Karrievalg - anbefal en uddannelse

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Karrievalg - anbefal en uddannelse

Indlægby Muslimaa » tors nov 18, 2010 18:01

Al Salamu alaikum... :D

Jeg skal til karrievalg her om et par måneder...kender i nogle uddannelser indefor samfundsfaglige eller sprogelige rammer eller hvad man nu siger, som i kan anbefale? :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Re: Karrievalg - anbefal en uddannelse

Indlægby Cheesecake » fre nov 19, 2010 12:38

Walaikum Salam..

Det kommer an på hvad du er mest til jo og hvad du vil undgå. Indenfor det sproglige kan jeg anbefale:
Sprog og kommunikation( minus økonomi)
Negot (1 sprog + økonomi)
Medier. (1 sprog)

Jeg læser kommunikation m. 2 sprog dvs. uden økonomi ;) kommer an på hvilke fag du er gode til og interesserer dig for. Det let nemmere at anbefale, jo mere du præciserer.
Prophet Muhammad - “This world is a prison for the Faithful, but a Paradise for unbelievers.”
Brugeravatar
Cheesecake

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby Muslimaa » fre nov 19, 2010 15:47

Cheesecake skrev:Walaikum Salam..

Det kommer an på hvad du er mest til jo og hvad du vil undgå. Indenfor det sproglige kan jeg anbefale:
Medier. (1 sprog)

Jeg læser kommunikation m. 2 sprog dvs. uden økonomi ;) kommer an på hvilke fag du er gode til og interesserer dig for. Det let nemmere at anbefale, jo mere du præciserer.

Al salamu alaikum. jeg vil IKKE læse økonomi :). men har tænkt på Engelsk og kommunikation, men vil gerne sætte mig mere ind i hvad kommunikation så er i den sammenhæng? Altså kan du fortælle om din uddannelse? :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Wahas » fre nov 19, 2010 17:58

Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet
Køn: Hankøn

Givet : 14 perler
Fået : 73 perler

Indlægby 3Abdahu » fre nov 19, 2010 21:45

Muslimaa skrev:Al Salamu alaikum... :D

Jeg skal til karrievalg her om et par måneder...kender i nogle uddannelser indefor samfundsfaglige eller sprogelige rammer eller hvad man nu siger, som i kan anbefale? :)

Wa 3alaykum assalam

Ej, Muslimaa. Du skuffer mig...sproglig? :p

Hop over til det kloge hjørne :teeth:
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Givet : 73 perler
Fået : 35 perler

Indlægby Zulkarneyn » lør nov 20, 2010 13:27

Hvad er det kloge hjørne? Udenadslæring (staves det sådan :hmmm: ) i Jura? :D

Jeg synes da helt klart sprog indebærer masser af positive muligheder. Plus uddannelsen er ikke kun baseret på det grammatiske osv. men masser af andre interessante fag.

Muslimaa, har du tænkt på humanistiske uddannelser på f.eks Aarhus uni, siden du intresserer dig for det sproglige og kulturelle? Engelk på AU kunne være en mulighed, måske...
Don't be afraid of opposition. Remember a kite rises against, not with, the wind.
Brugeravatar
Zulkarneyn

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 8 perler

Indlægby Muslimaa » lør nov 20, 2010 15:20

Wahas: tak bror, men kender dem , men har stadig lidt svært ved at beslutte mig.

3abdahu: Du ved jeg ikke er naturvidenskabelige :p. Min studieretning på gym er musikalsk (har de valgt at kalde den, men den er dog sprogelig synes jeg). :p

Zulkarneyn: Jeg ved ikke helt. men hvis der kommer english and communication, så tror jeg, jeg melder mig på til messen i Århus :D. Jura havde jeg tænkt på, men jeg skal være realistisk... Jura kræver et højt gennemsnit, som jeg desværre ikke har og interessen er ikke høj nok, så det ville være spild af tid.

For at gøre det mere præcist: interessen ligger i det sprogelige ja, men helst noget engelsk, for så kan man arbejde i alle lande eller noget.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby 3Abdahu » søn nov 21, 2010 13:30

Muslimaa skrev:3abdahu: Du ved jeg ikke er naturvidenskabelige :p. Min studieretning på gym er musikalsk (har de valgt at kalde den, men den er dog sprogelig synes jeg). :p

Haha, jamen jeg er sproglig student, men se hvor jeg er endt henne :p Crazyyyy world!
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby 3Abdahu » søn nov 21, 2010 13:34

Zulkarneyn skrev:Hvad er det kloge hjørne? Udenadslæring (staves det sådan :hmmm: ) i Jura? :D

Hahah, NEJ! Ikke dét hjørne :D

Det kloge hjørne er der hvor alle klogeåger hænger! Du ved, de der reserverede originaler...INTJ-typer :teeth:
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Zulkarneyn » søn nov 21, 2010 15:18

Hmmm :hmmm:

INTJ typer kan være interesseret på alt fra 'academia, research, consulting, management, science, engineering, and law.' Så i princippet er jura en mulighed, det siger ikke utrolig meget at du er en INTJ associeret type...

Edit: How, så ikke din tidligere post, the case is settled then.
Senest rettet af Zulkarneyn søn nov 21, 2010 16:29, rettet i alt 1 gang.
Don't be afraid of opposition. Remember a kite rises against, not with, the wind.
Brugeravatar
Zulkarneyn

Indlægby Muslimaa » søn nov 21, 2010 15:57

3abdahu: seriøst? skal man ikke have matematik eller kemi for det der du studerer? :D
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cabra » søn nov 21, 2010 16:54

Jura kræver et højt gennemsnit, som jeg desværre ikke har og interessen er ikke høj nok, så det ville være spild af tid.

Jura kræver da ikke et særligt højt snit. Sidste år ville man med et snit på 8.0 være garanteret en plads på KU for at læse Jura. I Aarhus og Odense er kravene sikkert endnu "lavere"
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Muslimaa » søn nov 21, 2010 18:58

Cabra skrev:Jura kræver da ikke et særligt højt snit. Sidste år ville man med et snit på 8.0 være garanteret en plads på KU for at læse Jura. I Aarhus og Odense er kravene sikkert endnu "lavere"

Jeg synes snittet er højt og jeg skal være realistisk :) . Desuden det er ikke det jeg 100% vil, så det vil være rent spild af tid at bruge mange år på det.
Jeg skal snart finde ud af hvad jeg vil, for den første eller anden kvote skal allerede sendes i marts (så vidt jeg ved).
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby anonymouse26 » søn nov 21, 2010 22:17

Salam 'alaikum kære søster Muslimaa,

Jeg tænker lidt ligesom Zulkarneyn på engelsk på AU. Også kan du jo altid læse et bifag ved siden af? Og evt. blive gymnasielærer. Var det en tænkelig idé?

Men hvad tænker du selv: Skal det være en lang, mellemlang etc.?
anonymouse26
Aktiv Bruger

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Zulkarneyn » søn nov 21, 2010 22:32

For god ordens skyld muslimaa, husk at du ikke kan søge via kvote 2 hvis du afslutter gymnasiet til sommeren. Dvs. du skal søge via kvote 1, hvis du afslutter gymnasiet til sommeren. Så, du har i princippet stadig en del tid til at overveje dine muligheder.
Brugeravatar
Zulkarneyn

Indlægby Muslimaa » man nov 22, 2010 17:37

Zulkarneyn skrev:For god ordens skyld muslimaa, husk at du ikke kan søge via kvote 2 hvis du afslutter gymnasiet til sommeren. Dvs. du skal søge via kvote 1, hvis du afslutter gymnasiet til sommeren. Så, du har i princippet stadig en del tid til at overveje dine muligheder.

Al salamu alaikum. Ovenstående vidste jeg så ikke, fordi jeg har ikke styr på det med kvoter. Men hvordan kan man søge efter sommeren hvis jeg nu vil starte til september? Jeg gider ikke tage sabatår...

Al-maghrebia : al salamu alaikum søster. Jeg vil måske gerne undervise i engelsk, men helst ikke gym lærer. NEVER! Heller ikke folkeskole. Hvis jeg vil være underviser, så skal det være voksene jeg underviser.
Jeg skal bare tænke mig rigtigt godt om.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cheesecake » tirs nov 23, 2010 17:39

Muslimaa skrev:
Cheesecake skrev:Walaikum Salam..

Medier. (1 sprog)

Al salamu alaikum. jeg vil IKKE læse økonomi :). men har tænkt på Engelsk og kommunikation, men vil gerne sætte mig mere ind i hvad kommunikation så er i den sammenhæng? Altså kan du fortælle om din uddannelse? :)

Salam
Ja altså jeg har valgt International Virksomhedskommunikation - IVK m. 2 fremmedsprog- Engelsk og spansk, man kan også vælge fransk eller tysk istedet, men man kombinerer selv to sprog, kravet er dog at man har haft de to valgte sprog på A med min. karakteren 8 (gammel skala) dengang jeg valgte uddannelsen i 2007.

Men med IVK uddannelsen har man IKKE økonomi, og det var også en af grundene til jeg valgte udd. ville have sprog uden matematik.
Og hvis man så heller vil have arabisk kan man vælge arabisk og kommunikation, hvor der heller ingen krav er, mht. erfaring med arabisk. Man starter helt fra bunden mht. sprog og grammatik.

Hvis man ønsker sprog og økonomi kan man så vælge negot med et sprog (arabisk, tysk, fransk, spansk eller engelsk) men går ud fra at du havde udlukket den uddannelse :-)

Jeg har som sagt valgt spansk og engelsk, og der har man forskellige fag hvert semester, men har haft grammatik, erhvervskommunikation, markedsføring, it, markedsforhold, økonomiske og samfundsforhold. Det er lige de fag jeg husker p.t. :? også kommer der selvfølgelig valgfag som man selv vælger.

Uddannelsen giver mulighed for at arbejde i Dk men også på internationalt plan, da vi hele tiden taler om globalisation. Dette ses også ved at man kan kombinere 1-2 semestre i udlandet, som du også kan få merit for.

Du kan blive tolk, kommunikationsmedarbejder, medarbejder i en virksomhed med de sprog du har valgt eller arbejde indenfor PR, marketing eller noget helt 3.

Ulempe: Hvis man ikke er så stærk grammatisk kan det være lidt svært at komme igennem, da man får meget tekstproduktion. Dvs man har afleveringer med fokus på det grammatiske, og eksamenerne kan være svære i grammatik fagene.

Prophet Muhammad - “This world is a prison for the Faithful, but a Paradise for unbelievers.”
Brugeravatar
Cheesecake

Indlægby Muslimaa » tirs nov 23, 2010 18:14

Cheesecake :
Al salamu alaikum søster. Sådan havde jeg SLET ikke forestillet mig, at det var. Det er slet ikke noget for mig, kan jeg se... Altså jeg interesser mig for sprog, men bare det at man skal have haft to sprog på A niveau er et krav jeg først og fremmest ikke kan opfylde. Jeg har engelsk på A og Fransk på A, men jeg er dårlig til fransk.
Desuden de jobs man så kan få... Ej ej, det ikke mig :)

Jeg må inshAllah læse noget mere på Ug.dk og se hvad jeg vil ... Jeg ved jo det skal være noget med mennesker, hjælpe andre gennem kommunikation altså sprog eller samfundsfaglige sager. Jeg havde "statskundskab" på hjernen en gang, men jeg tænker "det bliver da bare for træls med al det politik" :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cheesecake » ons nov 24, 2010 20:48

Muslimaa skrev:Cheesecake :
Al salamu alaikum søster. Sådan havde jeg SLET ikke forestillet mig, at det var. Det er slet ikke noget for mig, kan jeg se... Altså jeg interesser mig for sprog, men bare det at man skal have haft to sprog på A niveau er et krav jeg først og fremmest ikke kan opfylde. Jeg har engelsk på A og Fransk på A, men jeg er dårlig til fransk.
Desuden de jobs man så kan få... Ej ej, det ikke mig :)

Jeg må inshAllah læse noget mere på Ug.dk og se hvad jeg vil ... Jeg ved jo det skal være noget med mennesker, hjælpe andre gennem kommunikation altså sprog eller samfundsfaglige sager. Jeg havde "statskundskab" på hjernen en gang, men jeg tænker "det bliver da bare for træls med al det politik" :)

Okay, insallah du træffer den rigtige beslutning. Det er bare om at søge og have kendskab til de forskellige uddannelser :)
Brugeravatar
Cheesecake

Indlægby Muslimaa » tors nov 25, 2010 19:30

Cheese : det har du ret i, men jeg synes valget er svært. InshAllah khair.
Jeg føler mig bare så dum over at jeg ikke helt ved hvad jeg vil :( ved jo hvad det skal være ind for. Men inshAllah finder ud af mere og læser bare om uddannelser osv. Det vil inshAllah hjælpe håber jeg da, for har efterhånden læst om mange uddannelser. Hvorfor kan jeg ikke bare bestemme mig. Det virker så frustruende :doubt:
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Ramazan » tors nov 25, 2010 19:36

As-salamu alaykum!

Kan selv anbefale:

Filosofi
Religion
Oldtidskundskab
Biologi
Matematik
Jura
Medicin
Biomedicin
(2:177) Surat Al-Baqarah - سورة البقرة

Righteousness is not that you turn your faces toward the east or the west, but [true] righteousness is [in] one who believes in Allah , the Last Day, the angels, the Book, and the prophets and gives wealth, in spite of love for it, to relatives, orphans, the needy, the traveler, those who ask [for help], and for freeing slaves; [and who] establishes prayer and gives zakah; [those who] fulfill their promise when they promise; and [those who] are patient in poverty and hardship and during battle. Those are the ones who have been true, and it is those who are the righteous.
Brugeravatar
Ramazan
Student 2010
Student 2010

Indlægby Muslimaa » fre nov 26, 2010 13:52

Ramazan: Ja jura har jeg tænkt meget på, fordi jeg altid har tænkt på , at det kunne være fedt at være advokat
men desværre, så har jeg ikke karakterne til det, jeg skal være realistisk. Jeg tror ikke jeg kan få et gennemsnit på 8, hvis jeg skal være helt ærlig. Selvom gennemsnittet nu ændrer sig ved jura, altså så vidt jeg ved. :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Ramazan » fre nov 26, 2010 16:30

Muslimaa skrev:Ramazan: Ja jura har jeg tænkt meget på, fordi jeg altid har tænkt på , at det kunne være fedt at være advokat
men desværre, så har jeg ikke karakterne til det, jeg skal være realistisk. Jeg tror ikke jeg kan få et gennemsnit på 8, hvis jeg skal være helt ærlig. Selvom gennemsnittet nu ændrer sig ved jura, altså så vidt jeg ved. :)

Hej søster :)

Du kan sgatens komme ind via kvote 2 på baggrund af en ansøgning. Du skal bare kunne udtrykke din målrettethed og ønske på skrift. Ellers kan du overveje HA jura, men forskellen ligger dog deri, at man ikke har mulighed for at blive advokat npr man læser HA.

Hvilke fag interesser dig?
(2:177) Surat Al-Baqarah - سورة البقرة

Righteousness is not that you turn your faces toward the east or the west, but [true] righteousness is [in] one who believes in Allah , the Last Day, the angels, the Book, and the prophets and gives wealth, in spite of love for it, to relatives, orphans, the needy, the traveler, those who ask [for help], and for freeing slaves; [and who] establishes prayer and gives zakah; [those who] fulfill their promise when they promise; and [those who] are patient in poverty and hardship and during battle. Those are the ones who have been true, and it is those who are the righteous.
Brugeravatar
Ramazan
Student 2010
Student 2010

Indlægby Muslimaa » fre nov 26, 2010 19:00

Ramazan skrev:Hej søster :)

Du kan sgatens komme ind via kvote 2 på baggrund af en ansøgning. Du skal bare kunne udtrykke din målrettethed og ønske på skrift. Ellers kan du overveje HA jura, men forskellen ligger dog deri, at man ikke har mulighed for at blive advokat npr man læser HA.

Hvilke fag interesser dig?

Al salamu alaikum. Mit problem er, at jeg ikke helt er med på det med kvote 2 og kvote 1. Jeg regner med at studievejlederen vil fortælle om det på et tidspunkt. Hvad er HA jura? Jeg ved ikke helt med jura...
Jamen fag: Engelsk, psykologi, samfundsfag, historie (sådan da, ikke alle emner). Sprog og noget med samfundet. :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cheesecake » lør nov 27, 2010 16:34

Muslimaa skrev:Cheese : det har du ret i, men jeg synes valget er svært. InshAllah khair.
Jeg føler mig bare så dum over at jeg ikke helt ved hvad jeg vil :( ved jo hvad det skal være ind for. Men inshAllah finder ud af mere og læser bare om uddannelser osv. Det vil inshAllah hjælpe håber jeg da, for har efterhånden læst om mange uddannelser. Hvorfor kan jeg ikke bare bestemme mig. Det virker så frustruende :doubt:

Do not panic :) Inden jeg skulle skrive ansøgning til universitetet var jeg meget i tvivl.. Det var de mest stressende dage i mit liv. Jeg var også frustreret. Ville jo ikke vælge forkert og jeg lavede ansøgningen over 5 gange..
Nu er det heldigvis overstået og jeg er tilfreds med uddannelsen. Det skal nok gå.
Brugeravatar
Cheesecake

Indlægby Cabra » søn nov 28, 2010 10:31

Mit problem er, at jeg ikke helt er med på det med kvote 2 og kvote 1. Jeg regner med at studievejlederen vil fortælle om det på et tidspunkt.

Det er meget simpelt. Kvote 1 kigger udelukkende på dit gennemsnit og intet andet. Kvote 2 tager derimod hensyns til andet end ens snit, selvom det også har en vis betydning her. Fx kan relevant arbejde, kursuser, rejser, frivillig arbejde og andet tælle til ens fordel. Et eksempel: Søger man ind på Jura kan det være en fordel, hvis man har arbejdet som sekretær i advokat-firma. Tænker man i økonomiske/matematiske uddannelser, så kan det være en fordel, hvis man har arbejdet i bank.

Du skal bare huske at ikke særlige mange kommer ind på kvote 2 og der er stor konkurrence om det. Så gør dig den tjeneste at få det bedste gennemsnit som overhovedet muligt.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby 3Abdahu » søn nov 28, 2010 11:33

Muslimaa skrev:3abdahu: seriøst? skal man ikke have matematik eller kemi for det der du studerer? :D

Man skal ha matematik A, fysik B og kemi B :)
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Muslimaa » søn nov 28, 2010 16:29

3Abdahu skrev:

Matematik er okay, selvom jeg synes det giga svært, men altså de to andre der.. Ikke fag jeg gider :p men hvis du kan lide dem, så det også fint :D
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby 3Abdahu » søn nov 28, 2010 16:48

Muslimaa skrev:
3Abdahu skrev:

Matematik er okay, selvom jeg synes det giga svært, men altså de to andre der.. Ikke fag jeg gider :p men hvis du kan lide dem, så det også fint :D

De er da ret awesome! :D
Min interesse og kunnen i de fag, kan jeg kun takke mine lærer for.
Uden dem, ville jeg være hardcore humanist :p
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Muslimaa » søn nov 28, 2010 20:45

3Abdahu: :p hæhæ... Hardcore humanist :) godt godt, du så har fået noget ud af de fag på gymme :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Næste

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job