Assalamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh
Først og fremmeste, masha Allah, det er flot at du gerne vil uddanne, søster. Viden er vigtig. Søstre, vil råde dig til at satse lidt højere end tandklinikassistent, eftersom du har en gymnasial udd. med pæn gennemsnit - såsom tandlæge, tandplejer?
Nogle hijabis-venlige-uddannelser indenfor sundhedssektoren: medicin, bioanalytiker, radiograf, biomedecin, jordemoder, tandlæge, sygeplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut, laborant (ja, næsten alt indenfor sundhedssektoren)
Jeg har læst på sygeplejerske studiet, før jeg fandt ud af, at det slet ikke var noget for mig. Som sygeplejerske skal du pleje patienter, og du kan komme ud for, at du skal pleje patienter, som ikke selv kan tage vare på sig selv, så man skal være stand til at kunne udføre personlig pleje (dvs. vaske dem - både nedre og øvre) for dem. Dette kunne jeg ikke. Der er nogle lærde, som mener, at det er tilladt at vaske fx. en fremmed mand, så længe man kun gør det under uddannelsen. Men personlig er jeg modstander af dette, så det endte jeg droppede ud.
Pt. læser jeg til radiograf udd. Alhamdullilah, jeg er glad for den. Jeg har været i praktik i 10 uger, så jeg har en fornemmelse af, hvad radiograferne laver. Man kan som radiograf kom ud for at skulle hjælpe en patient med at komme på toilettet, men det er ALHAMDULLILAH ikke deres opgave at give dem personlig pleje.
Da jeg var i praktik havde jeg en (løs) kjole og sjælevarmer på. Men man bliver nødt til at tage ens sjælevarmer/trøje af, når man har patientkontakt (altså når man undersøger pt.) pga. de hygiejniske principper.
En af mine veninder, som også begyndte denne udd. sammen med mig, droppede ud, fordi hun ikke fik lov til at gå med kjole, da hun var i praktik. Så der er forskel på hospitalerne, men til dette vil jeg blot sige: Hvor der er vilje, er der vej. Jeg har etableret mig et netværk (iform af mine underviser og min tidl. vejledere, der hvor jeg var i praktik i), så hvis jeg kommer ud på et hospital, hvor jeg får besked på at gå med bukser og skjorte, så har jeg Alhamdullilah nogle tråde, hvor jeg kan trække
Så jeg vil ikke råde nogen til at opgive deres drømme, bare fordi de bliver mødt med udfordringer på deres vej. Kæmp for din drøm. Etablere dig et netværk, som er forstående og villig til at hjælpe dig, og ikke mindst: sæt din lid til den Almægtige Allah, og alting skal nok lykkes for en, insha Allah.
"Indeed, this Qur'an guides to that which is most upright, and brings good news to the believers who do good deeds: for them there is a great reward". [17:9]