web-integrator uddannelsen

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

web-integrator uddannelsen

Indlægby bjarkeck » man maj 03, 2010 15:55

Hej allesammen.

Jeg står og overvejer om jeg skal starte på web-integrator uddannelsen.

På nuværende tidspunkt er jeg i gang med at udvikle web webaberu samt CMS system, og glæder mig til at markedsføre det, da jeg har gjort min research. Så jeg kan meget i forvejen.

Det jeg ville bruge uddannelsen til, var at udvide mine kompetencer inde for programmering, finde sammenarbejdspartnere til fremtidige online projekter og have tid til at at starte et bæredygtigt firma.

Jeg har søgt efter debatter omkring uddannelsen på nettet og den har ikke det bedste rygte. Og folk siger at det er spild af tid, men smart hvis man vil nasse SU i 1 år og 9 mnd. Det er ikke hvad jeg er interesseret i. Jeg ville være interesseret i uddannelsen hvis det var meget projekt orienteret, og sammenarbejdsorienteret.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen der har taget uddannelsen, og hvordan jeres oplevelse har været.
...eller er der alternative uddannelser?, og til det skal måske også oplyse at jeg ikke har en gymnasial udd.
Mvh Bjarke Clauson-Kaas
bjarkeck

Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: web-integrator uddannelsen

Indlægby AbU » man maj 03, 2010 16:13

Hej og velkommen til,

Jeg har en kammerat som tog uddannelse(ved ikke om han blev færdig), men kan da lige høre ham ad, når han engang er online.

Men jeg kan ærlig talt ikke helt se hvad den uddannelse skal kunne bidrage med, ift de ønsker du har (flere programmeringsprog + samarbejdspartnere og projektorientering).

Jeg tror det er meget begrænset hvad du kan nå under sådan et forløb. Umiddelbart ligger det mere op til grafik og medieproduktion, end det ligger op til programmeringssprog , og skulle da være lidt koderi, så kunne jeg forstille mig at det blot var lidt opmærkning (HTML/CSS). Det er vel noget du kan i forvejen?

For at finde samarbejdspartnere, så synes jeg du skal benytte forskellige sites som freelancer.com, html.dk , facebook, linkedin, eksperten.dk, kommunikationsforum.dk. Der er adskillige muligheder for den slags, hvis man søger grundigt ind i de forskellige sites.

Hvad angår programmeringssprog, så synes jeg næsten det er nemmere at snubbe tutorials. Nu vedjeg ikke om det er web-baseret programmering du vil hoppe ud i , eller om det er rå programmering as in java, C# osv.?

Ja, selvom du har hørt det før, så ville jeg nok foretrække at snubbe en HF/studentereksamen på en eller anden måde, og derefter ta en uddannelse som kombinere programmering(IT) med et fagområde, således du både får kompetencer inden for udvikling af systemer (web), og samtidig for indsigt i det fagområde som du vil udvikle til (fx organisation, e-læring, design/kultur, web2, osv).

Det med at have IT i samspil med et andet fagområde er ret populært og efterspurgt.

Ellers kan du selvf udelukkende arbejde med frontend, for den slags stillinger synes jeg også jeg har set en del af ; her er det krav om at kunne Javascript, html, css, etc.

ps. jeg læser(er færdig i år) Informationsvidenskab, og her har jeg lærten række programmeringssprog og brugt dem i forhold til e-læring og udvikling af systemer til erhvervslivet. Det har i hvert fald været rigtig spændende at få teori bag al den programmering, således man kan præcisere det man vil udvikle.
Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 84 perler
FÃ¥et : 122 perler

Indlægby bjarkeck » man maj 03, 2010 16:36

AbU skrev:Hej og velkommen til,

Jeg har en kammerat som tog uddannelse(ved ikke om han blev færdig), men kan da lige høre ham ad, når han engang er online.

Men jeg kan ærlig talt ikke helt se hvad den uddannelse skal kunne bidrage med, ift de ønsker du har (flere programmeringsprog + samarbejdspartnere og projektorientering).

Jeg tror det er meget begrænset hvad du kan nå under sådan et forløb. Umiddelbart ligger det mere op til grafik og medieproduktion, end det ligger op til programmeringssprog , og skulle da være lidt koderi, så kunne jeg forstille mig at det blot var lidt opmærkning (HTML/CSS). Det er vel noget du kan i forvejen?

For at finde samarbejdspartnere, så synes jeg du skal benytte forskellige sites som freelancer.com, html.dk , facebook, linkedin, eksperten.dk, kommunikationsforum.dk. Der er adskillige muligheder for den slags, hvis man søger grundigt ind i de forskellige sites.

Hvad angår programmeringssprog, så synes jeg næsten det er nemmere at snubbe tutorials. Nu vedjeg ikke om det er web-baseret programmering du vil hoppe ud i , eller om det er rå programmering as in java, C# osv.?

Ja, selvom du har hørt det før, så ville jeg nok foretrække at snubbe en HF/studentereksamen på en eller anden måde, og derefter ta en uddannelse som kombinere programmering(IT) med et fagområde, således du både får kompetencer inden for udvikling af systemer (web), og samtidig for indsigt i det fagområde som du vil udvikle til (fx organisation, e-læring, design/kultur, web2, osv).

Det med at have IT i samspil med et andet fagområde er ret populært og efterspurgt.

Ellers kan du selvf udelukkende arbejde med frontend, for den slags stillinger synes jeg også jeg har set en del af ; her er det krav om at kunne Javascript, html, css, etc.

ps. jeg læser(er færdig i år) Informationsvidenskab, og her har jeg lærten række programmeringssprog og brugt dem i forhold til e-læring og udvikling af systemer til erhvervslivet. Det har i hvert fald været rigtig spændende at få teori bag al den programmering, således man kan præcisere det man vil udvikle.
Fred

Tak for velkomsten og svaret! :)

Ja, jeg har rigelig erfaring i HTML og CSS. Men at det lægger mere op til grafik og medieproduktion er vist forkert. Det er hovedsageligt programmeringssprog man beskæftiger sig med på uddannelsen. Men det er sandt at det ikke er på et højt niveau.

Jeg ved godt jeg burde tage en gymnasial uddannelse, og er også i gang med en HF, men er træt af at den er så umoden, og jeg dropper fra fordi jeg er alt for interesseret i iværksætteri og webudvikling til at kunne gennemføre det.

Men jeg kan ikke se web-integrator uddannelsen som et sted jeg kommer hen for at udvikle sites og systemer sammen med andre samt få erfaring, og lære lidt undervejs. hvis der er noget nyt? Fordi det ville være toppen!

Hvordan er det enlig med aldersgruppen på uddannelsen?
bjarkeck

Indlægby AbU » man maj 03, 2010 18:56

Hmm okey, tja. Altså umiddelbart virker det jo til at du står klar til at hoppe ud som iværksætter, men måske blot skal bruge noget kursus/uddannelse inden for forretningsforståelse ?

For som sagt, så tror jeg ikke det er så nemt at finde en erhvervsuddannelse der beskæftiger sig udelukkende med programmering. I så fald så ligner web-integrator jo nærmest som eneste alternativ, hvis ikke man skal ud i noget mediegrafiker (det er jo medie og grafik).

Men hvad er det helt konkret du gerne vil arbejde med inden du vil springe ud i erhvervslivet? Hvad føler du at du mangler? Er det noget specifikt?

ps. jeg faldt i øvrigt over denne facebook-gruppe: http://www.facebook.com/home.php?#!/gro ... 1354199499

Måske kan du kontakte dem og høre om din situation, så kan de måske høre om uddannelsen er the right place (de kan selvf tenderer til at overreklamere for den uddannelse, da de selv er derinde eller gennemført den :P)

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby bjarkeck » man maj 03, 2010 20:54

Først, tusinde tak for gode svar, vil klart anbefale folk dette forum :)

Det er bestemt heller ikke kun programmering jeg beskæftiger mig med. det er faktisk 50:50. Og ja, jeg er faktisk næsten klar teknisk klar til springe ud som iværksætter, men jeg mangler nogle at gøre det med :p

En grafisk erhvervs uddannelse kunne også være fedt! men jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at det man lavede peget hen mod webdesign. Og kunne være ekstra bonus, hvis man også skulle iværksætte det.

Jeg er virkelig i tvivl nu hehe. Er det en grafisk uddannelse jeg er ude efter?
Hvilken en er oplagt hvis man skal designer reklamer, hjemmesider, evt hjemmeside i flash?
bjarkeck

Indlægby bjarkeck » man maj 03, 2010 21:00

AbU skrev:Men hvad er det helt konkret du gerne vil arbejde med inden du vil springe ud i erhvervslivet? Hvad føler du at du mangler? Er det noget specifikt?
Fred

Jeg føler måske godt at jeg kunne designer hjemmesider mere effektivt, jeg bruge langtid på dem. Jeg programmere i asp. det kunne jeg godt tænke mig blev asp.net
Og markedsføring har jeg læst en del om, og glæder mig til at eksperimentere med den.
Økonomien vil jeg få hjælp af en anden til i starten.

Men vil rigtig gerne ud på en skole og skabe netværk med en masse der gør det samme som jeg. Det ville åbne så mange fede muligheder.
bjarkeck

Indlægby AbU » man maj 03, 2010 21:32

Vi er her jo for at hjælpe hinanden, så det er da rart at kunne hjælpe til. Desuden er super at du gider dele dine dilemmaer med os andre, for der er sikkert andre i lignende situation :)

Det er super fedt at du har den forretningsmæssige vinkel også, det synes jeg i hvert fald er utrolig vigtig, så man forstår at få anvendt sine kompetencer i arbejdspraksis.

Altså sådan som jeg har forstået mediegrafiker-uddannelsen, så er det produktion af medie/grafik samt simple hjemmeside-kodning (jeg tvivler dog på at de vil undervise i asp).

Jeg er i hvert fald ret sikker på at du vil få afdækket det forretningsmæssige aspekt i mediegrafiker-uddannelsen, eftersom mediegrafiker er en erhvervsuddannelse (EUC) - men den er altså også halv lang, da der også er en del praktik og projekt-stuff i det.

Her er ulempen bare at du nok næppe bliver undervist i asp :D , men det er vel også noget du kan vedligeholde selv? Vigtigste er vel at du får det teorien, også må du måske prøve kæmpe for at opretholde det programmeringsmæssige.

Men jeg synes det er skide fedt at du har asp(.net) i baglommen. Jeg er netop i færd med at tjekke jobmuligheder, og jeg ser da en del efterspørgsel på den slags udviklere, og også frontend udviklere med kompetencer inden for javascript/flash/xml/html/css . Desuden er der jo mange danske virksomheder som netop udviklere i asp (typisk private skræddersyet CMS-løsninger).

Min ven som tog WEB-integrator sagde at han gennemførte Grundforløbet uden problemer, det var simpel stuff; så kom URO-forløb, hvor de arbejdede med en bunke små PHP/mySQL opgaver, og her fik de en meget travl periode med masser af mini-opgaver. Her sprang han fra.

Han var i hvert fald ikke særlig begejstret for den uddannelse, hehe. Han er dog hellere ikke så vanvittig IT anlagt.

Men ja, en uddannelse hvor der ikke kræves studentereksamen; så kan jeg næsten kun se mediegrafiker som det mest oplagte . Århus Tech har i hvert fald en side dedikeret til den uddannelse, her finder du videoer etc med dybere beskrvelse af uddannelsen.
Her får du i hvert fald en masse teori om det forretningsmæssige, og det kan forhåbeligt give dig kompetencerne til at præcisere dit fokus når du programmere?

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby AbU » man maj 03, 2010 21:35

ps. hvis du har lyst; kan du smide din MSN over Privat Besked, så kan vi da lige skabe lidt kontakt , og måske sætte dig i forbindelse med nogle jeg kender , der i forvejen arbejder med asp. Jeg har en kammerat som driver web-firma der udarbejder i asp, og han har længe haft brug for en partner.
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby bjarkeck » tirs maj 04, 2010 00:19

Det lyder rigtig spændene med denne mediegrafiker uddannelse, og det at du nævner at jeg også vil få dækker nogle af de forretningsmæssige aspekter + at det er projektorienteret, er jo helt i toppen + Jeg kan se at det kræver man har en praktik plads, ved du noget om hvor man får sådan en? Jeg må google lidt, og tage telefonen op.

Jeg håber virkelig jeg kan komme ind her efter sommer, og jeg ikke er for sendt på tilmeldingsfristen.

Herligt at der er sådan en som dig til at hjælp! Og du har sku' styr på det!

AbU skrev:men den er altså også halv lang, da der også er en del praktik og projekt-stuff i det.

Det må jeg betyde at at man får en bredere viden inden for branchen!

AbU skrev:ps. hvis du har lyst; kan du smide din MSN over Privat Besked, så kan vi da lige skabe lidt kontakt ,
og måske sætte dig i forbindelse med nogle jeg kender , der i forvejen arbejder med asp.
Jeg har en kammerat som driver web-firma der udarbejder i asp, og han har længe haft brug for en partner.

Tusinde tak! Jeg lægger lige en besked ind.

Til dem der overvejer web-integrator uddannelsen.
På diverse forums skriver de at mange hopper fra uddannelsen fordi de tror at uddannelsen drejer sig om at designe web-frontsider, og det er også forståeligt da der på ug.dk står
På uddannelsen lærer du at arbejde med tekst, billeder, lyd, grafik og animation i forbindelse med både websider og samlede netløsninger.

Men det er efter min research ikke tilfældet.

Men tag ind og snak med dem, og vær helt sikker på at det er den uddannelse der er den rette for dig.

Vh. Bjarke Clauson-Kaas
bjarkeck

Indlægby AbU » tirs maj 04, 2010 07:53

Well, jeg tror faktisk de behandler ansøgninger nu. Jeg ved at de i Århus skal igennem en prøve, fordi der er flere der søger ind, end der er plads til. Så der skal man igennem en samtale, hvor de så piller folk fra og til.

Hvis man selv finder praktikplads, så kommer man næsten med sikkerhed ind.

Skolen kan også godt finde praktikplads for én.

Men når du nu har så meget baggrundsviden, så tror jeg da helt sikkert de ville vælge dig fremfor en der starter fra bund, som måske har større sandsynlighed for at springe fra.

Men ja, jeg ved ikke om du kan nå at tilmelde dig, nu hvor tilmeldingsfrist er over, men det kan jo være at nogle tek. skoler har pladser. Det kan du altid lige undersøge.

Jeg håber du finder den rette uddannelse :)

Tak for dine input.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job