Hjælp til 2 opgaver

Få lektiehjælp i de forskellige fag.

Redaktør: Studiesiden Mods

Hjælp til 2 opgaver

Indlægby onlyislam1 » tirs sep 07, 2010 07:02

As'salam alaykum

Jeg har brug for jeres hjælp/mening!

Opgave 1

Fru Hansen kommer også regelmæssigt i sundhedscentret. Hun har sukkersyge. Hun kommer hen til receptionen og siger goddag og taler snøvlet, som om hun er fuld.

Spg. 1: Hvordan takler du den situation?
Spg. 2: Uddyb og beskriv de mulige årsager til Fru Hansen opførelse?

Opgave 2

Hr. Magnussen sidder i venteværelse og klager pludselig over smerter i venstre arm, åndenød og føler sig svimmel. Du finder Hr. Magnussens journal og kan se at han er overvægtige, ryger 40 cigaretter dagligt, indtager sine måltider på grillen og dyrker ingen motion. Han har desuden forhøjet kolesteroltal og lider af iskæmisk hjertesygdom.

Spg. 1: Du vurderer, at det er vigtigt at Hr. Magnussen kommer akut ind til lægen da du frygter, at det er en blodprop i hjertet. Hvorfor tror du det?

Jeg håber at i kan hjælp mig med at besvar de 2 opgaver.
onlyislam1

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Hjælp til 2 opgaver

Indlægby Wahas » tirs sep 07, 2010 09:58

onlyislam1 skrev:Opgave 1

Fru Hansen kommer også regelmæssigt i sundhedscentret. Hun har sukkersyge. Hun kommer hen til receptionen og siger goddag og taler snøvlet, som om hun er fuld.

Spg. 1: Hvordan takler du den situation?
Spg. 2: Uddyb og beskriv de mulige årsager til Fru Hansen opførelse?

I må have haft noget om, hvordan ændringer i blodsukkeret kan påvirke folk. For højt blodsukker? For lavt blodsukker?

onlyislam1 skrev:Opgave 2

Hr. Magnussen sidder i venteværelse og klager pludselig over smerter i venstre arm, åndenød og føler sig svimmel. Du finder Hr. Magnussens journal og kan se at han er overvægtige, ryger 40 cigaretter dagligt, indtager sine måltider på grillen og dyrker ingen motion. Han har desuden forhøjet kolesteroltal og lider af iskæmisk hjertesygdom.

Spg. 1: Du vurderer, at det er vigtigt at Hr. Magnussen kommer akut ind til lægen da du frygter, at det er en blodprop i hjertet. Hvorfor tror du det?

Jeg håber at i kan hjælp mig med at besvar de 2 opgaver.

Han er i meget høj risiko for at få blodpropper pga. "at han er overvægtige, ryger 40 cigaretter dagligt, indtager sine måltider på grillen og dyrker ingen motion. Han har desuden forhøjet kolesteroltal og lider af iskæmisk hjertesygdom".
Han har åreforkalkning.

"Klager pludselig over smerter i venstre arm, åndenød og føler sig svimmel" er symptomer på blodprop i hjertet.

Brugere synes godt om dette indlæg : Elena
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet
Køn: Hankøn

Givet : 14 perler
FÃ¥et : 73 perler

Re: Hjælp til 2 opgaver

Indlægby Betelgeuse » tirs sep 07, 2010 23:03

Salam alaikum.

Wahas har godt nok svaret, men jeg vil lige paapege at der ved blodpropper oftest (men ikke altid) forekommer smaa symptomer inden selve blodproppen rammer. Opdager man aareforkalkning, faar man typisk lavet det man kalder for en ballonudvidelse. Patienten ved opgave to, vil derfor hoejst sandsynligt faa lavet en saadan udvidelse i karet.

Mange bliver opdaget foer de rammer, men uheldigvis kan blodpropper ogsaa ramme pludseligt og slaa ihjel med det samme. Det er derfor vigtigt at det bliver opdaget i tide. Et problem er dog, som nogle mennesker oplever efter en blodprop, er en tendens til depression og angst. Det kan ogsaa ske ved en ballonudvidelse, at patientens psyke svaekkes, fordi realiteten omkring liv og doed pludselig gaar op for vedkommende. Man kan blive angst for at opleve en blodprop igen, / for at vaere alene naar/hvis det sker, og for at man skal blive skadet saaledes at man ikke laengere fysisk kan fungere paa egen haand. Dette afhaenger selvfoelig af hvor blodproppen rammer.

For muslimer er tankegangen muligvis anderledes, da vi tror anderledes end ikke-troende omkring liv og doeden. Men det betyder ikke at frygten eller depressionen ikke rammer muslimer. Vores psyke/mentalitet er forskellige, og det er svaert at sige eller vide hvilken reaktion der opstaar hos den enkelte foer det er haendt.

Jeg ved ikke om det var brugbart i forhold til opgave 2.
Men det haaber jeg inshaAllah..

Held og lykke med opgaverne.
Maa Allah Subhana wa ta'ala goere det let for dig.

Brugere synes godt om dette indlæg : Elena
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 158 perler
FÃ¥et : 87 perler

Lignende emner

Tilbage til Lektiehjælp