by Zulkarneyn » lør sep 18, 2010 21:30
Jeg smider noget fra min opgave, så kan du afgøre om det kan bruges.
5 grundlæggende Lean principper
I bogen Lean Thinking præsenterer Womack 5 grundlæggende principper. Ved at forstå og kombinere de 5 grundlæggende principper, kan virksomheden opnå bedst udnyttelse af Lean, mener James P. Womack. Da alle principperne indgår i Toyota modellen, vil jeg i de efterfølgende sider præsentere Toyota modellen også kaldet TPS, da det er denne model Lean stammer fra.
De fem grundlæggende Lean principper, som Womack mener man skal følge er følgende:
1. At specificere hvad der skaber værdi for kunden.
2. Identificerer de ikke-værdiskabende aktiviteter og eliminere dem.
3. Skabe flow, omkring de værdiskabende arbejdsgange.
4. Virksomheden skal kun producere det som kunden efterspørger.
5. Stræbe efter det perfekte ved løbende at producere præcis det kunden efterspørger.
Muda er spild i enhver former i virksomhedens produktionsstyring, herindunder:
1. Overproduktionsspild. Den værste og vigtigste muda er overproduktions-mudaen. Overproduktion betyder at man producere før eller større mængde end kunden efterspørger. Overproduktion af varer sker ofte på grund af, dårlig planlægning i produktionen. Dette giver øget lager, som ifølge TPS er muda. Selvom Lean og TPS hævder at overproduktion er den store synder i virksomhedens effektivitet, er der mange store virksomheder der acceptere overproduktion. Bl.a. mener de at overproduktion giver:
• Stødproduktion i tilfælde af produktionsstop
• Stødpudelagre i tilfælde af udsving i markedets efterspørgsel
• Misforståelse af driftshastighed
• Overskud af medarbejdere og eventuelt maskiner
• Dårlige maskiner
2. Spild ved ventetid. Når kunder eller medarbejdere venter på noget, er der her tale om spild. Som jeg også beskrev i de fem grundprincipper, er flow et vigtigt element. Ethvert produkt der ikke medgår i flow, er i en spildsituation. Og når der skal skabes flow, må der ikke opstå ventetid, hverken for produktet eller hos kunden. Ventetid kan opstå mange steder i en produktionsvirksomhed, det kan for eksempel være på mellemlagrene, hvor råvarerne venter at komme ind i produktionen.
3. Transportspild. Når et produkt flyttes uden den skaber større værdi for kunden, er der tale om transportspild.
4. Spild ved uhensigtsmæssig fremstilling. Dette betyder at der anvendes uhensigtsmæssige værktøjer, ved fremstilling af et produkt. For eksempel er det uhensigtsmæssigt at anvende en maskine der normalt producere 50 forlygter per time, til at producere 10 forlygter.
5. Unødvendige lagre. En virksomhed binder mange penge i lagre, og set ud fra et Lean synspunkt, er lagre også spild. Jeg vil senere i min opgave forklare hvorfor lagre ses som spild, da det indgår i Just In Time princippet.
6. Spild ved unødvendig bevægelse. Når en maskine udfører arbejde med unødvendige ”bevægelser”, er der tale om spild. Der er også tale om spild når en arbejder hele tiden skal sidde foran computeren. Han vil blive belastet af arbejdet og derfor kan han ikke udføre sit arbejde optimalt.
7. Fejl. Produktion af defekte produkter, skaber omkostninger for virksomheden. Det er omkostninger i både tid og penge. Jo længere den defekte vare er kommet i systemet, desto dyrere bliver det for virksomheden. Det slemmeste der kan ske for virksomheden, er hvis varen er overleveret til kunden. Det er fordi, det kan give en meget dårlig omtale til virksomheden.
Don't be afraid of opposition. Remember a kite rises against, not with, the wind.