10.klasse eller gymnasiet?

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

10.klasse eller gymnasiet?

Indlægby SaraMoel » fre feb 18, 2011 21:10

Assalamu Aleikum,

Jeg er en forvirret pige der går i 9.klasse der vil håbe på at der er en der kan hjælpe mig med mit dilemma.
Jeg er blevet erklæret gymnasieegnet af alle mine lærer mine karakter er fine (har et snit på 9,3) og det hele funger sådan fint nok. Men alligevel grubler jeg over, om jeg egenlig er klar til det store "pres" som mange siger der vil komme på gymnasiet - jeg har bare hørt så mange skrækhistorier om hvordan unge knækker nakken over det store spring fra folkeskoleelev til gymnasieelev at jeg har overvejet at tage 10.klasse.

Ville det være et fornuftigt valg, eller vil det være et spildt år ?

Håber jeg for et svar hurtigst muligt :( :?
SaraMoel

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: 10.klasse eller gymnasiet?

Indlægby MuslimChild » fre feb 18, 2011 21:26

As-salamu 'aleykum :) .

Masha'Allah, det er da meget flot må jeg sige! :D ..
Altså nu er jeg en 2g'er, og jeg stod i samme dilemma som dig. Overvejede virkelig, at tage 10 klasse, fordi jeg var bange for, at jeg ikke kunne klare det store pres, som folk sagde, specielt fordi jeg tog den 'svære' linje.. Folk kom med en masse skrækhistorier, som virkelig holdt mig tilbage .

Men mit råd er: Hvis du føler du er klar så gør det! Ikk tænk på andre, tænk på hvad du kan yde. Du skal jo tænke på, at når du først lige er startet på gymnasiet, så er der jo denne såkaldte grundforløb. Det er ren repetition i 6 mdr., og en kort 'intro' eller smagsprøve på, hvad du kommer til at møde i løbet af de næste 3 år.. Du skal også tænke på, at alle du kommer i klasse med, er ligeså nye i det som du er. Du starter jo også helt fra bunden af, og bygger videre på det viden du har fra folkeskolen af :) . Der er intet at frygte habibte!

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby SaraMoel » fre feb 18, 2011 21:38

Tusind tak for rådet, det hjalp helt sikkert på mit "dilemma" hehe:)
SaraMoel

Indlægby Suzuki » fre feb 18, 2011 21:39

W 'Alaikum el Salaam

Jeg synes helt klart, at du skal direkte ind på gymnasiet, da du Mashallah virker som en meget begavet pige. Efter min mening, er 10. kun for dem, der har brug for hjælp - ellers er det bare spild af tid. Desuden er niveauet i 10. klasse ikke så højt, så du vil få meget mere ud af, at starte på gymnasiet :)

w salaam :D
Brugeravatar
Suzuki

Indlægby Levvame » lør feb 19, 2011 02:21

Du kan altid gå gymnasie året om igen.
Brugeravatar
Levvame

Køn: Hankøn

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Julia » lør feb 19, 2011 09:45

SaraMoel skrev:Assalamu Aleikum,

Jeg er en forvirret pige der går i 9.klasse der vil håbe på at der er en der kan hjælpe mig med mit dilemma.
Jeg er blevet erklæret gymnasieegnet af alle mine lærer mine karakter er fine (har et snit på 9,3) og det hele funger sådan fint nok. Men alligevel grubler jeg over, om jeg egenlig er klar til det store "pres" som mange siger der vil komme på gymnasiet - jeg har bare hørt så mange skrækhistorier om hvordan unge knækker nakken over det store spring fra folkeskoleelev til gymnasieelev at jeg har overvejet at tage 10.klasse.

Salam.
Jeg hæfter mig ved to ting, at du har skrevet: flot snit, og at du er erklæret gymnasieegnet. Derfor kan jeg kun anbefale dig at tage i gymnasiet nu. Der er selvfølgelig forskel på gymnasier, men de fleste steder bliver der taget godt hånd om 1´gere,- der kan f.eks. være mentorordninger, så at en 2´ger og en 3 g´er er tilknyttet en bestemt 1 g klasse, som man kan støtte sig til. Der er også lektiecaféer flere steder etc. Og det første halveår går jo kun med at gøre dig parat til at træffe det endelig studieretningsvalg. Du skal ikke tage dig af skræk-historierne. Selvfølgelig kan det forekomme at nogen i forvejen var på vippen og måske for "dovne" til at prioritere lektierne men ellers så skal det nok gå.

Så keep cool :) og ret ryggen: ingen grund til at tage sorgerne på forskud. HUSK at du er i samme båd med rigtig mange andre, der selvfølgelig også har sommerfugle i maven. Det er naturligt at være lidt nervøs ved tanken om noget nyt, hvor man slipper den "trygge" folkeskole.

Jeg vil meget opfordre dig til at kontakte gymnasierne selv (har du ikke været på info-aften med din far/mor på de forskellige gymnasier ?) og fortælle om din bekymring. Jeg er sikker på, at de nok skal berolige dig. Klart nok kræver et godt forløb i gymnasiet at man kan finde ud af at strukturere sin lektieleæsning, men det har du da heller ingen problemer med med de fine karakterer.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)

Brugere synes godt om dette indlæg : 3Abdahu
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby M.Ali » lør feb 19, 2011 21:54

Wa alykoum al salam

Jeg synes din forvirring skal forsvinde helt, da du er helt klart egnet uden tvivl og du har mashaallah et flot snit. Jeg kan ikke rigtigt se nogen grund til at du skal tage 10 klasse, jeg tog 10 klasse fordi jeg kom til danmark og startede i 7 klasse og skulle til at lære en masse, og det ekstra år var nødvendig for mig så jeg kunne blive egnet til STX. Alhamdulillah efter 3 hårde år på gymnasiet, og nu universitet og 10 klasse har helt klart gavnet mig på alle områder, både fagligt og som menneske da jeg mødte en masse mennesker. Men folk der gik med mig var useriøse og ville bare slappe af, havde jeg valget dengang så havde jeg nok valgt gymnasiet direkte. Derfor spild ikke din tid, og inshaallah så efter de 3 hårde år så hold et sabbat år, så du kan få slappet af og nyde lidt frihed :D .
ws
Imam Alsadiq (as) sagde:
”Graven har en tale (den taler med) hver dag. Den siger jeg er det fremmede hjem. Jeg er det uhyggelige hjem. Jeg er billernes hjem. Jeg er graven. Jeg er enten en have fra paradiset, eller en kløft fra helvedet.”
Brugeravatar
M.Ali

Fået : 4 perler

Indlægby Janan » lør feb 19, 2011 22:12

Wa alaikum salam

Min personlige mening er, at med det snit ville det næsten være et spildt år med en 10. klasse.
Jeg rimelig sikker på at du nok skal klare dig fint hvis du vælger gymnasium.
Man bliver heller ikke kastet ud i en masse lige fra starten. Også er der garanteret også mange andre elever som er i samme båd som dig, som er nervøs for hvad den nye uddannelse bringer.
Det skal nok gå, ellers så henvend dig til studievejlederen med de tvivls spørgsmål du har ang. 10. klasse og gymnasium? :)
Brugeravatar
Janan
Aktiv Bruger

Givet : 45 perler
Fået : 29 perler

Indlægby rs16 » søn feb 20, 2011 17:23

Virkelig flot snit, hvis bare jeg havde den mulighed havde jeg sagt ja til det uden at tænke over det. Jeg går selv i 9. Klasse og har fået et tilbud om optagelsesprøve, men er i tvivel på om jeg skal tage 10. eller sige ja til prøven.

Det jeg faktisk ville sige var at, HVIS du nu tog gym. og det ikke gik så godt, og du ikke kunne klare det, så kunne du søge om at komme i 10. Klasse senest inden september, men selvføglig kun hvis der er plads. Det har jeg nemlig spurgt om til min UUO-vejleder.

Håber du finder ud af det bedste for dig.
rs16

Indlægby Muslimaa » man feb 21, 2011 19:02

Al Salamu Alaikum

Hvis du vil på gymnasiet, så synes jeg du skal det. Hvis du ikke vil det, så lad være med det.
10ende klasse er ikke altid spild. Jeg gik fx. på en privatskole, som hjalp mig meget og er nu 3g'er.
Synes bare du skal gøre hvad du vil. Ingen her kan jo vide hvad du præcis vil!
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Mohammed-jawad » tirs feb 22, 2011 11:13

:salam:

Tjaa, hvis du vil I gymnasiet, kan du altid tage studenterkursus, det er et 2-årigt gymnasium, med alle de kunstneriske- og valgfrie fag barberet væk, faktisk har man kun samfundsfag og Oldtidskundskab/religion på studenterkursus...

Hvis du føler dig moden nok til gymnasiet så tag gymnasiet...Du må deværre tage det sure med det søde, og erkende at alt i livet bliver sværere. Tænk blot tilbage på 1.klasse...det var nemt ik?

Gymnasiet er faktisk slet ikke så svær som mange får det til, du skal blot tænke på en ting, du kommer til at lave lektier i mindst 3 timer dagligt, hvis du ikke er en nørd :)
Mohammed-jawad

Fået : 1 perle

Indlægby Kristen » tirs feb 22, 2011 16:02

Når du er erklæret egnet og har et højt gennemsnit skulle du sagtens kunne begynde på gymnasiet.
Sørg for at komme med i læse/lektie grupper med det samme og lad dig ikke "narre" af at tingene starter langsomt og at du oplever den første tid som gentagelse af noget du har lært. Vær opmærksom, for lige pludselig "accelererer" det. Nogle lærere kan være slemme til at starte med meget grundigt af forklare ting som er nemme at forstå og "skøjte" hurtigt henover noget der er svært. Der skal man være vågen og bede om en forklaring ellers kan man hurtigt blive hægtet af.
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

Indlægby Maghrebiya » tirs feb 22, 2011 18:08

Du skal ikke tage 10. klasse søs, du kommer til at fortryde det ..
&' du har jo helt klart gode karakterer mashallah !
ws ;)
Vær som den blomst der gir' sin duft til selv den der knuser den.
"We must meet hate with love" - M. Luther. K Jr.
Brugeravatar
Maghrebiya

Givet : 10 perler
Fået : 12 perler

Indlægby Nightingale » tirs feb 22, 2011 18:32

Mohammed-jawad skrev:Gymnasiet er faktisk slet ikke så svær som mange får det til, du skal blot tænke på
en ting, du kommer til at lave lektier i mindst 3 timer dagligt, hvis du ikke er en nørd

Det er meget individuelt hvor meget tid man bruger på lektier, så tror slet ikke at TS skal bekymre sig om det allerede.
Til sammenligning brugte jeg omtrent 3-4 timer om ugen på lektier i gymnasiet - så var afleveringer klaret og så lå der en stil en gang i mellem som man lige skulle skrive.

Desuden så er gymnasiet en forsættelse af folkeskolen. Man forventer altså ikke at du lige pludselig ved mere end da du tog på sommerferie efter 9. klasse. Som tidligere påpeget er de fleste andre også forsat fra 9. klasse og I starter på lige fod.

Vil anbefale TS at tage til intro-aften på gymnasierne og eventuelt være gymnasieelev for en dag. Så får man et bedre billede af gymnasiet og man kan snakke med dem der går der om hvordan det er.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde

Givet : 2 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Muslimaa » tirs feb 22, 2011 19:41

Jeg vil lige påpege en ting. At man har gode karakter i folkeskolen , er slet ikke ensbetydende med at man får gode karakter på gym. Skriver det af personlige erfaringer...
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Muuslimah » tirs feb 22, 2011 23:07

Wa Aleykum salam :)
Jeg tror at de fleste er en smule nervøse for, at begynde på gymnasium. Men faktisk er det ikke så forfærdeligt som man går og tror, at det er. Jeg går selv i 1.g nu og jeg var meget nervøs for om hvordan det dog skulle gå når jeg begyndte på gymnasium. på de fleste gymnasier forløber det første halve år sig med et forløb der hedder grundforløb. i Dette forløb får man undervisning i de forskellige fag. Her får du undervisning som du også gør efter det første halve år, men det er mere til, at få et indblik i hvordan undervisningen egentlig foregår. Man vil i løbet af dette grundforløb få et par afleveringer i de forskellige fag. Men selvfølgelig skal dette grundforløb ikke tages forgivet, man skal sørge for, at følge med i undervisningen. Efter grundforløbet vælger du så din endelige linje og undervisningen foregår egentlig på samme måde som i grundforløbet, men tages måske en tand mere seriøst. Det er et meget flot snit du har mashaAllah og jeg vil egentlig ikke mene, at der er noget, at frygte, men vi er jo så forskellige. I perioder vil du både have et par afleveringer og en del lektier for, men hvis man sørger for, at få lavet sine afleveringer i god til, skulle der ikke være de store problemer inshaAllah. Og desuden skal du ikke blive skræmt hvis dine karakter i nogle fag vil falde en smule og måske i andre fag stige, niveauet på gymnasiet er jo højere end på folkeskoler. Så det skal nok gå inshaAllah, og må du inshaAllah træffe den beslutning som er bedst for dig :)
fortsat god aften
Brugeravatar
Muuslimah

Givet : 4 perler
Fået : 2 perler

Indlægby Suzuki » ons feb 23, 2011 09:31

Hayat skrev:Jeg vil lige påpege en ting. At man har gode karakter i folkeskolen , er slet ikke ensbetydende med at man får gode karakter på gym. Skriver det af personlige erfaringer...

Hayat har helt ret. Jeg afsluttede også 9. klasse med en masse 12-taller. Nu ligger jeg middel ...´
Elhamdulellah 3a kil shi :)
Brugeravatar
Suzuki

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job