AT – Almen studieforberedelse
Her til sommer skal en hel del gymnasieelever op i almen studieforberedelse og fremlægge deres synopsis. Synopsen har alle forhåbentlig på nuværende tidspunkt skrevet og afleveret, så den behøver jeg ikke snakke om hvordan man skriver.
Men hvad med fremlæggelsen, hvordan foregår det og hvad kunne være en god ide?
Jeg kan fortælle lidt om hvad jeg gjorde og så kan du jo selv vurdere om det var en smart måde eller være glad for at du allerede har lavet en rigtig god fremlæggelse.
Da jeg skulle skrive min synopsis fik jeg at vide at det skulle kunne fungere som et talepapir til eksamen. Det kan være rigtig svært at skrive en opgaven på den måde, men hvis det lykkes – så har du allerede din fremlæggelse.
Hvordan kan man så fremlægge sin opgave?
Du kan lave planche/powerpoint (herefter forkortet ppt). De er rigtig gode til at vise billeder, figurer, modeller, billeder osv. Jeg havde f.eks. lavet en spørgeskemaundersøgelse og resultaterne blev lagt ind i nogle diagrammer og så ind i en ppt. Desuden havde jeg nogle modeller som jeg også lagde ind i ppt. Ulempen ved ppt kan være at det ikke virker, men selvfølgelig kan man printe den ud og så give lærerne i hånden. Det giver måske mere en dialog end hvis du står 3 meter væk, oppe ved tavlen og klamrer dig til din bærbar.
Hvordan kan dit talepapir så være opbygget?
Introduktion/indledning: Hvilke fag har du skrevet i, hvorfor er de gode sammen og hvilken problemformulering har du og eventuelle problemstillinger.
Materiale: Hvilket materiale har du benyttet til at besvare dine undrespørgsmål? Hvorfor er materialet godt til at besvare spørgsmålene.
Metoder: Hvilke metoder har du benyttet dig af i fagene (se evt. fagenes metoder under links). Hvor har du benyttet lige præcis de metoder?
Teorier: hvilke teorier har du benyttet dig af? Hvordan kan de være med til at besvare problemformuleringen? Hvorfor har du valgt disse teorier?
Resultater/delkonklusioner: fremlæggelse af resultater, samt delkonklusioner herpå. Til sidst kan du sammenfatte delkonklusionerne i den endelig konklusion og derigennem besvare problemformuleringen.
Samlet konklusion: sammenfatning af delkonklusioner og besvaring af problemformulering. Eventuelt vurdering af resultater.
Perspektivering: til tidligere at-forløb, har du benyttet sammen fag, metoder, emne, teori. Alt kan bruges.
Spørgsmål til videre undersøgelse: du er nu blevet klogere. Så hvis du skulle arbejde videre med opgaven, hvad ville så være interessant at kigge på?
Links:
Fagenes metoder
http://www.hasseris-gym.dk/studiemiljoe ... _i_fagene/
Flere gode råd til fremlæggelsen.
http://webcache.googleusercontent.com/s ... .doc+fremlæggelse+af+synopsis&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk
Emu's side om AT og eksamen:
http://www.emu.dk/gym/elever/eksamen/at.html
Skriv gerne hvis du har guldkorn du vil dele. Ovenstående er kun hvordan jeg har gjort og der kan derfor være meget bedre måder at gøre det på. Så hvis du har ideer til at forbedre det, så skriv endelig og igen - del ud af guldkornene.
Vedhæftet eksempler på modeller og diagrammer.
Hvis du ikke lige ved hvordan man laver sådan en model/diagram, så kommer der her en kort guide:
Model i word 2007
1. Ã…ben word
2. Tryk på fanen "Indsæt"
3. Tryk på "Tabel" i bladet tabeller og marker hvor stor du vil have den.
Word åbner nu selv en design fane.
4. Vælg tabeltypografi, helst en der er nem at læse.
5. Skriv ind i tabellen og violá.
Diagram i word 2007
1. Ã…ben word
2. Tryk på fanen "Indsæt"
3. Tryk Diagram i bladet Illustrationer
4. Vælg diagramtype og klik "ok"
Word åbner nu et nyt excelvindue, hvor du kan skrive værdier og tekst ind i. Word vinduet viser hvordan dit diagram kommer til at se ud.
Du kan udvide med flere celler og kategorier ved at trække i den farvede linje der omkranser dem.
Når du er færdig, lukker du excelvinduet og voilá.