Svensk parti vil have egne Muhammed-tegninger

Tema er sagen om tegningerne i jyllandsposten

Redaktør: Fri Debat Mods

Svensk parti vil have egne Muhammed-tegninger

Indlægby aya » søn jan 15, 2006 20:43

Et svensk nationalistisk parti vil gå i Jyllands-Postens fodspor og offentliggøre flere billeder af profeten Muhammed.

Det svenske parti Sverigedemokraterna blander sig nu i debatten om Muhammed-tegningerne.

Partiet, som præsenterer sig selv som et 'demokratisk nationalistisk parti', opfordrer på sin hjemmeside offentligheden til at komme med forslag til, hvordan profeten Muhammed kan have set ud.

»Jyllands-Posten og den danske regering fortjener en stor lovprisning for, at de så tydeligt har forsvaret ytringsfriheden, og derfor har vi valgt at gå i deres fodspor«, udtaler Sverigedemokraternas partisekretær Björn Söder.
Truer vores samfund
De indsendte tegninger vil partiet offentliggøre i den næste udgave af partiavisen SD-Kuriren.

Om baggrunden for aktionen siger partisekretæren, at det er i protest mod 'en ny politisk bevægelse'.

»I religionens navn er en antidemokratisk, islamistisk, politisk bevægelse på vej til at vokse sig stærkere i Europa. Denne politiske bevægelse indeholder dele, som på ingen måde hører hjemme i et moderne vesterlandsk samfund, og den truer for alvor de værdier, hele vores samfund hviler på«, siger Sverigedemokraternas partisekretær Björn Söder i pressemeddelelsen.
Vi kan bruges og misbruges
Kulturredaktøren på Jyllands-Posten, Flemming Rose, tager det imidlertid roligt, at avisen nu støttes af et erklæret nationalistisk parti.

»Sådan er det. Hvis man er i det offentlige rum, kan man blive brugt og misbrugt. Det har jo ikke noget med os at gøre«, siger Flemming Rose.

Han mener, at Jyllands-Postens aktion med Muhammed-tegningerne allerede er blevet misbrugt. Avisen bragte nemlig tegningerne for at sætte fokus på tegneres selvcensur, men andre steder er tegninger blevet bragt helt udenfor den kontekst.

»Principielt synes jeg dog, at alle, der vil stå op for ytringsfriheden, gør noget godt, selv om jeg ikke kender det svenske partis holdninger«, siger Flemming Rose.

Han nægter at tage ansvar for, hvad det nationalistiske parti vælger at offentliggøre for at støtte Jyllands-Posten.

Trykt i Norge
Det er første gang, der bliver opfordret til produktion af flere tegninger af profeten, men en kristen norsk avis har med avisens tillladelse publiceret Jyllands-Postens tegninger.

Partiet Sverigedemokraterna, som blev stiftet i 1988, har rødder i organisationen 'Bevara Sverige Svenskt'.

Partiet fik ved valget i 2002 1,44 procent af stemmerne og er derfor ikke repræsenteret i Rigsdagen. Det er dog det største parti under spærregrænsen.

Sverigedemokraterne er især kendt som et invandrerkritisk parti.

Tegningerne skal offentliggøres i næste nummer af partiavisen, som udkommer i slutningen af marts.
aya

Indlægby ZamZam » søn jan 15, 2006 21:13

Assalamu Aleikum...

De har godt nok taget hårdt fat på Muhammad sallala aleyhi wa salam.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn jan 15, 2006 21:16

Men hvad skal det bruges til? Jeg vil da også gerne fordømme Sverigedemokraterne, men fra disse små højre-ekstreme partier kan man jo vente sgi hvadsomhelst.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby aya » søn jan 15, 2006 21:17

ZamZam skrev:Assalamu Aleikum...

De har godt nok taget hårdt fat på Muhammad sallala aleyhi wa salam.

Jah, det helt sikkert...De kan lide, at gøre STORT nag...
aya

Indlægby ZamZam » søn jan 15, 2006 21:26

Erik_Willumsgaard skrev:Men hvad skal det bruges til? Jeg vil da også gerne fordømme Sverigedemokraterne, men fra disse små højre-ekstreme partier kan man jo vente sgi hvadsomhelst.

Heej Erik

Altså mener du hvad avsien skal bruge tegningerne til?
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Indlægby aya » søn jan 15, 2006 21:38

Erik_Willumsgaard skrev:Men hvad skal det bruges til? Jeg vil da også gerne fordømme Sverigedemokraterne, men fra disse små højre-ekstreme partier kan man jo vente sgi hvadsomhelst.

Hvilket?Hvad mener du, helt akurat?
aya

Indlægby Erik_Willumsgaard » man jan 16, 2006 10:55

ZamZam skrev:

Heej Erik

Altså mener du hvad avsien skal bruge tegningerne til?

Nej, jeg mener: Hvad skal muslimer i Danmark bruge det til, at et (meget) lille racistisk svensk parti også vil bringe tegninger? For så kan man få nok at se til! For jeg vil gætte på, at små racistiske grupperinger i en masse lande herefter vil kopiere idéen. Med det formål at gøre en hel masse muslimer rasende. Hvorefter racisterne kan sige "Se sådan er muslimerne. De vil bestemme, hvad vi andre kan sige. Og de kan slet ikke styre sig"

Jeg mener den slags grupperinger har bedst af at blive ignoreret.

For jeg kan ikke tro, at nogen lige frem har lyst til at blive ved at finde nye tegninger, så man kan holde forargelsen vedlige.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby AbU » man jan 16, 2006 12:28

Salam Aleikum.

Det korrekt nok, Erik.

Men man skal da ikke benægte det og gør det til et tabu? Det vigtigt at fortælle befolkning, at muslimer ikke er vrede over medierne for sjov.
Det vigtigt man bringer begge sider. HT er også kun en lille del af samtlige muslimer i DK, men alligevel får de opmærksomhed, som om de udgør samtlige muslimer i Verden.

Syntes ikke det gør skade, at skabe lidt balance i det, så måske flere af os i midten, kan se at der er tale om fejl fra begge sider.

Desuden tror jeg efterhånden flere og flere svenskere begynder at imitere den efterhånden barske indvandrere/Islam-debat i DK.(jeg frygter det i hvert fald).

Så er det bare spørgsmål om tid, før af de røde svenskere mister posten i Sverige, og vi får en kopi af VK der. Lad det forsætte, og det vil smitte af i de andre europæiske lande.

Fred
AbU

Indlægby Erik_Willumsgaard » man jan 16, 2006 13:17

Helt enig, Abu!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Lignende emner

Tilbage til Sagen om tegningerne