Kan man skifte gym.?

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Kan man skifte gym.?

Indlægby MaReligionIsIslam! » tirs maj 15, 2007 18:01

Assalamu alaykum wa rahmatullah

Efter sommer kommer skal jeg begynde på STX(1. priotitet) eller HTX(2. prioritet). Men jeg har nogle spørgsmål.

Jeg ved ikke om jeg interesserer mig for de naturvidenskablige fag, når det kommer til gymnasiet. Jeg ved jo ikke helt hvordan de fag er i gymnasiet. Kan man godt skifte linje, hvis man ikke bryder sig om den? Og kan man skifte gymnasie?

Er der nogle som vil fortælle om fagene kemi A, fysik B og mat A? Er mat A hårdt? Har hørt det skulle være overdrevet hårdt.

Håber I kan være behjælpelige med mine spørgsmål og jeg vil prøve ligeledes hjælpe jer, når I har nogle spørgsmål.

Wa assalam,
Den forvirrede :cool:
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Naadje » tirs maj 15, 2007 18:08

Wa 'aleykum assalam

Jeg mener godt at du kan skifte linje indenfor det halve års grundforløb som der jo er til at starte med. Men, sørg alligevel for at vælge hvad du bedst kan lide for det kan knibe med pladser osv. især nu hvor de har sat klassekvotienterne op. Hvordan er du selv? Matematisk eller sproglig? Hvad kan du bedst lide?

Jeg vil starte med at spørge dig: Kan du lide matematik, og interesserer det dig? Hvis nej, så vælg ikke matematik på A. Ligeledes med kemi og fysik, hvordan har du det med de fag? Det er jo det det handler om, at vælge de fag man er god til samt interesserer sig for.

Håber I kan være behjælpelige med mine spørgsmål og jeg vil prøve ligeledes hjælpe jer, når I har nogle spørgsmål.

BarakAllahu feek. :)
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 27 perler

Indlægby MaReligionIsIslam! » tirs maj 15, 2007 18:35

Salam

Tak for at du svarede. Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg er. Jeg er mere end blanding tror jeg. Jeg får OK gode karakter i alle fag, men jeg ved ikke hvad jeg bedst kan lide. Der er nogle emner i f.eks. fysik og kemi jeg ikke kan lide, mens nogle af dem er spændende.

Men jeg kan godt lide noget matematik. Det man f.eks. får i blækregninger, synes jeg er spændende. Det svære er "bare" at finde ud af hvad man kan lide og hvad man interesserer sig for. Men inshallah, det skal nok gå. Man skal altid være optimistisk.

Hvad med dig selv? Hvilken linje har du valgt? Og hvad synes du om den? Er du tilfreds?

Og jer andre: Kan I fortælle mig noget om fagene mat, fys, kem i gymnasiet?

Jeg er altså rigtig forvirret. :P
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » tirs maj 15, 2007 18:37

Men det var rigtig venligt og sødt af dig. Håber det går med eksamnerne, hehe.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » tirs maj 15, 2007 19:11

Wa as-salâmu 'aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu :)

Jeg ved ikke om jeg interesserer mig for de naturvidenskablige fag, når det kommer til gymnasiet. Jeg ved jo ikke helt hvordan de fag er i gymnasiet.

Well det er dit valg om hvad der er bedst for dig, det eneste du kan gøre er at tænke dig grundigt om og spørge som du også gør nu om de forskellige fag :) Og hvs du nu vælger f.eks. sproglig kan du altid snakke med din studieejleder på gymnasiet om det. Men kan sige at det er spændende med alle fag i gym. der er altid noget at lave.

Kan man godt skifte linje, hvis man ikke bryder sig om den? Og kan man skifte gymnasie?

Inden for de første 6. mdr. er det muligt for dig at skifte studieretning eller for den sags skyld skifte gym. Men du skal vide at hvis du f.eks. skifter efter 3. måned så skal du være forberedt på at du skal indhente alt det stof dine nye klassekammerater har haft.

Er der nogle som vil fortælle om fagene kemi A, fysik B og mat A? Er mat A hårdt? Har hørt det skulle være overdrevet hårdt.

Jeg kan da godt fortælle dig om det, da jeg selv har haft det nu i et år.
Du får først matematik på A-niveau i 3.g, frem til den tid har du det altså på B-niveau. Efter mine effaringer i alle de timer jeg har haft matematik i, var der hårde tider (ikke så hårde endda) og gode tider. Du skal helt klart følge med i timen, og stræbe efter for at forstå stoffet - så vil det helt klart gå :)
Du siger selv at du er god nok i alle fag - så tror jeg da ikke at matematikken vil være noget problem det er ikke så skræmende som det mske kan lyde (matematik på A-niveau) man går lansom fremt og man lærer det man behøver at lære.
Da jeg nævnte hårde tide - kan da komme sådan nogle irriterende afleveringer, men i sidste ende løse man dem :mrgreen: Men det er da heller ikke noget problem - det sker for os alle.

Har hørt det skulle være overdrevet hårdt.

Det kommer da an på hvem du har spurgt - det er jo folks meninger.

Kemi well er bedre til fysik :p sååå well jeg var måske lidt langsomfattende når det gjaldt kemi udregningerne men med hjælp gik det da bedre. Altså kort sagt du får en bog både i kemi faget og fysik faget som du så skal læse og forstå - senere laver i selv nogle kemi øvelser og lærern hjælper gerne med forståelsen af teksten. Man kan ikke sige at det er svært - bare du læser din tekst - forstår og husker. I bliver da hørt i det i den næste time :) Skriv notater!

Der er nogle emner i f.eks. fysik og kemi jeg ikke kan lide, mens nogle af dem er spændende.

Sådan har mange det og sådan må man tage det - det er jo ikke altid at man synes alt ligefrem er spændende. Hvis man synes nogle af emnerne mindre er interessante så er det fair nok.

Hvis du har flere spørgmål så bare stil! Håber ikke jeg gjorde dig mere forvirret.

Wa assalamu aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu
ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Indlægby Naadje » tirs maj 15, 2007 20:08

Tak for at du svarede. Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg er. Jeg er mere end blanding tror jeg. Jeg får OK gode karakter i alle fag, men jeg ved ikke hvad jeg bedst kan lide. Der er nogle emner i f.eks. fysik og kemi jeg ikke kan lide, mens nogle af dem er spændende.

Det var da så lidt, skulle det være en anden gang. ;)
Interessant, en blanding....Hvis du er en blanding så synes jeg du skal vælge en matematisk, fordi at under alle omstændigheder skal du vel have sprog. Vælger du derimod en sproglig har du ikke matematik og de andre fag på højniveau.

Men jeg kan godt lide noget matematik. Det man f.eks. får i blækregninger, synes jeg er spændende. Det svære er "bare" at finde ud af hvad man kan lide og hvad man interesserer sig for. Men inshallah, det skal nok gå. Man skal altid være optimistisk.

Jamen så skal du da vælge matematik. :)

Hvad med dig selv?

Jeg er matematisk.

Og jer andre: Kan I fortælle mig noget om fagene mat, fys, kem i gymnasiet?

Det er fagene som du kender dem, blot på højere og mere seriøst niveau(det afgør du selvfølgelig selv i sidste ende), men det vænner du dig til.
Skole er skole, og jo videre du kommer i systemet desto mere seriøsitet kræves der, men jeg er overbevist om at du er en flittig elev, og inchaAllah ser vi dig med hue på om 3 år. :D Pas din skole, det vil du aldrig fortryde. :)

Håber det går med eksamnerne, hehe.

BarakAllahu feek. :) Håber også du klarer dig godt, inchaAllah.

Så vil jeg smutte på en lille ferie over til tv'et. :mrgreen:
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » tirs maj 15, 2007 20:15

Du snakker også om HTX. Kan du godt lide teknologi-fag?
Naadje
VIP Bruger

Indlægby silver_pearl » tirs maj 15, 2007 20:47

As-salamu 'alaykum:)
På en stx uddannelse kan man skifte retning indenfor det første halve år, dvs, under grundforløbet, men jeg anbefaler det ikke!
Mat A er ikke nemt, men det er heller ikke hårdt, hvis man fra start af følger med.
Kemi A er spændende, jeg elsker det fag. Jeg har selv mat og kemi på A og mat A giver dig næstem frit valg til alle uddannelser, især i 2008, hvor mange uddannelser fremover vil kræve mat A.
Brugeravatar
silver_pearl

Geografisk sted: RoZkilleR

Indlægby silver_pearl » tirs maj 15, 2007 20:48

Jeg vil mene at STX er sådan noget ala folkeskole fag bare i et højere niveau:)
Brugeravatar
silver_pearl

Indlægby Azir » ons maj 16, 2007 20:31

Om matematiske/tekniske fag er hårde er individuelt.

Har man ikke noget højt abstraktionsniveau er det ihvertfald hårdt!

VH

Azir
Brugeravatar
Azir
Aktiv Bruger

Indlægby noor_alsamawaat » ons maj 16, 2007 22:19

salaamu alaykum søster...

du kan sagtens skifte fra htx til stx hvis du finder ud af at det pludseligt ikke lige er dig... det samme har jeg prøvet.. jeg gik først på htx men så skiftede jeg til stx efter grundforløbet fordi jeg synes det var for hårdt.. men det er jeg også smag og behag...

håber inshallah du finder ud af hvad du gerne vil :)

wa salaam
Brugeravatar
noor_alsamawaat
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: KBH

Indlægby MaReligionIsIslam! » søn jun 03, 2007 22:58

..
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » tors aug 16, 2007 19:33

Assalamu alaykum

Jeg er begyndt i 1.g, men der er noget som undrer mig. I min klasse er der 21 piger og 7 drenge. Det er endda en naturvidenskablig retning. :S Er det normalt at der er så FÅ drenge og en masse piger? Og er der ikke mange piger som går ud, hehe?

Jeg forstår det bare ikke, hehe. :D
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby silver_pearl » lør aug 18, 2007 08:00

Tjah, der er efterhånden kommet flere piger i de naturvidenskablibe retningen end nogensinde før:)
I min klasse er der kun 3 drenge og resten er piger, og det er endda matematik på A og kemi på A, det siger vel bare lidt om os kvinder:0)
Brugeravatar
silver_pearl

Indlægby ZamZam » lør aug 18, 2007 13:24

Assalamu aleikum wa rahmutallah wa barakatuhu

I min klasse er der 8 piger og 16 drenge, så lige omvendt :) Tror det er forskelligt.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Lignende emner

Skal jeg skifte mit navn ?
Forum: Islam