Redaktør: Fri Debat Mods

?

.
aya skrev:MOoNLiGhT skrev:Er enig med PM. De malede også en fod på flaget, hvilket er virkelig nedladende. Kan godt forstå biskopperne.
Fod`?Hvorfor?
![]()
Så ingen fod på flaget..`.?
Erik_Willumsgaard skrev:Nedenstående artikel står at læse i dagens JyllandsPosten - ligesom deres undskyldning også gør.
Biskopper: Muslimer håner også vores religion
Vigtigt nu ikke at overreagere, lyder det fra biskopperne i Aalborg og Viborg, der kritiserer imamerne for selvhøjtidelighed.
To danske biskopper er bekymrede over de muslimske afbrændinger af Dannebrog i Mellemøsten de seneste dage. Mon muslimerne er opmærksomme på, at de dermed håner et kristent symbol, nemlig korset, spørger biskopperne i Aalborg og Viborg stifter, Søren Lodberg Hvas og Karsten Nissen. De sammenligner med den hån, som muslimerne verden over har valgt at lægge i vittighedstegningerne af Muhammed:
»Det gør mig ondt som dansk og kristen at se Dannebrog blive brændt af. Det er jo ikke tilfældigt, at korset indgår i danskernes flag,« forklarer Karsten Nissen og fortsætter:
»Hele denne sag har vist os danskere, at religion for nogle er så vigtig, at det er nødvendigt at vise respekt. Men afbrændingen af korset på Dannebrog viser også, at de uigennemtænkte handlinger skam går begge veje. Muslimerne tænker sig heller ikke om. Det er en snebold, der begynder at rulle. Hvis vi ikke passer på, bliver vi ved med at fornærme hinanden,« siger Karsten Nissen, der derfor understreger det vigtige i at gøre opmærksom på krænkelsen af korset i afdæmpethed og uden overreaktion. Karsten Nissen har, som han siger, ingen lyst til at optrappe den i forvejen uoverskuelige situation.
Mere radikalt
Kollegaen i Aalborg er enig:
»Jeg opfatter afbrændingen af flaget som en betydeligt mere radikal demonstration end offentliggørelse af tegningerne. I Vesten har vi været vant til, at der på grov, men humoristisk vis bliver gjort grin med kirke og religion. Muslimerne - også her i Danmark - må gennem dialog gøres klart, at sådan er vilkårene altså i Vesten,« siger Aalborg-biskoppen og konkluderer:
»Mens Jyllands-Postens offentliggørelse var en uigennemtænkt handling under lavmålet, som vi som danskere ikke behøver at gøre en dyd ud af, så er flagafbrændingen direkte forkastelig. Det er i mine øjne en humorforladt overreaktion på en afmagt, som sikkert ikke har meget med tegningerne at gøre. Jeg kan godt se, at jeg som kristen kunne vælge at se afbrændingen som et angreb på kirken og kristendommen og ikke bare på den danske regerings politik, lidt på samme måde som tegningerne vel mere var ment som en satirisk kommentar til den måde, som terrorister tager Muhammed til indtægt for deres handlinger frem for et direkte angreb rettet mod selve islam som religion. Jeg vælger derfor at undlade at lade mig fornærme. I forhold til de selvhøjtidelige imamer, vi har set stå frem i denne sag, mener jeg, at det er kristendommens styrke, at den kan tåle at blive gjort til grin,« lyder det fra Hvas.

Er der mon skrevet noget i Koranen i denne retning?
Julia skrev:Hej Frode
Er der mon skrevet noget i Koranen i denne retning?
Du kan finde vers, der taler både for og imod i Koranen (og haditherne)
Det er ikke entydigt, hvordan og hvem "modstanderne" er og hvordan de skal behandles. Det kommer an på omstændighederne, og især det faktum at der IKKE er en islamisk stat eller khalifat, man kan spejle sig i.
Det giver megen diskussion blandt de lærde blandt de forskellige islamiske retninger: hvordan forholder muslimer sig i samfund, hvor de er i mindretal.
Saifullah har givet et eksempel i en anden debat, hvor Muhammad formaner til sindsro i forhold til at blive hilset med "død over dig" istedet for "fred med dig".
Men man kan nok afledningsvis sige, at opfattelsen af en kristen martyr og en muslimsk martyr ikke er den samme (efter min forsigtige vurdering).

Hele denne sag har vist os danskere, at religion for nogle er så vigtig, at det er nødvendigt at vise respekt. Men afbrændingen af korset på Dannebrog viser også, at de uigennemtænkte handlinger skam går begge veje.

Om bare profeten Muhammed dog havde kunnet givet lignende vidomsord, som Jesus gav sine efterfølgere, så havde dagens muslimer følt sig "salige" istedet for en ustyrlig vrede over tegningerne af Muhammed.
alhamdulilah! skrev:Om bare profeten Muhammed dog havde kunnet givet lignende vidomsord, som Jesus gav sine efterfølgere, så havde dagens muslimer følt sig "salige" istedet for en ustyrlig vrede over tegningerne af Muhammed.
Hvis "Salighed" er ensbetydende med generalisering og ubegavet konklusioner må du meget gerne beholde den Frode.

| Føler I jer som danskere? Forum: Politik og samfund Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 94 |
Husk at stille uret tilbage - også i forummet! Forum: IslamiC.dk Nyheder Forfatter: AbU Svar: 4 |
Radikal ungdom har også tegnet Muhammed Forum: Politik og samfund Forfatter: Muslim-pigen Svar: 12 |
Hvor mødes muslimer og kristne mv.? Forum: Fri Debat Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 62 |
kristne og jøder.... Forum: Islam Forfatter: krorbarni Svar: 5 |
Tilbage til Sagen om tegningerne
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst