Redaktør: Fri Debat Mods
AbU skrev:Salam Aleikum..
Der er ingen tvivl om, at det her vil efterlade endnu et sår. Nu er der atter guf for racister begge veje, at tilsvine hinanden, og debatten får endnu et boost, lige som jeg troede at indvandrere-debatten endelig var ved at falme.
Det er surt. Det er lidt ligesom et helt korthus som bliver væltet.
For mit vedkommende, er det fuldstændig ligemeget hvem der siger undskyld. 2Undskyld" er bare et ord, som jeg kan sidde og programmere min computer til at sige med enhvers stemme.
Det handler bare at formindske skaden, så meget som muligt. Hvordan og hvorledes, ja det så spørgsmålet.
Fred
For-Allah-I-Live skrev:de har sagt undskyld for at krænke muslimerne.. ikke for at lave tegningerne...
eller er det bare mig der lidt væK:D
Frodo skrev:For-Allah-I-Live skrev:de har sagt undskyld for at krænke muslimerne.. ikke for at lave tegningerne...
deres motiv har været en debat i relation til ytringsfrihed, deres motiv har ikke været at såre muslimer
.
AbU skrev:Frodo skrev:For-Allah-I-Live skrev:de har sagt undskyld for at krænke muslimerne.. ikke for at lave tegningerne...
deres motiv har været en debat i relation til ytringsfrihed, deres motiv har ikke været at såre muslimer
Hej
Ikke for at hælde salt på såret, men kan man være sikker på det? Du kender jo JP's politiske linie når det gælder Islam og muslimer.
Jeg syntes det fint, at de siger undskyld; men hvis deres motiv ikke var at provokere muslimer, så tror jeg at man er en smuuule for naiv.
Men sket er sket, lad os bare få det lukket og slukket.
Fred
AbU skrev:Hej
Ja helt enig. Men, man kan ligeså godt være ærlige og påpege hvor konflikten startede, på den måde kan man forhindre at det vil ske igen. Hvis vi sige,r at deres motiv var helt okey, jamen så giver det bare folk grund til at gøre det igen.
Men ting skal køles ned nu ja, og det vil hellere ik være længe, før vi låser de fleste emner om sagen her i forummet.
Fred
- i et sekulariseret samfund som det danske kan ingen forhindre, at religion, religiøse emner og religiøse personer udsættes for satire og også debatteres kritisk - historisk betragtet har det været yderst gavnligt for udviklingen i Danmark. At kunne sætte alt til debat og at kunne ytre sig om alt en del af fundamentet for det danske samfund i dag. Overfor dette står så det faktum, at mange muslimer ikke mener, at det er i orden at udsætte lige netop deres religion, religiøse emner lige netop i relation til islam og religiøse personer lige netop indenfor islam for satire og kritisk debat. Det krænker deres følelser og opfattes som et personligt angreb. Altså en konflikt mellem princippet om en meget bred ytringsfrihed, hvor religion ikke er et specielt beskyttet område, i et sekulariseret samfund, hvor religion helst opfattes som udelukkende en privat sag for den enkelte, og så et princip om, at religion netop et et specielt beskyttet, helligt område, som der ikke bare privat, men også i offentligt regi skal tages visse hensyn til...
Phil skrev:As-salam alaykum / Hej.
Det kan være at dette, allerede er blevet nævnt, i et tidligere indlæg, men nu skriver jeg det alligevel.
Med mindre at jeg har misforstået noget, så er JP`s tegninger, imod den danske lovgivning. Det er jo sådan, at man har følgende love og paragrafer, der skaber nogle grænser for ytringsfriheden:
Injurielovgivningen
Racismeparagrafen
Blasfemiparagrafen
JP har jo tydeligvis brudt to af disse paragrafer, nemlig Racismeparagrafen og mest tydeligt Blasfemiparagrafen.
Det forekommer mig underligt, at den danske regering, ikke fra starten af, har taget afstand fra JP. Uanset om de personligt mener, at tegningerne var iorden, hvilket meget kunne tyde på, så burde de have støttet op om den danske lovgivning.
Den er da helt gal, hvis vi har en regering, der ikke engang, kan stå indenfor de danske love og paragrafer.
Eller hvad? Er det mig, der har misforstået noget?
Phil skrev:Hej Erik.
Som jeg også skrev, så lagde jeg mest vægt på Blasfemiparagrafen. Racismeparagrafen kunne vel også tages i brug, eftersom en af tegningerne portrættere Profeten, en araber, med en bombe. Dette kunne udlægges som om, at alle med mørk hud, er terrorister. Det er da diskriminerende. Ja selvfølgelig ville det være det samme med andre personer.
Jeg siger bestemt ikke, at regeringen skal blande sig i domstolenes opgaver, men allerede i starten, have taget afstand fra JP. selv statsministeren kan sige sin mening, uden at han behøver at blande sig. Det virker dog lidt som om, at hverken han eller regeringen, synes at JP har gjort noget forkert. På baggrund af det, virker det ikke som om, at de selv kan stå indenfor de danske love og paragrafer, i dette tilfælde.
Nej jeg ved i øvrigt heller ikke, om der er nogle, der har foretaget en anmeldelse eller har planer om dette.
| Man siger at det er Haram at blive en sanger! Forum: Politik og samfund Forfatter: Falastiney-Me Svar: 21 |
Hvad siger islam om drømme? Forum: Islam Forfatter: Sema Svar: 19 |
Fagforeningerne - hvad siger det jer, og Islam? Forum: Politik og samfund Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 2 |
Og vi siger tillykke til Zubair :-) Forum: Politik og samfund Forfatter: Zahra R Svar: 2 |
Hvorfor siger vi As´salamu alaykum? Forum: Islam Forfatter: Gæst Svar: 7 |
Tilbage til Sagen om tegningerne
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst