Kærestefolkene af H.C. Andersen

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Kærestefolkene af H.C. Andersen

Indlægby Muslim_Girl » ons jun 13, 2007 11:35

Assalamu Alaikum ...

Jeg er igang med min eksamensprojekt, og i en af opgaverne skal jeg lave en analyse af novellen 'Kærestefolkene' af H.C.Andersen.

Jeg har nu læst den, men fatter ik en prik. Af hvad jeg har forstået, handler eventyret om toppen der forelsker sig i bolden, men hun vil ikke have ham. Hun vil giftes med en svale. Da de mangge år senere mødes i affaldstønden, indser han hvordan målet for hans kærlighed virkelig var.

Jeg skal have lavet :

personkarakteristik
fortæller
tema
mening
hvorfor & hvordan legetøjet bruges i eventyret
eventyrtræk
Muslim_Girl
Aktiv Bruger

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Theos-Sophia » ons jun 13, 2007 12:26

Hej Muslim Girl :-)

Udover at H.C. Andersen i sine eventyr bl.a. skildrede/afspejlede datidens samfund, ud fra hans "filosofi"/måde at se tingene på... Så skildrede nogen af eventyrerne, også personlige forhold af hans liv.

Kærestefolkene skildrer blandt andet, personlige forhold af hans liv. (Og er på en måde, derved også en generel skildring af mennesker i alt almindelighed (i visse relationer/situationer).

Kjærestefolkene
H.C.Andersens 27. eventyr hedder Kærestefolkene.

Det med kærester, det havde Andersen det svært med hele livet. For det lykkedes jo aldrig for ham at få en kæreste. Hverken en kvindelig eller en mandlig. Og gennem hele hans produktion af historier, dagbøger og breve kan vi se at det var et savn, der pinte ham.

Da HC var 25 forelskede han sig for første gang ulykkeligt. Det var i Riborg Voigt, købmandsdatter i Faaborg. - Nogle mener, at det lige så meget var hendes bror han var forgabt i. Men Riborg var allerede forlovet. Hun blev få måneder senere gift med forstkandidat Jacob Bøving.

Faktisk mødte den unge Andersen kun Riborg tre gange. Så var det slut. Derefter spøgte hun i hans sind og i hans digtning nogle år. Så var det også slut.

Men så skete der noget:

13 år efter var HC igen på Sydfyn. Han var til en folkefest ved Holsteenshus. Og dér mødte han igen Riborg. 13 år ældre. Med mand - og barn på 13 år. Man kan næsten forestille sig Andersens følelser, når man hører, hvordan han i eventyret beskriver toppens følelser ved at møde sin gamle kæreste, bolden. Han skrev 'Kærestefolkene' kort efter det nye møde Riborg:

'Toppen snakkede aldrig mere om sin gamle kærlighed. Den går over, når kæresten har ligget fem år i en tagrende og sivet, ja, man kender hende aldrig igen, når man møder hende i skraldespanden'.

http://www.dr.dk/Regioner/Fyn/hca/Event ... 54447.html

Yderligere analyse, må du selv finde ud af.. ;-)

mvh
Ole
To live in the hearts, we leave behind.. is to never die
Billede
Brugeravatar
Theos-Sophia

Geografisk sted: Ishøj

Indlægby ZamZam » ons jun 13, 2007 14:34

As-salâmu 'aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu

Sjovt nok valgte jeg lige det emne til årsprøven her i mandags :) Jeg skulle analyser og fortolke hvor jeg senere hen skulle relatere til en anden artikel.

Nu vil jeg egenlig ikke skrive svar ned for dig, for vil have at du selv skal tænke dig om. Det egenlig ikke så svært med dette eventyr.

Da toppen spurgte bolden om de ikke kunne være kærester, hvilken indtryk giver det dig hendes svar?
Svarede bolden (1.) : Nej, er ikke interesseret har også en anden.
Svarede bolden (2.) :lol nej din taber, som om vi to nogensinde kunne være sammen, jeg mener prøv lige og se dig selv.
Okey (2.) var nok skrevet lidt overdrevent men pointen er der.

Boldens samtale og boldens attitude kunne du skrive i personkarakteristik, prøv med at læse den flere gange og sæt dig ind i hvordan bolden og toppen er, det kan du se gennem deres samtaler og toppens tanker.

Fortolkning: Du kunne sætte fokus på de forandringer der sker i historien, især hvordan slutningen er. Skriv ned hvad der er sket, og tænk over hvorfor er det lige at bolden endte i en stinkende skraldbøtte og ikke toppen, hvorfor ville bolden ikke have toppen?

Wa assalamu aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu
ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Indlægby Muslim_Girl » ons jun 13, 2007 21:11

jeg har fundet ud af det . men tak for svarene ! :)
Muslim_Girl
Aktiv Bruger

Indlægby silver_pearl » ons jun 13, 2007 21:35

Det er sådan en dejlig fortælling:D Jeg kan rigtig godt lide den
Brugeravatar
silver_pearl

Geografisk sted: RoZkilleR

Lignende emner