Har alder en betydning?

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Har alder en betydning?

Indlægby Sinc3rity » tors feb 17, 2011 00:22

Salam 3alikoum

Da jeg var lille var der en del der startede i skole da de var 5 år gamle, men det kan man ikke længere, tror nok grænsen er 6 år.
Men pga at der ikke var denne grænse dengang, var der som regel et par stykker som var yngre i klassen end de andre. Da jeg gik i folkeskole.. og faktisk også gymnasie, syntes jeg det var irriterende at være en af de yngste. Men nu hvor jeg er i gang med min videregående uddannelse kan jeg se at der er en del fordele ved at være yngre. Selvfølgelig først og fremmest at man kan blive hurtigere færdig med sin uddannelse.

Men så kom jeg til at tænke på: Har det en (negativ) betydning når man er færdig med sin uddannelse og vil søge job ? Altså kigger evt. arbejdsgivere på ansøgerens alder (på trods af uddannelse og erhvervserfaring), eller mener i ikke at det har den store betydning ?

Hvilke fordele/ulemper ser i ved at være yngre end normen i et uddannelsesforløb ?

Jeg ved ikke helt ved gennemsnittet er på udd. mht. alder, men lige nu er jeg på mit 4. semester i min udd. og er 19 år.

//Peace
Brugeravatar
Sinc3rity

Givet : 1 perle
Fået : 0 perle

Re: Har alder en betydning?

Indlægby asra » tors feb 17, 2011 19:38

mashallah
jeg tror ikke de kigger på din alder, men de kigger på din erfaring
:D

Brugere synes godt om dette indlæg : maryam2200
Brugeravatar
asra

Givet : 3 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Pietas » tors feb 17, 2011 20:39

A.S.

MASHALLAH!

Det er lige før, jeg bliver grøn af misundelse. Det er noget, du skal være dine forældre eller whatever taknemlig. Så vidt jeg ved, at erfaringer fra Sverige påpeger endda på, at det er bedst for børn at starte i en så tidlig alder. Det er også meget almindeligt for svenske børn at starte på de tilsvarende "førskoler", mens børn i Danmark render rundt i børnehavne med "åh-søde-hjælpsomme" pædagoger.

Og så er svenskere bedre uddannede end danskere.

Må erklære mig delvis enig med søsteren Asra. I den almindelighed har nogle arbejdspladser en grænse for medarbejdernes alder, bl.a. så vidt jeg ved, at nogle tøjbutikker ansætter kun folk under 25 og nogle steder kun folk over 30. Ellers er det ens erfaringer, som de fleste gerne ser til.
Pietas

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Levvame » fre feb 18, 2011 07:40

Så længe du ikke har børn så no problem :D
Brugeravatar
Levvame

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby nattergalen » fre feb 18, 2011 10:05

Det kommer meget an paa hvilket omraade du soeger og hvilken uddannelse du har.
Jeg er ogsaa en af de yngre paa mit studie. Jeg er i gang med mit sidste aar af min kandidat, og folk kommenterer altid min unge alder. Alle de samtaler jeg har vaeret til, er min alder blevet et samtalepunkt. Det goere det ikke meget bedre, at man oven i det, ser yngre ud end man faktisk er. Jeg vil ikke sige, at det er et afgoernde punkt for, at man ikke faar jobbet, men det er noget der taeller ned- specielt hvis man ikke har nok erfaringer.

Desuden skal man ogsaa vaere realistisk naar man soeger et job. Jeg vil fx ikke gaa ud og soege en lederstilling eller en hoej position naar jeg bliver faerdig med min uddannelse. Jeg kan have nok saa meget teoretisk viden og erfaringer indenfor det omraade jeg soeger. Men tror ikke, jeg som 23- aarige har en reel chance. Jeg arbejder sammen med en, der har laest den same uddannelse som jeg og har masser af erfaringer. Hans CV er virkelig imponerende og han har et rigtigt godt job. Paa hans arbejdsplads var der en ledig lederstilling som han soegte. Han fik dog afslag paa grund af hans alder-udelukkende, og han var alligevel ikke saa ung – 29 aar!. Her i Danamrk skal man naermest vaere paa kanten af graven foer man kan faa et job med bare lidt hoej position :roll: :roll: :roll:
Brugeravatar
nattergalen
Aktiv Bruger

Givet : 0 perle
Fået : 4 perler

Indlægby Abu Saif » fre feb 18, 2011 11:14

asra skrev:mashallah
jeg tror ikke de kigger på din alder, men de kigger på din erfaring
:D

erfaring har også noget med alderen. også er der det man kalder livserfaring.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby MuslimChild » fre feb 18, 2011 21:01

Levvame skrev:Så længe du ikke har børn så no problem :D

Hvad har det med om hun er mor at gør? :hmmm:

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]

Brugere synes godt om dette indlæg : Betelgeuse
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Lignende emner

Ægteskab i en ung alder
Forum: Fri Debat
Forfatter: KurdishMuslim
Svar: 16
Jeres Alder
Forfatter: Gæst
Svar: 5
Drømmens betydning
Forum: Islam
Forfatter: Slettet7
Svar: 4
Hvilken betydning har Egyptens revolution for verden?
Forfatter: Muhamedpehadzic
Svar: 1
Gifte sig i en ung alder!!
Forfatter: MisSy-MusLimaH
Svar: 125

Tilbage til Uddannelse & job