Salam 'alaykum wa rahmatullah,
Til jer der skal starte på nye uddannelser, vil jeg bare sige, rigtig mange gange held og lykke med det. Må det inshaAllah være en behagelig og god studietid samt det rigtige valg I har truffet.
Til jer der skal starte på uni for første gang, vil jeg bare sige, at I skal tage den helt med ro, og give jer selv tid til at omstille jer. I går ind til noget, der er mere krævende end hvad I har været vant til. Ikke mindst går alting meget stærkere end I har været vant til, og starten kan godt virke overvældende og hårdt, det synes jeg i hvert fald. Men det skal ikke tage modet fra jer, for det er noget de fleste førstegangs studerende på uni har oplevet, og er kommet igennem.
Så et par råd herfra er:
- Hvis I ikke har været planlæggere, så er det en god idé at blive det nu. Hvis I planlægger jeres tid (hvornår I laver afleveringer, læser etc.), vil det hele føles mere overskueligt og til at have med at gøre.
- Giv jer selv tid til at omstille jer det nye system. Ingen panik hvis I synes det går for stærkt eller at noget tager dobbelt så lang tid at læse end I ellers har været vant til. Det er som sagt noget nyt I har sagt bismillah til, så tag den med ro, ikke være for hårde ved jer selv.
Må Allah gøre det der er svært let for Jer, og guide Jer igennem det hele Amin!