Redaktør: Fri Debat Mods
Mange tror at Tøger og Politiken var bange for den trussel om sagsøgning fra de organisationer. Men de tager fejl - for det forlig Tøger har aftalt med de organisationer, er LANGT LANGT fra det som de organisationer krævede.
De krævede bla. officiel undskyldning, overskrifter hvor man undskylder trykningen, tv og forsider i trykt og online udgave med undskyld inden for 30 dage, samt love at man aldrig vil trykke dem igen eller lignende tegninger igen. Derudover krævede de undskyld for at have TRYKKET tegningerne.
Ingen af de ovenstående krav gik Politiken med på. Derimod formodede politiken at få organisationerne med til at gå på kompromis med SAMTLIGE af deres krave, og Politiken fik - fordi de gik i dialog - dem til at få en hel anden opfattelse af ytringsfriheden i Danmark på en måde så de kunne gå med til forliget, og fik dem til at forstå situationen i Danmark - hvilket fik organisationerne til at acceptere det forlig / udkast fra Politiken.
Det er fantastisk at en avis kan føre så fornuftig og diplomatisk dialog, noget som eksperter ikke engang har kunne klare.
Det skyldes åbent sind, og oprigtig ønske om sameksistens og respekt for hinanden.
Disse egenskaber har Politiken og Tøger, og det har gjort at de kunne få organisationerne til at forstå hvordan landet ligger.
Det overrasker vel næppe nogen at befolkningen, takke være 10-15 års medie/politisk march mod muslimer og islam herhjemme - har fået fuldstændig indgroet holdning til muslimer og islam. Enhver form for dialog og tegn på fredelig tilgang til muslimer, vil blive opfattet som at man bøjer sig for terrorister.
Det er den måde DF og co. holder bålet igang. Det er skræmmende at så mange "moderate" vælgere, også hopper med på denne vogn.
Tænk at man i et land som Danmark, skulle skrige og råbe så meget over at man går i dialog med andre mennesker.
Tænk at dialog er så langt ude af fantasien for næsten alle politikere på Christiansborg.
Se DET er skræmmende.
jeg ser dem blot som et primitivt og svagt træk fra en flok selvfede gamle mænd, der stadig lider af folkeskole-mobberi.

AbU skrev:
Signalet fra Politiken er derimod essensen af hele denne situation. Nemlig at der rent faktisk findes mennesker, som vil sameksistens og dialog. Som selverklæret verdensmester i demokrati, ytringsfrihed og menneskerettigheder, bør man også fører dialog med fornuftens trøje på - og udvise et godt eksempel på diplomatisk løsningsforslag i en situation, hvor verden som aldrig før har brug for sammenhold.
Fred

Der reageres på den slags fordi det per definition forventes at ikke-muslimer skal være midtersøgende i demokratiets og mangfoldighedens hellige navn, hvor imod ingen forventer at muslimer begynder at gradbøje deres doktriner i forsøg på fredelig sameksistens.
Enfoldig skrev:Jeg tror sådan set ikke vi er særligt uenige. Der er dog nok behov for at forstå, at begrebet "muslimer" ikke nødvendigvis dækker hver og en født af forældre der betragter sig som muslim. I de fleste tilfælde er skytset rettet mod radikale troende, der betragtes som en trussel mod samfundet som det er.
Almindelige mennesker med muslimsk baggrund lever da fint i sameksistens med alle andre. Jeg ved ikke hvor meget disse mennesker bliver hetzet. Men det er da klart, at de føler sig udsat, hvis de bliver fornærmet på vegne af de radikalt troende der generelt skydes imod. Men hvorfor skulle de dog det? Jehovas Vidner eller andre der aktivt forkynder kristendom bliver konstant mobbet og hetzet, men du ser ingen kulturelt kristne føle sig fornærmet af den grund. Mon ikke det er muligt for "muslimer" en dag at betragte situationen lidt mere nuanceret end sort/hvid. Det ville sikkert også gavne debatten.

Enfoldig skrev:Mit indlæg drejede sig om Politikens forlig, som for mig at se henvender sig til muslimer uden for landets grænser. Folk der lever i Danmark er vel udemærket klar over, at politiken ikke var bange for truslerne om et eventuelt sagsanlæg, og at deres udstrakte hånd til disse organisationer er et publicity stunt ment som provokation imod den almene holdning at der ikke skal gås på kompromis med ytringsfriheden. Der reageres på den slags fordi det per definition forventes at ikke-muslimer skal være midtersøgende i demokratiets og mangfoldighedens hellige navn, hvor imod ingen forventer at muslimer begynder at gradbøje deres doktriner i forsøg på fredelig sameksistens.
Enfoldig skrev:Tegningerne blev skabt og hører til i et sekulært samfund, og kan som sådan kun misforstås i et religiøst samfund styret af doktriner der anses som ufejlbarlige.
Enfoldig skrev:Grunden til at "dialogen" mellem to verdensdele overføres til lokalmiljøet er, at mange mennesker identificerer sig med mennesker uden for denne del af verden og adopterer deres holdninger og vrede og fralægger sig ansvaret for at være en del af det danske samfund.

I de fleste tilfælde er skytset rettet mod radikale troende, der betragtes som en trussel mod samfundet som det er.
Almindelige mennesker med muslimsk baggrund lever da fint i sameksistens med alle andre. Jeg ved ikke hvor meget disse mennesker bliver hetzet. Men det er da klart, at de føler sig udsat, hvis de bliver fornærmet på vegne af de radikalt troende der generelt skydes imod. Men hvorfor skulle de dog det? Jehovas Vidner eller andre der aktivt forkynder kristendom bliver konstant mobbet og hetzet, men du ser ingen kulturelt kristne føle sig fornærmet af den grund.

Enfoldig skrev:Muhyi al din, dig gider jeg slet ikke tale med. Det troede jeg at jeg havde gjort klart.

Enfoldig skrev:Muhyi al din, dig gider jeg slet ikke tale med. Det troede jeg at jeg havde gjort klart.
Al-maghrebia,
Det kan godt være at jeg er sær, men hvad er formålet med dit indlæg, ud over at lægge mig ord og meninger i munden? Jeg skriver at kritikken generelt er rettet mod radikale muslimer, og så beder du mig "redegøre for to eksempler".. Tror du at jeg er til eksamen hos dig, eller hvad? Du kan da selv redegøre for dine to eksempler, hvis du mener at de er dækkende for den danske befolkning eller mediers holdning til "Islam" i Danmark.
I de fleste tilfælde er skytset rettet mod radikale troende, der betragtes som en trussel mod samfundet som det er...
det er da klart, at de føler sig udsat, hvis de bliver fornærmet på vegne af de radikalt troende der generelt skydes imod
Al-maghrebia skrev:@Enfoldig
Du er da godt nok en sær snegl
Jeg ved ikke om jeg skal starte ved det paradoksale i dit indlæg, eller ved det du udlægger som værende fakta - men som i virkeligheden er fup og fidus. Det mest interessante må være dette:I de fleste tilfælde er skytset rettet mod radikale troende, der betragtes som en trussel mod samfundet som det er.
Almindelige mennesker med muslimsk baggrund lever da fint i sameksistens med alle andre. Jeg ved ikke hvor meget disse mennesker bliver hetzet. Men det er da klart, at de føler sig udsat, hvis de bliver fornærmet på vegne af de radikalt troende der generelt skydes imod. Men hvorfor skulle de dog det? Jehovas Vidner eller andre der aktivt forkynder kristendom bliver konstant mobbet og hetzet, men du ser ingen kulturelt kristne føle sig fornærmet af den grund.
Altså, hvad forestiller denne her omgang hjemmestrikket og virkelighedsfjern hullabulla? Hvor i al verden har du de definitioner fra, og hvordan er du kommet frem til din interessante tese?
Jeg giver dig kun to eksempler, som jeg vil bede dig redegøre for med udgangspunkt i din lille hjemmestrikkede tese:
- Ikke ordret citat af en vis mand: "Muslimske fædre, onkler voldtager deres døtre, og dette er helt legitimt i Islam" (Det gør mig virkelig ondt, at skrive noget så modbydeligt, jeg har det ikke engang okay med at sige det højt, men det en rimelig relevant episode for debatten her)
- "Moskeé-byggeri bør ikke finde sted i demokratiske Danmark"
Du påstår jo, at herboende muslimer bliver fornærmet og stødt uden særlig god grund. Forklar mig hvordan ovenstående 2 eksempler ud af mange ikke rammer minoriteten "muslimer" generelt. På forhånd tak
AbU skrev:Hej Frode,
Jeg mener på ingen måde at religion skal spille en rolle i sådan en dialog. Sådan en dialog handler ikke om at anvende de forskellige ideologier, men handler netop om accept af dem.
"Personligt er jeg bedøvende ligeglad med "undskyld". Jeg ser ikke de tegninger som værende tegninger af min Profet salla lāhu 'alayhi wa sallam, jeg ser dem blot som et primitivt og svagt træk fra en flok selvfede gamle mænd, der stadig lider af folkeskole-mobberi."

Thatsit skrev:Salam alaykum alle sammen.
Jeg synes bare at man skulle ikke havde trygt noget omkring vores profet mohammmed, da jeg mener at det bliver for personligt når man kommer ind på sådan et ømt punkt for os muslimer.

Confluence skrev:Frode@
Jeg går ikke ind for at ting kompliceres, men derved må man også erkende at det hele ikke altid er så ligetil, som man måske til tider ville ønske, det var. Ved hele denne sag som er kommet ud af tegningerne, ligger der en dobbeltmoral som ikke engang den fedeste kødkniv ville være i stand til at skære igennem. Alt det med ytringsfriheden er blevet masse voldtaget og misbrugt på¨det groveste.
Der er blevet gjort så megen stor sag ud af at man skulle have lov til, at kalde hinandens mødre ved skældsord, fordi det var folkets ret at tale åbent og frit - uanset om de/den pågældenes følelser blev såret. Jamen fair nok hvis man ikke er blevet opdraget ordentligt eller ikke fik vasket sin mund med sæbe som barn - tilstrækkeligt, således at man vidste at der var noget der hed "at tale pænt" til andre. Jeg er klar over at der ikke står en lyserød pony ude i min baghave der græsser, - så det er ikke fordi jeg er naiv eller tror at verdenen er lavet ud af kvalitets chokolade.
Jeg mener bare at man godt kan fungere i samfundet, uden at man skal gøre grin med den ene eller andens tro eller kultur. Derudover råbes der islamist, hvis man giver igen af samme skuffe - ikke at det er af nogen interesse. Men hver gang jeg andetsteds under en debat, har ytret min mening om det - er jeg ubegrundet blevet kaldet en islamist af diverse. Jeg hjælper alle borgere, uanset køn, religion eller udseende - hvorimod nogle danskere vil afslå udlændinge, baseret udfra deres muslimske eller udenlandske baggrund - alligevel er det borgere som jeg, der skal lære om hvordan man indordner sig eller færdes i det danske samfund. Jeg kan lukke edderkopperne ud, mens andre slår dem ihjel, alligevel er det mig der kaldes morder. Og det er sådan det fungerer med ytringsfriheden. Hvis muslimer eller udlændinge bare kunne få lov til at tale frit, sådan som der tales om muslimer og udlændinge i Danmark, så ville jeg have været enig med dig. Men i stedet kaldes vi for begreber, som der intet hold er i.
Jeg nægter at tro på at menneskets logik er så lav, at man finder det nødvendigt at skulle gøre grin med andre - for at kunne more sig eller ytre sin mening.
Og jeg vil da under ingen omstændigerheder finde mig i, at de skal føle at de har lov til at gøre grin med Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam, mens der tales om at mine fætre og muslimske brødre er nogle der voldtager deres kusiner og søstre, og som banker dem gule og blå hver dag, når de kalder mig for terrorist og islamist - så snart jeg siger nej tak til flæskesvær og kotteletter.
Det er selve hensigten og det at der en så stor dobbeltmorale i tingenes gang her i landet, der får de fleste til at kamme over. Og der er det da ligeså meget folkets ret at sige fra, som nogle mener at det er folkets ret at tilsvine andre.
Confluence skrev:Frode@
Jeg går ikke ind for at ting kompliceres, men derved må man også erkende at det hele ikke altid er så ligetil, som man måske til tider ville ønske, det var. Ved hele denne sag som er kommet ud af tegningerne, ligger der en dobbeltmoral som ikke engang den fedeste kødkniv ville være i stand til at skære igennem. Alt det med ytringsfriheden er blevet masse voldtaget og misbrugt på¨det groveste.
Der er blevet gjort så megen stor sag ud af at man skulle have lov til, at kalde hinandens mødre ved skældsord, fordi det var folkets ret at tale åbent og frit - uanset om de/den pågældenes følelser blev såret. Jamen fair nok hvis man ikke er blevet opdraget ordentligt eller ikke fik vasket sin mund med sæbe som barn - tilstrækkeligt, således at man vidste at der var noget der hed "at tale pænt" til andre. Jeg er klar over at der ikke står en lyserød pony ude i min baghave der græsser, - så det er ikke fordi jeg er naiv eller tror at verdenen er lavet ud af kvalitets chokolade.
Jeg mener bare at man godt kan fungere i samfundet, uden at man skal gøre grin med den ene eller andens tro eller kultur. Derudover råbes der islamist, hvis man giver igen af samme skuffe - ikke at det er af nogen interesse. Men hver gang jeg andetsteds under en debat, har ytret min mening om det - er jeg ubegrundet blevet kaldet en islamist af diverse. Jeg hjælper alle borgere, uanset køn, religion eller udseende - hvorimod nogle danskere vil afslå udlændinge, baseret udfra deres muslimske eller udenlandske baggrund - alligevel er det borgere som jeg, der skal lære om hvordan man indordner sig eller færdes i det danske samfund. Jeg kan lukke edderkopperne ud, mens andre slår dem ihjel, alligevel er det mig der kaldes morder. Og det er sådan det fungerer med ytringsfriheden. Hvis muslimer eller udlændinge bare kunne få lov til at tale frit, sådan som der tales om muslimer og udlændinge i Danmark, så ville jeg have været enig med dig. Men i stedet kaldes vi for begreber, som der intet hold er i.
Jeg nægter at tro på at menneskets logik er så lav, at man finder det nødvendigt at skulle gøre grin med andre - for at kunne more sig eller ytre sin mening.
Og jeg vil da under ingen omstændigerheder finde mig i, at de skal føle at de har lov til at gøre grin med Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam, mens der tales om at mine fætre og muslimske brødre er nogle der voldtager deres kusiner og søstre, og som banker dem gule og blå hver dag, når de kalder mig for terrorist og islamist - så snart jeg siger nej tak til flæskesvær og kotteletter.
Det er selve hensigten og det at der en så stor dobbeltmorale i tingenes gang her i landet, der får de fleste til at kamme over. Og der er det da ligeså meget folkets ret at sige fra, som nogle mener at det er folkets ret at tilsvine andre.

| Hvorfor lige Danmark? Kan kun tegningerne forene muslimerne? Forum: Politik og samfund Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 18 |
"Rose mod Seidenfaden om Muhammed-tegningerne..." Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 1 |
En utrolig smuk Nasheed: Mohammed Al-Husayan - Mawlay Forum: Islam Forfatter: Anonymous Svar: 72 |
Ros til Rose! (for Muhamed-tegningerne) Forum: Politik og samfund Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 15 |
Tilbage til Sagen om tegningerne
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst