Nu føler de kristne sig også stødt!

Tema er sagen om tegningerne i jyllandsposten

Redaktør: Fri Debat Mods

Nu føler de kristne sig også stødt!

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 31, 2006 11:28

Nedenstående artikel står at læse i dagens JyllandsPosten - ligesom deres undskyldning også gør.

Biskopper: Muslimer håner også vores religion

Vigtigt nu ikke at overreagere, lyder det fra biskopperne i Aalborg og Viborg, der kritiserer imamerne for selvhøjtidelighed.

To danske biskopper er bekymrede over de muslimske afbrændinger af Dannebrog i Mellemøsten de seneste dage. Mon muslimerne er opmærksomme på, at de dermed håner et kristent symbol, nemlig korset, spørger biskopperne i Aalborg og Viborg stifter, Søren Lodberg Hvas og Karsten Nissen. De sammenligner med den hån, som muslimerne verden over har valgt at lægge i vittighedstegningerne af Muhammed:

»Det gør mig ondt som dansk og kristen at se Dannebrog blive brændt af. Det er jo ikke tilfældigt, at korset indgår i danskernes flag,« forklarer Karsten Nissen og fortsætter:

»Hele denne sag har vist os danskere, at religion for nogle er så vigtig, at det er nødvendigt at vise respekt. Men afbrændingen af korset på Dannebrog viser også, at de uigennemtænkte handlinger skam går begge veje. Muslimerne tænker sig heller ikke om. Det er en snebold, der begynder at rulle. Hvis vi ikke passer på, bliver vi ved med at fornærme hinanden,« siger Karsten Nissen, der derfor understreger det vigtige i at gøre opmærksom på krænkelsen af korset i afdæmpethed og uden overreaktion. Karsten Nissen har, som han siger, ingen lyst til at optrappe den i forvejen uoverskuelige situation.

Mere radikalt

Kollegaen i Aalborg er enig:

»Jeg opfatter afbrændingen af flaget som en betydeligt mere radikal demonstration end offentliggørelse af tegningerne. I Vesten har vi været vant til, at der på grov, men humoristisk vis bliver gjort grin med kirke og religion. Muslimerne - også her i Danmark - må gennem dialog gøres klart, at sådan er vilkårene altså i Vesten,« siger Aalborg-biskoppen og konkluderer:

»Mens Jyllands-Postens offentliggørelse var en uigennemtænkt handling under lavmålet, som vi som danskere ikke behøver at gøre en dyd ud af, så er flagafbrændingen direkte forkastelig. Det er i mine øjne en humorforladt overreaktion på en afmagt, som sikkert ikke har meget med tegningerne at gøre. Jeg kan godt se, at jeg som kristen kunne vælge at se afbrændingen som et angreb på kirken og kristendommen og ikke bare på den danske regerings politik, lidt på samme måde som tegningerne vel mere var ment som en satirisk kommentar til den måde, som terrorister tager Muhammed til indtægt for deres handlinger frem for et direkte angreb rettet mod selve islam som religion. Jeg vælger derfor at undlade at lade mig fornærme. I forhold til de selvhøjtidelige imamer, vi har set stå frem i denne sag, mener jeg, at det er kristendommens styrke, at den kan tåle at blive gjort til grin,« lyder det fra Hvas.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Slettet7 » tirs jan 31, 2006 17:20

Subhanallah ! Jeg tror sikkert, at de palæstinesere har ikke tænkt over at det er et kors, den eneste de tænker på er Danmark.

Vesselam !
Brugeravatar
Slettet7
Aktiv Bruger

Indlægby soldier_of_allah » tirs jan 31, 2006 17:23

Jeg har set det tusind gange i tv, at de afbrændte det. Meen, det var det samme klip hele vejen igennem, kan det snart i hovedet.

Hvor mange gange er det sket, om jeg må spørge?
Brugeravatar
soldier_of_allah
Student 2009
Student 2009

Indlægby Umm Hamzah » tirs jan 31, 2006 17:28

Jeg tror heller ik de har tænkt på det som et kors.

Jeg forstår dog godt hvorfor de er stødt over at se dannebrog i flammer. Jeg kan ik se grunden til at brænde et flag. Jeg ved ik hvorfor men jeg synes måske metoden er en smule barnlig :roll:
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Fået : 2 perler

Indlægby slettet-ml » tirs jan 31, 2006 17:54

Er enig med PM. De malede også en fod på flaget, hvilket er virkelig nedladende. Kan godt forstå biskopperne.
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby aya » tirs jan 31, 2006 17:59

MOoNLiGhT skrev:Er enig med PM. De malede også en fod på flaget, hvilket er virkelig nedladende. Kan godt forstå biskopperne.

Fod`?Hvorfor?
:?
Så ingen fod på flaget..`.?
aya

Indlægby slettet10.05 » ons feb 01, 2006 00:23

assalamu alaikum..

på en måde er jeg enig med dig akhii Yunus, på en måde er jeg ikke..

er seriøst selv virkelig træt af de fleste danskers holdning til os muslimer..de behandler os nærmest som dyr.. inshallah jeg snart flytter fra dette land..

DK virker som et racistisk land og det er også.. men jeg vil sige at der er mange danskere som også holder med os.. jeg kender selv nogle danskere og de gode nok ;)

akhii Yunus..lige meget hvad, så skal vi have sabr.. husk nu det her er vores helvede.. i det næste dunya, bliver det omvendt..

salaam..
Brugeravatar
slettet10.05
Sølv Bruger

Indlægby slettet10.05 » ons feb 01, 2006 00:28

hmm ja okey..sagde bare at jeg var enig med dig lidt :?:?

så hvorfor flytter du ikke bare væk?? jeg har selv sagt til mine forældre vi skal flytte, tror du selv jeg vil bo her??!.. jeg venter bare til jeg bliver gift inshallah, så er jeg den der er smuttet herfra!..

salaam..
Brugeravatar
slettet10.05
Sølv Bruger

Indlægby slettet-ml » ons feb 01, 2006 00:36

Danmark er ikke værre end andre lande, når det kommer til racisme. Hvor vil I flytte hen som er racismefri? Mellemøsten? Oh please! I de arabiske lande har man en racistisk attitude mod desi'er (indere, pakistanere, sri lankanere, bengalier osv.)...i Asien er man så opsat på hudfarve at det nærmest er klasseopdelt og "sorte" er dømt til elendighed. Måske er man så ikke SELV udsa for racisme i sit moderland, men man skal så sandelig se i øjnene at andre bliver behandlet skidt. I Dubai fik jeg det så dårligt af at se, at det var bestemte befolkningsgrupper der lavede alt det beskidte arbejde og stadig levede livet hårdt. Jeg så barnepiger som blev sat ved seperate borde med børnene som de skulle made, mens mødrene sad alene og hyggede sig. Ved ikkeengang om barnepigerne fik lov til at spise noget, faktisk. Ville ikke undre mig, hvis de ikke gjorde.
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby slettet10.05 » ons feb 01, 2006 00:44

Moonlight>> søster det kan godt være at det er mere racistisk i andre lande.. men når jeg er på ferie i mit land, sværger det er så dejligt at jeg aldrig vil tilbage til DK!.. i det mindste respektere de Islam i vores hjemland..du ser ingen latterlige billeder osv..og kvinder med tørklæde kan få job med det samme..

så khair inshallah jeg flytter til mit hjemland eller Saudi Arabien..

salaam..
Brugeravatar
slettet10.05
Sølv Bruger

Indlægby slettet-ml » ons feb 01, 2006 00:50

MSOI, er en del af Islam ikke også at respektere andre mennesker? Det handler ikke kun om at én selv har det let. Jeg synes ikke man har respekt for Islam når man ligesom klasseopdeler folk efter deres nationalitet og/eller hudfarve. Det er jo islamisk ukorrekt. Nu tror jeg måske ikke det er så slemt i Algeriet, fordi det er jo en meget bred befolkning med både berbere, arabere, franskmænd, "sorte", "hvide" osv. men har du været Saudi Arabien og set, hvor 'dejligt' det er dernede?
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby slettet10.05 » ons feb 01, 2006 00:53

søster Moonlight, jeg respektere da også andre folk..bare fordi jeg vil flytte herfra så respektere jeg ikke folk eller?? :?

jeg ved godt hvordan det er i Saudi Arabien..og jeg er villig til at tage den chance..i det mindste kan man leve med niqab derover, og man praktisere Islam til det fuldeste..

akhii Yunus..det er godt jeg kunne få et lille smil på dig.. du virker så sur her for tiden.. :?
Brugeravatar
slettet10.05
Sølv Bruger

Indlægby slettet-ml » ons feb 01, 2006 01:10

Nej nej, slet ikke! Jeg siger bare...når man tager til ens hjemland ser man med egne øjne at folk omkring én bliver udsat for samme form (eller værre, msåke) for racisme som man selv var udsat for i DK. Kan man som muslim virkelig have det godt med selv når man ser dette?

Mht. til Saudi Arabien...så er det jo selvfølgeligt dit valg. jeg ville personligt ikke flytte dértil, men det er jo så mig :).
Har så heller ikke tænkt mig at bo i DK, men det er en anden historie.
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby slettet-ml » ons feb 01, 2006 01:15

aya skrev:
MOoNLiGhT skrev:Er enig med PM. De malede også en fod på flaget, hvilket er virkelig nedladende. Kan godt forstå biskopperne.

Fod`?Hvorfor?
:?
Så ingen fod på flaget..`.?

I Tv-avisen igår viste de at man med graffiti havde 'tegnet' en stor fod på det dansk flag. Også på forsiden af Urban idag...jeg mener igår var der billede af det danske flag med en fodprint på , hvis du har set det.
Og foden er nedladende, fordi det skal symbolisere at man 'træder' på det danske flag. Når man træder på noget så er man ligesom under én...samt alt det snavs der sidder på sko...det er ligesom man siger at alt skidtet er mere værd end den genstand/person or whatever man 'træder' på. På irakisk, når man skal bande ordentlig af en person kalder man ham "ebn 7edha" (sko's søn), fx. Også derfor mange irakere begyndte at smide sko efter den statue af Saddam der blev hevet ned, da man fandt og fangede ham.
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby Umm Hamzah » ons feb 01, 2006 19:08

Assalaam aleikum Miss-Soldier-Of-Islam

Ja Danmark virker som et racistisk land, når du ser på regeringen og nogle ældre mennesker. Egentlig det er ikke så slemt, hvis man giver folk en chance til at kunne forstå dig :wink:

Du finder desværre racisme i alle lande. Tager du til nogle arabiske lande, er de racistisk over for palæstinensere og afrikanere. Tager du til nogle afrikanske lande er de racistiske over for hvide mennesker osv osv. Du kan ikke flygte fra racismen. Du vil oz finde den i det land du rejser til.
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Fået : 2 perler

Re: Nu føler de kristne sig også stødt!

Indlægby Frode » søn feb 17, 2008 17:03

Erik_Willumsgaard skrev:Nedenstående artikel står at læse i dagens JyllandsPosten - ligesom deres undskyldning også gør.

Biskopper: Muslimer håner også vores religion

Vigtigt nu ikke at overreagere, lyder det fra biskopperne i Aalborg og Viborg, der kritiserer imamerne for selvhøjtidelighed.

To danske biskopper er bekymrede over de muslimske afbrændinger af Dannebrog i Mellemøsten de seneste dage. Mon muslimerne er opmærksomme på, at de dermed håner et kristent symbol, nemlig korset, spørger biskopperne i Aalborg og Viborg stifter, Søren Lodberg Hvas og Karsten Nissen. De sammenligner med den hån, som muslimerne verden over har valgt at lægge i vittighedstegningerne af Muhammed:

»Det gør mig ondt som dansk og kristen at se Dannebrog blive brændt af. Det er jo ikke tilfældigt, at korset indgår i danskernes flag,« forklarer Karsten Nissen og fortsætter:

»Hele denne sag har vist os danskere, at religion for nogle er så vigtig, at det er nødvendigt at vise respekt. Men afbrændingen af korset på Dannebrog viser også, at de uigennemtænkte handlinger skam går begge veje. Muslimerne tænker sig heller ikke om. Det er en snebold, der begynder at rulle. Hvis vi ikke passer på, bliver vi ved med at fornærme hinanden,« siger Karsten Nissen, der derfor understreger det vigtige i at gøre opmærksom på krænkelsen af korset i afdæmpethed og uden overreaktion. Karsten Nissen har, som han siger, ingen lyst til at optrappe den i forvejen uoverskuelige situation.

Mere radikalt

Kollegaen i Aalborg er enig:

»Jeg opfatter afbrændingen af flaget som en betydeligt mere radikal demonstration end offentliggørelse af tegningerne. I Vesten har vi været vant til, at der på grov, men humoristisk vis bliver gjort grin med kirke og religion. Muslimerne - også her i Danmark - må gennem dialog gøres klart, at sådan er vilkårene altså i Vesten,« siger Aalborg-biskoppen og konkluderer:

»Mens Jyllands-Postens offentliggørelse var en uigennemtænkt handling under lavmålet, som vi som danskere ikke behøver at gøre en dyd ud af, så er flagafbrændingen direkte forkastelig. Det er i mine øjne en humorforladt overreaktion på en afmagt, som sikkert ikke har meget med tegningerne at gøre. Jeg kan godt se, at jeg som kristen kunne vælge at se afbrændingen som et angreb på kirken og kristendommen og ikke bare på den danske regerings politik, lidt på samme måde som tegningerne vel mere var ment som en satirisk kommentar til den måde, som terrorister tager Muhammed til indtægt for deres handlinger frem for et direkte angreb rettet mod selve islam som religion. Jeg vælger derfor at undlade at lade mig fornærme. I forhold til de selvhøjtidelige imamer, vi har set stå frem i denne sag, mener jeg, at det er kristendommens styrke, at den kan tåle at blive gjort til grin,« lyder det fra Hvas.

"I forhold til de selvhøjtidelige imamer, vi har set stå frem i denne sag, mener jeg, at det er kristendommens styrke, at den kan tåle at blive gjort til grin,« konkluderer Hvas i ovenstående - og det har han jo ret i.

Om bare profeten Muhammed dog havde kunnet givet lignende vidomsord, som Jesus gav sine efterfølgere, så havde dagens muslimer følt sig "salige" istedet for en ustyrlig vrede over tegningerne af Muhammed.

Jesus' visdomsord:
"Salige er de som er forfulgte for retfærdigheds skyld, thi Himmeriget er deres.
Salige er I, når man håner og forfølger jer og lyver jer alt ondt på for min skyld.
Glæd jer og fryd jer: jeres løn skalvære stor i Himlene; thi således har man forfulgt profeterne, som var før jer."

Er der mon skrevet noget i Koranen i denne retning?
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen
Køn: Hankøn

Fået : 5 perler

Indlægby Julia » søn feb 17, 2008 17:14

Hej Frode :)

Du kan finde vers, der taler både for og imod i Koranen (og haditherne)
Det er ikke entydigt, hvordan og hvem "modstanderne" er og hvordan de skal behandles. Det kommer an på omstændighederne, og især det faktum at der IKKE er en islamisk stat eller khalifat, man kan spejle sig i.
Det giver megen diskussion blandt de lærde blandt de forskellige islamiske retninger: hvordan forholder muslimer sig i samfund, hvor de er i mindretal.

Saifullah har givet et eksempel i en anden debat, hvor Muhammad formaner til sindsro i forhold til at blive hilset med "død over dig" istedet for "fred med dig".

Men man kan nok afledningsvis sige, at opfattelsen af en kristen martyr og en muslimsk martyr ikke er den samme (efter min forsigtige vurdering).
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby Frode » søn feb 17, 2008 18:10

Julia skrev:Hej Frode :)

Du kan finde vers, der taler både for og imod i Koranen (og haditherne)
Det er ikke entydigt, hvordan og hvem "modstanderne" er og hvordan de skal behandles. Det kommer an på omstændighederne, og især det faktum at der IKKE er en islamisk stat eller khalifat, man kan spejle sig i.
Det giver megen diskussion blandt de lærde blandt de forskellige islamiske retninger: hvordan forholder muslimer sig i samfund, hvor de er i mindretal.

Saifullah har givet et eksempel i en anden debat, hvor Muhammad formaner til sindsro i forhold til at blive hilset med "død over dig" istedet for "fred med dig".

Men man kan nok afledningsvis sige, at opfattelsen af en kristen martyr og en muslimsk martyr ikke er den samme (efter min forsigtige vurdering).

Hej Julia :)

Tak for dit svar.

Jeg må lige bemærke i forbindels med mit indlæg, at det kan forståes, som om det ikke smerter os troende kristne, når nogen håner det som er dyrebart for os. Selvfølgelig kan det gøre ondt. Men midt i smerten og i stedet for at "misbruge vreden", da skænkes vi en balsam af glæde - en taknemlighed over "at intet som helst i denne verden kan skille os fra [glow=red]Jesus Kristus og hans kærlighed". [/glow]

Kh
Frode
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Julia » søn feb 17, 2008 18:19

Hej Frode

Hvad skal vi da sige til dette? :D

Når Gud er for os, hvem kan da være imod os?

32 Han sparede jo ikke sin egen Søn, men udleveredes ham til døden for vor skyld. Skulle han da ikke give os alt med ham? 33 Hvem vover at anklage dem, som Gud har udvalgt? Gud har jo selv frifundet dem! 34 Hvem er det da, som fordømmer os? Kristus døde jo for os, ja meget mere: Han opstod fra de døde og sidder nu ved Guds højre hånd og går i forbøn for os. 35 Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed? Når trængsel eller angst eller forfølgelse kommer over os, betyder det så, at Gud ikke mere elsker os? Eller hvis vi sulter og lider nød, hvis vi er i fare eller trues med døden - er det da, fordi Gud har forladt os? 36 Nej, for skriften siger:
»For hans skyld må vi dagligt se døden i øjnene;
vi er som får, der venter på at blive slagtet.«

37 Men gennem alt dette oplever vi en altoverskyggende sejr på grund af ham, som elsker os. 38-39 Ja, jeg er overbevist om, at der ikke mere eksisterer noget, der er i stand til at skille os fra Guds kærlighed. Hverken liv eller død, engle eller onde kræfter, hvordan det hele så end tager sig ud i dag eller i en eller anden fjern fremtid - om vi er højt over stjernerne eller på bunden af det dybeste hav - intet på Guds vide jord vil være i stand til at skille os fra den kærlighed, som Gud møder os med gennem Kristus Jesus, vor Herre.

(Fra Romerbrevet)

Halleluja. Pris Gud for Hans godhed :D

Tak for trøst, der overgår enhver forstand.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby IslamicMinded » søn feb 17, 2008 21:40

Hele denne sag har vist os danskere, at religion for nogle er så vigtig, at det er nødvendigt at vise respekt. Men afbrændingen af korset på Dannebrog viser også, at de uigennemtænkte handlinger skam går begge veje.

Der er forskel på at enkelte individer brænder et dannebrog af, og danmarks støreste aviser bringer krænkede tegninger.
"Dem der kalder til Nationalisme er ikke en af os"
- Profeten Muhammed (salla lāhu 'alayhi wa sallam)

Billede
Brugeravatar
IslamicMinded
Aktiv Bruger

Geografisk sted: København

Indlægby alhamdulilah! » man feb 18, 2008 03:35

Om bare profeten Muhammed dog havde kunnet givet lignende vidomsord, som Jesus gav sine efterfølgere, så havde dagens muslimer følt sig "salige" istedet for en ustyrlig vrede over tegningerne af Muhammed.

Hvis "Salighed" er ensbetydende med generalisering og ubegavet konklusioner må du meget gerne beholde den Frode.
Brugeravatar
alhamdulilah!

Geografisk sted: Århus

Indlægby Frode » man feb 18, 2008 17:52

alhamdulilah! skrev:

Hvis "Salighed" er ensbetydende med generalisering og ubegavet konklusioner må du meget gerne beholde den Frode.

- Tak skal du have alhamdulilah!

Ordet "salig/salighed" betyder "Syv gange lykkelig".

"Saligt det folk, der kender til frydesang,"
siger salmisten (89,16) og fortsætter: "de vandrer, Herre, i dit åsyns lys".

Salige er vi - hver enkelt af os - hvis vi kender til frydesang, hvis vi ved, hvad jubel er, hvis vi er klar over Guds virkelighed, frelse og kærlighed og derfor føler behov for at juble af glæde.

Hvad jeg mener er, at dersom vi troende - både kristne, muslimer og andre - ikke er i tvivl om, at den Gud/profet vi tror på er den ægte og sande, hvad kan da et ikke-troende menneskes nok så frigjorte ytringsfrihed og forhånende tegninger ændre på denne sandhed?

I stedet for, at jeg føler mig såret eller nedværdiget, burde jeg jo i stedet have medlidenhed med de menesker der i uvidenhed nedværdiger og måske håner den Gud, som betyder alt for mig.

Men her er det kære alhamdulilah, at det i sidste instans ikke er "en ubegavet konklusion", at et troende menneske kan opleve "salighed" og blive "syv gange lykkelig". Ikke over de "uvidende", der misbruger deres tegne- og ytringsfrihed. Men lykkelig over, at være kommen til tro på Gud - Himlens og Jordens Skaber.

Fred!
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Lignende emner

Tilbage til Sagen om tegningerne