Kan I hjælpe mig med min opgave?
- Kan samfundet i dag kaldes et sekulariseret samfund? og har Nietzsche haft en indflydelse?
Tak på forhånd (:
Redaktør: Studiesiden Mods

Cabra skrev:(...)
Religion er altså igen begyndt at tage sin plads. Jeg husker denne formel fra min religion-undervisning. Man blev fortryllet - affortryllet - og nu bliver man fortryllet igen.
xsnuskex skrev:(...)
- Jeg tænkte på om så Nietzsches religionskritik har haft en eller anden indflydelse på samfundet i dag?

Det lyder meget af noget filosoffen Daniel C. Dennett har skrevet/sagt - er det korrekt, eller er det måske bare blevet udbredt/tilfældigt at sige det sådan? I tilfælde af at det ér i forbindelse med ham: hvor er det du har haft religions-undervisning? Jeg har aldrig selv hørt nogen af mine religions-lærere bruge udtrykket før.
Cabra skrev:Det kommer fra min religion-lærer fra HF. Hun var også lidt filosofisk anlagt, så dit bud kan meget vel være korrekt. Det er - som du naturligvis også vil vide, sagt med visse modifikationer, da man på en ungdomsuddannelse ikke har tiden til at gå i dybden med tingene, men i stedet for maler med den brede pensel.
Jeg vil egentlig sige, at den faktisk passer ganske udmærket - bredt set. Det virker nemlig til, at folk igen tager det religiøse til sig - dog ikke nødvendigvis i den "strengt" dogmatiske form. Det er mit bud, at religion er blevet relevant igen blandt andet fordi at folk ikke har kunne håndtere den øgede frihed og det at man i højere grad skal ud og skabe sin egen identitet. Religion er en god måde at afgrænse ens identitet på og en måde at få tryghed på, måske endda en mening med tilværelsen. Jeg har selv været blandt mange konvertitter og det er mit klare indtryk at de hviler meget i sig selv. Om det holder i praksis, det er så noget helt andet.

xsnuskex skrev:TUSIND TAK FOR JERES SVAR...![]()
- Jeg tænkte på om så Nietzsches religionskritik har haft en eller anden indflydelse på samfundet i dag?

Cabra skrev:Hehe, det må ikke være sjovt for dig at leve i et middelmådigt kvinde-samfund, hvor meningsløsheden ingen ende vil tage.

Hehe, det må ikke være sjovt for dig at leve i et middelmådigt kvinde-samfund, hvor meningsløsheden ingen ende vil tage.

Cabra skrev:Hehe, det må ikke være sjovt for dig at leve i et middelmådigt kvinde-samfund, hvor meningsløsheden ingen ende vil tage.

Cabra skrev:Fair nok. Nu skulle det jo ikke tages så bogstaveligt, som jeg skriver.
Men er de ting du skriver - et udtryk for din holdning?
- ønsker du, at jeg skal generalisere, således at du efterfølgende løfter pegefingeren
Cabra skrev:Hehe dog ikke. Vil bare have din ærlige mening.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst