Splid i EU om Muhammed-udtalelse

Tema er sagen om tegningerne i jyllandsposten

Redaktør: Fri Debat Mods

Indlægby aya » man feb 27, 2006 15:03

27. feb. 2006 13.03 EU Opdat.: 27. feb. 2006 13.41

EU's udenrigsministre kan ikke enes om, hvor langt EU skal strække hånden frem til den arabiske verden i sagen om Muhammed-tegningerne.

Hollands udenrigsminister, Bernard Bot, insisterer på, at EU ikke skal beklage sagen, mens lederne af den anden EU-fløj, Spanien og Storbritannien, ønsker en mere vidtgående erklæring.

Intern splid
Spanien og flere muslimske lande udtrykte i weekenden dyb beklagelse over sagen. Det vil Holland på ingen måde acceptere som officiel EU-politik.

Per Stig Møller siger, at han er glad for Hollands støtte, men at han har brug for støtte fra alle 25.Udenrigsminister Per Stig Møller afviser, at han skulle have forsøgt at lægge en dæmper på sin hollandske kollega, Bernard Bot.

- Jeg havde en god samtale med Bernard Bot, men det der er tale om for mit vedkommende, er, at jeg har brug for at holde alle 25 sammen. Det er meget godt at have en ven, men jeg har brug for 25 venner. Og jeg er glad for Hollands støtte, vil jeg godt understrege, men jeg skal have støtte fra alle 25, sagde Per Stig Møller forud for de svære forhandlinger en fælles EU-erklæring i Muhammedsagen.

Bot har kritiseret unionen for at være alt for undskyldende over for de arabiske lande og fortalte i sidste uge det hollandske parlament, at den danske udenrigsminister havde bedt ham holde op med kritikken. Ifølge Bot sagde Per Stig, at "det er vore tegninger, og nu må det slutte med disse bebrejdelser på grund af dem".

Solana afviser kritik
Det er særlig EU's udenrigskoordinator, Javier Solana, som har stået for skud efter en rundrejse i Mellemøsten i forrige uge.

Foreholdt den hollandske kritik om en alt for undskyldende tilgang sagde Solana mandag:

- Det mener jeg ikke, jeg har været. Jeg har gjort, hvad jeg skulle, og sagt hvad jeg mente. Jeg har samme ret til ytringsfrihed som andre.

Til spørgsmålet om, hvorvidt han under rundrejsen udtalte sig på vegne af alle 25 lande, lød svaret:

- Jeg har udtalt mig under en rejse, som formandskabet havde givet mig mandat til.

[Flyttet af Basima 27/2 kl. 15.50]
aya

Lignende emner

Tilbage til Sagen om tegningerne