Geografi - om vand

Få lektiehjælp i de forskellige fag.

Redaktør: Studiesiden Mods

Geografi - om vand

Indlægby xsnuskex » søn jun 12, 2011 19:49

- Salaam aleikum allesammen.

Jeg har en opgave som jeg skal besvare, den lyder således: Når 71% af jordens overflade er dækket af vand, hvordan og hvorfor kan vand så være en mangelvare nogle steder på Jorden?

Håber I kan hjælpe mig, jeg er looost.
Senest rettet af xsnuskex man jun 13, 2011 16:18, rettet i alt 1 gang.
xsnuskex

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Biologi - om vand

Indlægby Cabra » søn jun 12, 2011 20:07

Fordi det er meget lidt af det er tilgængeligt som drikkevand.

Mange steder har desuden ikke teknologien/velstanden til at få udnyttet de vand-ressourcer der er.

Vandforbruget er steget ekstremt eftersom vi vi bliver flere og flere mennesker på kloden.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Indlægby Ibnu adam » søn jun 12, 2011 21:18

W/Salam
Cabra skrev:Fordi det er meget lidt af det er tilgængeligt som drikkevand.

Nemlig her kan du komme ind på forurening
Der kan være mange former for forurening af vandmiljøet men det mest omtalte problem er Landbruget
her et lille eksempel
Når man dyrker afgrøder i de samme områder år efter år, bruger planterne alle de næringsstoffer, der findes i naturligt i jorden. Landmændene tilsætter derfor forskellige stoffer for at holde jorden produktiv. De tilsætter kemikalier. Kemikalierne er som regel kunstgødning som er fremstillet på en fabrik og som består af en bladning af nitrat (som giver planterne kvælstof)fosfat (som giver planterne fosfor) og kaliumcarbonat(som giver planterne kalium). Landmænd tilfører jo gødning til deres jord for at fremme deres planters vækst. Gødningen indeholder et højt antal stoffer, og det giver store problemer for grundvandet. Planterne tager en hvis mængde kvælstof ind i løbet af vækstsæsonen, og det overskydende stof siver ned til grundvandet, det gør den i forbindelse med nitrat. For at beskytte deres planter mod ukrudt, svampe- og insektangreb, sprøjter de deres planter med plantebeskyttelse i form af pesticider. Dette sprøjtemiddel er opløst i nogle hjælpestoffer, som gør at pesticiderne trænger ind i planterne. De overskydende pesticider og hjæpestoffer, trænger ned gennem jorden til grundvandet.

Når disse overståede stoffer sivner ned grundvandet. Er grundvandet ikke tilgængeligt som drikkevand

alt hvad jeg ved herfra.
Yo .. yo !
Good is good even if no one is doing it,
Bad is still bad even if every one is doing it,
Life is short even if your loving it,
Hereafter is forever even if your hating it,
It doesn't matter on how many or how much,
but its all about what is the truth,
and...and Reality..Reality..its all about it !~
yo .. yo :P
Brugeravatar
Ibnu adam

Givet : 37 perler
FÃ¥et : 11 perler

Indlægby Den nysgerrige » man jun 13, 2011 07:43

xsnuskex skrev:- Salaam aleikum allesammen.

Jeg har en opgave som jeg skal besvare, den lyder således: Når 71% af jordens overflade er dækket af vand, hvordan og hvorfor kan vand så være en mangelvare nogle steder på Jorden?

Håber I kan hjælpe mig, jeg er looost.

salam xsnuskex,

At skrive om forurening kan nok være en meget god ide. Men jeg synes først du skal nævne, at jordens vand består af to typer. Saltvand og ferskvand. Og ud af de 71 % vand, er ca. 97 % saltvand og 3 % ferskvand. Det vil sige, at hvis vi antager at der på jorden findes 1.000.000.000 tons vand, er kun de 30.000.000 tons ferskvand og dermed drikkeligt. Men ikke nok med det er 75 % af ferskvandet bundet i polernes iskapper. Hvilket altså kun efterlader 7.500.000 tons ferskvand tilbage. Så man kan sige, at vi ikke startede ud med de store mængder som man først kunne få indtryk af.
Kilde: http://www.viva.life.ku.dk/Formidling/Fakta-om-vand.aspx

Men når det er sagt, vil det stadig være en god ide at komme ind på forurening. For i 2003 kom UNESCO med rapport, som fastslog at verden ville komme til at stå over for en hidtil uset mangel på vand, og at det ville ske inden for de næste 20 år. Rent faktisk konkluderede de, at hver enkelt af os ville få et fald på 30 % af den mængde vand vi hver især har til rådighed. Årsagerne til dette, ville skyldes forurening, global opvarmning og politiske hindringer.
Kilde: http://www.unesco.org/water/wwap/wwdr/

HÃ¥ber det kunne give dig lidt at arbejde videre med.

Fred
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Køn: Hunkøn

Givet : 13 perler
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby leksikon » man jun 13, 2011 15:12

http://viden.jp.dk/klima/undervisning/temaartikler/default.asp?cid=3219

At der er decideret vandmangel nogle steder skyldes klimaet og befolkningstilvækst uden tilsvarende teknologisk udvikling.
leksikon

Givet : 4 perler
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby xsnuskex » man jun 13, 2011 16:16

Tusind tak til jer allesammen. Jeg er heldigvis kommet videre, og har en ide om hvad jeg skal skrive.

Jeg har også et andet spørgsmål: Hvorfor opstår der konflikter om vand?
- Her tænker jeg lidt når flere lande skal deles om en flod. Hvilken kan føre til konflikter om retten til vand.

Fx GAP-projektet, er der nogle som kender til det? Noget med Tyrkiet, Syrien og Irak.
xsnuskex

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Geografi - om vand

Indlægby Cabra » man jun 13, 2011 16:26

Læs denne artikel, den er kanon og vil give dig relevant viden.
http://samvirke.dk/miljoe/artikler/kamp ... -vand.html
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Lignende emner

Rose vand....
Forum: Islam
Forfatter: -Medina-