Lederartikel, Jyllands-Posten, dags dato

Tema er sagen om tegningerne i jyllandsposten

Redaktør: Fri Debat Mods

Lederartikel, Jyllands-Posten, dags dato

Indlægby Frode » søn jan 08, 2006 11:58

JYLLANDS-POSTENS LEDER, dags dato:

Inden for de seneste døgn er der på to fronter sket en opsigtsvækkende udvikling i sagen om Morgenavisen Jyllands-Postens profettegninger.

Det har vist sig, at Islamisk Trossamfund under sin såkaldte informationsvirksomhed i Mellemøsten har kolporteret lodret forkerte påstande om danske forhold for at ophidse sine venner i arabiske diktaturer: om Jyllands-Postens ejerforhold og uafhængighed og om en påstået censureret dansk oversættelse af Koranen, som er en alvorlig synd ifølge islam. Desuden praler imam Abu Laban over for dagbladet Information med, at det var ham, der fik ambassadører fra de muslimske lande til at rejse sagen over for statsminister Anders Fogh Rasmussen. Han har desuden advaret om, at der er risiko for politiske mord i Danmark, hvis ikke man bøjer sig for islamiske tabuer.

Det er den samme Abu Laban, der for fem år siden i et interview med Jyllands-Posten stemplede USA's jagt på terrorist Osama bin Laden som tegn på Vestens islamofobiske propaganda, og han tilføjede, at bin Laden var et godt menneske med en asketisk livsførelse. Tidligere havde han som forsvar for islamisters mord på syv kristne munke og en række udlændinge i Algeriet erklæret: »Måske spreder turisterne aids i Algeriet, ligesom jøderne spreder aids i Egypten.«

Det er altså manden bag disse udtalelser og initiativer og hans allierede, der brøler op om muslimernes krænkede følelser, selv om deres menigheder kun tæller en lille gruppe af de muslimer, der bor i Danmark. Og det er denne mand, som 22 pensionerede ambassadører og en række andre naive og arrogante debattører har ladet sig trække rundt i manegen af i en grad, så der meget snart kan blive kø ved håndvasken.

Abu Labans og hans allierede har efterhånden bevæget sig så langt væk fra det fundament, som det danske samfund bygger på, at det nærmer sig det groteske. Læg hertil at han selv og hans forbundsfæller finder det naturligt, at fremmede, muslimske landes ambassadører optræder som talsmænd for danske muslimer. Det er en grov krænkelse af de muslimer, der ser sig selv som del af det danske samfund. Ved at acceptere at muslimske lande kan tale deres sag, siger man: muslimer er ikke en del af det danske samfund, de er fremmede, de kan godt lade lande i Mellemøsten tale på deres vegne.

Nu er det heldigvis blevet for meget for en gruppe danskere med muslimsk baggrund. Folketingsmedlem Naser Khader, it-konsulent Nadi Khan og professor Moustapha Kassem har samlet foreløbig 40 mennesker i et netværk, der skal vise den danske offentlighed og trosfæller, at der findes andre muslimer med andre holdninger, end dem Abu Laban og hans folk bringer til torvs. Ophavsmændene håber inden månedens udgang at have samlet 100 mennesker. De er trætte af, at danske muslimer skal repræsenteres af radikale stemmer. Desuden ønsker de at optræde som rollemodeller for unge mennesker med muslimsk baggrund på jagt efter identitet i Danmark.

Betydningen af dette initiativ kan dårligt overvurderes. Det er opmuntrende tegn, som kan være med til at skabe en mangfoldighed af muslimske ansigter i den offentlige debat. De har ikke været synlige før, fordi mange moderate muslimer føler sig intimideret af mere radikale elementer, der hænger trosfæller ud som dårlige muslimer, hvis de ikke ser nogen modsætning mellem deres tro og et moderne, sekulært samfund som det danske. Men nu er der nogen, der viser vejen, og de fortjener vores støtte og opbakning. Denne kulturkamp om muslimske sjæle kan få afgørende indflydelse på det danske samfunds udvikling i de kommende år.

Frode Laursen
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 5 perler

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn jan 08, 2006 15:18

Foreløbig bare lige denne kommentar. Jeg kan slet ikke få det til at passe med mit billede af Abu Laban, at han som forsvar for islamisters mord på syv kristne munke og en række udlændinge i Algeriet skulle have sagt: »Måske spreder turisterne aids i Algeriet, ligesom jøderne spreder aids i Egypten.«

For det var da en helt uhyrlig udtalelse. Hvad siger I?
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Fået : 0 perle

Indlægby Naadje » søn jan 08, 2006 15:36

Godt nok er Naser Khader måske ikke den man bør tage seriøs når han prædiker om Islam(Helt enig), men at sige han ikke er muslim(medmindre han selv har sagt han ikke er) er ikke op til os. Der er faktisk en Hadith, der advarer imod at kalde en anden muslim for ikke-muslim.

;) -bare lige en kort kommentar
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby Naadje » søn jan 08, 2006 15:42

MEN.. jeg gentager lige; Man bør ikke lytte med, når han prædiker om Islam. Man skal ikke tage meget af det han siger for seriøst og rigtigt.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » søn jan 08, 2006 15:58

Hej Bjørn :)

Nå Okei, jeg kan egentlig godt forstå din formulering, misforstod bare pointen da jeg læste den, beklager Bjørn.. :)
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Fatih » søn jan 08, 2006 16:32

Assalamu aleikum.

Khader fører i "Ære og Skam" "bevis" for at det er Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam som er Koranens forfatter, jvf. troen på jinner, samt hans ligegyldighed mht. hvorvidt det var Ismail/Ishaq, der var ved at blive ofret af Ibrahim (as). Man kan ikke benægte Koranen som Allahs ord og være muslim samtidig. Det kan man åbenbart, hvis man hedder Naser Khader.

Læs desuden: Troende på sin egen måde

Wassalam
Brugeravatar
Fatih

Geografisk sted: København
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn jan 08, 2006 17:18

Så vidt jeg kan se, bl.a. ud fra en artikel i Weekendavisen, www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/arti ... /512210349, er der åbenbart en hel del "muslimer", måske i særlig grad blandt veluddannede, som ligger noget på linie med Naser Khader.

Har "rigtige" praktiserende muslimer som jer, der er aktive i dette forum, og disse "moderate muslimer" intet med hinanden at gøre? Er de for jer andre at se næsten værre end vi hedninger?

PS: Og så ville jeg da gerne lige have nogle reaktioner på mit ovenstående spørgsmål om Abu Laban.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Naadje » søn jan 08, 2006 17:35

Fatih skrev:Assalamu aleikum.

Khader fører i "Ære og Skam" "bevis" for at det er Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam som er Koranens forfatter, jvf. troen på jinner, samt hans ligegyldighed mht. hvorvidt det var Ismail/Ishaq, der var ved at blive ofret af Ibrahim (as). Man kan ikke benægte Koranen som Allahs ord og være muslim samtidig. Det kan man åbenbart, hvis man hedder Naser Khader.

Læs desuden: Troende på sin egen måde

Wassalam

salam a'leykum..

ja, jeg har læst 'ære og skam' og det er en bog fyldt med løgn og Naser Khader's personlige meninger(slet ikke noget der er baseret på islam)
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Abu Muhammad » søn jan 08, 2006 18:34

Erik_Willumsgaard skrev:Så vidt jeg kan se, bl.a. ud fra en artikel i Weekendavisen, www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/arti ... /512210349, er der åbenbart en hel del "muslimer", måske i særlig grad blandt veluddannede, som ligger noget på linie med Naser Khader.

Har "rigtige" praktiserende muslimer som jer, der er aktive i dette forum, og disse "moderate muslimer" intet med hinanden at gøre? Er de for jer andre at se næsten værre end vi hedninger?

PS: Og så ville jeg da gerne lige have nogle reaktioner på mit ovenstående spørgsmål om Abu Laban.

Hej Erik

En lang række praktiserende muslimer er veluddannede, og det skulle egentlig ikke undrer mig hvis det viser sig at relativt flere af de veluddannede muslimer ville betegne sig som praktiserende.

Jeg har intet problem med at lade mig repræsentere af for eksempel Fatih Alev eller Abdul Wahid Pedersen i den offentlige debat. Naser Khader, Hadi Khan og ligesindede giver jeg derimod ikke meget for. De må da hjertens gerne starte deres "moderate" intiativ, jeg synes bare de står for en begrebsforvirring uden proportioner.

De påstår at dem der lader sig repræsentere af ovennævnte personer ikke er integrerede, fanatiske og andre lidet flatterende prædikater som de nu kan finde på. Som dansk muslim kan jeg ikke se hvorfor jeg overhovedet skal integreres! Skal jeg integreres i mit eget land?
Det er jo svært at bedømme sig selv, men anser du Erik, folk herinde som fanatiske ekstremister? Er jeg for eksempel hvad du vil kalde en uintegreret fanatiker - ligesom Khader højst sandsynligt ville kalde mig.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 3 perler

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn jan 08, 2006 18:48

Saif skrev:Hej Erik

En lang række praktiserende muslimer er veluddannede, og det skulle egentlig ikke undrer mig hvis det viser sig at relativt flere af de veluddannede muslimer ville betegne sig som praktiserende.

Jeg har intet problem med at lade mig repræsentere af for eksempel Fatih Alev eller Abdul Wahid Pedersen i den offentlige debat. Naser Khader, Hadi Khan og ligesindede giver jeg derimod ikke meget for. De må da hjertens gerne starte deres "moderate" intiativ, jeg synes bare de står for en begrebsforvirring uden proportioner.

De påstår at dem der lader sig repræsentere af ovennævnte personer ikke er integrerede, fanatiske og andre lidet flatterende prædikater som de nu kan finde på. Som dansk muslim kan jeg ikke se hvorfor jeg overhovedet skal integreres! Skal jeg integreres i mit eget land?
Det er jo svært at bedømme sig selv, men anser du Erik, folk herinde som fanatiske ekstremister? Er jeg for eksempel hvad du vil kalde en uintegreret fanatiker - ligesom Khader højst sandsynligt ville kalde mig.

Hej Saif

Ja, der er også nogle ting jeg ikke kan få til at hænge sammen. For jeg synes bestemt, at Naser Khader & co er forkert på den, hvis de mener, at praktiserende muslimer som f.eks. Fatih Alev, Abdul Wahid Pedersen, og du selv f.eks. skulle være fanatiske ekstremister, bare fordi I er praktiserende. Jeg vil dog mene, at nogle af debattørerne i dette forum gør for lidt for at orientere sig om, hvad der sker i samfundet og er galt på den, hvis de fæster mere lid til HT og alverdens rygtebørser end al den information, som er tilgængelig fra seriøse medier.

Jeg ville heller ikke mene, at Abu Laban er nogen fanatisk ekstremist, men hans udtalelser om jøder, der spreder aids i Ægypten, skuffer mig fælt, hvis citatet er korrekt.

Men nu har de altså startet deres initiativ disse "moderate", jfr. en anden tråd jeg lige har startet for at holde debatterne adskilt.

Og mon ikke det kan være med til at få nogle ting på plads? Hvis de nu begynder at ytre sig, og Fatih Alev mv. svarer igen, mon så ikke offentligheden (herunder mange muslimer) vil begynde at se, at der findes flere positioner blandt muslimer end bare "kulturmuslimer" og så "fanatikere", f.eks. at der også findes praktiserende muslimer, som tager deres religion meget alvorligt, men ikke af den grund isolerer sig i et had til det omgivende samfund? Altså, at man ikke behøver at vælge Naser Khaders position for at lægge afstand til HT & co.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Mads » man jan 09, 2006 09:09

Hej Erik

Jeg vil dog mene, at nogle af debattørerne i dette forum gør for lidt for at orientere sig om, hvad der sker i samfundet og er galt på den, hvis de fæster mere lid til HT og alverdens rygtebørser end al den information, som er tilgængelig fra seriøse medier.

Helt enig. Mange af brugerne herinde er meget ensidige i deres valg af nyhedskilder, og får derfor ikke belyst problemstillinger fra flere sider. Taget i betragtning af at mange af brugerne kun er folkeskoleelever, så synes jeg dog egentlig af de fleste følger rimelig godt med i medierne. Brugerne er ihvertfald ikke mindre velorienterede end unge på samme alder generelt. Jeg kan f.eks. nævne, at adskellige elever i min samfundsfagsklasse (3.g højniveau) ikke vidste om Danmark var et demokrati eller ej! Det er selvfølgelig et meget grelt eksempel, men det var egentlig ret dækkende for mine klassekammeraters generelle viden og deres holdning til deres omgivende samfund.
Brugeravatar
Mads

Indlægby Erik_Willumsgaard » man jan 09, 2006 11:15

Hej Bror Mads!

Ja, jeg kan af dig og Saif forstå, at ungdommen i dag er endnu værre end dengang Sokrates for 2400 år siden beklagede sig over, at ungdommen kun gik op i luksus og var uden interesse for samfundet!

Og jeg har godt bemærket nogle af tendenserne. Når jeg kører i tog, ser jeg gymnasielever og studerende købe Se og Hør!!! (Hvis man havde gjort det, den gang jeg var ung, ville man da være dømt helt ude. Alt andet end Information var uhørt. Ja til nøds Politiken! Eller en bog af Albert Camus, Aksel Sandemose eller Sartre!)

Jeg har også lige læst omtale af en europæisk undersøgelse af 70.000 unge europæere, som viser, at kun 15 % af danske unge kunne forestille sig at involvere sig i kommunal- eller partipolitik, og at det i øvrigt var den laveste andel i noget europæisk land!

Men står det virkeligt så slemt til? Er der slet ingen lyspunkter?
Senest rettet af Erik_Willumsgaard man jan 09, 2006 13:48, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Mads » man jan 09, 2006 13:13

Hej Erik

(Hvis man havde gjort det, den gang jeg var ung, ville man da være dømt helt ude. Alt andet end Information var uhørt. Ja til nøds Politiken! Eller en bog af Albert Camus, Aksel Sandemose eller Sartre!)
Hehe, er du sikker på, at du giver et helt nøjagtig billede af din generation? :wink:

Jo, selvfølgelig er der lyspunkter. F.eks. er det mit klare indtryk, at det bliver bedre med alderen. Mange unge begynder at se lidt ud over deres egen næsetip senere i livet, Gud være lovet eller alhamdullilah som man siger på arabisk:o)

Mvh.
Mads
Brugeravatar
Mads

Indlægby Mads » man jan 09, 2006 13:18

Angående Saif's påstand om, at
Så finder jeg denne artikel fra ugebrevet A4 interessant; http://www.ugebreveta4.dk/smcms/Ugebrev ... tm?ID=5508

»Er du opvokset i Danmark, er du uddannet og oplyst. Er du derimod kommet til Danmark som voksen gennem familiesammenføring, er du måske nok muslim, men først og fremmest bundet til nogle traditioner, der hører hjemlandet til,« siger den jurastuderende, der i sit personlige regnestykke har sat et tydeligt lighedstegn mellem på den ene side uddannelse og bevidstgørelse og på den anden side en stærk tro.
Brugeravatar
Mads

Indlægby Erik_Willumsgaard » man jan 09, 2006 13:18

brormads skrev:Hej Erik

(Hvis man havde gjort det, den gang jeg var ung, ville man da være dømt helt ude. Alt andet end Information var uhørt. Ja til nøds Politiken! Eller en bog af Albert Camus, Aksel Sandemose eller Sartre!)
Hehe, er du sikker på, at du giver et helt nøjagtig billede af din generation? :wink:

Jo, selvfølgelig er der lyspunkter. F.eks. er det mit klare indtryk, at det bliver bedre med alderen. Mange unge begynder at se lidt ud over deres egen næsetip senere i livet, Gud være lovet eller alhamdullilah som man siger på arabisk:o)

Mvh.
Mads

Glæder mig over lyspunkterne. Ja, jeg er ret sikker på, at billedet dækker min generation, hvad angår gymnasieelver og studerende. Men der var jo ikke helt så mange, som gik i gymnasiet dengang. Alle dem, som ikke gjorde, åbnede aldrig Information eller Politiken, men EkstraBladet eller Vejle Amts Folkeblad. Og de åbnede nok aldrig en bog, medmindre det var cowboy-romaner, eller de læste pop-blade. Se og hør tror jeg dog aldrig unge mennesker kunne finde på at læse dengang.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby slettet10.05 » man jan 09, 2006 15:02

assalamu alaikum wa rahmatullah wa barakatuh..!

har lige læst nogle af disse indlæg, og jeg synes virkelig man skal passe på med at dømme Naser Khader for meget.. det er kan godt være han siger nogle forkerte ting eller ikke er forholdne.. men om han er muslim eller ej, det er KUN op til Allah(Subhana wa ta'ala)..!
det er en farlig ting at dømme, så please pas på..!

salaam..
Brugeravatar
slettet10.05
Sølv Bruger

Indlægby Deen » man jan 09, 2006 17:32

Hej/Salam

Angående delagationen i Egypten, så har det fornyligt været i fjernsynet at der egentlig ingen håndgribelige beviser var for at deres delegation spredte løgne om Danmark.

Vedr. Abu Labans udtalelse. Hvis den er citeret korrekt, så tager jeg naturligvis afstand. MEN jeg går ud fra at det er taget ud af kontekst eller at det så er fra hans "tidligere periode" i Danmark, hvor han havde en anderledes holdning end i dag.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » man jan 09, 2006 18:17

Jeg vælger at tro, at:
- Det er de (sensationslystne) ægyptiske aviser, som selv har brygget videre på de objektive oplysninger, som de har fået af den danske islamiske delegation
- Udtalelserne fra Abu Laban er fra en "tidlig periode", og at han nu er blevet betydeligt klogere på alle måder!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Deen » man jan 09, 2006 19:13

Så tror vi det samme Erik :D

Jeg tror også at nogle egyptiske aviser har pyntet på sandheden, evt. for at få mere omtale og derved gang i salget. Ligesom JP og WA sendte trykte tegninger af samme grund, dog tror jeg også der var lidt provokation indblandet men mest penge. Men det hører til i en anden debat.

Jeg vil også sige at han er blevet klogere nu. Men han har jo heller ikke haft den perfekte barndom hvilket nok havde resulteret i hans "tidlige had", hvor han nu er kommet af med nogle fordomme.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Lignende emner

Tilbage til Sagen om tegningerne