Assistance søges -

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Re: Assistance søges -

Indlægby Soul » søn mar 02, 2008 17:32

Lokini skrev:Jeg har for en kort bemærkning læst noget, som har aftvunget min respekt.

Men ......... :?

Jeg har brug for en gymnasiel uddannelse så hurtigt som muligt.

Og er det mig muligt, at absolvere denne udannelse af kort varighed.

Og er det i en sen alder at starte på en gymnasiel uddannelse (Jeg er 22)

WS

Hvis du har en bestået 10. klasses eksamen, kan du tage HF som varer to år. Ellers er det 3 år på de resterende gymnasiale udd.
Jeg ved ikke om alder har nogen betydning. På HF'er kan du finde nogle på 30.
Personligt vil jeg ikke vægte min alder højt, fordi som det måske er gået op for dig, er det et krav på de fleste videregående udd. at man har en gymnasial udd.
Derfor er det bedre sent end aldrig, og alderen burde være det sidste man har i tankerne. Især fordi du kun er 22.
Senest rettet af Soul søn mar 02, 2008 17:39, rettet i alt 3 gange.
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Peter » søn mar 02, 2008 17:38

Hej Lokini

Du kan altid tage en gymnasiel uddannelse - det er aldrig for sent! Det er muligt at tage uddannelsen - både HF og gymnasiet - om aftenen. Så kan du beholde dit nuv. job.
Du skal dog passe på med ikke at køre for hårdt på. Det er noget sværere at gå i gymnasiet end i folkeskolen, og man risikerer at gå ned hvis man prøver at gennemføre for hurtigt. Og selv om det alligevel skulle lykkes dig at gennemføre vil den store hastighed gøre at det ikke hænger godt nok ved, hvilket er et stort handicap, hvis du beslutter at fortsætte med at videreuddanne dig.

/Peter
Brugeravatar
Peter
Aktiv Bruger

Indlægby Nadja » søn mar 02, 2008 17:41

salam.... Det er aldrig for sent at tage sig en Gymnisal uddanlelse.. jeg vil råde dig til at tage en HF, da dette kun tager 2 år, og så er du sikker på at komme i klasse med nogen der er på samme alder med dig.. har selv gået på HF og mange af mine klasse kammerater var ældre end jeg var.. de var også 22 år mange af dem.. der var ennda en på 32, så dette skal ikke forhindre dig i noget...
Brugeravatar
Nadja

Indlægby Nadja » søn mar 02, 2008 18:00

salam... altså det kræver at du gør en indsats, for ja du får da mange lektier for, men jeg vil mene at det er til at overskue.. Du skal bare være med fra start af så tror jeg ikke det vil være noget problem at fuldføre med gode karakter..
Brugeravatar
Nadja

Indlægby Peter » søn mar 02, 2008 18:04

Hej Lokini

Jeg formoder HF vil være svært for dig. Du er trods alt 22 og har ikke gået i skole i en del år. Det vigtigste er at holde ved som Nadja siger. Hvis du falder bagud kommer du i problemer. Hvis du allerede ved hvad du skal bruge din uddannelse til så skal du samtidig huske at checke adgangskravene. Det er ikke sikkert at HF i sig selv giver adgang, og der er næsten sikkert et krav om at visse fag skal tages på højt niveau.

/Peter
Brugeravatar
Peter
Aktiv Bruger

Indlægby Nadja » søn mar 02, 2008 18:08

hej Peter.. hvis han siger han skal have en studenter eksamen for at kunne blive optaget kan han sagtens tage en HF, da den giver dig de samme muligheder som en hvilken som helst anden gymnasial uddannelse..
Brugeravatar
Nadja

Indlægby Nadja » søn mar 02, 2008 18:15

du får ikke karakter i løbet af året. det kun din eksamen der tæller
Brugeravatar
Nadja

Indlægby MaReligionIsIslam! » søn mar 02, 2008 18:19

Assalamu alaykum wr wb

Hvad har du lavet i alt den tid, hehe?

Men hør her... Du kan enten begynde på HF eller ASK(se her: www.2aar.dk) (Akademisk Studenterkursus). Begge tager 2 år. Hvis du skal begynde på HF så skal du have gennemført 10. klasse, dog har jeg hørt at man godt kan begynde uden 10. hvis man fx. er droppet ud af gymnasiet i 2/1g. Du skal regne med at ASK er hårdt, da 3 års pensum bliver trykket ned på 2 år(husk man får en masse afleveringer og den slags).

Jeg har hørt fra venner at HF skulle være nemmere, fordi man fået færre afleveringer end ved STX/HTX/HHX.

Hvis du blot skal opgradere nogle fag, kan du tage på VUC.

Jeg har en fætter på ASK, fordi han droppede ud af 1g i sin tid. Nu går han der og han er på 2. år. Han klarer det rigtig godt med gode karakter, alhamdulillaah. Han siger det er hårdt, men hvis du virkelig prøver at planlægge din tid og har viljen, så skal det nok gå, inshaAllaah...
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby Nadja » søn mar 02, 2008 18:23

du skal selvfølelig bestå begge år da du ikke komme op i et fag mere end en gang.. men det første år er der ikke så mange eksamener som andet
Brugeravatar
Nadja

Indlægby Peter » søn mar 02, 2008 18:32

Hej Nadja

Det passer ikke. Til nogen fag skal du simpelthen have en traditionel studentereksamen, hvis du vil optages. Har du ikke det må du tage en gymnasiel suppleringsuddannelse (tror jeg det hedder). Sådan var det i hvert fald for ganske få år siden, og det vil undre mig hvis det har ændret sig siden sidst. Når det er sagt er det vist kun et fåtal uddannelser, hvor man ikke kan bruge en HF-eksamen. Under alle omstændigheder er det i hvert fald vigtigt for Lokini at undersøge reglerne for den uddannelse han vil fortsætte med bagefter.

/Peter
Brugeravatar
Peter
Aktiv Bruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » søn mar 02, 2008 18:33

Til LOKINI:

Har du gået på gym før? Fortæl om din baggrund... Er du droppet ud? Har du en 10. klasses eksamen? Hvad vil du læse til efter?
Senest rettet af MaReligionIsIslam! søn mar 02, 2008 18:37, rettet i alt 2 gange.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby Nadja » søn mar 02, 2008 18:35

sådan var det måske i din tid men ikke længere har selv gået på HF og den har samme betydning som en Gymnasie eksamen har.. det går ind under det samme. der kræver bare man jhar en studenter eksamen og det får du ved at tage en HF
Brugeravatar
Nadja

Indlægby al-Habib » man mar 03, 2008 13:31

MaReligionIsIslam! skrev:Til LOKINI:

Har du gået på gym før? Fortæl om din baggrund... Er du droppet ud? Har du en 10. klasses eksamen? Hvad vil du læse til efter?

Er du PET 8)

Ej, slap af people :badgrin:.
Brugeravatar
al-Habib

Indlægby MaReligionIsIslam! » man mar 03, 2008 16:40

Hvorfor skal du afsløre mig!? :lol:
Undercover muslim here... :badgrin: :p
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby Soul » man mar 03, 2008 17:51

Lokini skrev:
Nadja skrev:salam.... Det er aldrig for sent at tage sig en Gymnisal uddanlelse.. jeg vil råde dig til at tage en HF, da dette kun tager 2 år, og så er du sikker på at komme i klasse med nogen der er på samme alder med dig.. har selv gået på HF og mange af mine klasse kammerater var ældre end jeg var.. de var også 22 år mange af dem.. der var ennda en på 32, så dette skal ikke forhindre dig i noget...

Salam Nadja og Soul, og "en hej" til Peter.

Er HF krævende og anstrengende ?

Hvis jeg nu i det tilfælde starter efter sommerferien, hvor længe skal jeg så bruge på hjemmeopgaver dagligt.

NB: Jeg skal fuldstændiggøre det gymnasialle med en god karakter. Det bliver der nævnt i en af adgangskravene.

Jeg siger TAK for hjælpen.

MÃ¥ Allah velsigne jer (Nadia og Soul)

MÃ¥ Allah vejlede dig til sandheden (PETER)

Nu har jeg gået på alm. gymnasium, sproglig linie, så jeg kan nok ikke hjæpe dig med dine spørgsmål.

Men jeg kan da sige, at du skal regne med 3 timers lektier hverdag. Det var ihvertfald hvad jeg brugte. Sådan ca. Nogle dage kan være mere travle end andre, afhængig af hvor mange afl. man eksempelvis har.

Held og lykke med det hele :)
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Soul » man mar 03, 2008 17:54

Lokini skrev:
MaReligionIsIslam! skrev:Assalamu alaykum wr wb

Hvad har du lavet i alt den tid, hehe?

...

været gift med mit arbejde .

Ok, der står, at jeg skal give fysik, kemi og matematik fortrinsret.

Er det ikke muligt, at fuldende disse fag i 1. år, så jeg kan gå undgå 2. år.

Hjælp en uoplyst broder .. :D

Hvis du ikke føler du får svar her, så vil jeg varmt anbefale at du finder frem til din lokale studievalg-center. Det har jeg haft gavn af.
Her er et link : http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elem ... %20SC.aspx
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job