Tørklæde og Jilbab - Hvilken uddannelse skal jeg vælge?

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Tørklæde og Jilbab - Hvilken uddannelse skal jeg vælge?

Indlægby Ladybird » ons dec 23, 2009 00:35

Salam alaikum søstre. Til jer som går med den islamiske påklædning og ikke går på kompromis med islam hvilke studier har i valgt? jeg skal snart vælge en uddannelse men synes bare der er nogle forhindringer på vejen.

Uddannelser jeg har overvejet er- Tandklinikassistent, tandplejer, pædagog, kontoruddannelse, pædagogisk assistent.

Men jeg har fået at vide af et par stykker som har været igang med disse uddannelser, at de blev nød til at droppe ud undervejs da der kom ting i vejen som fx. en pædagog studerende som blev nød til at lave julepynt, julearrangementer ,påskepynt og lignende men det største problem var at der skulle gives mad der var haram.

omkring kontoruddannelsen har jeg fået at vide at det næsten er umuligt at få en praktikplads med den islamiske påklædning

og det samme med tandklinikassistent , problemer med praktik og vist også påklædning ?

Men hvis i har gode erfaringer med hvad der kunne være en god uddannelsesmulighed for en tildækket kvinde så vil det være super :)

-Ladybird.
Ladybird

Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Til jer med tørklæde OG jelbab

Indlægby Lotus » ons dec 23, 2009 13:34

Salam alaikum søster.. :)

Har du overvejet læreruddannelsen? Der har du jo muligheden for at arbejde på en muslimsk friskole uden problemer..
"O Allah! If I worship You for fear of Hell, burn me in Hell,
and if I worship You in hope of Paradise, exclude me from Paradise.
But if I worship You for Your Own sake, grudge me not Your everlasting Beauty.”
Brugeravatar
Lotus

Geografisk sted: København

Givet : 2 perler
Fået : 10 perler

Indlægby anonymouse26 » ons dec 23, 2009 17:51

Ladybird skrev:Salam alaikum søstre. Til jer som går med den islamiske påklædning og ikke går på kompromis med islam hvilke studier har i valgt? jeg skal snart vælge en uddannelse men synes bare der er nogle forhindringer på vejen.

Uddannelser jeg har overvejet er- Tandklinikassistent, tandplejer, pædagog, kontoruddannelse, pædagogisk assistent.

Men jeg har fået at vide af et par stykker som har været igang med disse uddannelser, at de blev nød til at droppe ud undervejs da der kom ting i vejen som fx. en pædagog studerende som blev nød til at lave julepynt, julearrangementer ,påskepynt og lignende men det største problem var at der skulle gives mad der var haram.

omkring kontoruddannelsen har jeg fået at vide at det næsten er umuligt at få en praktikplads med den islamiske påklædning

og det samme med tandklinikassistent , problemer med praktik og vist også påklædning ?

Men hvis i har gode erfaringer med hvad der kunne være en god uddannelsesmulighed for en tildækket kvinde så vil det være super :)

-Ladybird.

Har du en gymnasial uddannelse?

Ang. tandklinikassistenter, så har jeg nogle veninder, som ikke har kunne gøre det færdigt pga. de ikke har kunnet finde praktikpladser, når de nu går med tørklæder. Omvendt kender jeg også nogen som er færdige, og som har kunnet finde praktikpladser. Jeg synes det er en satsning, og jeg forstår ikke folk gider satste på uddannelser, hvor praktikken er et must, og hvor man selv skal ud og søge uden garanti på noget som helst.

Hvad angår kontoruddannelserne, så kender jeg et par stykker med hijab, som er færdige kontoruddannede. Du skal nok gå efter hvad du vil, og ikke hvor dit tørklæde er acceptabelt, for det er der jo ikke noget entydigt svar på.

Hvad angår pædagoguddannelsen, så er der mange muslimske kvinder, som er pædagoger, der nok ikke noget problem på det område. Men hvis det er julepynten, som holder dig tilbage, så synes jeg - med alt respekt -, at det er et mærkeligt krav at stille. Julepynt er klippe klistre med børn, hvad har det med noget som helst at gøre.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Indlægby onlyislam » ons dec 23, 2009 18:08

Salam aleikum kære søster

Har du øvervejet at søge ind på sundhedsservicesekretær udd ?? jeg kender selv søster, som går islamisk påklædning og havde problermer med at finde praktiksplads :D
onlyislam

Tro: Sunni/Hanafî

Indlægby Ladybird » fre dec 25, 2009 20:23

Lotus skrev:Salam alaikum søster.. :)

Har du overvejet læreruddannelsen? Der har du jo muligheden for at arbejde på en muslimsk friskole uden problemer..

Ws. Ja har overvejet det som en "b-plan" hvis andet ikke bliver muligt, men det er bare ikke noget jeg brænder for pt det er mere sådan en okay uddannelse.
Ladybird

Indlægby Ladybird » fre dec 25, 2009 20:32

.[/quote]
Har du en gymnasial uddannelse?

Ang. tandklinikassistenter, så har jeg nogle veninder, som ikke har kunne gøre det færdigt pga. de ikke har kunnet finde praktikpladser, når de nu går med tørklæder. Omvendt kender jeg også nogen som er færdige, og som har kunnet finde praktikpladser. Jeg synes det er en satsning, og jeg forstår ikke folk gider satste på uddannelser, hvor praktikken er et must, og hvor man selv skal ud og søge uden garanti på noget som helst.

Hvad angår kontoruddannelserne, så kender jeg et par stykker med hijab, som er færdige kontoruddannede. Du skal nok gå efter hvad du vil, og ikke hvor dit tørklæde er acceptabelt, for det er der jo ikke noget entydigt svar på.

Hvad angår pædagoguddannelsen, så er der mange muslimske kvinder, som er pædagoger, der nok ikke noget problem på det område. Men hvis det er julepynten, som holder dig tilbage, så synes jeg - med alt respekt -, at det er et mærkeligt krav at stille. Julepynt er klippe klistre med børn, hvad har det med noget som helst at gøre.[/quote]

Jeps jeg har en gymnasial eksamen med pænt gennemsnit, og har også læst ca 2 år på universitetet. Men kunne ikke rigtig bruge den uddannelse til noget konkret og har valgt at stoppe. Jeg ønsker egentlig meget en uddannelse inden for tandpleje fx tandklinikassistent, og som jeg har forstået er der "måske" mulighed for skolepraktik hvis man elelrs har gjort alt for at finde en plads selv men da jeg ikke har hørt om andres erfaringer ved jeg ikke om det passer skal måske ringe til skolen og tale om det. Men i det du siger at nogen har fundet praktikpladser så kunne det jo være en mulighed.

Mht. pædagoguddannelsen så ved jeg også selv at massevis med tørklæde arbejder som pædagog men samtidig servere de fleste haram mad og deltager i juleaktiviter. Jeg har studeret islam og har den opfattelse:

at deltage i ikke-muslimers traditioner og kultur som har med deres livssyn at gøre skal man afholde sig fra. Derfor mener jeg det er haram fx at danse om juletræet, og lave julepynt osv. Og egentlig har dette indlæg intet at gøre med hvad der er haram og halal at arbejde med, så det skal der ikke diskuteres tak. Blot om i kender eller selv er igang med uddannelser hvor i ikke kommer ud for disse typer udfordringer. Men mange tak for svar :-)
Ladybird

Indlægby Ladybird » fre dec 25, 2009 20:35

onlyislam skrev:Salam aleikum kære søster

Har du øvervejet at søge ind på sundhedsservicesekretær udd ?? jeg kender selv søster, som går islamisk påklædning og havde problermer med at finde praktiksplads :D

Jeg kender faktisk nogen som har den uddannelse men det er umuligt for dem at finde arbejde og de får direkte et nej pga deres påklædning.
Ladybird

Indlægby ela » fre dec 25, 2009 22:42

salam kære søster,

Jeg forstår at du ikke brænder for nogen udd. hvis du gjorde ville du aldrig spørge ;)

Hvis jeg var dig, så ville jeg kun tage mig en uddannelse jeg gerne ville beskæftige mig ved i rigtig mange år insallah. Vælg den uddannelse som du synes mest er for dig, ellers vil du fortryde det resten af dit liv. Alt den fordom der er mht. tørklæde er en forhindring, tror jeg ikke på, netop fordi jeg tror så meget på at Allah JJ skaffer en vej man aldrig ville tro. Jeg arb. selv et sted mange aldrig ville tro en person med tørklæde kan komme ind i, så tror ikke på fordomme men tag den tid med den glæde eller prøvelse insallah.

KNus

ela
Hayatında nelere sahip olduğun değil...
Kiminle olduğun önemli.! Her daim seninle olmak ümidiyle Allahim..

Det vigtigste er ikke de ting du ejer i livet...
det vigtigste er, hvem du er sammen med! Et håb om at være ubegrænset med dig Yarab

TILGIV OS, GØR OS BARMHJERTIGE, GØR OS TAKNEMMELIGE, GIV OS RAHMAT, GIV OS BARAKAH, GIV OS HÅB, GIV OS STYRKE TIL AT BEVARE OG UDLEVE VORES IMAN AMENNNN
Brugeravatar
ela

Fået : 2 perler

Indlægby Nasraw » fre dec 25, 2009 23:56

Assalamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh

Først og fremmeste, masha Allah, det er flot at du gerne vil uddanne, søster. Viden er vigtig. Søstre, vil råde dig til at satse lidt højere end tandklinikassistent, eftersom du har en gymnasial udd. med pæn gennemsnit - såsom tandlæge, tandplejer?

Nogle hijabis-venlige-uddannelser indenfor sundhedssektoren: medicin, bioanalytiker, radiograf, biomedecin, jordemoder, tandlæge, sygeplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut, laborant (ja, næsten alt indenfor sundhedssektoren)

Jeg har læst på sygeplejerske studiet, før jeg fandt ud af, at det slet ikke var noget for mig. Som sygeplejerske skal du pleje patienter, og du kan komme ud for, at du skal pleje patienter, som ikke selv kan tage vare på sig selv, så man skal være stand til at kunne udføre personlig pleje (dvs. vaske dem - både nedre og øvre) for dem. Dette kunne jeg ikke. Der er nogle lærde, som mener, at det er tilladt at vaske fx. en fremmed mand, så længe man kun gør det under uddannelsen. Men personlig er jeg modstander af dette, så det endte jeg droppede ud.

Pt. læser jeg til radiograf udd. Alhamdullilah, jeg er glad for den. Jeg har været i praktik i 10 uger, så jeg har en fornemmelse af, hvad radiograferne laver. Man kan som radiograf kom ud for at skulle hjælpe en patient med at komme på toilettet, men det er ALHAMDULLILAH ikke deres opgave at give dem personlig pleje.

Da jeg var i praktik havde jeg en (løs) kjole og sjælevarmer på. Men man bliver nødt til at tage ens sjælevarmer/trøje af, når man har patientkontakt (altså når man undersøger pt.) pga. de hygiejniske principper.

En af mine veninder, som også begyndte denne udd. sammen med mig, droppede ud, fordi hun ikke fik lov til at gå med kjole, da hun var i praktik. Så der er forskel på hospitalerne, men til dette vil jeg blot sige: Hvor der er vilje, er der vej. Jeg har etableret mig et netværk (iform af mine underviser og min tidl. vejledere, der hvor jeg var i praktik i), så hvis jeg kommer ud på et hospital, hvor jeg får besked på at gå med bukser og skjorte, så har jeg Alhamdullilah nogle tråde, hvor jeg kan trække :)

Så jeg vil ikke råde nogen til at opgive deres drømme, bare fordi de bliver mødt med udfordringer på deres vej. Kæmp for din drøm. Etablere dig et netværk, som er forstående og villig til at hjælpe dig, og ikke mindst: sæt din lid til den Almægtige Allah, og alting skal nok lykkes for en, insha Allah.
"Indeed, this Qur'an guides to that which is most upright, and brings good news to the believers who do good deeds: for them there is a great reward". [17:9]
Brugeravatar
Nasraw
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: København

Indlægby Ladybird » tirs feb 02, 2010 19:15

Mange tak for jeres svar alle sammen...... :tomm:

Jeg har undersøgt lidt omkring uddannelsen som tandplejer og jeg synes det lyder som en passende uddannelse for mig. Især fordi den tager 2½ år det synes jeg er inde for rimelige grænser da jeg venter barn lige nu. Det er først næste år jeg vil søge ind på uddannelser.

Er der nogen af jer der kender søstre med tørklæde og jelbab som skal påbegynde den uddannelse? eller kender nogen som har fuldført den uden problem?? praktikken er indrettet således

"I uddannelsen er der indlagt praktikperioder, som er tilrettelagt lidt forskelligt ved de to skoler. Praktikken foregår i kommunal tandpleje, i privat tandlægepraksis og på institutioner.

I København er der i alt 8 ugers praktik fordelt på kortere og længere perioder gennem hele uddannelsen.
"

Men jeg kan ikke helt fange om man selv skal søge efter praktik eller om det er noget som de selv hjælper en med.

Men jeg vil blive så taknemmelig hvis i kender nogen med tørklæde og jelbab som har udført uddannelsen.

Thanx.

Ladybird.
Ladybird

Indlægby Ladybird » tirs feb 02, 2010 19:19

ela skrev:salam kære søster,

Jeg forstår at du ikke brænder for nogen udd. hvis du gjorde ville du aldrig spørge ;)

Hvis jeg var dig, så ville jeg kun tage mig en uddannelse jeg gerne ville beskæftige mig ved i rigtig mange år insallah. Vælg den uddannelse som du synes mest er for dig, ellers vil du fortryde det resten af dit liv. Alt den fordom der er mht. tørklæde er en forhindring, tror jeg ikke på, netop fordi jeg tror så meget på at Allah JJ skaffer en vej man aldrig ville tro. Jeg arb. selv et sted mange aldrig ville tro en person med tørklæde kan komme ind i, så tror ikke på fordomme men tag den tid med den glæde eller prøvelse insallah.

KNus

ela

Du har ret mht det at brænde for noget.... min barndomsdrømme har altid været i retning af noget med tandplejen , men mht tandlæge uddannelsen så tror jeg at 5 år + - bliver alt for mange år i det jeg venter barn. Men tandplejer uddannelsen lyder virkelig som noget for mig. Men det er som om man ikke tør at håbe at kunne udføre uddannelsen pga alle de "historier" om at påklædningen er i vejen... jeg ønsker heller ikke at blive en af dem der skal smide sin jelbab for at udfører uddannelsen så vil jeg heller være ufaglært. Men jeg håber da inshaAllah jeg kan komme igennem uddannelsen som tandplejer uden problemer. Men de andre uddannelser jeg har nævnt er mere lappeløsninger hvis jeg ikke finder andet.
Ladybird

Indlægby Ladybird » lør feb 20, 2010 14:29

Anyone??
Ladybird

Indlægby AbU » lør feb 20, 2010 18:39

Salam Aleikum,

Hvad med IT-uddannelser ? :) Uddannelsessteder brænder jo for at få piger inde i de uddannelser :)

Elllers er der humaniora-uddannelser - hvor du typisk arbejder med mennesker, læring, viden, information og kombineret med Medie og IT. Med disse uddannelser kan du arbejde rådgiving, konsulent, forskning, mv. hvor din rolle ikke er direkte forbindelse til slutbrugeren - ergo ikke frygt hos fleste virksomheder- men derimod som et bindeled og som "ekspert" der skal rådgive virksomheder.

ps. jeg går ikke med tørklæde og jelbab :teeth:
pss. jeg har ændret overskriften - så folk der ikke går med jilbab og tørklæde også kan svare :D

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Malaika » lør feb 20, 2010 18:43

AbU skrev:Salam Aleikum,

Hvad med IT-uddannelser ? :) Uddannelsessteder brænder jo for at få piger inde i de uddannelser :)

Elllers er der humaniora-uddannelser - hvor du typisk arbejder med mennesker, læring, viden, information og kombineret med Medie og IT. Med disse uddannelser kan du arbejde rådgiving, konsulent, forskning, mv. hvor din rolle ikke er direkte forbindelse til slutbrugeren - ergo ikke frygt hos fleste virksomheder- men derimod som et bindeled og som "ekspert" der skal rådgive virksomheder.

Fred

hahahahah du er også en mand :)
Malaika

Re: Tørklæde og Jilbab - Hvilken uddannelse skal jeg vælge?

Indlægby Hayah » søn feb 21, 2010 19:18

Nu ved jeg ikke om det er nævnt før i denne tråd, men du kan uden problemer læse til folkeskolelærer med hijab og jilbab.
“Oh Allah, oh hjerternes Omvender! Placer vores hjerter fast i din religion”
Brugeravatar
Hayah

Indlægby Ladybird » søn feb 21, 2010 23:36

AbU skrev:Salam Aleikum,

pss. jeg har ændret overskriften - så folk der ikke går med jilbab og tørklæde også kan svare :D

Fred

walaikum asalam... helt ok du har ændret titlen det lyder jo også mere passende :)
Men it-uddannelse well tanken har strejfet mig men gider altså ikke gå i klasse med 20 mænd :D og min er også uddannet inden for it så ville kunne få meget hjælp under forløbet. Men tror bare ikke jeg har mod og interesse nok til at starte en it uddannelse. men tak for svar
Ladybird

Indlægby Ladybird » søn feb 21, 2010 23:38

Hayah skrev:Nu ved jeg ikke om det er nævnt før i denne tråd, men du kan uden problemer læse til folkeskolelærer med hijab og jilbab.

Det er jo en mulighed hvis mine andre ønsker ikke lykkes. Men det er bare ikke noget jeg brænder for som sådan.

men jeg tror jeg vil ringe til de forskellige uddannelsessteder og måske få en samtale og forklarer dem om min situation måske har de erfaring med tildækkede kvinder og uddannelse? tror i at de vil være ærlige og fortælle hvis påklædningen bliver et problem? fordi så slipper jeg fx for at læse 3 måneder inde i studiet for derefter at droppe ud hvis påklædningen bliver et problem
Ladybird

Indlægby Zana » man feb 22, 2010 00:30

As-salamu 'alaykum,

Jeg er af den holdning, at så længe der ikke er blevet givet et klart nej og døren ikke er lukket helt, så bør man ikke holde sig tilbage og tænke "what if..". Med den tankegang kommer man ikke ret langt, og man kommer ihvertfald ikke til at løbe nogen risici i livet. Hvis man udfører noget udelukkende for Allah Den Ophøjedes skyld, vil Han sandelig støtte én.

Du kan godt ringe rundt til de forskellige uddannelsessteder og høre dem ad, men hvis du har hørt fra andre at de hverken har af- eller bekræftet om hvorvidt man kan få arbejde med den islamiske påklædning, går jeg ud fra at det er muligt. Ellers havde de nok nævnt det.

Må Allah Den Almægtige give dig khayr i livet. Amin.
Senest rettet af Zana man jun 27, 2011 21:25, rettet i alt 1 gang.
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Ladybird » man jun 27, 2011 19:46

Havde helt glemt jeg havde skrevet herinde hehe. Men nu har jeg en datter på 1 år og har været hjemme med hende siden. Har besluttet mig for at søge ind på pædagoguddannelsen og socialrådgiver uddannelsen. Håber inshaAllah jeg bliver optaget på et af dem. Hvis det bliver pædagog uddannelsen så håber jeg inshaAllah at der ikke opstår problemer med servering af haram kød til børn når man er i praktik.

Er der andre søstre der søger ind på pædagog uddannelsen i år? hvis ja så hvor henne.
Ladybird

Indlægby PoF » man jun 27, 2011 21:03

Hvis det bliver pædagog uddannelsen så håber jeg inshaAllah at der ikke opstår problemer med servering af haram kød til børn når man er i praktik.

Der er faktisk steder som har halalkød. Danske børnehaver endda dvs. de køber ikke kød fra Netto eller fra en dansk virksomhed, men fra en halalslagter. Der findes en muslimsk børnehave hermed også vuggestue og der arbejder jeg alhamdulillah, så jeg har ikke støt på problemer med hensyn til tøjet.

Men ja, jeg har tænkt på Socialpædagog inshallah, det er bare lige mig :teeth:

Ellers er der jo lærer, (kørelære ved ikke helt om de gør, men jeg har set en med tørklæde og jelbab)

Jeg ville nok ringe og spørger, så tvivlen er væk og jeg ikke skal bekymre mig midt i uddannelsen og skulle de ikke godkende tørklæde/jelbab så må man finde noget andet som man også kan lide.:)

Håber du vælger noget som du kan lide og noget som ikke vil stå i vejen for din påklædning :)
PoF

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
Fået : 15 perler

Lignende emner

Hvilken retskole følger du?
Forum: Islam
Forfatter: Black-Muslim
Svar: 51
Uddannelse indenfor økonomi
Forum: StudieSnak