytringsfrihed.
Ironisk? Døm selv. I min optik er det endnu et bevis på at den såkaldte kamp for ytringsfrihed under JP-krisen, blot var en måde hvorpå man kunne få bilde borgerne noget ind og således få dem med på JP-sympati-vognen.
Man behøves ikke være muslim for at komme frem til ovenstående. Det vedrøre os alle, og enhver - uanset tro - burde forholde sig til det.
Fred