Muslimaa skrev:Al salamu alaikum. Jeg har søgt på nettet efter "Feedback mekanismen" og fik så denne forklaring på det, som jeg ikke forstår... Hvad er stabiliserende og destabiliserende (mon det kommer fra ordet stabil?) hmmn
I videnskaben virker "feedback" tilbage på en proces, enten hæmmende/selvbegrænsende (negativ feedback) eller fremmende/selvforstærkende ("positiv feedback"). Negativ feedback søger at omvende situationen, og virker derved stabiliserende. Positiv feedback er derimod destabiliserende. (
http://www.klimadebat.dk/feedback-mekan ... ma-r54.php)
Jeg føler ikke jeg har forstået hvad feedback mekanismen er. En der kort kan forklare det til mig?
Wa alaikum as-salam
Biologi er ikke mit stærkeste fag, men jeg vil gøre et forsøg
Der er en del faktorer, der påvirker klimaet. Disse faktorer kan være menneskeskabte og naturlige.
Eksempler på klimapåvirkende faktorer:
Fældning af skovene
Voldsomme vulkanudbrud
Ændringer af atmosfærens indhold af drivhusgas
---
Lad os antage, at en af de overstående faktorer ting finder sted. Dette vil udløse en række feedbackmekanismer.
Disse feedbackmekanismer er enten:
Positiv - Fremmende, ikke-stabiliserende
Negativ - Hæmmende, stabiliserende
---
Positiv feedback er fremmende. Det betyder at det forstærkes. Det betyder at den ændring der opstår, når feedbackmekanismen sættes i gang, forstærkes (fremmes).
Et eksempel på positiv feedback:
Det er lidt indviklet, derfor har jeg gjort det 'ligegyldige' kursiv. Det vigtige for forståelsen er det der er markeret med fed.Global temperaturstigning får isen ved polerne til at smelte.Når isen smelter, bliver det til havvand. Is og sne har en meget lys overflade (høj albedo), og hav har en relativ mørk overflade (lav albedo). Is og sne kan derfor reflektere en meget større del af solindstrålingen i forhold til havvandet, som istedet absorberer strålingen og derved opvarmes. Når vandet bliver varmere, bliver atmosfæren også varmere, hvilket betyder at endnu mere is og sne smelter. Effekten forstærker altså sig selv.Kan du se, hvorfor den positive feedback mekanisme er ikke-stabiliserende? Den 'ændrer noget' om man så må sige.
---
Negativ feedback vil altså ikke forstærke sig selv, men derimod være hæmmende.
Et eksempel på negativ feedback:
Øget opvarmning skaber et øget skydække. Dette medvirker til mindre indstråling, hvilket medfører at der kommer mindre opvarmning.Her er det til gengæld stabiliserende, fordi at det 'stabiliserer' sig selv. Mere opvarmning - mindre opvarmning.
--
Hele systemet er meget følsomt, og der skal meget lidt til at skabe ændringer. Dog er det ikke alle ændringer, der har nogen videre betydning.
"Hvis en sommerfugl basker med vingerne på den ene side af kloden, opstår der en naturkatastrofe på den anden side."
Kilde:
http://www.climateminds.dk/index.php?id=78
Et ne nos inducas in tentationem, sed libera nos a malo ..