AT (almen studieforberedelse)

Få lektiehjælp i de forskellige fag.

Redaktør: Studiesiden Mods

AT (almen studieforberedelse)

Indlægby Muslimaa » ons feb 23, 2011 11:29

Al Salamu Alaikum / Hej

Jeg har valgt psykologi (c) og Samfundsfag (b). Min sag er selviscenesættelse i det senmoderne samfund (herunder KUN identitetsdannelsen , for det skaber mere et fokuspunkt)
Jeg har brug for hjælp til hvilke teoretikere (samfunds) som man kunne bruge? Fx: vil jeg undersøge hvad teoretikere siger til selviscenesættelsen - hvad gør den ved samfundet? Mit fokus vil være på realityshows.

:)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Re: AT (almen studieforberedelse)

Indlægby 3Abdahu » ons feb 23, 2011 15:48

Wa 3alaykum as-salaam,

Sikke et spændende emne!

Umiddelbart vil jeg nævne Thomas Ziehe, Durkheim og Giddens som oplagte teoretikkere.

Mæææn jeg vil nu stærkt råde dig til at oprette en bruger på sociologiskforum og bruge deres søgefunktion - især hvis du ønsker at hæve dit emne til et mere professionelt og akademisk niveau. Dette er generelt kun et plus i gymnasieverden og især når det gælder AT.

Brugeroprettelse foregår her: http://sociologiskforum.dk/bruger.opret.asp
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Givet : 73 perler
Fået : 35 perler

Indlægby 3Abdahu » ons feb 23, 2011 15:54

^

"The Culture of Narcissism" og "The Minimal Self" af Christopher Lasch vil jeg råde dig til at kigge nærmere på.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Muslimaa » ons feb 23, 2011 18:46

3Abdahu: Ja jeg har prøvet at finde bøger osv. Men jeg vil finde nogle teorier som passer sammen med min case i psykologi. Og de to fag overlapper bare hinanden. Men tak, vil kigge på det Lasch. Jeg har lidt med ham, men ikke meget og Giddens. Ja, men jeg synes bare ikke rigtig jeg kan koble ham til selviscenesættelsen helt. :S
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby 3Abdahu » ons feb 23, 2011 20:41

1) Hvem kan du ikke koble til "selviscenesættelse"? Giddens?
2) Hvad er din case i psykologi?

Jeg kom lige i tanke om Goffman. Har din samfundsfagslærer nævnt ham? Hans teori om selvfremstilling (og faktisk også identitet) er ellers meget relevant og brugbart i forhold til din "sag" = realityshows.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby 3Abdahu » ons feb 23, 2011 20:44

Af ren nysgerrighed...
Hvad er din problemformulering?
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Muslimaa » fre feb 25, 2011 16:56

3Abdahu skrev:1) Hvem kan du ikke koble til "selviscenesættelse"? Giddens?
2) Hvad er din case i psykologi?

Jeg kom lige i tanke om Goffman. Har din samfundsfagslærer nævnt ham? Hans teori om selvfremstilling (og faktisk også identitet) er ellers meget relevant og brugbart i forhold til din "sag" = realityshows.

Ja hvordan skal jeg koble Giddens? Min case er at kigge på Amalie fra Paradise (I know lidt ladt) , men jeg kunne ikke finde noget bedre. Og se på om nogle af de teoretiske ting der bliver sagt passer til det amalie siger. Hun iscenesætter sig selv meget jo.

Nej... Min vejleder har nævnt Giddens og Gergen. Men jeg kan ikke finde noget som passer til selviscensættelsen altså ! Min problemformulering er ikke færdig. Skal til vejledning tirsdag og min problemformulering udkast lyder således: Hvordan iscenesætter de unge sig selv i det senmoderne samfund og hvilken effekt har det på samfundet? Eller noget i den stil. Jeg skal først spørge vejlederne
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cabra » fre feb 25, 2011 18:59

Hvad med Morten Albæk?

Det ham som har kaldt den nuværende generation fucked up

http://www.mortenalbaek.dk/generationfuckedup.php

Eller Lars Lundmann
Lars Lundmann er psykolog og forfatter til bogen Hvem er jeg - om narcissisme og personlighed i det senmoderne samfund. Ifølge ham er der i de senere år sket en intensivering af narcissistiske karaktertræk, vi lærte at kende op gennem 80’erne.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Muslimaa » lør feb 26, 2011 11:44

Cabra skrev:Hvad med Morten Albæk?

Det ham som har kaldt den nuværende generation fucked up

http://www.mortenalbaek.dk/generationfuckedup.php

Eller Lars Lundmann
Lars Lundmann er psykolog og forfatter til bogen Hvem er jeg - om narcissisme og personlighed i det senmoderne samfund. Ifølge ham er der i de senere år sket en intensivering af narcissistiske karaktertræk, vi lærte at kende op gennem 80’erne.

Ja jeg tænkte også at se på den der Generation fucked up fordi jeg har teksten. Han mener jo det påvirker vores samfund. Må spørge og høre hvad min vejleder synes. Lars Lundmann har jeg fået fra-anfalet, fordi han er svær at forstå. Så skal jeg læse en bog af ham og det er universitetsniveau, så det vil jeg ikke kaste mig selv ud i. Det vil være som at spænde ben for mig selv og dumpe ligefrem. Så godt min psykologi lærer sagde jeg burde ikke tage ham! Men har nogle citater fra ham, som jeg nok ikke bruger. Ved ik hvor relevante de er
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » tirs mar 01, 2011 21:08

Heeeeeeeeeeelp :cry: jeg er ved at gå i panik ! Fortryder mit VALG. Psykologi (c) , Samf (b)
Nåeh men var til vejledning idag. Og ja... Jeg er bare lost i det her jeg har valgt. Kan ikke finde en sammenhæng.

Hvordan lyder ; hvordan spiller det senmoderne samfund en rolle på selviscenesættelsen?
Min case : Amalie fra Paradise, fordi hun er oplagt. Men vil finde noget bedre. Fokus er på reality tv!

Psykologi delen: Hvad gør det ved mennesket at man iscenesætter sig selv? Altså det vil jeg bruge som problemstilling, men jeg har læst meget om hvad Giddens siger og Hvad andre teoretikere siger. Og jeg kan ikke koble det sammen til Amalie eller til ..... SUK!
:doubt:
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cabra » tirs mar 01, 2011 21:45

Det er også et ret ikke-interessant emne, du har valgt dig der.

Men den måde du kan bruge Giddens på, er i forhold til hans snak om at vores identitet ikke er givet på den måde som det var tidligere, i dag skal man i højere grad ud og skabe sin identitet. Der er sket en aftraditionalisering og det er et nøgleord for dig i din opgave. Der er ikke noget selvfølgelig måde at leve på i dag, vil Giddens sige og det er Amalie et godt eksempel på.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Abu Saif » tirs mar 01, 2011 23:06

jeg føler med dig, har lige haft senmodernitet, og der var det også svært.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Muslimaa » ons mar 02, 2011 18:22

Cabra: jeg er ved at få styr på det. Har taget en DYB indånding, skrevet til vejlederne og ja.. Nu har jeg fundet en case i psykologi. Et interview a La artikel med Amalie og hvad nogle psykologer siger til hvordan Amalie iscenesætter sig selv. YEEEEEEEEEEEEEEEEEEH :) Er mega glad nu for jeg har fundet den artikel !
Mht samfundsfag, vil jeg kigge på : hvad er der i det senmoderne samfund som gør at vi har et behov for at iscenesætte os selv. Skal bruge Giddens, men skal koble ham til interviews som jeg skal kigge på for at få generelle forklaringer (hvilket man ikke kan helt . men samfundsfag skal være repræsentativt) på hvorfor man deltager i reality shows. Anyways, jeg er ved at få STYR på det!

ABU SAID: jaaaa, og jeg gik og tænkte "Årets bedste overemne til dato". men tjaaa. Det går nu
:)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby anonymouse26 » ons mar 02, 2011 19:23

Muslimaa skrev:Cabra: jeg er ved at få styr på det. Har taget en DYB indånding, skrevet til vejlederne og ja.. Nu har jeg fundet en case i psykologi. Et interview a La artikel med Amalie og hvad nogle psykologer siger til hvordan Amalie iscenesætter sig selv. YEEEEEEEEEEEEEEEEEEH :) Er mega glad nu for jeg har fundet den artikel !
Mht samfundsfag, vil jeg kigge på : hvad er der i det senmoderne samfund som gør at vi har et behov for at iscenesætte os selv. Skal bruge Giddens, men skal koble ham til interviews som jeg skal kigge på for at få generelle forklaringer (hvilket man ikke kan helt . men samfundsfag skal være repræsentativt) på hvorfor man deltager i reality shows. Anyways, jeg er ved at få STYR på det!

Jeg håber, at du er stolt af dig selv og din indsats, søster. Jeg beundrer dig for at klø på, selv når tingene virker svære og uoverskuelige, så går du i krig med dem; du spørger og søger hjælp og vil det, fremfor at give op. Ma sha Allah. Allah iwafqak!
anonymouse26
Aktiv Bruger

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Indlægby 3Abdahu » ons mar 02, 2011 20:06

# Muslimaa,
Emnet er yderst interessant og spændende, hvis blot man ved, hvordan man spiller sine kort rigtigt ;)
Men ellers håber jeg da det går dig godt til eksamen.

# Al-maghrebia

Al-maghrebia skrev:[...] Allah iwafqak!

Rettelse: "Allah iwafek" (det du skrev er til hankøn).
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Abu Saif » ons mar 02, 2011 20:11

3Abdahu skrev:# Al-maghrebia

Al-maghrebia skrev:[...] Allah iwafqak!

Rettelse: "Allah iwafek" (det du skrev er til hankøn).

arabisk med marokkansk dialikt er det ligemeget.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby 3Abdahu » ons mar 02, 2011 20:35

Hahaha, det var da sjovt. Jamen så trækker jeg min "rettelse" tilbage.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Cabra » ons mar 02, 2011 20:38

Dejligt at høre, at det går meget bedre nu. Ofte er det sådan at en opgave virker uoverskuelig i starten, men efterhånden får man bygget mere og mere på og er helt enig med 3Abdahu, at emnet er godt, hvis man spiller sine kort rigtigt. Jeg beklager i øvrigt, hvis det lød negativt at jeg kaldte dit emne ikke-interessant, det kan du jo ikke bruge til noget. Det beklager jeg.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » tors mar 03, 2011 18:21

Al-mag : tak søster, da kolo men zo2k (det er fra din - hva hedder zo2 på dansk?) hiih :D

3Abdu: præcis :) Man skal bare tage den med ro, så sandt at stress intet gavner :p

Cabra : det skal du ikke tænke på, vi er jo forskellige. Jeg har bare valgt det med realitytv, fordi jeg synes det kunne være godt nok at se psykologisk på det. Og Amalie er bare lidt oplagt, eller Sidney Lee ku jeg også have valgt! hæhæææ :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tilbage til Lektiehjælp