Hermed lige lidt til dem, som har direktør-ambitioner fra dagens Berlinger:
Vejen til topposten
Af Suna Haugaard
Man skal have store ører, man kan ikke læse sig til det, og så skal man have respekt for sine medarbejdere... Det er nogle af kriterierne for at blive en god leder, ifølge fire danske topchefer.
Hvad har administrerende direktør i Lego Jørgen Vig Knudstorp tilfælles med TV2s nye direktør Per Mikael Jensen?
Og hvad har de to tilfælles med operachef Kasper Bech Holten, administrerende direktør i Danish Crown Kjeld Johannesen og president i Wallenius Lines AB, Lone Fønss Schrøder?
De er alle med i finalen om at blive Årets Leder 2006, som kåres i morgen. Prisen er stiftet af Ledernes Hovedorganisation.
Business.dk har i den anledning spurgt kandidaterne, hvad der har gjort dem hver især til gode ledere og samlet deres svar i "De ti leder-bud".
De ti leder-bud
- Du skal være faglig dygtig.
- Du skal have respekt for dine medarbejdere som mennesker.
- Du skal omgive dig af inspirerende personer.
- Du kan ikke læse dig til at blive en god leder.
- Du skal lære af erfaringer.
- Du skal have store ører, en stærk fornemmelse for markedet og intuition.
- Du skal tilsætte intuitionen en anelse hårdt arbejde og lysten til at vinde.
- Du skal have menneskelig indsigt
- Du skal være flittig, motiveret og i stand til at fastholde mål.
- Du skal skabe resultater gennem fornyelse og udvikling uden at lave revolution.
I en lidt længere udgave, lød svarene:
Kasper Bech Holten, operachef Det Kongelige Teater:
"Hvis andre synes, at jeg er en god leder, håber jeg, at det skyldes respekt for min faglige kunnen blandet med, at mine medarbejdere føler, at jeg har respekt for dem som mennesker."
Jørgen Vig Knudstorp, administrerende direktør, Lego:
"Jeg er heldig at have haft nogle meget inspirerende mennesker omkring mig, som har lært mig en hel masse. Ledelse kan man ikke læse sig til; det er noget, som man må erfare og lære derigennem. Så svaret må være gennem dialog med de rette mennesker plus nogle enkelte gode rollemodeller."
Kjeld Johannesen, administrerende direktør, Danish Crown:
"En kombination af menneskelig indsigt, motivation, flid, evner at fastholde mål, skabe resultater gennem fornyelse og udvikling uden at lave revolution - kombineret med faglig indsigt."
Per Mikael Jensen, administrerende direktør, TV2/Danmark:
"Learning by doing, store ører, stærk fornemmelse for markedet og intuition. Tilsat en anelse hårdt arbejde og lysten til at vinde"
Det lykkedes desværre ikke Business.dk at få svar fra Lone Fønss Schrøder, der er president i Wallenius Lines AB.