Hvad ville du gøre? (Uddannelse)

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Hvad ville du gøre? (Uddannelse)

Indlægby Anatolia » søn nov 05, 2006 00:38

Selam aleykum og hej,

Vil du flytte til en by, som du ikke rigtig bryder dig om pga. uddannelse?

Man har mulighed for at læse til den uddannelse jeg har i tanken, nemlig farmaceut, kún i København nemlig. Jeg har også en anden uddannelse i tanken i 2. række, som også findes i Århus. Men det er så ikke lige det jeg virkelig gerne vil, men jeg vil i hvert fald blive tilfreds med det.

Jeg ved ikke, om det er en god idé at flytte til et sted man ikke bryder sig om pga. uddannelse, og desuden kender man ikke rigtig nogen dér.

Er det måske ikke en bedre idé at vælge nummer 2 uddannelse, og blive boende der, hvor man føler sig mest trygt og godt?
www.alifmim.wordpress.com
www.islamcokguzel.wordpress.com
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Ã…rhus
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby islamu-deeni » søn nov 05, 2006 00:48

Det har jeg i hvert fald gjort, altså valgt uddannelse to, jeg havde også tænkt mig at blive farmaceut og som sagt tage til KBH. I stedet har jeg valgt at studere sunhedsteknologi på universitetet her i Aalborg, insha'allah.
islamu-deeni

Indlægby Anatolia » søn nov 05, 2006 04:00

Selam aleykum,

Er du glad for dit valg egentlig? Eller fortryder du at du ikke flyttede og læse det du i virkeligheden ville?
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Anatolia » søn nov 05, 2006 18:26

Selam aleykum Moonlight,

Hm okey, tak for svaret. :)
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby islamu-deeni » søn nov 05, 2006 18:37

Sahara skrev:Selam aleykum,

Er du glad for dit valg egentlig? Eller fortryder du at du ikke flyttede og læse det du i virkeligheden ville?

Jeg har jo ikke udføret det endnu søster, altså jeg mener jeg er jo stadig for ung til at tage på universitet. Men ellers er jeg da glad for mit valg insha'allah.
islamu-deeni

Indlægby Soul » man nov 06, 2006 11:30

Assalamu 'alaikum

Sahara: hvor godt kender du til den by, som du ikke bor i?
Jeg vil helt klart vælge nr. 1. Hvorfor ikke prøve nyt? Jeg har altid været dårlig til at kaste mig ud i noget, tage imod udfordringer osv. Men nu har jeg indstillet mig selv på at være lidt mere modig. For hvad kan der gå galt? Du har vel altid mulighed for at vende tilbage. Det vil da heller ikke være forsent for dig at starte på en ny uddannelse. Du er jo trods alt stadig ung.
Der er bare sådan jeg ser på det.. :)

Wassalam
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

FÃ¥et : 0 perle

Indlægby islamu-deeni » man nov 06, 2006 11:49

Soul skrev:Assalamu 'alaikum

Jeg vil helt klart vælge nr. 1. Hvorfor ikke prøve nyt? Jeg har altid været dårlig til at kaste mig ud i noget, tage imod udfordringer osv. Men nu har jeg indstillet mig selv på at være lidt mere modig. For hvad kan der gå galt? Du har vel altid mulighed for at vende tilbage. Det vil da heller ikke være forsent for dig at starte på en ny uddannelse. Du er jo trods alt stadig ung.

Wassalam

Ja, sådan kan man jo også vende den :) det kan måske også godt være at jeg ombestemmer mig :mrgreen:
islamu-deeni

Indlægby Soul » man nov 06, 2006 11:57

Tjo, det er jo så op til dig :)
Jeg havde bare lige lyst til at fortælle det, fordi jeg havde det på samme måde som Sahara.
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby ZamZam » man nov 06, 2006 15:17

Wa assalamu aleikum wa rahmutallah

Nu ved jeg ikke med 100% sikkerhed at om et par år at jeg kommer til at være en del i KBH for at studere, men det bliver jeg nød til hvis det er den uddannelse jeg ønsker :) Jeg kender absolut ingen I KBH, men jeg skal jo alligevel kun derover for at studere, har ikke brug for nogle. Desuden vil man da få nye venner!
Jeg vil personligt ikke flytte et sted jeg ikke kan lide, men hvis det er uddannelsen som jeg brænder for, må der kunne gøres noget :) Der er da ikke noget at ikke kunne lide, man er i byen for skolen og man kommer hjem. Skole/hjem og sådan er ens hverdag de par år man skal være der.
Hmm kunne du ikke kører til KBH/Århus når det er skole, og tilbage igen? Sådan har jeg altid tænkt på det.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Køn: Hunkøn

Indlægby Erik_Willumsgaard » man nov 06, 2006 16:28

Hvorledes kan man vide, at man ikke bryder sig om en by, før man flytter dertil?

Da jeg gik i gymnasiet, overvejde jeg bl.a. at læse til civilingeniør, hvilket dengang kun kunne lade sig gøre i København (Lyngby), men jeg blev af forskellige stærkt frarådet at fravælge København og flytte til Århus i stedet.

Og jeg fik 10 enormt gode år i Århus, men jeg fortryder alligevel, at jeg ikke valgte København dengang, for jeg har fundet ud af, at det virkelig er min by frem til den dag jeg forlader denne jord!

PS: ZamZam, jeg tror ikke rigtigt på at bo så langt som du gør fra København, og så studere der. Det er jo en stor del af det at komme ind i studiet at deltage i læsegrupper og hele studiemiljøet, og det kan man altså ikke gøre som fjernstuderende!
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby ZamZam » man nov 06, 2006 19:19

Hej Erik W.

Jo, det kan man sagtens. Det bliver nok besværligt, men det kommer an på hvilken slags uddannelse det er.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Køn: Hunkøn

Indlægby Anatolia » tirs nov 07, 2006 18:00

Soul skrev:Assalamu 'alaikum

Wassalam

Aleykum selam kære søster Soul,

Nu kender jeg Kbh nogenlunde godt nok. Men problemet er bare at jeg ikke rigtig kender nogen derfra. Kun én eller to.

Du har fuldstændig ret i, at man sagtens kan skifte, hvis det ikke lige er noget for en. Men jeg er ikke så meget for at skifte uddannelser. Jeg skal gøre det færdigt når jeg først er begyndt på det, og sådan har jeg det med alt. :? Ellers får jeg bare en dårlig samvittighed over at jeg har spildt min tid. Hvordan skal jeg være sikker på at mit næste valg er noget for mig? Så risikerer man jo nærmest at man skifter uddannelser hele tiden.

Så det er enorm vigtigt, at tænke sig godt om, og søge meget viden omkring den uddannelse man har interesse for.

Mht. at vælge nr. 1, så ved jeg at det vil være mega svært at læse i en by man ikke bryder sig om og især hvis man ikke kender nogen. Men Soul er det ikke en "stor" udfordring man tager imod? :? Puha

Se Erik, han fortryder det! Det kan jeg godt forstå faktisk.
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Havva » tirs nov 07, 2006 22:29

Sahara skrev:Ellers får jeg bare en dårlig samvittighed over at jeg har spildt min tid. Hvordan skal jeg være sikker på at mit næste valg er noget for mig? Så risikerer man jo nærmest at man skifter uddannelser hele tiden.

Mht. at vælge nr. 1, så ved jeg at det vil være mega svært at læse i en by man ikke bryder sig om og især hvis man ikke kender nogen.

Salaam Alaikum Wa Rahmatullah Wa Barakatuh..

Kære søster, hvis du er i tvivl så søg tilflugt hos Allah Subhana wa ta'ala og sov til Istiqhara inshaAllah.. Når du først har søgt hjælp hos Allah Subhana wa ta'ala så vil Allah Subhana wa ta'ala ikke lade dig i stikken inshaAllah..

En anden ting er: hvorfor ikke være målrettet?? Hvis du brænder for noget, så kast dig ud i det inshaAllah. Hvorfor ikke være selvstændig istedet for hele tiden at tænke på at du ikke kender andre?? Tro mig, på videregående uddannelser, så er det enorm let at lære en masse andre medstuderende at kende, hvis man selv er en åben person.

Du skal ikke få dårlig samvittighed over at du har spildt din tid søster.. Mennesker er forskellige.. Nogle mennesker kan starte med en uddannelse og følge det til slutpunktet, mens andre hopper lidt rundt til forskellige uddannelser, hvor de får smagsprøve og beslutter til sidst, mens andre vælger at tage sabbatår osv... Så vurder det ud fra dig selv, og tænk ikke på at de andre får sig en uddannelse, og de så bliver færdig mens du lige er påbegyndt din endelig drømmestudie...

Vær dig selv, vær målrettet både for denne verden og i det hinsides og søg endelig hjælp hos din Skaber, Allah Subhana wa ta'ala inshaAllah..

WaSalaam Wr Wb..
Brugeravatar
Havva

Indlægby Soul » ons nov 08, 2006 10:02

Jo, helt klart en stor udfordring. Erik fortrød, men han havde 10 gode år i Århus, trods alt..
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons nov 08, 2006 10:08

Soul skrev:Jo, helt klart en stor udfordring. Erik fortrød, men han havde 10 gode år i Århus, trods alt..

Ja, men jeg synes altså man skal være lidt mere dristig end som så. På et tidspunkt under mit studium fik jeg tilbudt et stipendium på et udenlandsk universitet. Men jeg havde lige fået en ny lejlighed og kæreste mv., så jeg tænkte det ville passe bedre senere. Og så blev det ikke til noget.

Det har jeg også SÅ meget fortrudt, for dem som tog et studieophold på et udenlandsk universitet fik bare SÅ stort et skub ud af det, at det påvirkede hele deres senere karriere.

Lejligheden løb jo ingen steder... men det gjorde kæresten! :-(

Vær lidt dristige, og ikke for kortsigtede i jeres planlægning. Tag de chancer, som byder sig!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Soul » ons nov 08, 2006 10:19

Erik: Okay, men det tilbud gjaldt vel, om du så boede i Århus el. Kbh?
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons nov 08, 2006 10:26

Soul skrev:Erik: Okay, men det tilbud gjaldt vel, om du så boede i Århus el. Kbh?

Ja ja, men jeg fortrød både, at jeg ikke studerede i København (hvor jeg kunne have boet på et af de flere århundrede gamle traditionsrige kollegier og have haft studenterjob i et ministerium, osv. osv.), OG at jeg ikke tog mindst et studieår på et udenlandsk universitet.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Soul » ons nov 08, 2006 11:57

Tja, det er vel hvad der kan ske. Men personligt vil jeg heller kaste mig ud i det og se hvad der kan ske.
Sahara: Vil det ikke være rart at møde nye mennesker og befinde sig i et nyt miljø? Desuden, før eller senere, kommer du vel væk fra Århus, medmindre du vil bo der hele livet :razz: :)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Anatolia » lør nov 11, 2006 00:25

Soul skrev:Tja, det er vel hvad der kan ske. Men personligt vil jeg heller kaste mig ud i det og se hvad der kan ske.
Sahara: Vil det ikke være rart at møde nye mennesker og befinde sig i et nyt miljø? Desuden, før eller senere, kommer du vel væk fra Århus, medmindre du vil bo der hele livet :razz: :)

Selam aleykum kære Soul,

Jow det vil det, helt klart! Jeg har slet ikke noget imod at møde nye mennesker. Det er slet ikke det der er problemet. Man kan jo (næsten) ALTID uanset hvor man er, møde nye mennesker, med mindre man bor i en landsby. :). Nu ved jeg ikke helt, hvor rart det er at befinde sig i et nyt miljø. Det umiddelbare indtryk jeg fik af KBH var, at man bare blev stresset ved bare at tage inde i byen for at shoppe. Er jeg den eneste der føler sådan? :? Der er SÅ mange (egoistiske) mennesker, hvilket er en af årsagerne til stress. Men altså, nu ønsker jeg (måske) at tage derover pga. uddannelse, men men men! Det er et dilemma, SERIØST!

Desuden, før eller senere, kommer du vel væk fra Århus[...]

Hm det regner jeg faktisk ikke med. :) Men Allahu Alem. =) Hvis jeg så på et tidspunkt kom væk fra Århus fx pga. uddannelse, så vil jeg helt bestemt vende tilbage til den nice by når jeg er færdig. :D
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør nov 11, 2006 07:22

..
Senest rettet af Erik_Willumsgaard lør nov 11, 2006 11:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør nov 11, 2006 11:44

Sahara skrev:
Selam aleykum kære Soul,

Jow det vil det, helt klart! Jeg har slet ikke noget imod at møde nye mennesker. Det er slet ikke det der er problemet. Man kan jo (næsten) ALTID uanset hvor man er, møde nye mennesker, med mindre man bor i en landsby. :). Nu ved jeg ikke helt, hvor rart det er at befinde sig i et nyt miljø. Det umiddelbare indtryk jeg fik af KBH var, at man bare blev stresset ved bare at tage inde i byen for at shoppe. Er jeg den eneste der føler sådan? :? Der er SÅ mange (egoistiske) mennesker, hvilket er en af årsagerne til stress. Men altså, nu ønsker jeg (måske) at tage derover pga. uddannelse, men men men! Det er et dilemma, SERIØST!

Desuden, før eller senere, kommer du vel væk fra Århus[...]

Hm det regner jeg faktisk ikke med. :) Men Allahu Alem. =) Hvis jeg så på et tidspunkt kom væk fra Århus fx pga. uddannelse, så vil jeg helt bestemt vende tilbage til den nice by når jeg er færdig. :D

Nu synes jeg man skal passe lidt på med fordommene. Hele min store familie, som alle bor i Jylland, synes København er SÅ forfærdelig; men alligevel er vi dem, som ser hele familien mest, for de kommer på besøg hele tiden.

Dog bliver de ved hele tiden at sige, at de ikke kunne holde ud at bo her, fordi det er så frygteligt stresset.

Men fordi man bor i København, behøver man jo ikke opholde sig på Strøget eller Rådhuspladsen eller i Nyhavn hele tiden! Bare man går ind i haverne f.eks. ved Det Kongelige Bibliotek, Glyptoteket eller i Rådhuset eller sætter sig på en bænk ved Søerne eller i de mange parker, har man jo en dejlig ro lige med det samme. Og hvis man hopper på S-toget eller metroen, så er man på 10 minutter ude i den store natur på Amager Fælled eller i Dyrehaven.

Hør ikke på alle de jyske fordomme om København! Man kan jo helt selv bestemme, hvilken slags liv man vil leve her. Og der er rigtigt mange hyggelige kvarterer, f.eks. her på Vesterbro, på Christianshavn, Nansensgadekvarteret, Nyboder, omkring Sct. Hans Torv osv. osv.

A propos shopping er det da også en fordel, at man bare lige kan gå ned på gaden, og så har man alverdens specialforretninger f.eks. for hatte, dykkerudstyr, ski, te, bolcher, mønter, landkort, stuk osv. osv. Som ikke findes i Århus.

Og hvis man lige skal undersøge noget på Nationalmuseet, Det Kongelige Bibliotek, Rigsarkivet eller overvære en debat i Folketinget, så ligger det lige om hjørnet!

Hvad frygter du ved København?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Anatolia » lør nov 11, 2006 19:09

Erik_Willumsgaard skrev:Nu synes jeg man skal passe lidt på med fordommene. Hele min store familie, som alle bor i Jylland, synes København er SÅ forfærdelig; men alligevel er vi dem, som ser hele familien mest, for de kommer på besøg hele tiden.

Dog bliver de ved hele tiden at sige, at de ikke kunne holde ud at bo her, fordi det er så frygteligt stresset.

Men fordi man bor i København, behøver man jo ikke opholde sig på Strøget eller Rådhuspladsen eller i Nyhavn hele tiden! Bare man går ind i haverne f.eks. ved Det Kongelige Bibliotek, Glyptoteket eller i Rådhuset eller sætter sig på en bænk ved Søerne eller i de mange parker, har man jo en dejlig ro lige med det samme. Og hvis man hopper på S-toget eller metroen, så er man på 10 minutter ude i den store natur på Amager Fælled eller i Dyrehaven.

Hør ikke på alle de jyske fordomme om København! Man kan jo helt selv bestemme, hvilken slags liv man vil leve her. Og der er rigtigt mange hyggelige kvarterer, f.eks. her på Vesterbro, på Christianshavn, Nansensgadekvarteret, Nyboder, omkring Sct. Hans Torv osv. osv.

A propos shopping er det da også en fordel, at man bare lige kan gå ned på gaden, og så har man alverdens specialforretninger f.eks. for hatte, dykkerudstyr, ski, te, bolcher, mønter, landkort, stuk osv. osv. Som ikke findes i Århus.

Og hvis man lige skal undersøge noget på Nationalmuseet, Det Kongelige Bibliotek, Rigsarkivet eller overvære en debat i Folketinget, så ligger det lige om hjørnet!

Hej Erik,

Jeg går ud fra at din jyske familie kommer på besøg for at se dig/Jer. Så er det lige meget om de kan lide byen eller ej, da de ikke skal blive boende der. Det er da ikke helt ude i vejret, når jeg siger at man virkelig bliver stresset ved bare at gå en tur i byen i Kbh. Din familie mener det jo også at det er frygteligt stresset.

Ja, du har selvf. ret i, at man selv kan bestemme hvilken slags liv man vil leve, og sådan er det jo alle steder. Men de steder du nævner kender jeg SLET ikke. Jeg vil derfor ikke udtale mig om, hvor gode/dårlige steder de er.

Hvad jeg frygter ved København? ALT. :) Ej.
Det er lidt skræmmende, at der er så mange (egoistiske) mennesker. Det er man jo ikke vant til når man ikke rigtig har oplevet det før. Jeg frygter at jeg ville få rigtig meget stress. Og jeg frygter ENSOMHED. Det er jo ikke sikkert at man finder gode "kammerater" med det samme, ik'ås?...
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors nov 16, 2006 10:26

Sahara skrev:
Erik_Willumsgaard skrev:Nu synes jeg man skal passe lidt på med fordommene. Hele min store familie, som alle bor i Jylland, synes København er SÅ forfærdelig; men alligevel er vi dem, som ser hele familien mest, for de kommer på besøg hele tiden.

Hej Erik,

Jeg går ud fra at din jyske familie kommer på besøg for at se dig/Jer. Så er det lige meget om de kan lide byen eller ej, da de ikke skal blive boende der. Det er da ikke helt ude i vejret, når jeg siger at man virkelig bliver stresset ved bare at gå en tur i byen i Kbh. Din familie mener det jo også at det er frygteligt stresset.

Ja, du har selvf. ret i, at man selv kan bestemme hvilken slags liv man vil leve, og sådan er det jo alle steder. Men de steder du nævner kender jeg SLET ikke. Jeg vil derfor ikke udtale mig om, hvor gode/dårlige steder de er.

Hvad jeg frygter ved København? ALT. :) Ej.
Det er lidt skræmmende, at der er så mange (egoistiske) mennesker. Det er man jo ikke vant til når man ikke rigtig har oplevet det før. Jeg frygter at jeg ville få rigtig meget stress. Og jeg frygter ENSOMHED. Det er jo ikke sikkert at man finder gode "kammerater" med det samme, ik'ås?...

Hej Sahara

Ja, selvfølgelig kommer de for at besøge os. Men de elsker faktisk også København. Og det er altså ikke mere stressende at gå ned i vores lokale supermarkeder at købe ind end det er i den lokale brugs en lørdag hjemme i landsbyen. Det med det stressede er bare sådan en jysk fordom om København.

Jeg synes faktisk det er meget ustressende, at man altid har alle de nødvendige butikker inden for gåafstand. Så man ikke - som ude på landet - skal stable hele familien ind i bilen og på stor indkøbstur hver lørdag. Men, at man bare går ned om nærmeste gadehjørne, når man skal have et par strømper eller en hat.

De steder, som jeg nævner (men du ikke kender) er faktisk nogle af de kendteste rolige og hyggelige steder i København. Så dem må du straks opsøge allesammen næste gang du er her i byen!

Mht. det at få kammerater, er det en meget god idé at dyrke det sociale fællesskab på det studium man begynder på. Der er sikkert mange andre, som er rejst hertil for at begynde på studiet, som står i samme situation.

Det kan også anbefales at bo på kollegium i hvert fald de første par år på et studium i en ny by. Nogle af dem, som jeg kom til at bo på kollegium med, er her over 30 år efter stadig nogle af mine nærmeste venner.

Gå bare på med krum hals, Sahara!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Soul » tors nov 16, 2006 11:03

Wa alaikum assalam kære Sahara :)

Ja, nemlig. Mit første indtryk var også at KBH var en by der bestod af travle, uhøflige og stressede folk. Man kan ikke gå på strøget stille og roligt, uden at der bliver skubbet til en, tonsvis af gange, og uden at der blev sagt undskyld. Det er virkelig frustrerende :| !
Det tager lidt tid at vænne sig til det, og at det nu ikke alle der uhøflige osv.

Men taler du med nogle af de der har boet der det meste af deres liv, vil de sige at det er ganske naturligt at folk har travlt. Byen er stor, der er masser af mennesker (ifht. Århus), mange pendler fra by til by, og skal nå det ene og andet. Der er hele tiden noget at lave.

Men hvis du, eks, tager en tur til Kongens Have, vil du føle at du er i en helt anden verden. Så afslappende og roligt.

Jeg vil anbefale dig at kigge på tråden "DK er dejligst, men hvor?", og se hvad der står om KBH, og byerne deromkring. :)

Jeg mente det også lidt for sjov :wink: Men ville bare sige, at engang må/vil du slippe væk med "frygten for det ukendte".
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Er der nogen der skal til udlandet for at studere?

Indlægby Hijabi » fre dec 12, 2008 20:47

slettet.
Senest rettet af Hijabi lør dec 13, 2008 12:33, rettet i alt 1 gang.
Hijabi

Re: Hvad ville du gøre? (Uddannelse)

Indlægby Lilje » fre dec 12, 2008 21:50

Slettet, havde iklige set at denne tråd er fra 2006.
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Tro: Salafi

FÃ¥et : 3 perler

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job