Biologi - flaskehave

Få lektiehjælp i de forskellige fag.

Redaktør: Studiesiden Mods

Biologi - flaskehave

Indlægby Muslimaa » fre mar 04, 2011 18:25

Al Salamu Alaikum / Hej
Jeg er næsten færdig med en bio rapport, har bare lige brug for hjælp til dette:
1. Hvilke forhold kan virke som begrænsende faktorer for flaskehaverne: den frodige regnskov: jeg har skrevet at pladsen i flaskehaven er for lille, men hvad kan man mere skrive? . Den tropiske ørken: ved jeg ikke helt.

2. Efter nogle år ”kollapser” flaskehaverne. Hvad kan føre til at de dør? Kan det være at fotosyntesen dør? Kan den det? :hmmm:

Afleveringsfrist: Mandag 7/3... Håber på noget hjælp :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Re: Biologi - flaskehave

Indlægby howdy » fre mar 04, 2011 21:15

Skal du svare på potientielle begrænsende faktore eller sandsyndlige begrænsene faktorerfor tropisk regnskov og tropisk ørken.

for rent potientielt kan de samme faktorer være begrænsende begge steder Men vand er nok en mere sandsynlig begrænsende faktor i ørkenen end i regnskoven og lys og næringsalte mere sandsynlige i regnskoven men i teorien kan det hele være begrænsende både i ørken og regnskov.

eksempler på begrænsende faktorer kunne være vand, næringsalte, sollys, temperatur, plads, planternes genetiske potentiale for vækst af hvad jeg lige kan komme på. Og husk at der på et givent tidspunkt kun kan være en begrænsende faktor der kan ikke være flere på en gang.

For at økosystemet skal bryde sammen skal det komme ud af ballance og ud af ligevægt. når systemet er i ligevægt dannes der lige så mange planter og bakterier som der dør og der dannes lige så meget næringsalt som der forsvinder.

Det kan være at der sker et stort udsving i fx nogle af i de ting som er nævnt som begrænsende faktore som kan føre til at der måske bliver for mange af en bestemt art eller for få til at økosystemet overlever.
howdy

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Indlægby Muslimaa » søn mar 06, 2011 13:17

howdy: jeg mener blot begrænsende, hverken potientielle begrænsende faktorer eller sandsyndlige begrænsende faktorer. F.eks er der for lidt plads i flaskehaven, det er en begrænsende faktorer. Tak for dit svar...

TIL ALLE: Jeg har svært ved at svare på, hvorfor flaskehaven dør efter nogle år... Er det pga. Mangel på fotosyntese? Fordi der sker jo fotosyntese i flaskehaven, så hvordan kan den lige pludselig mangle den?
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby howdy » søn mar 06, 2011 21:30

for at planterne kan lave fotosyntese skal de bruge CO2 vand næringssalte og lys. HVis de mangler nogle af de ting kan de ikke lave fotosyntese.
Hvis systemet var i ligevægt ville flaskehaven aldrig dø den ville vare evigt. Så systemet kan ikke være i ligevægt siden flaskehaven dør. Ligevægt vil sige at der hele tiden gendannes lige så meget CO2 vand og næringssalte som planterne forbruger og lige så meget ilt som bakteriene forbruger.
Næringsalte og CO2 bliver fx gendannet af bakterier ud fra døde planter som så tilgengæld skal bruge den ilt som planterne gendanner fra fotosyntesen.

Men der må være et eller andet sted i systemet hvor der bliver brugt mere end der bliver gendannet så der bliver mangel på et stof siden flaskehaven dør.

Kom lige tanke om at ilt og CO2 også kan være begrænsende faktorer.
howdy

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Indlægby Muslimaa » man mar 07, 2011 16:14

Howdy: Så først dit svar nu, men tak for det :) Jeg har afleveret, så må håbe på det er blevet godt. Er ikke så bekymret når det gælder biologi afleveringer. :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

biologi eksamen
Forum: Naturfag
Forfatter: Hoda
Svar: 11
fysik, kemi og biologi
Forfatter: Aleyna
Svar: 15
Næringssaltes betydning for algevækst (Biologi B)
Forum: StudieSnak
Forfatter: Jessminda
Svar: 0
Biologi Projekt!
Forfatter: FatmaZehra
Svar: 10
Biologi, Celler
Forfatter: Anonymous
Svar: 0

Tilbage til Lektiehjælp