Kommende studenter 2010

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Kommende studenter 2010

Indlægby Nightingale » ons maj 19, 2010 19:07

Kommende student '10

Sidste skoledag nærmer sig med hastige skridt og eksamenerne banker på døren. Tiden går og pludselig er det hele overstået og hvad skal man så.

Hvis man har en idé om hvilken uddannelse man gerne vil tage, så kan det være en god ide at besøge den. Det kan enten ske som studerende for en dag, hvor du typisk skriver til studievejledningen som så får en ældre studerende til at tage dig med rundt en dag. Alternativt kan man selv tage kontakt til en studerende og ad den vej både besøge uddannelsen og få besvaret sine mange spørgsmål.

Måske du også er interesseret i hvilke tanker de ældre studerende har gjort sig dengang de stod i dit sted. Hvilke andre uddannelser er der?
Hvor meget tid skal jeg bruge på skolen kontra tid på selvstudie?
Hvad med aktiviteter uden for skoletid? (Fester, sport, fritid og arbejde)
Er der mange forelæsninger eller mange klassetimer?
Er det svært at komme ind på uddannelsen?

Og mange flere spørgsmål kunne ældre studerende være behjælpelige med at besvare.

Hvad gør man så, hvis man ikke lige kan blive studerende for en dag. Eksamensperioden er allerede startet på nogle uddannelser og folk har travlt med at læse.

Du kan ofte besøge studievejledningen, enten på din egen skole eller inde i byen (Fiolstrædet i KBH). De kan ofte besvare spørgsmål såsom lignende uddannelser, adgangskrav, optagelseskvotienter.

Desuden kan man også benytte internettet, hvor hjemmesiderne http://www.ug.dk og http://www.hvadkanjegblive.dk/ hjælper dig med at finde den rigtige uddannelse.

Forældre, venner, fætre og kusiner kan som oftest også hjælpe dig med nogle af dine mange 1000 spørgsmål. De kender dig jo.

Sidst, men ikke mindst så kan du prøve at tage kontakt til de gamle 3.g’er fra din skole. De stod for et år tilbage i præcis samme situation som dig og de kan sikkert bedre huske hvad de gjorde end din oldefar (Forudsat at din oldefar ikke husker som en elefant – så bliver snakken jo en ganske anden).

Overvej desuden om det bliver nødvendigt at flytte for at komme ind på drømmeuddannelsen. Så kan det være en god ide allerede nu at snakke med forældre, venner og få det planlagt lidt.

Den triste nyhed: Du kom ikke ind på drømmestudiet. Hvad gør man så?
Enten begynder du på prioritet nr. 2, som helt sikkert også er en rigtig god uddannelse. Ellers tænker du taktisk og søger ind næste år. Du har så et helt år til at forbedre dine kvalifikationer. Det kan være du tager supplerende kurser, eller en lign. uddannelse og så senere skifter. Du får måske et arbejde inden for samme sektor og får derigennem noget erfaring som senere kan have betydning ved f.eks. kvote 2.

For mit eget vedkommende, så benyttede jeg mig af studerende for en dag og besøgte 4-5 uddannelser der lignede hinanden. Det var vigtigt for mig at vide at jeg havde valgt rigtigt. Man kan hurtigt komme til at vælge uden at vide hvad man vælger fra. Så igen kan det være en god ide at besøge lignende uddannelser, for så ved du også hvad du fravælger.

Hvis du ved at det næste år skal være et sabbatår, så kan det stadig godt betale sig at søge ind. Søg i stedet om en standby plads. Bliver du ikke tilbudt en studieplads inden 18. august via dit standby, ændres standbypladsen til et tilsagn om optagelse på uddannelsen året efter. Det betyder, at du er sikker på en studieplads, hvis du søger optagelse på uddannelsen ved næste års optagelse, samt opfylder de specifikke adgangskrav gældende for det efterfølgende års optagelse.

Hvis du ikke er blevet optaget på dit ønske studie eller har fortrudt at du ikke fik søgt eller måske bare er interesseret i at søge en standbyplads, så har du nu muligheden.

Alle kan søge

Både afviste fra 1. optagelsesrunde, og personer som ikke tidligere i år har søgt optagelse, kan søge om at komme ind på en af de ledige pladser. Men husk, at alle ansøgninger bliver bedømt, og at du stadig skal opfylde alle adgangskrav.

Tallene kan ændre sig dag for dag. Det gælder derfor om at reagere hurtigt. Det kan også være en god ide at tjekke uddannelsesstedernes egne hjemmesider.

Læs mere på http://www.ug.dk/FlereOmraader/maalgrup ... adser.aspx

Ang. regler og fordele ved at søge en standby plads og så vente, bør du nok snakke med studievalg eller en studievejleder. Det kan være meget individuelt hvor smart det er.

Anden relevant information:
Generel info fra den koordinerede tilmelding.
http://www.optagelse.dk/vejledninger/vi ... fo-KOT.pdf

Studievalg:
http://www.ug.dk/sitecore/content/ekste ... evalg.aspx
For dem i kbh:
http://www.ug.dk/sitecore/content/Ekste ... nhavn.aspx

Det vigtigste at huske på, er at det er din beslutning og ingen kan tage den for dig. Vælg uddannelse med hjertet, men glem ikke hjernen.

Håber at alle kommende studenter får en god afgangseksamen og kommer ind på den rigtige og rette uddannelse.

(Denne tråd vil måske blive opdateret, hvis jeg kommer i tanke om mere relevant information.)
Senest rettet af Nightingale ons aug 04, 2010 21:27, rettet i alt 4 gange.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde
Køn: Hankøn

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 10 perler

Re: Kommende studenter 2010

Indlægby Malaika » ons maj 19, 2010 20:24

Hej Nightingale,

Mange tak for dine særdeles brugelige og anvendelige råd og ideer til os kommende studenter i denne kaotiske, stresset og højspændt periode af vores liv. :D

Fred.
Malaika

Indlægby Jessminda » ons maj 19, 2010 20:52

Hejsa

Super god tråd :) tak for oplysningerne
"Vi lærte iman (tro) og så lærte vi Quran’en og det øgede vores Iman"
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby AbU » ons maj 19, 2010 21:44

Tak for et glimrende indlæg.

Tradition tro, så får vores nye 2010 studenter hatte under deres brugernavn på deres indlæg.

Er du student 2010, så skriv det her og/eller send mig en PB :D

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 84 perler
FÃ¥et : 122 perler

Indlægby Akilah » fre maj 21, 2010 13:45

Jeg blir i år inshaAllah :D
Brugeravatar
Akilah
Student 2010
Student 2010

Geografisk sted: Kbh
Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Sehadet » fre maj 21, 2010 14:21

Bliver også student i år, men overvejer stadig at tage 3G om :S
Son nefes gelmeden, gel tevbe eyle...
- Sedat Uçan
Brugeravatar
Sehadet

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Malaika » fre maj 21, 2010 14:27

Sehadet skrev:Bliver også student i år, men overvejer stadig at tage 3G om :S

Hvorfor dog det? :)
Malaika

Indlægby Sehadet » fre maj 21, 2010 14:58

Mine karakterer er ikke høje nok til det jeg vil læse. :/ Enten 3G om eller tage fag om. Det er matematik B fra sidste år der trækker ned for mit vedkommende.
- Sedat Uçan
Brugeravatar
Sehadet

Indlægby Wahas » fre maj 21, 2010 15:56

AbU, jeg blev student for længe siden, men eftersom jeg ikke fik nogen hat dengang, så kræver jeg det nu :D
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
FÃ¥et : 73 perler

Indlægby Jessminda » fre maj 21, 2010 16:22

Så er min hue kommet frem på islamic :D

Wahas- sikke en flot titel du har fået dig. "Ol' skool student". Den er sjov
Senest rettet af Jessminda fre maj 21, 2010 16:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Indlægby AbU » fre maj 21, 2010 16:24

Hjertelig tillykke til vores nye studenter!!

Det gælder også dig Wahas - din gamle ræv
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC

Givet : 84 perler
FÃ¥et : 122 perler

Indlægby Muslimaa » fre maj 21, 2010 16:56

jooohooo ... :klapper: tillykke , tillykke...
hvor er i heldige.
jeg glææææder mig til næste år, så er jeg også student, inshAllah...

Ps: kan man da vælge selv at tage et år om? hm. Hvorfor ikke bare tage fag på Vuc eller noget efter man er færdig med 3g, istedt for at tage hele 3g om ? :|
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Indlægby Nightingale » fre maj 21, 2010 19:05

Nu er jeg ikke så meget inde i reglerne, men tror det er fordi man ikke kan ændre på sin studentereksamen.
Så hvis du supplerer fag på VUC, så vedlægger man dem vidst bare ved siden af sit afgangsbevis. Derved kan man stadig se de mindre gode karakterer.

Spørgsmålet er så bare om man ikke gennemfører 3.g når man aftaler at tage det om.. og derfor ikke får et afgangsbevis første gang.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Wahas » fre maj 21, 2010 19:31

Jessminda skrev:Så er min hue kommet frem på islamic :D

Wahas- sikke en flot titel du har fået dig. "Ol' skool student". Den er sjov

Ja, ikk? :D

AbU skrev:Hjertelig tillykke til vores nye studenter!!

Det gælder også dig Wahas - din gamle ræv

YEAH! That's what I am talking about. Tak for det, AbU :D
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
FÃ¥et : 73 perler

Indlægby Muslimaa » fre maj 21, 2010 21:38

Nightingale skrev:Nu er jeg ikke så meget inde i reglerne, men tror det er fordi man ikke kan ændre på sin studentereksamen.
Så hvis du supplerer fag på VUC, så vedlægger man dem vidst bare ved siden af sit afgangsbevis. Derved kan man stadig se de mindre gode karakterer.

Spørgsmålet er så bare om man ikke gennemfører 3.g når man aftaler at tage det om.. og derfor ikke får et afgangsbevis første gang.

HmmMM.. aner det ikke - men synes alligevel det vil være nedtur at tage året om, men hvis man virkelig vil det, så er der ingen problem :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Indlægby Zana » fre maj 21, 2010 23:03

Tak for opmærksomheden. Jeg bliver også student i år, inshAllah. :)
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby Slettet141110 » lør maj 22, 2010 00:18

slettet .. fejl
Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) sagde:
Oh Allah, Du er Den Første: der er intet før Dig; og Du er Den Sidste: der er intet efter Dig. Du er Den Synlige (al-Zahir): der er intet over Dig. Du er en Den Skjulte (al-Batin): der er intet under Dig.
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Indlægby Jessminda » lør maj 22, 2010 08:10

Sehadet skrev:Mine karakterer er ikke høje nok til det jeg vil læse. :/ Enten 3G om eller tage fag om. Det er matematik B fra sidste år der trækker ned for mit vedkommende.

Assalamualeikum

Hvis jeg var dig vil jeg tage matematim om på GSK over sommerferien. Du modtager undervisning i matematik i 3 uger og kommer til eksamen og så er det hele overstået. Du kan direkte efter komme ind på din ønskede uddannelse, desuden er eksamen bestå - ikke bestå, så det er lidt nemmere.
Hvis du søger ind på den udd. du ønsker nu og skriver du vil supplere det manglende fag, vil du stadig blive optaget. Du skal blot sende din karakter fra GSK. Kurset er normalt fra 12 juli - 9 aug, fra 8.30-15.30 hverdag. Det kræver hårdt arbejde, men eftersom du har taget faget før burde du være lidt bedre inde i det :) + du får forresten ikke su for fag du har taget før, dvs. hvis du tager gym om i 1 år er det uden su og det samme med gsk.

Det er mit råd.
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Indlægby Sehadet » lør maj 22, 2010 09:34

Jessminda skrev:
Sehadet skrev:Mine karakterer er ikke høje nok til det jeg vil læse. :/ Enten 3G om eller tage fag om. Det er matematik B fra sidste år der trækker ned for mit vedkommende.

Assalamualeikum

Hvis jeg var dig vil jeg tage matematim om på GSK over sommerferien. Du modtager undervisning i matematik i 3 uger og kommer til eksamen og så er det hele overstået. Du kan direkte efter komme ind på din ønskede uddannelse, desuden er eksamen bestå - ikke bestå, så det er lidt nemmere.
Hvis du søger ind på den udd. du ønsker nu og skriver du vil supplere det manglende fag, vil du stadig blive optaget. Du skal blot sende din karakter fra GSK. Kurset er normalt fra 12 juli - 9 aug, fra 8.30-15.30 hverdag. Det kræver hårdt arbejde, men eftersom du har taget faget før burde du være lidt bedre inde i det :) + du får forresten ikke su for fag du har taget før, dvs. hvis du tager gym om i 1 år er det uden su og det samme med gsk.

Det er mit råd.

Wa alaykum selam,

Problemet er at det er mine karakterer jeg ikke er tilfreds med, herunder især matematik. Jeg er bestået i faget, men det trækker utrolig meget ned på mit bevis. Hvis jeg tager et fag om på GSK ændrer det ikke mit gennemsnit, derfor jeg enten overvejer 3G om, hvor jeg tager MAT B imens igen eller VUC, hvor jeg kan ændre mine karakterer i de fag jeg vil.
- Sedat Uçan
Brugeravatar
Sehadet

Indlægby Jessminda » lør maj 22, 2010 12:06

Sehadet skrev:
Jessminda skrev:

Assalamualeikum

Det er mit råd.

Wa alaykum selam,

Problemet er at det er mine karakterer jeg ikke er tilfreds med, herunder især matematik. Jeg er bestået i faget, men det trækker utrolig meget ned på mit bevis. Hvis jeg tager et fag om på GSK ændrer det ikke mit gennemsnit, derfor jeg enten overvejer 3G om, hvor jeg tager MAT B imens igen eller VUC, hvor jeg kan ændre mine karakterer i de fag jeg vil.

Assalamualeikum

vil det sige at du kan ændre din matematik karaktere på dit eksamensbevis (og dermed ændre dit snit) hvis du tager faget om på vuc?
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Indlægby Malaika » lør maj 22, 2010 13:05

Salam Alaykum Sehadet,

Jeg tror på, når viljen er der, så er der altid en vej pga. Allahs velsignelse og barmhjertighed. Derfor synes jeg personligt ikke at du skal tage 3g om, da sikkerheden og garantien for at forberede og få højere karakterer ikke er sikkert. Det værste vil være, at du har spildt et år af dit liv og dine karakterer i værste fald er blevet ringere end i år. Så skal du også tænke på at alle studenter har nogle fag der trækker snittet op og andre fag der trækker det ned, og hvis du arbejder hårdt og målrettet under læseferien og giver den hele armen, så vil du inshallah se gode resultater der vil forbedre dit gennemsnit. Det er fantastisk, hvordan hårdt arbejde og troen og viljen kan skabe mirakler nogle gange. Så håbet er der stadigvæk bror.

Så er det altså ikke verdens undergang, at du ikke kan komme ind på dit drømmestudie i år, da der er så mange fantastiske muligheder og utrolige mange forskellige veje i det danske samfund for at komme ind på ens drømmestudie, som din studievejleder er meget bedre til at forklare det end jeg.

Men held og lykke med valget bror, og inshallah Allah vil vise dig den rette vej for dig.

Fred.
Malaika

Indlægby Nightingale » lør maj 22, 2010 18:41

Som Malaika også skriver, så findes der ikke kun en vej ind på drømmeuddannelsen.

Mange ønsker at læse medicin, men kommer ikke ind på grund af det høje adgangssnit. Enten tager de til takke med den næstbedste uddannelse og finder senere ud af at dette er deres nye drømmeuddannelse.
Men hvis man ikke er så heldig, så er det bare om at få skaffet sig nogle nye kompetencer og så søge igen.
Mulighederne er mange; tag et års arbejde på en relevant institution (Arbejd måske gratis det første stykke tid, bare for at få erfaringen). Du kan også supplere fag op og håbe på at det så ser bedre ud næste gang du søger. Desuden kan du tage en lignende uddannelse og så forsøge at skifte næste gang. Nogle vælger måske at flytte, fordi adgangssnittet er lavere i andre dele af landet.

Det blev lidt rodet, men pointerne er:
Du kan flytte
Du kan søge en lignende og så skifte
Du kan arbejde med noget relevant og søge igen
Du kan finde en nye drømmeuddannelse

Det er svært at sige om du vil få noget ud af at gå om. Det er sikkert kun dine lærere, studievejledningen, venner eller forældre der kan svare på - altså nogle personer som kender dig godt ;)
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Brillianten » lør maj 22, 2010 22:25

Salam (:

AbU må jeg ikke også bede om en studenter hue? (:
Brillianten
Student 2010
Student 2010

Tro: Kristen

Indlægby Ramazan » tirs maj 25, 2010 16:21

Selam!

Stik mig en hue Abu, bliber selv student i år :D HAr faktisk lige været op i skrft. dansk 8)
(2:177) Surat Al-Baqarah - سورة البقرة

Righteousness is not that you turn your faces toward the east or the west, but [true] righteousness is [in] one who believes in Allah , the Last Day, the angels, the Book, and the prophets and gives wealth, in spite of love for it, to relatives, orphans, the needy, the traveler, those who ask [for help], and for freeing slaves; [and who] establishes prayer and gives zakah; [those who] fulfill their promise when they promise; and [those who] are patient in poverty and hardship and during battle. Those are the ones who have been true, and it is those who are the righteous.
Brugeravatar
Ramazan
Student 2010
Student 2010

Givet : 3 perler

Indlægby Janan » tirs maj 25, 2010 19:12

Tillykke til alle kommende studenter i år. :klapper:
Må jeres eksamener gå vel inshAllah. :D
Brugeravatar
Janan
Aktiv Bruger

Givet : 45 perler
FÃ¥et : 29 perler

Indlægby GreenDiamond » ons maj 26, 2010 14:12

Jeg bliver også student i år inshaAllah.
Må Alle jer der skal op til eksamener inklusiv mig selv få et godt resultat ud af det... :)
Brugeravatar
GreenDiamond

Indlægby Nightingale » fre jun 25, 2010 09:54

Så har vi alle vist snart fået overstået skoleåret og sommerferien kan så småt begynde.

Til de af jer som skal vælge studie og måske er i tvivl, så kan I benytte jer af:
http://www.ug.dk/sitecore/content/ekste ... evalg.aspx

For dem i kbh:
http://www.ug.dk/sitecore/content/Ekste ... nhavn.aspx

Desuden er der også en del brugere her, som allerede går på f.eks. videregående uddannelse, så de vil højst sandsynligt også være behjælpelige hvis man havde spørgsmål til et specifikt studie eller studievalg generelt.

Held og lykke med ansøgningen.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Hamzaswife » man aug 02, 2010 23:18

AbU skrev:Tak for et glimrende indlæg.

Tradition tro, så får vores nye 2010 studenter hatte under deres brugernavn på deres indlæg.

Er du student 2010, så skriv det her og/eller send mig en PB :D

Fred

Salaam Alaikum

Jeg er student 2010 og vil da gerne have en hue under mit bruger... bedre sent end aldrig :)

Må Allah være med dig i alt !!!
la hawla wa la quwwata illa billah
Brugeravatar
Hamzaswife
Student 2010
Student 2010

Givet : 5 perler

Indlægby Nightingale » ons aug 04, 2010 21:25

Hvis du ikke er blevet optaget på de ønske studie eller har fortrudt at du ikke fik søgt eller måske bare er interesseret i at søge en standbyplads, så har du nu muligheden.

Alle kan søge

Både afviste fra 1. optagelsesrunde, og personer som ikke tidligere i år har søgt optagelse, kan søge om at komme ind på en af de ledige pladser. Men husk, at alle ansøgninger bliver bedømt, og at du stadig skal opfylde alle adgangskrav.

Tallene kan ændre sig dag for dag. Det gælder derfor om at reagere hurtigt. Det kan også være en god ide at tjekke uddannelsesstedernes egne hjemmesider.

Læs mere på http://www.ug.dk/FlereOmraader/maalgrup ... adser.aspx

Ang. regler og fordele ved at søge en standby plads og så vente, bør du nok snakke med studievalg eller en studievejleder. Det kan være meget individuelt hvor smart det er.

Held og lykke med studiestarten!
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Incaam » søn aug 29, 2010 21:11

As-saalamu Caleykum Abu

må jeg også lige bede om en studenter hue :)
Live simply. ♥
Love generously. ♥
Care deeply. ♥
Speak kindly. ♥
My bro/sis This Life is Short ,Stay Strong Insha Allah ♥
Brugeravatar
Incaam

Lignende emner