Mindst én af tegningerne var en skjult hån af Jyllandsposten

Tema er sagen om tegningerne i jyllandsposten

Redaktør: Fri Debat Mods

Mindst én af tegningerne var en skjult hån af Jyllandsposten

Indlægby Steffen2Nielsen » tirs jan 09, 2007 18:45

Esselamu Aleykum (Håber at jeg bruger udtrykket rigtigt)

Det er første gang, at jeg skriver i dette forum, selvom jeg længe har overvejet det. Måske fordi jeg ikke vil dumme mig, men da jeg faldt over en artikel i Kristeligt Dagblad fra lørdag d. 23 december om Muhammed-sagen, har jeg valgt at prøve at skrive i dette spændende forum.

En af tegnerne (Lars) fortæller, at han tegnede en tegning, som forestiller en skoledreng, der tilfældigvis hedder Muhammed og altså ikke profeten Muhammed, fred være med ham, fordi han kender en dreng, der hedder dette, hvilket jo ikke er ualmindeligt. Drengen skriver på en tavle med arabiske bogstaver på sproget farsi sætningen: "Jyllandspostens redaktion er en flok reaktionære provokatører"
Tegneren fortæller, at han lavede tegningen for at Jyllandsposten skulle udstille sig selv, som en reaktionær avis og at han iøvrigt aldrig havde brudt sig om avisen.
Motivet til tegningen var således ganske modsat det, som Jyllandsposten ville, nemlig at der er moralske grænser i ytringsfriheden.
Senere er tegneren blevet interviewet til en artikel i Jyllandsposten d. 30 september på årsdagen for tegningerne, men hans udtalelser var blevet klippet i små bidder og krydret med følgende kommentar fra chefredaktør Carsten Juste:
"Vi føler os ikke forpligtet overfor et menneske, der som Lars konsekvent og uforsonligt har bagvasket Jyllandsposten med infame påstande om vores motiver og moral."
Denne udtalelse falder efter, at tegneren sammen med de andre bliver udsat for dødstrusler.
Lars mener således også, at Carsten Justes reaktion er lidt paradoksal, idet Lars jo netop har brugt den ytringsfrihed, som Carsten Juste påstår at ville forsvare.
Lars fortæller i øvrigt, at flere af tegninger har en skjult finesse, der netop skulle udstille Jyllandsposten, men disse finesser gik tabt i al ophidselsen.
Nu kan jeg ikke læse arabisk og farsi, men skulle nogen se tegningen og kan læse teksten, ville jeg gerne høre om det.
Brugeravatar
Steffen2Nielsen

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby S-O-A » tirs jan 09, 2007 20:53

Hej

Jeg har aldrig set tegningen??
Brugeravatar
S-O-A

Geografisk sted: CPH

Indlægby Steffen2Nielsen » tirs jan 09, 2007 21:16

Jeg har tjekket på jp.dk og set e-avisen for d. 30 september 2005 ig kan i det nederste hjørne godt se en tegning af en lille skoledreng, der har skrevet noget på en skoletavle og i artiklen fra d. 30 september 2006 står der også, at en freelance-tegner føler sig svigtet af Jyllandsposten
Brugeravatar
Steffen2Nielsen

Indlægby Labana » ons jan 10, 2007 09:57

Som før nævnt i nogle emner, så handler mange af de her emner idag om "udformelse" efter eget behov. Altså formår mange at bruge disse begreber til eget behov, og så snart begrebet og forklaringen ikke har fordel til en selv, så går man i stå eller fortolker beskrivelsen anderledes.
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Lignende emner

Tilbage til Sagen om tegningerne