Erdogan forlod pressemøde i vrede over kurdisk tv

Tema er sagen om tegningerne i jyllandsposten

Redaktør: Fri Debat Mods

Erdogan forlod pressemøde i vrede over kurdisk tv

Indlægby Frodo » ons nov 16, 2005 17:13

Erdogan forlod pressemøde i vrede

15. nov. 2005 15.03 Indland Opdat.: 15. nov. 2005 18.57

Tyrkiets premierminister, Recep Tayyip Erdogan ville ikke deltage i et planlagt pressemøde med tyrkisk og dansk presse.

Han forlod pressemødet, som skulle holdes sammen med statsminister Anders Fogh Rasmussen, fordi en omstridt kurdisk tv-station var til stede.

Ifølge Edogan støtter tv-stationen Det Kurdiske Arbejderparti (PKK), der står på EU' terrorliste.

TV-stationen hedder ROJ TV, og sender nyheder, underholdning, film samt børne- og debatprogrammer til kurdere i Danmark.

Afviser forbindelse til PKK
ROJ TV sender fra H.C. Andersens Boulevard i København, og tv-stationen har tidligere afvist enhver forbindelse med PKK.

Tyrkiets justitsminister har tidligere kritiseret Danmark for ikke at have forbudt ROJ TV. Det er lykkedes Tyrkiet at få lukket flere kurdiske medier i blandt andet Tyskland.

Tidligere i dag har Erdogan sagt ved et debatmøde, at respekt for andre kulturer og religioner altid har kendetegnet Tyrkiet.

Debatten handlende blandt andet om de omstridte tegninger af profeten Muhammed som Jylland-Posten har trykt.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/11/15/145223.htm
Profilen er nedlagt pr. 1/6-2008.
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Indlægby Labana » ons nov 16, 2005 18:43

SA WR WB.

Det undre mig lidt, at en stærk mand som Tayyib Erdogan ikke tog presse konferencen med. Det var en allertiders mulighed for Erdogan, at forsvare Fogh og mange andres seneste kritik imod Erdogan, for at have opfordret Fogh til at tage afstand fra afbildning af Profeten Muhammad(fvmh).

Men pga. journalisten fra ROJ, valgte Erdogan at forlade konferencen. Desuden erfarer jeg at ROJ tvs redaktionelle linie har været markant ændret i seneste tid, så der ik længere er tale om direkte PKK støtte.

Desuden, så handlede emnet om ytringsfrihed og det med afbildning af profeten muhammad, så jeg forstår ikke hvorfor Erdogan forlod konferencen, og dermod virke som "taberen" i manges øjne.

wa´salam
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Fået : 0 perle

Indlægby Naadje » ons nov 16, 2005 21:15

salam a'leykum..

hvorfor gik han pga. ROJ ? Hvorfor har han så meget imod hende der journalisten. Er lidt bagud her, men ved altså ikke hvorfor.. :D
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby kezman » ons nov 16, 2005 21:26

Fordi ROJ TV er en kanal støttet af PKK. PKK er en terrororganisation, som er med i Europas Terrorgruppe liste.

Synes han gjorde det godt. Jeg frydede mig helt vildt over det. I mine øjne er det Anders Fogh der blev til grin, den taber. Har aldrig brudt mig om den mand.
Brugeravatar
kezman

Indlægby Frodo » ons nov 16, 2005 21:37

kezman skrev:Fordi ROJ TV er en kanal støttet af PKK. PKK er en terrororganisation, som er med i Europas Terrorgruppe liste.

Synes han gjorde det godt. Jeg frydede mig helt vildt over det. I mine øjne er det Anders Fogh der blev til grin, den taber. Har aldrig brudt mig om den mand.

Øhhh....seriøst: Hvordan i al verden kan du få det, at Erdogan skrider fra et officielt møde med den danske statsminister (hvor snakken jo bl.a. fra muslimsk side netop gik på manglen på hensyn til og respekt for mindretal!), fordi han ikke accepterer en kurdiske tv-stations tilstedeværelse, og dermed at pressen - og altså også den kurdiske - er fri og ikke bare kan dikteres, styres eller fjernes, til at være det samme som at Fogh blev til grin? :o
Profilen er nedlagt pr. 1/6-2008.
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Fået : 1 perle

Indlægby Labana » ons nov 16, 2005 21:38

kezman skrev:Fordi ROJ TV er en kanal støttet af PKK. PKK er en terrororganisation, som er med i Europas Terrorgruppe liste.

SA WR WB.

Helt uden at dine nationalfølelse skal koge over, kan du så fortælle mig hvordan Anders Fogh i den situation, stod som "taberen"? ..
Hvad kommer først? Kampen om forsvare Islam, eller Kampen om at forsvare nationalfølelse? At benægte ROJ, er kampen om nationalfølelse, og den kom før, kampen om forsvare Islam(afbildning af billederne).

Med al respekt, jeg håber så inderligt at du vil svare, uden at miste temprementet.

wa´salam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Indlægby slettet-ml » tors nov 17, 2005 11:01

Nu har jeg selv ROJ TV på mit fjernsyn og jeg kan virkelig IKKE se, at det er en PKK sympatiserende kanal! Som Labana sagde, kan det være fordi de gennem tiden har dæmpet sig...nu er det heller ikke SÅ længe siden jeg startede med at se ROJ, så jeg skal ikke kunne udtale mig om kanalen. I bund og grund er jeg sikker på at Erdogans grunde til at forlade mødet INTET havde med ROJ TV at gøre...han ville have gjort det samme med enhver anden KURDISK TV kanal. Det er ingen hemmelighed at forholdet mellem tyrkere og kurdere er langt fra godt; tyrkere hader og undertrykker den kurdiske befolkning og den kurdiske befolkning går enten med på at blive undertrykt/tyrkificeret (kan se det MEGET på hvor TYRKISKE de tyrkisk kurdere i Danmark (fx) er - jeg har sagt før jeg pretty much anser dem som tyrkere da de har VALGT at acceptere Tyrkiet som deres hjemland, tyrkisk som deres sprog og tyrker som nationalitet) eller de går den værre vej og tyr til terrorisme (PKK). Det er først MEGET nyligt at at kurdere i Tyrkiet har fået basale rettigheder som vi andre tager for givet og ser som selvfølgeligheder og opnåelige; at kunne snakke/lære sit modersmål, hedde traditionelle navne og have adgang til medier (TV, aviser, musik etc.) fra moderlandet. Man skulle ikke tro at der skulle være love der forbyder én mod disse selvfølgeligheder (i hvert fald i det meste af verden), men Tyrkiet har syntes det har været en sjov idé at snyde kurderne for deres identitet (i.e forbudt dem at tale kurdisk, hedde kurdiske navne, have adgang til kurdiske medier etc.) og pretty much tvunget dem til at træde ind i en tyrkisk identitet. Det er bare umenneskeligt.

Jeg er SÅ glad for at Anders Fogh Rasmussen gjorde det rigtige og mindede Hr. Erdogan om at vi faktisk har YTRINGSFRIHED i landet og i Europa; efter det der med karikatur tegningerne af Profeten, hvor ytringsfrihed i Danmark kom MEGET på tale ville det da også have været MEGET hysklerisk af Fogh at gå med til at den kurdiske journalist skulle udelukkes fra mødet! Så ja...er bare glad for at mht. til ytringsfrihed er det virkelig noget han MENER og ikke bare kun noget hanmener når en bestemt gruppe mennesker (i.e muslimer) bliver provokeret.
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby Labana » tors nov 17, 2005 13:33

MOoNLiGhT skrev:Nu har jeg selv ROJ TV på mit fjernsyn og jeg kan virkelig IKKE se, at det er en PKK sympatiserende kanal! Som Labana sagde, kan det være fordi de gennem tiden har dæmpet sig...nu er det heller ikke SÅ længe siden jeg startede med at se ROJ, så jeg skal ikke kunne udtale mig om kanalen. I bund og grund er jeg sikker på at Erdogans grunde til at forlade mødet INTET havde med ROJ TV at gøre...han ville have gjort det samme med enhver anden KURDISK TV kanal. Det er ingen hemmelighed at forholdet mellem tyrkere og kurdere er langt fra godt; tyrkere hader og undertrykker den kurdiske befolkning og den kurdiske befolkning går enten med på at blive undertrykt/tyrkificeret (kan se det MEGET på hvor TYRKISKE de tyrkisk kurdere i Danmark (fx) er - jeg har sagt før jeg pretty much anser dem som tyrkere da de har VALGT at acceptere Tyrkiet som deres hjemland, tyrkisk som deres sprog og tyrker som nationalitet) eller de går den værre vej og tyr til terrorisme (PKK). Det er først MEGET nyligt at at kurdere i Tyrkiet har fået basale rettigheder som vi andre tager for givet og ser som selvfølgeligheder og opnåelige; at kunne snakke/lære sit modersmål, hedde traditionelle navne og have adgang til medier (TV, aviser, musik etc.) fra moderlandet. Man skulle ikke tro at der skulle være love der forbyder én mod disse selvfølgeligheder (i hvert fald i det meste af verden), men Tyrkiet har syntes det har været en sjov idé at snyde kurderne for deres identitet (i.e forbudt dem at tale kurdisk, hedde kurdiske navne, have adgang til kurdiske medier etc.) og pretty much tvunget dem til at træde ind i en tyrkisk identitet. Det er bare umenneskeligt.

Jeg er SÅ glad for at Anders Fogh Rasmussen gjorde det rigtige og mindede Hr. Erdogan om at vi faktisk har YTRINGSFRIHED i landet og i Europa; efter det der med karikatur tegningerne af Profeten, hvor ytringsfrihed i Danmark kom MEGET på tale ville det da også have været MEGET hysklerisk af Fogh at gå med til at den kurdiske journalist skulle udelukkes fra mødet! Så ja...er bare glad for at mht. til ytringsfrihed er det virkelig noget han MENER og ikke bare kun noget hanmener når en bestemt gruppe mennesker (i.e muslimer) bliver provokeret.

SA WR WB.

Syntes du langer for meget ud efter Erdogan. Erdogan har mange gange i medierne udtalt, at kurderne er en del af tyrkiet, og tyrkiske borgere skal anse dem som deres landsmænd. Problemet er, at den tyrkiske befolkning er næsten umulig at rokke, så uanset hvor meget Erdogans parti indføre lov og regler, for at forebygge "kurder-hadet", så vil den nationalistiske del af befolkning ikke ændre sig.

Tyrkere-Kurdere forholdet er blevet bedre, og syntes man skal være glad for at MHP ikke kom i regeringen, så havde forholdet været langt værre.

For ikke længe siden gjorde mange kurderne fra sydøstlig del af tyrkiet pludselig oprør og skabte meget ravage. Selv de tyrkiske medie fattede det ikke, da det var efter forholdet skulle være bedre, så dukkede oprør op pludseligt. Det virkede som om, at nogle bare trykkede på en knap, så gjorde kurderne oprør, og det skete LIGE inden EU forhandlingerne, og hvorvidt jeg ved, så burde kurderne håbe på at Tyrkiet kommer i EU, for det vil forbedre deres forholde utrolig meget, men istedet valgte kurderne at gør oprør ligefør forhandlingerne, og politiet i tyrkiet er som alle nok ved meget slemme, og da de i nogle af byerne anholdte nogen med mere voldelige metoder end den danske politi bruger, så var der nogle som optog optøjerne og det blev vist på mange europæiske kanaler, og det fik selvfølgelig Europa til at betvivle Tyrkiets optagelse.

Tyrkere-Kurdere problemet er et problem blandt borgerne.
Selv tyrkere og kurdere, som ikke bor i TYrkiet men som f.eks her i DK, er med til at puste til gløden. Jeg kan ikke fatte, at man ser så mange tyrkiske nationalister i Danmark, rende rundt med deres ulve-ikon klistret på hovede og røv(undskyld sproget). Har man så stærk følelse for sin nation, hvad i alverden laver man så i et land, som har blokeret for mange af Tyrkiets drømme?...

Så er der PKK'erne i DK/Sverige, som stadig snakker om hvor slemt kurderne har det, og at kurdere verden over, skla gør oprør mod den tyrkisk regering og folk.

Den tyrkiske befolkning er urokkelig, og den kurdiske befolkning i Europa skal stoppe med at skyde sig selv i benene.

Det er et af de områder, hvor Erdogan har gjort et flot stykke arbejde.
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Indlægby Bilingual » tors nov 17, 2005 17:22

Erdogan opførte sig tåbeligt, og han leverede dejligt meget skyts til de mennesker der ikke ønsker Tyrkiet indenfor EU
At prøve at stoppe ytringsfriheden 2 gange i et andet land på een dag, er helt håbløst.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 23 perler
Fået : 8 perler

Indlægby slettet-ml » fre nov 18, 2005 00:02

Aleykum el salaam.

Labana: ja, hadet mod kurdere ligger primært hos folket og ikke hos Erdogan og andre politikere, og jeg forstår skam også godt at den tyrkiske regering heller ikke bare lige uden videre kan give kurdere de rettigheder de SKAL have p.g.a dette. Men jeg har det lidt sådan, at folk får deres ideologier et eller andet sted fra - den tyrkiske regering har mildt sagt ikke just været kurder-venligt whatsoever. Den smule der FOR NYLIGT er blevet gjort for kurdere i Tyrkiet er udelukkende af selviske grunde, og ikke p.g.a Tyrkiet rent faktisk anerkender at kurdere BURDE have disse rettigheder uden spørgsmål. Ja, det er da kun godt for kurdere at Tyrkiet er så desperate efter et EU medlemskab, for EU kræver jo netop at minoriteter i Tyrkiet skal behandles ordentligt, hvilket de ikke er blevet so far. Jeg føler meget at kurdere er afvist af hele Mellemøsten SAMT resten af den 'muslimske' verden - at Erdogan forlader et møde fordi en kurdisk journalist er tilstedeværende beviser jo bare at jeg har gode grunde til at føle som jeg gør. Måske var det *kun* et pressemøde den kurdiske repræsentant blev ønsket udelukket fra mødet...men hvad så med næste gang? Hvilken TV kanal journalisten kom fra burde overhovedet ikke have været af nogen vigtighed. PKK er noget værre møg, no doubt about it, men istedet for at afvise kurdere burde Erdogan og den tyrkiske regering hellere se sig selv i spejlet og anerkende at kurdernes vrede udøvet gennem terrorisme dels har rødder i at Tyrkiet jo afviser deres u-tyrkiske medmenneskers eksistens.
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby Sumaye » fre nov 18, 2005 09:59

Hej fred være ,med jer

Ja jeg har godt hørt om det osv, men helt ærligt det er anden gang mat man vil have den kurdiske tv station lukket, har de måske ikke ret til at have en kanal med kurdisk talende mennesker osv, og nej hvem siger at det er støttet af PKK..?? Man har vel ret til at have sit eget sprog osv..

Nu er det ikke fordi jeg er nationalist på nogen måder..
Sumaye

Indlægby Mavi » fre nov 18, 2005 11:21

Selvfølgelig skal kurder have lov til at tale deres eget sprog, selvfølgelig skal de have deres frihed og lov til at dyrke det de tror på og leve som de vil, der skal ikke være nogen begrænsninger for dem eller andre.

Når der opstår en ”krig”, er det umuligt at undgå at folket begynder at hade hinanden. Pkk har skadet Tyrkiet på mange områder, pkk hjerne vasker deres militantere til at kæmpe for dem.

Jeg synes, at mange her inde er god til at kun give skylden til Tyrkiet. Jeg siger ikke at Tyrkiet er uskyldig, men når man ikke kender til et land så meget, er det forkert at udtale sig om det land.
Fordi at nu værende regering er ikke skyld i, hvad der sker i Tyrkiet i dag, de har ikke lavet lovene.

Der bor vist 32 forskellige nationaliteter i Tyrkiet, man høre kun om pkk som får uskyldige mennesker til at springe sig selv blandt uskyldige mennesker. Had skaber had.

Folket i Tyrkiet kan sammenlignes med kroppen, hvis der er et sted på kroppen som stikker, begynder man at fokusere på det og bliver irriteret. Og hvis det vare i flere dage, begynder man at blive stresset eller få hovedpine af det. Og man vil af med det smerte lige meget hvad.

Det er den indstilling Tyrkiske folk har, de er træt af pkk og gøre alt for at pkk får en ende, de mener at de har beviser nok til, at det kurdiske tv station hjælper pkk. Om det så passer, det kan politiet afgøre.

Det er vigtigt, at man kan se forskel på en kurder og en pkk tilhængere og ligeledes med tyrker og kurder hader.

Kurder gør også meget for Tyrkiet, og jeg tvivler på at det største del af tyrkiske befolkning er kurder hader, det tvivler jeg stærkt på.

Det er for nemt at sige det.
Mavi

Indlægby Sumaye » fre nov 18, 2005 14:08

Assalamun aleykum wa rahmatullah wa barakatuh søster Mavi

Ja jeg kan godt se hvad du mener, men min søster husk det er ikke kun PKK der skader folk osv, det er ligeleds også tyrkerne, (ikke alle) man ser ikke det der sker i de kurdiske områder i Tyrkiet, men blot det der sker i de tyrkiske områder, det må man da sætte en stopper for.. Ja jeg er kurder, men ikke en tilhængere af PKK, da det eneste de gøre er at dræbe hinanden hvilket ikke gavner nogen som helts på nogen måder.

Men Kurderene er simpelthen træt af at fremvises som et folk der ikke eksistere, hvilket de gøre.

ma salama
Sumaye

Indlægby Mavi » fre nov 18, 2005 15:13

Ja helt sikkert, nogen tyrker er også med til det, fx MHP parti.. de er fuldstændig langt ude.. De har ingen hjerne. Alhamdulillah at det ikke er dem der styre tyrkiet i dag.
Mavi

Indlægby Al-Mualim » man nov 21, 2005 13:56

- *Lol* Ingen kommentar Der findes to slags egoister - de, der anerkender det og så alle os andre......
Han er Den, som ved alt til fulde, både det åbne og tydelige, samt det skjulte og hemmelige bag ved tingene -Ingenting sker uden det er med Hans vidende.....
Al-Mualim

Geografisk sted: kbh

Indlægby Umm Hamzah » man nov 21, 2005 15:19

En mand som Erdogan viser netop hvorfor Tyrkiet IKKE skal være medlem af EU! Hvad er det for en opførsel at vise? :roll:
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Fået : 2 perler

Indlægby Al-Mualim » man nov 21, 2005 16:27

En øvrig ting MHP er ligeså farlig som PKK men som omtalt det er USA der har magten både over tyrker og kurder………..

-Der skal mindst to til at stifte fred, men en alene kan skabe krig.....

Bryder moi langtfra ikke om de to grupper …

[Redigeret af Al_muslima]
Han er Den, som ved alt til fulde, både det åbne og tydelige, samt det skjulte og hemmelige bag ved tingene -Ingenting sker uden det er med Hans vidende.....
Al-Mualim

Indlægby Islam-Is-The-Way » man nov 21, 2005 16:39

Kurdere siger det er Tyrkernes skyld.

Tyrkere siger det er Kurdernes skyld.

Er det egentlig ikke ligemeget hvis skyld det er.
Vi er brødre og søstre vi bure ikke slås! Vi burde istedet holde sammen!
Brugeravatar
Islam-Is-The-Way

Geografisk sted: Sjælland

Indlægby Naadje » man nov 21, 2005 16:43

Islam-Is-The-Way skrev:Kurdere siger det er Tyrkernes skyld.

Tyrkere siger det er Kurdernes skyld.

Er det egentlig ikke ligemeget hvis skyld det er.
Vi er brødre og søstre vi bure ikke slås! Vi burde istedet holde sammen!

salam a'leykum..

jeg snakkede med mine kurdiske og tyrkiske veninder, og ja kurderne siger det er tyrkernes skyld, og tyrkerne siger det er kurdernes..hehe :mrgreen:
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Islam-Is-The-Way » man nov 21, 2005 16:51

salam a'leykum..

jeg snakkede med mine kurdiske og tyrkiske veninder, og ja kurderne siger det er tyrkernes skyld, og tyrkerne siger det er kurdernes..hehe

Ja sådan er det, uheldigvis :( .

Vi burde istedet fokusere på at holde mere sammen, istedet for at komme længere fra hinanden!
Brugeravatar
Islam-Is-The-Way

Geografisk sted: Sjælland

Indlægby Naadje » man nov 21, 2005 16:56

salam a'leykum..

lige præcis..
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Fatih » man nov 21, 2005 18:17

Al-Mualim skrev:-Erdogan er bare en r** s** ikke andet kort og godt undskyld sproget de gør verdensalt for at komme i Eu håber min sjæl og salighed ikke de kommer i EU det gør de nok om 70 år *Gggg* En øvrig ting MHP er ligeså farlig som PKK men som omtalt det er USA der har magten både over tyrker og kurder………..

-Der skal mindst to til at stifte fred, men en alene kan skabe krig.....

Bryder moi langtfra ikke om de to grupper …

Er det tilladt at bruge sådanne ord i dette forum. Endnu vigtigere: Er det tilladt ifølge Islam?

Al-Muallim har vist brug for noget ekstra ta´allum om forholdene i Tyrkiet før han belærer brugerne i dette forum om hvad Erdogans EU-politik går ud på.
Brugeravatar
Fatih

Geografisk sted: København

Indlægby Al_muslima » man nov 21, 2005 18:35

As-salamu 'alaykum.

Bror Fatih har fat på noget i sit indlæg. Vi skal vise gensidig respekt overfor hinanden, idet øjeblik vi bruger nedladende (negative) ord, -og især når personen ikke er tilstede, bliver det vejen til bagtalelse.

Man skal holde sig langt fra det.

Og her på forummet tillader vi ikke, at der bliver talt nedladende, til andre brugere, eller om andre mennesker, hvad enten de er medlemmer eller ikke.

Indlæg som indeholder overstående, vil blive slettet omgående.

Wa assalamu 'alaykum
Al_muslima

[align=center]:: IslamiC.dk ::[/align]
“Oh Allah, send salawat on our Master, so long as You are to be, and there is no end for You, ya Hayyu ya Qayyumu.” (Imam al-Hasan al-Basri)
Brugeravatar
Al_muslima
Sølv Bruger

Køn: Hunkøn

Indlægby Al-Mualim » tirs nov 22, 2005 17:43

Til dig Fatih........

Jeg har ikke skiftet køn siden jeg blev født.....-Og jeg vil tilsidst sige Bedre et ord før end ti ord efter......
Al-Mualim

Indlægby Fatih » ons nov 23, 2005 10:33

Al-Mualim skrev:Til dig Fatih........

Jeg har ikke skiftet køn siden jeg blev født.....-Og jeg vil tilsidst sige Bedre et ord før end ti ord efter......

?
Brugeravatar
Fatih

Geografisk sted: København

Lignende emner

Sæt ord på din vrede
Forum: Fri Debat
Forfatter: Muslim-pigen